וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתנו לו לגנוב את ההצגה: כריסטיאן בנטקה מפציץ בבלגיה

31.3.2015 / 9:58

הוא הפך מגנב רכבים לאחד החלוצים האימתניים בפרמייר-ליג, אבל אז הגיעה הפציעה והחמצת המונדיאל. בחודש האחרון הסתמן מפנה נוסף לטובה מבחינתו, אבל האם הוא ברמה של לוקאקו, אותו יחליף הערב בטדי? המשימה של ישראל להוכיח שלא

קובי אליהו

בוידאו: מה מכינה לנו נבחרת בלגיה?

בקיץ 2011 נמכר רומלו לוקאקו בן ה-18, ילד הפלא של הכדורגל הבלגי, מאנדרלכט לצ'לסי במחיר מציאה של 10 מיליון ליש"ט. במקביל, נזרק כריסטיאן בנטקה, המבוגר ממנו בשנתיים וחצי, מהסגל של סטנדרד ליאז' ועבר לגנק תמורת מיליון יורו בלבד – וגם זה נחשב קצת מוגזם. ואולם, בשלוש העונות האחרונות גבוה ממוצע הכיבושים של בנטקה בפרמייר-ליג מזה של עמיתו.

אין כל ספק כי כשרונו של לוקאקו מרשים הרבה יותר, אולם הסקורר של אסטון וילה הצליח למצות את הפוטנציאל המוגבל שלו טוב יותר, וקצת התקדמותו הפך את השניים למתחרים של ממש על המקום בהרכב הבלגי. אלמלא סבל בנטקה מקרע בגיד אכילס, כלל לא בטוח שלוקאקו היה החלוץ הפותח של בלגיה במונדיאל בברזיל – עובדה היא שאפילו דיבוק אוריגי הועדף על פניו במפגשים מול ארצות הברית וארגנטינה בשלב הנוק-אאוט. הערב תורו של חלוץ אברטון להיעדר בשל פציעה, והבמה תהיה כולה של בנטקה.

שחקן נבחרת בלגיה כריסטיאן בנטקה. Laurent Dubrule, AP
הבמה כולה שלו. בנטקה חוגג מול קפריסין/AP, Laurent Dubrule
sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

אבא קרע את הנעליים לגזרים

לוקאקו גדל במשפחה ממוצא קונגולזי, אבל בנטקה אפריקני אפילו יותר ממנו – הוא נולד בקונגו. כאשר היה כריסטיאן הקטן בן שלוש, החליט אביו, קצין בצבא הקונגולזי, לברוח המדינה מחשש לחייו. דודו כבר התגורר בליאז', וכך הדרך בלגיה היתה ברורה יחסית. אמו של כריסטיאן מעולם לא דיברה איתו צרפתית והקפידה לגדל אותו על מורשת קונגולזית, כך שהוא נהנה תמיד משני העולמות.

האב, שהקפיד על משמעת גבוהה במשפחה, לא התלהב במיוחד מהעניין שגילה הנער בכדורגל, ודרש ממנו להשקיע הרבה יותר בלימודים. כאשר הילד היה בן 12, החליט איש הצבא הקשוח ללמד אותו לקח, לקח את נעלי הכדורגל וקרע אותם לגזרים – תרתי משמע. בנטקה נאלץ להפסיק לשחק בקבוצת הילדים למשך שנה, עד שאבא היה שבע רצון מהציונים וקנה לו נעליים חדשות. אולי דווקא בשל החינוך הנוקשה התאפיין בנטקה באופי מרדני. השכונה בה התגורר לא היתה שקטה בכל מקרה, ושם הדרך לחבורות רחוב אלימות היתה קצרה. לפיכך, התמודדו מאמני הנוער שעבדו אתו עם בעיות התנהגות לא פשוטות.

מסטנדרד לגנק וחוזר חלילה

סטנדרד ראתה פוטנציאל לא רע בנער החסון והבליגה לעתים על הפרות סדר, אך כאשר הגיע בנטקה לגיל 16 הוא "גמל" לה בעריקה לגנק. אם טרם למדתם את מפת בלגיה, כדאי לדעת שהמרחק בין שתי הערים קצר מאוד, כ-50 קילומטרים, והן פיתחו יריבות אזורית מרה, במיוחד לנוכח העובדה כי ליאז' שייכת לחלק הצרפתי וגנק נמצאת מעבר לגבול בחלק הפלמי. שנתיים חלפו, והחלוץ הבין שעשה טעות. אמנם התנאים באקדמיה היו טובים יותר בגנק, אך המאמנים לא ספרו אותו וסיכויי הקידום שאפו לאפס.

אז הוא חזר לסטנדרד ב-2008, ואפילו שותף במספר משחקים וכבש שלושה שערים כאשר הקבוצה דהרה לאליפות סנסציונית. אלא שגם הפעם זה לא היה זה מבחינתו, והמועדון מיהר להשאיל אותו לקורטרייק. שם, לראשונה בחייו, התנסה בנטקה כשחקן הרכב, ואף הצטיין מבחינת מספר כיבושים, אולם התאפיין בבזבזנות ליד השער. בעיה זו המשיכה שוב בסטנדרד, שהחתימה בשלהי אוגוסט 2010 שלושה חלוצים חדשים וזרקה אותו בהשאלה נוספת למכלן. כעבור שנה, כאשר הבין ששום דבר לא יצליח לו בסטנדרד, הוא עשה שוב את הדרך לגנק.

שחקן גנק כריסטיאן בנטקה. Geert Vanden Wijngaert, AP
נדד יותר מדי פעמים ולא מצא מנוח בבלגיה. בנטקה בגנק/AP, Geert Vanden Wijngaert

היה במצער עם אזיקים?

המעברים התכופים ממש לא תרמו לחלוץ הצעיר, וגם החודשים הראשונים בקבוצתו החדשה, לצדו של אליניב ברדה, היו רעים במיוחד. בנטקה היה מגושם, החמיץ ללא הפסקה, הפגין לא פעם משחק אנוכי, והמיליון ששום תמורתו נראה מופרך. אלא שאז, בינואר 2012, הוא איפס לפתע את הכוונות, החל להבקיע בכמויות מסחריות, ניצל את הבישולים הנהדרים של קווין דה בראונה והפך לאחד משחקני המפתח בקבוצה. המאזן הסופי – 16 שערים אשר רובם נכבשו בחצי עונה – הרשים את הסקאוטים שנהרו לצפות בו. בסופו של דבר, אסטון וילה שילמה באוגוסט 2012 לא פחות מ-7 מיליון ליש"ט על שירותיו. תוך חודשים ספורים המחיר האמיר, וסטנדרד נותרה מתוסכלת מאוד מהפספוס.

ההתחלה בברמינגהאם לא היתה מעודדת בלשון המעטה. ימים בלבד אחרי השלמת העסקה גילתה אסטון וילה שחלוצה היקר נחשד בגניבת רכבים ובתקיפה שהתרחשה בליאז' בנובמבר 2011, וצפוי לעונש מאסר בארצו. בהמשך התברר כי האישום הוסר, והשחקן עצמו טוען כי גם הדיווחים על כך שבילה יממה עם אזיקים על ידיו לא היו נכונים. כך או כך, האוהדים לא בדיוק שמחו לקבל את הבריון שמיעט להבקיע בתקופה הראשונה בליגה הלא מוכרת. מאז, באיזור חג המולד, התאקלם בנטקה והפך לאימת ההגנות.

כריסטיאן בנטקה שחקן אסטון וילה כובש שער (משמאל). GettyImages
ההתחלה לא הייתה טובה, אחר כך הוא התחיל להפגיז. בנטקה כובש באסטון וילה/GettyImages

קורטואה השווה אותו לפלקאו

מבנה הגוף הרחב שלו מאפשר לבלגי לשלוט ברחבה גם מול הבלמים החסונים ביותר, ובהדרכת המנג'ר פול למברט הוא השתפר מאוד גם בהיבטים אחרים. בנטקה נהיה רגוע יותר ליד השער, למד לפרגן ולחברים ולחפש את המסירה במידת הצורך, והתוצאה היתה עוצרת נשימה – 19 שערים בעונת הבכורה. מרק וילמוטס, המאמן הלאומי, בנה דווקא עליו את חוד ההתקפה ברוב המשחקים במוקדמות, ובנטקה הבקיע פעמיים ב-2012, מול סקוטלנד וסרביה.

לנוכח ההצלחה, החלו קבוצות בכירות הרבה יותר לגשש לגבי החתמתו. טיבו קורטואה, למשל, המליץ בחום לאתלטיקו מדריד להחתים את חברו בקיץ 2013 כמחליפו של רדאמל פלקאו. עם שבחים כאלה, לא מפתיע שהשתן עלה לבנטקה לראש, והוא דרש בתוקף לעזוב. וילה סירבה, ולקח לצדדים זמן להתפייס ולהרגיע את הרוחות. הבלגי התנצל בפני האוהדים, ותרם 10 שערי ליגה בעונה שעברה, עד אפריל. הוא בהחלט קיווה לגבור על לוקאקו במאבק על חולצת ההרכב במונדיאל, אולם אז באה הפציעה הקשה, והחלום נגוז.

טיבו קורטואה שוער צ'לסי. Clive Mason, GettyImages
לחץ להביא לאתלטיקו. קורטואה/GettyImages, Clive Mason

שרווד משקם, וילמוטס נהנה

הגיד הקרוע הרס לא מעט גם לאסטון וילה. מאזן ההתקפה שלה היה הגרוע ביותר בפרמייר-ליג, וגם שובו של בנטקה באוקטובר לא שינה זאת. הוא עלה לכותרות בעיקר בגלל הכרטיס האדום המיותר נגד טוטנהאם שגרר השעיה ארוכה. למברט, אשר מעמדו התערער מאוד, כעס על החלוץ, דרש ממנו לחזור לכושר, ואף ספסל אותו במשחק מול צ'לסי. זה לא עזר לו בסופו של דבר – המנג'ר הסקוטי פוטר, וטים שרווד הססגוני החליף אותו.

שרווד לקח את בנטקה לשיחה בארבע עיניים. "אתה אחד החלוצים הטובים בליגה. כולם רצו להחתים אותך, אבל המועדון לא הסכים למכור כי הוא מעריך אותך מאוד. תחזור לעצמך ותשתיק את המבקרים", הוא אמר לו. במידה מסוימת, זה עבד. הבלגי בישל וכבש את פנדל הניצחון בדרבי מול ווסט ברומיץ' בתחילת מרץ, ואז הוסיף צמד ב-0:4 החלק בסנדרלנד כעבור שבועיים. זה איפשר לו להגיע למשחקי הנבחרת במצב רוח טוב הרבה יותר, גם אם פרשנים רבים במולדתו טענו כי אינו ראוי לשחק בהרכב בשלב זה.

וילמוטס החליט להמר עליו בכל זאת, וב-0:5 על קפריסין בשבת הרשית בנטקה בנגיחת זינוק אופיינית. את השער הזה חגג החלוץ עם תנועות "היד רושמת" לעבר העיתונאים ביציע. אחרי השנה הקשה, יש לו כמה חשבונות לסגור ולהוכיח שהוא עדיין מתחרה ראוי ללוקאקו, כאשר חלוץ נהדר נוסף ממוצא קונגולזי, מישי בטשואי שעבר הקיץ מליאז' למארסיי אחרי שצבר בטחון בקבוצה של גיא לוזון, מוכן להיכנס לתחרות עם השניים. המשחק בטדי חשוב, אם כך, לבנטקה ביותר ממובן אחד, והמשימה שלנו היא לקלקל את התנופה המחודשת שלו. בשורה התחתונה, הוא בכל זאת פחות טוב מלוקאקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully