וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנדרס אובר: אנדרס אינייסטה סופסוף מתחיל להתגבר על המשבר הגדול

15.4.2015 / 14:00

ההפלה שעברה אשתו עם ילדם והמוות של טיטו וילאנובה היו "שתי מכות יותר מדי" עבור אנדרס אינייסטה, שנקלע לתקופה הקשה בחייו. אחרי יותר משנה בלי שער או בישול בליגה, אולי עכשיו הדברים מתחילים להסתדר קצת, הרבה בזכות לואיס אנריקה, פעם קפטן והיום מאמן, שנלחם עליו

אנדרס אינייסטה שחקן ברצלונה. GettyImages
הימים הקשים סופסוף מאחוריו? אינייסטה/GettyImages

כמה ימים לפני משחק הגומלין מול מנצ'סטר סיטי בשמינית גמר ליגת האלופות, זה של השנה שעברה, לא של השנה, ברצלונה נסעה למשחק חוץ אצל ויאדוליד. שעות ספורות לפני שריקת הפתיחה, התפרסמה ידיעה באתר הרשמי של בארסה, לפיה אנדרס אינייסטה הוצא מהסגל להתמודדות, בשל מה שהוגדר ב"נסיבות אישיות". השמועות החלו לרוץ ברחבי הרשת עד שבמהרה התברר כי אשתו של הקשר המחונן, אנה אורטיס, שהייתה באמצע החודש החמישי להריונה עם מי שאמור היה להיות ילדם השני של הזוג, חוותה הפלה.

בעוד ברצלונה הפסידה את אותו משחק 1:0, אינייסטה נעלם מהראדר לכמה ימים ושהה לצד אשתו ההמומה ובתם הקטנה ולריה. המשחק מול סיטי נקבע ליום רביעי של אותו שבוע ומעטים חשבו שאינייסטה יהיה על המגרש, אבל הוא הפתיע את כולם. ערב המשחק, פרסם הספרדי פוסט בחשבון הפייסבוק שלו: "אנחנו לא יכולים להודות לכם מספיק על כל התמיכה והחיבה שהרעפתם עלינו בימים האחרונים. אלו זמנים קשים ואנו מודים לכולם על כך שהם מכבדים את הפרטיות שלנו. אנחנו בטוחים שמשם, למעלה, הקטנצ'יק הזה יעזור לנו. חיבוקים לכולם". אינייסטה נשמע שבור, אך הודיע למאמן הקבוצה טאטה מרטינו שמבחינתו, הוא מוכן ומזומן למשחק.

חמישה ימים אחרי הטרגדיה שעבר, עוד טרגדיה שעבר, עלה אינייסטה בהרכב בארסה מול הסיטיזנס ובישל בדקה ה-91 את שער הניצחון לדני אלבס. ארבעה ימים נוספים עברו והוא סיים עם שער וצמד בישולים ב-0:7 המוחץ על אוסאסונה. שבוע חלף וכבר בדקה השביעית אינייסטה העלה את ברצלונה ליתרון מהיר בברנבאו, בדרך ל-3:4 הגדול שלה על ריאל מדריד. בדיעבד, התברר כי השבועיים הללו, בהם אינייסטה הזכיר לכולם את ימיו הגדולים ביותר, היו השבועיים האחרונים בהם הוא גם הצליח באמת להתנתק מכל מה שעבר עליו.

מאז, הצרות רק המשיכו להגיע וכשהן שקעו והוא החל להבין את הדברים, היכולת שלו על המגרש הייתה בהתאם: דלה עד לא קיימת. השער ההוא בברנבאו היה שער הליגה האחרון של אינייסטה, ב-23 במרץ 2014. גרוע מכך, הוא אפילו לא בישל שער במשחק ליגה מאז, מה שגרר לא מעט בדיחות על חשבונו. עכשיו, אחרי השנה הקשה בחייו, נראה שהוא מתחיל לצאת לאט לאט מהקרקעית אליה הגיע ואולי הוא עוד יצליח לתת רגע קסם אחרון בקריירה המפוארת שלו. ברצלונה מתפללת שכן.

אחרי כמעט 550 משחקים, שש אליפויות ואולי עוד אחת בדרך, שלושה גביעי אירופה ושני גביעי המלך, אינייסטה פתאום לא מוצא את עצמו השנה בברצלונה. הקבוצה שוב פתחה את העונה עם מאמן חדש, שאומנם שיחק במועדון אך לא צמח בתוכו ובתוך השיטה הידועה שלו. לואיס אנריקה הגיע עם סגנון מסוים והפציעה של אינייסטה בהפסד החוץ 3:1 לריאל באוקטובר, שהשביתה אותו לחודש וחצי, הפכה את ניסיונות ההסתגלות למסובכים עוד יותר.

בעוד פחות מחודש הוא יהיה בן 31, כבר מזמן לא ילד. יש לו חוזה במועדון עד 2018 ובמועד החתימה הוא הפך לסגן של מסי בטבלת המרוויחים במועדון: "אנחנו חושבים שמגיע לו", אמר הנשיא דאז, סנדרו רוסיי. אלא שלא בטוח שהחוזה הזה אכן יתמשש עד סיומו וגם אם כן, עוד פחות בטוח מכך שברצלונה תחדש אותו שוב. העזיבה הצפויה של צ'אבי בקיץ הקרוב, למרות שהוא מחזיק בחוזה לשנה נוספת, מהווה דוגמה אפשרית טובה לעתיד של אינייסטה.

השניים היו צמד חמד במרכז הקישור של ברצלונה בשנים הגדולות ואינייסטה, הצעיר מצ'אבי בשלוש שנים וחצי, אף אמר לאחרונה: "הוא תמיד היה מישהו שתמך בי והקריירה שלי צמחה לצדו. גם היום אני לומד ממנו בלי הפסקה", אבל כעת, כשלואיס אנריקה ממעט להשתמש בצ'אבי, נראה שהזוגיות הזו הגיעה לסיומה. וכמו שלצ'אבי אוהבים לסמן בשנים האחרונות שלל יורשים, הרי שגם תורו של אינייסטה לפנות את מקומו הולך ומתקרב. המחליף עשוי היה להיות ססק פברגאס, אבל העסק הזה לא עבד וכעת ברצלונה מפנה את תשומת ליבה לאפשרויות אחרות, כאשר הבולטת מכולן היא זו של אנדר הררה. הקשר הבאסקי האדיר, שעבר מבילבאו למנצ'סטר יונייטד תמורת סכום עתק, הודה לא מזמן שאינייסטה הוא השחקן האהוב עליו בעולם. אולי זו תהיה הדרך של ברצלונה לפתות אותו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אנדר הררה שחקן מנצ'סטר יונייטד חוגג. AP
אנדר במקום אנדרס? הררה/AP

איאן הוקוואי מ"פוקס ספורטס" ביקר במשחק ביתי של ברצלונה בינואר האחרון וסיכם את רשמיו מהאצטדיון: "הקשיים של אינייסטה ברורים ונראים היטב, למרות שהקבוצה עצמה הולכת ומשתפרת. האוהדים בקאמפ נואו כבר כמעט לא קוראים בשמו של מי שמשמש העונה כקפטן כמעט כל הזמן. פעם, כשמסי היה מוחלף, אינייסטה היה תופס פיקוד. הוא היה ה'מסי של ספרד' בימים הגדולים של הנבחרת. העונה, הוא ממש לא מסי. הוא בקושי גרסה חיוורת של אינייסטה הגדול".

בכל אחת משש השנים האחרונות, אינייסטה נכנס לנבחרת השנה של פיפ"א, אולם בעוד שבעבר לא היה ספק לגבי מקומו שם וב-2010 הוא אף סיים שני לליאו מסי במרוץ ל"כדור הזהב", הרי שהבחירה בו השנה גררה שלל ביקורות, שנותרו יחסית בצל רק לאור הבחירה המגוחכת להפליא בדויד לואיז כבלם לאותה נבחרת. באתר הסטטיסטיקות "Who Scored" הציגו טבלה לפי כמעט כל המספרים והממוצעים של אינייסטה, שערים, בישולים, הופעות בהרכב ובכלל, בעיטות לשער, מסירות שיוצרות מצבים, דריבלים, כדורים ארוכים וכמות מסירות למשחק, ירדו דרסטית בחמש השנים האחרונות.

בריאיון נרחב שהעניק לעיתון הספרדי "אל פאיס" לפני משחק הנבחרת האחרון, הוא הודה והתגונן: "אני מרגיש אחראי ו-ותיק, אפילו כמעט זקן. ברור שהייתי רוצה לכבוש יותר, אבל אני לא חושב שזו הדרך היחידה להעריך את מה שאני עושה על המגרש. הסטטיסטיקות שלי לא טובות השנה. רחוק מזה אפילו, כי סופרים שערים ובישולים. מצד שני, אני עדיין מרגיש ביטחון במה שאני עושה ובדרך בה אני תורם לקבוצה".

ליאונל מסי עם אנדרס אינייסטה. GettyImages
כבר מזמן לא "המסי של ספרד"/GettyImages

למרות שהסטטיסטיקות רעות, גם אם תשאלו את אינייסטה, הרי שלואיס אנריקה מסרב לוותר עליו. לוצ'ו היה הקפטן של בארסה כשאינייסטה הצעיר עלה מהנוער ב-2002 והוא זה שכיוון אותו בתחילת דרכו. לפי ה"ספורט" הקטאלני, האובססיה הגדולה של לואיס אנריקה בחודשים האחרונים הייתה לשקם את אינייסטה והוא הנחה את כל הצוות שלו לסייע במשימה. לאחרונה, נראה שזה מתחיל לעבוד.

מיגל אנחל לארה מה"מארקה" פרסם לפני כמה שבועות כי המאמן ביקש מאינייסטה להתרחק מהשער של היריבות. לואיס אנריקה הבין כנראה שמאינייסטה כבר לא יצאו יותר מדי שערים או בישולים וברגע שלואיס סוארס הצטרף לניימאר ומסי והחל גם הוא לכבוש בכמויות הרגילות שלו, העדיף לוצ'ו לשלוח את ראקיטיץ' לתמיכה בחלק הקדמי ואת אינייסטה להשתלט, בסגנון צ'אבי של הימים הטובים, על מרכז השדה. לדחוף את הכדורים קדימה. ברצלונה נמצאת בפורמה מסחררת ב-2015 והתפקיד החדש, שקרוב יותר לזה שאינייסטה החל בו את הקריירה, מתאים לו, גם בשל גילו וגם בשל יכולותיו בשליש האחרון של המגרש לעומת אלה בשליש המרכזי.

גם מחוץ למגרש אינייסטה זוכה להמון הערכה ואהבה, כזו שמעטים הם השחקנים שהיו מקבלים עם מספרים כאלה במשך שנה שלמה. הוא נבחר השנה לקבל את פרס "רגל הזהב", המוענק לשחקנים מעל גיל 28 המתבלטים הן על המגרש והן באישיות שלהם. כחלק מהפרס, כף רגלו תוטבע על "מדרכת התהילה" שהוקמה במונאקו. מי שבחרו את הזוכה, מבין עשרת המועמדים, היו גולשי אתר אופ"א וקשה להיות מופתעים מהבחירה. אינייסטה הוא קונצנזוס בספרד, אפילו במדריד. רבים רואים בו מאמן עתידי, אולי גם של הנבחרת.

זה לא רק השער בגמר המונדיאל או המחווה המדהימה אחריו. זו לא רק העובדה שאינייסטה העביר בזמנו 660 אלף יורו לאלבסטה, על מנת להציל את המועדון בו גדל מפשיטת רגל והתרסקות. זו הדרך בה הוא מתמודד עם הבעיות, הדרך בה הוא לא מוריד ראש, אלא מוצא איך לחזור לעצמו בכל פעם מחדש. זו הגישה שהוא מעניק לאוהדים. לאחרונה הוא עשה שיתוף פעולה עם האתר המפורסם Airbnb והציב את הבית בו הוא מחזיק ביקב המשגשג שברשותו להשכרה. כל לילה עולה 125 יורו, מחיר סביר ביותר והביקוש בהתאם. את ההצעה המפתה הוא חשף בעזרת סרטון פרסומת מבריק.

"הוא החבר שכל אימא הייתה רוצה. הוא קוסם על המגרש. הלוואי שהוא היה משחק אצלנו בריאל", אמר עליו סרחיו ראמוס. כמה סמלים של ריאל מדריד יכולים להגיד את המשפט הזה על סמלים של ברצלונה ולא לחטוף אפילו מילת ביקורת אחת מהקהל?

רוצים לישון אצל אינייסטה?

חודש וחצי אחרי אותה הפלה כואבת שעברה אשתו של אינייסטה, הלך לעולמו גם טיטו וילאנובה, אחד האנשים שהיו הכי קרובים אליו במועדון, מה שרק החמיר את המשבר האישי והנפשי שהוא חווה. הקשר הספרדי כבר איבד באוגוסט 2009 חבר טוב, את דני חארקה, שהיה קפטן היריבה העירונית אספניול ומת בנסיבות טראגיות מדום לב בגיל 26 במהלך מחנה האימונים לקראת העונה. מהטרגדיה ההיא הרים את עצמו אינייסטה לאחד משני רגעי השיא בקריירה, שער הניצחון בגמר מונדיאל 2010 והחולצה שחשף מיד לאחר הכיבוש: "Dani Jarque Siempre Con Nosotros" ("דני חארקה איתנו לעד"), לא תישכח בספרד לעולם כמובן. עד היום, ולתמיד כנראה, אינייסטה הוא שחקן ברצלונה היחיד שחולצה שלבש, החולצה המפורסמת ההיא, תלויה על קירות האצטדיון הביתי של אספניול.

בניגוד לתקופה ההיא, הפעם לאינייסטה היה הרבה יותר קשה לקום על הרגליים מחדש. בספרד טוענים שאלו היו "שתי מכות יותר מדי" עבורו. מעבר לאפס העגול בטור השערים והבישולים בליגה עם ברצלונה, הוא גם סבל, לראשונה מזה המון שנים, מכשלונות גדולים על המגרש. תחילה זו הייתה בארסה, שבעונה שעברה לא זכתה באף אחד משלושת התארים הגדולים, אליפות, גביע וצ'מפיונס, בפעם הראשונה מאז 2007/08, לפני ימי גווארדיולה. מיד לאחר מכן הגיע הקיץ האיום של נבחרת ספרד, שראתה את השושלת מתפרקת בעוצמה עם הדחה מביכה בשלב הבתים במונדיאל.

אינייסטה היה זה ששם חותמת על תחילת השושלת של ברצלונה, שהשפיעה עמוקות גם על זו של הנבחרת. השער הבלתי נשכח שלו בתוספת הזמן בסטמפורד ברידג' בחצי גמר הצ'מפיונס ב-2009, רגע השיא הראשון בקריירה, שינה את ההיסטוריה של המועדון הקטאלני ושל הכדורגל כולו. ממש כמו אז, גם השנה, בארסה נמצאת בעמדה מצוינת לקום מהעונה הכי גרועה אל השיא הכי גדול ולשחזר את הטרבל מלפני שש שנים. הרבה מאוד תלוי ביכולת של אינייסטה לחזור לעצמו. לפני חודש וחצי, התגלה שאנה שוב בהיריון ואמורה ללדת בקיץ. עוד סימן ליציאה מהמשבר, אם תרצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully