וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצור דרך לבונדסליגה: סיפור ההצלחה השקטה של מונס דאבור בשוויץ

"כולם מדברים עליו, הוא אחד מכוכבי הליגה", מעיד ניסו קפילוטו. "הוא עשה שדרוג אדיר, אולי בנבחרת שלכם יש דילים כמו באפריקה", יורה הסקאוט לירצר. מדור השגרירים חוזר עם מונס דאבור, שמככב בגראסהופרס ומכוון גבוה: "יש הצעות מגרמניה, שואף להתקדם בקיץ"

חלוץ גראסהופרס מונס דאבור. GettyImages
כולם מסמנים אותו, כולם מדברים עליו. מונס דאבור/GettyImages

ב-8 בנובמבר 2014 יצאה סנט גאלן למשחק חוץ בציריך, במגרשה של גראסהופרס. לפני המשחק, התרכז המאמן האורח בעיקר באיש אחד: מונס דאבור. "כל אסיפה לקראת משחק נגדם היא בעיקר עליו", מעיד ניסו קפילוטו, בלמה של סנט גאלן שבאותו משחק נותר על הספסל. "דיברו איתנו איך להיצמד אליו, איך למנוע ממנו את הכדור, איך לסגור אותו. הוא השחקן הכי משמעותי של גראסהופרס. הם בעונה רעה, אבל בלעדיו הם היו בוודאות נאבקים נגד הירידה". השיחות, אגב, לא הועילו. דאבור כבש צמד מאוחר לרשת סנט גאלן והוביל את קבוצתו ל-0:3.

מול אותה סנט גאלן הבקיע דאבור את שערי הבכורה שלו במדי גראסהופרס. גם אז, ב-16 בפברואר, זה היה עם צמד ב-1:5 בחוץ. את חצי העונה הראשונה בשוויץ הוא סיים עם תשעה שערים, והעונה שיפר את המאזן ל-16 כיבושים ועוד תשעה בישולים ב-34 משחקים בכל המסגרות. 11 שערים הוא הבקיע בליגה, שם הוא ניצב במקום השלישי בטבלת המבקיעים, לצד מוסא קונאטה, איתו שיתף פעולה במכבי תל אביב. הממוצע של דאבור בליגה עומד העונה על שער בכל 211 דקות, ויחד עם ליאור רפאלוב הוא מלך השערים מבין השגרירים הישראלים. ההתקדמות הזו לא הובילה אותו עדיין להופעה רשמית במדי נבחרת ישראל, אבל ככל הנראה תסדר לו קידום לליגה בכירה יותר בקיץ. הבחור הצעיר שהרגיש שהוא לא מקבל קרדיט במכבי תל אביב, נמצא עם הפנים לבונדסליגה.

גרניט ג'אקה שחקן מנשנגלדבאך (שמאל) מול הירושי קיוטאקה שחקן האנובר. Lars Baron, GettyImages
עשה את המעבר המוצלח מהליגה השוויצרית למנשנגלדבאך. גרניט ג'אקה, משמאל/GettyImages, Lars Baron
הסקאוט לירצר: "מונס עשה שדרוג אדיר השנה. בעונה שעברה הוא הגיע באמצע העונה ונתן מספרים יפים, אך היה פחות נייד ופחות משמעותי. השנה הוא הוסיף לכך את כל האלמנטים של שחקן ברמה אירופית גבוהה. הוא בא אחורה כמו שצריך, משחרר כדור בזמן, מייצר מצבים, מפנה שטחים"

בורוסיה מנשנגלדבאך, שמודרכת על ידי המאמן השוויצרי לוסיאן פאברה ורשמה בשנים האחרונות שתי רכישות מוצלחות מהליגה הזו בדמות הקשר גרניט ג'אקה והשוער יאן זומר (שניהם מבאזל) עשויה לשחק בליגת האלופות בעונה הבאה ולכן חושבת על עיבוי הסגל. בשבועות האחרונים נשלחו נציגים שלה למשחקי שתי הקבוצות של ציריך, והעיניים שלהם התמקדו במונאס דאבור. וזה לא חדש. בגראסהופרס כבר נערכים לאפשרות שיקבלו הצעת רכישה גבוהה בקיץ והציבו תג מחיר של 3 מיליון יורו על החלוץ שחתם אצלם עד 2017. מבחינתם, מדובר בשחקן היחיד עליו אפשר לעשות רווח כספי במהלך הקיץ הקרוב.

ולביקור של אנשי גלדבאך ישנו המשך. הסקאוטים התלהבו מהמהירות המסחררת של דאבור ומהיכולת שלו לתפקד הן כחלוץ חוד והן כשחקן כנף. במשחק נגד אראו היה דאבור תחת מעקב. זה לא הפריע לו לספק שער סולו נהדר שגם נבחר לגול היפה של המחזור ה-25 בשוויץ. בימים האחרונים הצטרפה גנצ'לרבירלי הטורקית למרדף וגם רדר ברמן מעוניינת כבר זמן רב בשירותיו. האחרונה אף שלחה נציגים למשחק הנבחרת, אך החלוץ כלל לא שותף. אקסל תומה, המנהל הספורטיבי של גראסהופרס, הגיב להתעניינות הגוברת ואמר: "צפוי לנו אתגר לא פשוט להשאיר את דאבור, יהיה קיץ מעניין איתו".

הסקאוט השוויצרי יוהנס לירצר התייחס השבוע להשתלבות של דאבור בשוויץ והסביר לוואלה ספורט: "מונס עשה שדרוג אדיר השנה. בעונה שעברה הוא הגיע באמצע העונה ונתן מספרים יפים בתור שחקן התקפה, אך היה פחות נייד ופחות משמעותי. השנה הוא הוסיף לכך את כל האלמנטים של שחקן ברמה אירופית גבוהה. הוא בא אחורה כמו שצריך, משחרר כדור בזמן, מייצר מצבים, מפנה שטחים. עבדו איתו הרבה, זה לא משהו שבא אוטומטית, הוא פשוט שחקן הרבה יותר טוב בעונה הנוכחית. קשה לי לראות איך גראסהופרס מצליחה להשאיר אותו בקיץ. תג המחיר שלו הוא 3 מיליון יורו, אבל היא יכולה לקבל גם 4-5 מיליון יורו אם ימשיך כך עד סוף העונה".

לשאלה האם העובדה שדאבור אינו מקבל דקות משחק בנבחרת עשויה להשפיע על הסיכויים שלו לעבור לבונדסליגה, משיב לירצר: "רואים אותו שבוע אחר שבוע בגראסהופרס. גם אבי ריקן בכלל לא מוזמן לנבחרת והוא שחקן משמעותי בשוויץ. אני לא יודע מה קורה בנבחרת שלכם, אני רק יודע שיש לכם נבחרת חלשה ולא ברור אם מה שנעשה שם מקצועי או לא". לירצר מסיים עם מיני עקיצה ואומר בחיוך: "אולי יש אצלכם את הדילים שיש בנבחרות האפריקאיות".

דיווח בשוויץ

גנצ'לרבירלי הטורקית עשויה לרכוש את מונס דאבור

לכתבה המלאה
מונס דאבור נבחרת ישראל. קובי אליהו
נציגי ורדר ברמן הגיעו לראותו בנבחרת, אך הוא לא קיבל הזדמנות. מונס דאבור/קובי אליהו
קפילוטו: "מדברים על זה שהוא בטוח ישחק בגרמניה בעונה הבאה, השאלה רק באיזו קבוצה. כולם מתפלאים כאן שהוא לא שיחק בנבחרת. לא מבינים איך שחקן שעושה את מה שהוא עושה, לא משחק בנבחרת שלנו. אנשים זוכרים את מונס של ישראל, לא מבינים כמה הוא טוב כאן"

הליגה השוויצרית כוללת העונה ארבעה שחקנים ישראלים. פרט לדאבור, נמצאים שם כאמור ריקן וקפילוטו, וכן לוטם זינו שהתגבר על פציעה קשה וממתין לדקות בכורה בתון. השלישייה ריקן-קפילוטו-זינו שומרת על קשר קרוב באמצעות מפגשים בשבתות וחגים ועם בנות הזוג. דאבור קצת רחוק. מדבר מעט בוואטסאפ, אך כמעט ואינו מתראה עם החבורה.

"יצא לי לדבר איתו רק כמה פעמים", אמר השבוע קפילוטו לוואלה ספורט. "שנינו גדלנו במכבי, הוא ילד זהב. באמת בן אדם טוב שעשה כאן קפיצה אדירה העונה. כולם כאן מדברים עליו, הוא מהכוכבים של הליגה. מדברים על זה שהוא בטוח ישחק בגרמניה בעונה הבאה, השאלה רק באיזו קבוצה. כולם מתפלאים כאן שהוא לא שיחק בנבחרת. לא מבינים איך שחקן שעושה את מה שהוא עושה, לא משחק בנבחרת שלנו. אנשים זוכרים את מונס של ישראל, לא מבינים כמה הוא טוב כאן. מונס הוא שגריר של ישראל. כולם מסתכלים עליו כישראלי ואף אחד לא יודע או מתעניין מי מאיתנו יהודי או ערבי. זה אולי רק בארץ".

גם דאבור עצמו יודע שזו שעת הכושר לעשות צעד קדימה. "זאת תקופה באמת טובה עבורי", אומר החלוץ לוואלה ספורט. "צריך להבין שהקבוצה נמצאת לאחרונה בכושר יותר טוב, עם שישה משחקים ללא הפסד. אני עומד על 11 גולים בליגה, חמישה בגביע ועוד תשעה בישולים שזה מקום שני בליגה. אני מחכה להזדמנות שלי להתקדם הלאה. זה הכיוון לקראת הקיץ. יש לי הצעות מגרמניה ומעוד קבוצות באירופה. אני באמת מקווה להמשיך להתקדם בעונה הבאה, אבל זה גם תלוי בגראסהופרס. הם רוצים שאשאר ויש גם תג מחיר. אני מתרכז בכדורגל עד לתום העונה ואחרי זה נראה. המטרה היא להתקדם".

ומה בנוגע לאופציית החזרה למכבי תל אביב, שהועלתה בכמה דיווחים בארץ לאחרונה? דאבור מבהיר: "מכבי לא על הפרק כרגע, הכיוון הוא להמשיך ולהתקדם. אני בצומת דרכים, עם מטרה להתקדם לליגה בכירה יותר". ואת זה הוא מתכוון לעשות עם הסוכן אבי נמני, למרות השמועות על נתק בין השניים. "אני לא יודע מאיפה זה בא", אומר החלוץ. "הרבה אנשים מנסים ללכלך ולסכסך בינינו, אבל אין שום דבר. יש בינינו קשר מיוחד. אבי מגיע אליי הביתה כל שבועיים-שלושה, יושב עם סבא שלי, עם הדודים והאחים. אני לא יודע מאיפה ממציאים שטויות כל הזמן".

החלוץ מונס דאבור מוצג כשחקן גראסהופרס עם סוכנו אבי נמני. דף הפייסבוק NIM Group Sport Management, צילום מסך
"מנסים לסכסך, אבל אין שום דבר". מונס דאבור ביום החתימה בגראסהופרס לצד אבי נמני/צילום מסך, דף הפייסבוק NIM Group Sport Management

דירוג השגרירים המצטבר

10. טוטו תמוז (פטרולול)
המאזן השבועי: 90 דקות בהפסד 2:1 לוויטורול
במשפט אחד: תקוע עדיין על 10 שערים

9. בירם כיאל (ברייטון)
המאזן השבועי: 90 דקות ב-0:0 מול האדרספילד
במשפט אחד: נבחר לשחקן החודש של ברייטון

8. בן שהר (וילם II)
המאזן השבועי: 61 דקות ב-2:2 מול פיינורד
במשפט אחד: נלחם על החוזה לעונה הבאה

7. עומר דמארי (ר.ב. לייפציג)
המאזן השבועי: לא שיחק בגלל פציעה
במשפט אחד: עדיין מחכה לשער ראשון בגרמניה

6. תומר חמד (אלמריה)
המאזן השבועי: 13 דקות ב-0:3 על גרנאדה
במשפט אחד: איבד את המקום בהרכב מאז הגעתו של סרג'י

5. מונס דאבור (גראסהופרס)
המאזן השבועי: 90 דקות ב-1:1 מול ואדוז
במשפט אחד: 16 שערים בכל המסגרות, ההתעניינות בו גוברת

4. רמי גרשון (גנט)
המאזן השבועי: 90 דקות בהפסד 2:1 לשרלרואה
במשפט אחד: פספס את המקום הראשון, העונה עדיין נהדרת

3. ביברס נאתכו (צסק"א מוסקבה)
המאזן השבועי: 90 דקות בהפסד 1:0 לאמקר פרם
במשפט אחד: בנסיגה מאז אכזבת הנבחרת, גם צסק"א דועכת

2. ניר ביטון (סלטיק)
המאזן השבועי: 90 דקות ב-0:2 על פרטיק תיסל
במשפט אחד: מחמאות מקיר לקיר, בין המועמדים לשחקן העונה בסלטיק

1. ליאור רפאלוב (קלאב ברוז')
המאזן השבועי: 80 דקות בהפסד 2:0 לקורטרייק
במשפט אחד: רצף הניצחונות נעצר, לא המועמדות לתואר שחקן העונה בבלגיה

בירם כיאל שחקן ברייטון (משמאל) מול ג'ייקוב באטרפילד שחקן האדרספילד. GettyImages
שחקן החודש של ברייטון. בירם כיאל, משמאל/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully