וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורדת בטוחה, זוכרים? סודות הקאמבק המרשים של הפועל עכו

2.5.2015 / 7:00

הדקה האחרונה בחלון ההעברות, המשכורות ששולמו לפני החג, שיחת השחקנים בנוגע לעתידם, השינוי של יובאנוביץ' והאמונה של דורה. הפועל עכו, שהייתה כבר עם רגל וחצי בלאומית, הפתיעה גם את עצמה וכעת רוצה להשלים את מסע ההיחלצות המהולל. הבלוג של שלמה וייס עם סיפורי המהפך

מגד גוזני

בווידאו: תכנית "תמונת מחזור" לקראת משחקי השבת בליגת העל

ב-14 בפברואר הפסידה הפועל עכו 2:0 בבית למכבי פתח תקוה, ובחדר ההלבשה של הצפוניים הייתה תחושה אחת: תחושה של השלמה. בקבוצה הרגישו שהייתה זו החותמת הרשמית על הירידה ללאומית. כמה ימים לאחר מכן התייצב הקפטן דודו גורש אל מול העיתונאים והודה: "התחושה בעיר היא שירדנו ליגה". בעוד שהשחקנים וגם אנשי ההנהלה כבר השלימו עם רוע הגזירה, המאמן שלומי דורה עוד האמין שאפשר לעשות את מה שלאחרים נראה כבלתי ייאמן. באסיפה שערך עם שחקניו ביקש דבר אחד: "בואו נעשה צעד-צעד. ברור שעדיף לקחת שלוש נקודות, אבל אם לא אז גם לאסוף נקודה אחרי נקודה זה טוב".

השחקנים המיואשים שמעו את דברי מאמנם ולאחר מכן שוחחו ביניהם. כולם חזרו על מוטיב מרכזי: הכבוד. אחד משחקני הקבוצה נזכר השבוע: "כבר הייתה תחושה שירדנו, אבל בינינו לבין עצמנו דיברנו ואמרנו שלפחות נהנה ממה שנותר מהעונה הנוכחית ונציל קצת מהכבוד שלנו. אחרי המשחק מול מכבי פתח תקוה הייתה הרגשה שהלחץ ירד מאיתנו. בדיעבד זה עזר ועם הזמן גם הביטחון חזר, ובגדול".

הפועל עכו מארחת את הפועל רעננה (שבת, 17:30, אין שידור)

הצרות של הפועל פתח תקוה: אורי אוזן מתארח ב"תמונת מחזור"

שחקני הפועל עכו. קובי אליהו
הלחץ ירד, הביטחון עלה. שחקני הפועל עכו/קובי אליהו

כחודשיים וחצי חלפו מאז, ונדמה שאותו הפסד ביתי לחבורה של רן בן שמעון אכן סימן את נקודת המפנה בעונה של הפועל עכו. מעמדה של יורדת בטוחה אשר השלימה עם מר גורלה, היא יצאה למסע היחלצות הרואי. בשמונת המחזורים מאז אותו הפסד, צברה עכו 15 נקודות – אחת יותר ממה שהשיגה בכל 22 המחזורים הראשונים. בשבת שעברה היא נמלטה מהקו האדום לראשונה מאז דצמבר, ולפתע מדובר בקבוצה שנמצאת במומנטום הטוב ביותר מבין הנאבקות על ההישארות.

השינוי בתפקוד של ברניסלב יובאנוביץ', הדקה האחרונה בחלון ההעברות, ימי הגיבוש של השחקנים, המשכורות שנכנסו רגע לפני ליל הסדר, השיחה על עתידם של השחקנים, האמונה של דורה והחולשה של היריבות לתחתית. כל הסיבות אשר בגינן ניצחון היום (שבת, 17:30) על הפועל רעננה יקרב את החבורה מעיר הנמל הצפונית לאחד הקאמבקים הגדולים בתולדות ליגת העל.

שלומי דורה מאמן הפועל עכו. ניב אהרונסון
כשכולם התייאשו, הוא עדיין האמין. שלומי דורה/ניב אהרונסון
"דיברנו על הכתם שידבק בכל אחד מאיתנו אם נרד ליגה. כמובן שכולם רוצים חוזה בעונה הבאה ולאט לאט הדברים חלחלו לכולם. דווקא מהמקום הכי נמוך, אנשים פתאום קלטו שאולי הם בדרך שאין ממנה חזרה"

אחרי המשחק המדובר מול מכבי פתח תקוה, יצאו שחקני עכו למשחק מול מ.ס. אשדוד. רגע לפני, באחד האימונים המסכמים, נטש יובאנוביץ' את האימון על דעת עצמו ועורר את זעמו של דורה. המאמן הרגיש שאווירת סוף עונה החלה לשרור, ולכן השעה מיידית את השחקן הסרבי והחזיר את משה מישאלוב להרכב. עכו השיגה נקודה באשדוד, והתוצאה הזו שינתה משהו גם אצל דורה, שהחליט כי מישאלוב ישחק בעמדת הבלם ויובאנוביץ' יחזור לעמדתו הטבעית בקישור האחורי. "בדיעבד זה היה מהלך מכריע בשינוי החיובי שעבר עלינו", מעיד גורם בעכו. "יובאנוביץ' הוא הרבה יותר קשר מבלם, וככה הרווחנו גם הגנה יציבה וגם קישור אחורי טוב יותר".

אחרי התיקו המאופס דורה הזכיר לשחקנים מה אמר להם רק כמה ימים לפני כן. "הנקודה הזו היא טובה", עודד המאמן. "אמרתי לכם, בואו נאסוף נקודה ועוד נקודה, לאט-לאט, ונלך צעד-צעד". המסר הזה מדורה תרם לביטון השחקנים והוביל לשיחה נוספת, בין לא מעט שחקנים. שיחה שאולי השפיעה יותר מכל, והיא בנושא החוזים לעונה הבאה. בעוד שחלק מהשחקנים כלל לא מחזיק בחוזה עתידי, לכמה מהם - ביניהם גם חלק מהזרים - יש חוזה לעונה הבאה בעכו, אלא שבתוכו מופיע סעיף לפיו אם הקבוצה תרד לליגת המשנה החוזה כבר לא יהיה בתוקף.

התיקו באשדוד והדברים של דורה נטעו בשחקנים סוג של אופטימיות, ובעקבות זאת הם ניסו לדרבן אחד את השני בנוגע לקריירה של כולם. "עניין הסעיף הזה הוא דבר סטנדרטי", מסביר אחד משחקני עכו, "אבל זה נכון שדיברנו אחד עם השני ואמרנו שצריך לחשוב על הקריירה שלנו ועל הכתם שידבק בכל אחד מאיתנו אם נרד ליגה. כמובן שכולם רוצים חוזה בעונה הבאה ולאט לאט הדברים חלחלו לכולם. דווקא מהמקום הכי נמוך, אנשים פתאום קלטו שאולי הם בדרך שאין ממנה חזרה".

בזמן שהאמונה מתחדשת, החליטו בהנהלת המועדון ובעיקר בצוות המקצועי ובקרב השחקנים, שזה הרגע לעבוד על הגיבוש הקבוצתי. בעכו הכניסו מנהג חדש במועדון: יום גיבוש וכיף של השחקנים פעם בשבוע. בתחילה היה מדובר בימי פיינטבול, כשגם ערב מירוצי קארטינג עמד על הפרק ובהמשך הוחלט שכל יום שלישי הוא יום פילאטיס, סאונה וג'קוזי שעורכים השחקנים ביחד. "יכולים לצחוק ולהגיד שזה לא חשוב", טוען מקורב למועדון, "אבל הקבוצה התגבשה מאוד בזכות ימי הכיף האלה. אפשר לראות איך מחבורה של שחקנים שלא באמת מצליחים לשחק אחד עם השני, הקבוצה הפכה לחבורה מגובשת וליחידה לוחמת אחת".

"זה עזר מאוד לגיבוש", מסכים אחד השחקנים. "בתקופה האחרונה אנחנו נמצאים הרבה מאוד אחד עם השני, גם בזמן קבוצתי וגם אחרי שעות האימונים. אפילו השחקנים שהגיעו בינואר, כמו יאניס פפאדופולוס, אחמד קאסום ודניאל בורחל, התאקלמו מיד כאילו הם היו פה הרבה זמן. לליכוד הזה שנוצר בחודשיים האחרונים יש משקל גדול מאוד בהצלחה שלנו".

ברניסלב יובאנוביץ' שחקן הפועל עכו (שמאל) חוגג עם אמיר אבו ניל. קובי אליהו
עכו הרוויחה גם הגנה יציבה וגם קישור אחורי טוב יותר. ברניסלב יובאנוביץ' חוגג/קובי אליהו
"מסתבר שההחלטה לשחרר את ספדאסיו וסליחי רק עזרה. גם השחקנים האחרים שיפרו את רמתם כי כבר לא היה מישהו שהוא כביכול הכוכב, גם התפנה כסף למשכורות וגם הביאו שלושה שחקנים שתרמו מאוד למהפך של הקבוצה"

כשמדברים על השלושה שהגיעו בינואר, ובעיקר על השניים הראשונים אפשר להגיד שמדובר גם בלא מעט מזל. עוד בחודש דצמבר, כשבבני סכנין דיברו על כך שהם לא מעוניינים עוד בקאסום ופפאדופולוס, הבהיר דורה שהוא מעוניין בצמד. אלא שאז לעכו לא היה בדיוק איך להביא אותם. בקבוצה לא שילמו משכורות באופן סדיר לשחקנים הקיימים, ולכולם היה ברור שנושא הרכש מוקפא אם לא יקרה משהו דרמטי. בצעד אמיץ למדי, דורה הבין שאין לו ברירה והחליט לפנות מקום בתקציב. הוא נתן את הסכמתו לשחרור מי שנחשבו שני הכוכבים הגדולים של הקבוצה: חמדי סליחי וז'וליאנו ספדאסיו. השחרור של השניים, כך לפי גורם המקורב להנהלת עכו, פינה מקום של חצי מיליון שקל בתקציב, וזאת מבלי להזכיר את 50 אלף היורו שבהפועל חיפה לקחו על עצמם לשלם לסוכניו של סליחי.

המהלך הזה אפשר את הגעתו של בורחל, אלא שדווקא אז כשסליחי כבר התאמן בחיפה, גורמים בהנהלת סכנין סירבו לשחרר את פפאדופולוס וקאסום. ביום האחרון של חלון ההעברות כבר הבהירו בסכנין לקאסום שהוא נשאר, אלא שאז - בדיוק כמו בכל העונה המשוגעת של עכו - הכול התהפך. יו"ר סכנין מוחמד אבו יונס שוחח עם מאמנו אלי כהן, וכשזה נתן את הסכמתו לשחרור של השניים גם בסכנין שמחו לפנות מקום בתקציב. וכך, כמה דקות בלבד לפני הגונג שסיים את חלון ההעברות של ינואר, היווני וקאסום חתמו בעכו. "מסתבר שההחלטה לשחרר את ספדאסיו וסליחי רק עזרה", קובע אותו מקורב. "גם השחקנים האחרים שיפרו את רמתם כי כבר לא היה מישהו שהוא כביכול הכוכב, גם התפנה כסף למשכורות וגם הביאו שלושה שחקנים שכולם תרמו מאוד למהפך של הקבוצה".

הכסף שהתפנה הביא לעוד מהלך של עכו, שלדברי השחקנים התגלה גם הוא בדיעבד כבעל השפעה קריטית על הקאמבק שלהם: תשלום המשכורות החסרות, רגע לפני ליל הסדר. השחקנים הוטרדו מאוד מהבעיות הכספיות, ולקראת החג זכו לסוג של הפתעה כשקיבלו את המשכורות. עכו זכתה לרוח גבית והמשיכה את השיפור עם ניצחון ביתי ראשון העונה, 0:1 דרמטי על הפועל תל אביב. "תשלום המשכורות בהחלט היה משהו שהוסיף לאווירה הטובה", נזכר אחד השחקנים הבכירים במועדון. "הייתה כבר אווירה טובה וזה רק נתן תחושה שאנחנו צריכים ויכולים לעשות יותר".

וכעת, כשעכו נמצאת שתי נקודות מעל הפועל חיפה שמתחת לקו האדום, השחקנים של דורה יודעים שהכול ברגליים שלהם. אם לא ימעדו בשלושת המשחקים הקרובים, הם ייזכרו בנשימה אחת עם קבוצות כמו הפועל כפר סבא ובני יהודה שרשמו קאמבקים היסטוריים. "היה עדיף שהכתבה הזו תיעשה עוד שלושה שבועות", הזהיר שחקן עכו. "כולם מדברים על כך שקמנו מהקרשים, אבל זה עוד לא קרה. הכול עוד פתוח. אם אנחנו רוצים להישאר, אסור לנו לחגוג".

אחמד קאסום שחקן הפועל עכו. מגד גוזני
הגיע לפני הישמע הגונג של חלון ההעברות. אחמד קאסום/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully