וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד מרטן בראיון: "מכבי תל אביב בבלגיה? שווה פלייאוף עליון, בטח לא אליפות"

29.3.2015 / 15:10

"הנשיא לא רצה לפטר את לוזון". "רציתי לעבור איתו לצ'רלטון, דושאטלה הטיל וטו". "אולי עוד אאמן בישראל". דוד מרטן, עוד לא בן 27, התחיל כמתורגמן של פרננדז בנבחרת, והיום הוא עוזר מאמן ראשי בליאז'. הבלוג של יצחקי בראיון עם סינדרלה, כולל השוואה בין בלגיה לישראל

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

דוד מרטן, אז ילד מתחת לגיל הממוצע של שחקן בנבחרת ישראל, הגיע בסך הכול כדי לעשות טובה לחבר. סטפן קלבו, האיש המקורב ללואיס פרננדז, בעל תכנית רדיו בעבר והיום בעל שליטה בערוץ טלוויזיה, לא חשב שהילד יצמח תוך זמן קצר להיות מעורב בצד המקצועי בנבחרת ישראל. בטח לא עוזר המאמן הבכיר בסטנדרד ליאז' כעבור זמן לא רב. העלייה המטאורית של מרטן, יהודי שעשה עלייה לנתניה, מביאה אותנו לערוך איתו שיחה בעיתוי הכי נכון - לפני המשחק מול בלגיה. אחרי המסע שעבר כעוזרו של דודו דהאן, דרך ההגעה לפסגת הכדורגל הבלגי, הוא מבטיח – זה עדיין לא הסוף. אבל יש לו גם מסר חשוב לנבחרת, לאלי גוטמן, ולכדורגל הישראלי.

סיפורו המדהים של דוד מרטן: כיצד הגיע הצעיר מנתניה לסטנדרד ליאז'?

אחרי ויילס, לקראת בלגיה:

ביקורת קשה בנבחרת על אלי גוטמן ועל איתן טיבי, שהשיב אש

הנבחרת של גוטמן נראתה כמו תקלה אחת גדולה: אורן יוסיפוביץ מסכם

0:5 משכנע לבלגיה על קפריסין, בוסניה השיגה ניצחון ראשון

בבלגיה מתמוגגים: "כשאדן הזאר משחק ככה, אין מי שיעצור אותו"

גיא לוזון עם דוד מרטן במסיבת עיתונאים של סטנדרד ליאז'. GettyImages
גיא לוזון נפרד מסטנדרד ליאז', דוד מרטן נשאר/GettyImages

"דושאטלה הטיל וטו"

"גיא נפגש עם דושאטלה. אבל הוא סירב שאצטרף והטיל וטו על המעבר שלי לצ'רלטון. הוא טען שרצה שאשאר פה בקבוצה כי הוא מאמין בעבודה שלי ורוצה שאמשיך לתקופה ארוכה. זה החמיא לי, אבל רציתי להצטרף לגיא"

לפני שניגע בנבחרת הבלגית, הדבר הראשון שאנחנו מנסים לברר הוא איך קרה שהעוזר השני של גיא לוזון, לא עזב אחרי הפיטורים. איך הוא לא בצ'רלטון, ומה הפך אותו, דווקא אחרי שהמנטור עזב, לעוזר הבכיר בליאז'.

"קודם כל, חשוב לי להדגיש שמדובר בעונה מאוד קשה וארוכה מבחינתי, שלא הייתה קלה כמו בעונה שעברה. התחלנו ברגל ימין ועלינו לשלב הפלייאוף נגד זניט. אבל אז הרבה שחקנים עזבו, כל הבכירים כבר לא היו בקבוצה, ורכש משמעותי איחר להגיע. לאט לאט הייתה ירידה מסוימת, הרכש שכן הגיע לא ממש התאקלם ולא מצא את המקום שלו. הוא לא חיזק את הקבוצה כמו שרצינו. הגענו למצב שבאמת היינו במקום לא טוב בליגה, עם הרבה לחץ מהקהל, והנשיא היה חייב לפטר את גיא", הוא מתאר את השתלשלות העניינים בתקופה הלא נעימה שעבר. "ממה שאני יודע, דושאטלה לא רצה לעשות את זה, אבל הוא עשה את זה מלחץ. הקהל של ליאז' הוא קהל מטורף, קשה להבין את זה כי זה לא בקנה מידה ישראלי. באותו שלב שהוא נפרד מגיא, הגעתי לשיחה עם הנשיא. גם דודו דהאן היה שם".

זה אמור להסביר הכול?

"הנשיא הוא זה שפנה אליי בשיחה, ואמר: 'אתה היית חלק מהצוות, ואני רוצה שתישאר. לפחות עד שיגיע מאמן חדש. חשוב לי להשאיר את הקבוצה מעל המים, עוזר המאמן הראשון ואתה נשארים'. אחר כך הוא החליט למנות את העוזר הראשון (איבן ווקמנוביץ', לשעבר שחקן מכבי הרצליה), למאמן הזמני הראשי. באותו רגע השחקנים לקחו אחריות והתחלנו לעשות תוצאות חיוביות. באותו שלב, לגיא לא הייתה קבוצה ונשארתי, אבל אז גם ווקמנוביץ' פוטר, לדעתי בגלל סיבות שהן לא באמת מקצועיות כי התוצאות היו טובות. ואז גיא חתם בצ'רלטון".

קשה לי להאמין שהוא לא התקשר.

"הוא התקשר וביקש ממני להתלוות אליו לשם, וברור שהסכמתי. הקשר שלי איתו הוא יותר ממאמן ועוזר. הוא כמו אחי הגדול. מה שעברתי איתו ועם המשפחה זה באמת מסע מדהים. תבין שהכול נבע מלחץ. אוהדים ניסו לעשות יותר נזק מאשר לתמוך. בגלל שהיו הרבה צעירים על המגרש, זה הזיק לעבודה שלנו כי הם לא הצליחו לתפקד. ברגע שהאוהדים קראו לו כל המשחק להתפטר, ידענו שזה הסוף".

ואיך כל זה מוביל לזה שאתה לא בצ'רלטון?

"אחרי שהסכמתי למעבר, גיא נפגש עם דושאטלה. אבל הוא סירב שאצטרף והטיל וטו על המעבר. הוא טען שרצה שאשאר פה בקבוצה כי הוא מאמין בעבודה שלי ורוצה שאמשיך לתקופה ארוכה. זה החמיא לי, אבל רציתי להצטרף לגיא. בינתיים חזר למועדון ז'וזה ריגה, שאימן באנגליה לפני כן, והיה מאמן בסטנדרד בעבר. הסברתי למאמן החדש את המצב, שאני פה כי הנשיא הטיל וטו. התחלתי לעבוד איתו ובאמת הולך מצוין. היום הוא נותן לי המון אחריות והפך אותי לעוזר הראשי. הוא מאוד מרוצה מהעבודה שלי. אני שמח להיות חלק ממועדון כזה. מה יהיה בעתיד? קשה לי לומר".

תו לי לנחש, תחבור לגיא בצ'רלטון או תעבור לאחת מקבוצות הבת. סנט טרוידן, למשל.

"לא חושב שאוכל להיות מאמן ראשי בעתיד הקרוב. אין לי עדיין תעודת פרו, וגם כי אני עדיין צעיר. עוד לא בן 27".

נשיא סטנדרד ליאז', רולאן דושאטלה. GettyImages
"הקהל לחץ, הנשיא היה חייב לפטר את גיא". רולאן דושאטלה/GettyImages
"לא דיברו איתי על הארכת חוזה, אבל אם לא אקבל הצעות בבלגיה אני חושב לחזור לישראל, כעוזר או דרך הדלת הראשית"

נראה אותך כמאמן ראשי? זה מעסיק אותך?

"אחת השאיפות שלי בעתיד - אולי לא הקרוב מאוד - היא להיות מאמן ראשי. גם כשהייתי בנבחרת צברתי ניסיון. מה שעברתי בשנתיים בנבחרת ובסטנדרד, שזה מועדון גדול עם קהל מטורף וציפיות גבוהות כל הזמן - עוזר. אתה צריך לזכור שהגעתי לנבחרת כמתורגמן, לא כיוונתי בכלל לאף מקום. אבל אז היחסים עם לואיס וטל בנין היו מצוינים, קיבלתי אחריות והם סמכו עליי. זה מה שגרם לי לרצות להישאר, הסקאוטינג עניין אותי. הוצאתי תעודת מאמן, דודו דהאן האמין בי והמליץ לגיא לקחת אותי. אני חייב לו המון. לא כל אדם היה עושה את זה. מקווה שאני מחזיר לו היום".

יכול להיות שתשוב לישראל?

"קודם כל אני מקווה להמשיך גם בעונה הבאה. לא דיברו איתי על הארכת חוזה, אבל אם לא אקבל הצעות בבלגיה אני חושב לחזור, כעוזר או דרך הדלת הראשית. הכול תלוי בכמה ארגיש מוכן לזה. שאלת קודם על סנט טרוידן. אני באמת לא יודע לומר לך מה יהיה. הנשיא מאוד מרוצה מהעבודה שלי, אני מרגיש חיבור טוב גם עם השחקנים והסביבה. הכול יכול להיות. אני מרוויח שכר טוב, ברוך השם. לא בקנה מידה של אנגליה, אבל לא מתלונן".

גל האנטישמיות באירופה השפיע גם עליך?

"בליאז' לא, לא הרגשתי שום דבר. אבל כולם יודעים שאני ישראלי ויהודי, ואין בעיה עם זה. כל מה שקרה באירופה בזמן האחרון קצת מפחיד, אבל לא נתקלתי בזה כאן".

מאמן נבחרת ישראל לואיס פרננדז עם המתורגמן. ברני ארדוב
"בנבחרת סמכו עליי". דוד מרטן על המגרש כמתורגמן של לואיס פרננדז/ברני ארדוב

"גוטמן? לואיס סיים שלישי ולא קיבל עוד קדנציה"

"שים לב ש-80 אחוז משחקני הנבחרת היום, שיחקו אצל פרננדז. אז מה ההבדל? אצלנו הם היו עם הרבה פחות ניסיון ופחות טובים ממה שהם היום. אל תשכח שאלי קיבל קמפיין שני, מה שלואיס לא"

למרטן יש לא מעט תובנות על הכדורגל הישראלי והבלגי. כשמנסים לערוך השוואה, עושה רושם שהוא מעלה מעט גיחוך. "הליגה הבלגית מאוד פיזית, מאוד קשה. אני רואה שחקנים שמגיעים אלינו מספרד, מגרמניה, ומאוד מתקשים לצמוח לכוכבים. לישראלים קשה להצליח פה, ליאור רפאלוב הוא פועל יוצא, כוכב גדול כאן. גם רמי גרשון. חוץ מהם, וקני סייף שנותן עונה טובה, הרוב נכשלו כאן קודם", הוא מסביר. "הרמה פה הרבה יותר גבוהה, הליגה הרבה יותר פיזית וגם טכנית. הבדלי הרמות גדולים. אם אני מוציא את הקטנות מהמשוואה, הבכירות פה באמת מעולות, עם תקציבים מאוד גדולים, קהל גדול מאוד".

מכבי תל אביב יכולה להביא אליפות בבלגיה?

"הם היו מתברגים לפלייאוף העליון, אבל לא חושב שיותר מזה. היא בטח לא תיקח אליפות מול ברוז' או אנדרלכט, אפילו לא מולנו או מול גנט. כל משחק כאן הוא באמת מלחמה".

למה לואיס פרננדז לא הצליח בנבחרת? האם הבעיה הייתה בגישה של השחקן הישראלי למאמן זר?

אני לא חושב שאפשר להגדיר את זה ככישלון, אבל זה גם לא הצלחה. הוא אימן קמפיין אחד, סיימנו במקום השלישי שהיום יכול להוביל לטורניר, ניצחנו את כל הנבחרות הקטנות ונכשלנו מול יוון וקרואטיה, אבל כן הגענו למשחק מול יוון, שאם היינו מנצחים בו היינו בדרך לעלייה היסטורית. נכון, לקח לו הרבה זמן למצוא את הסגל שלו, את בסוף הוא הלך עם זה שהוא האמין בו. שים לב ש-80 אחוז משחקני הנבחרת היום, שיחקו אצלו. אז מה ההבדל? אצלנו הם היו עם הרבה פחות ניסיון ופחות טובים ממה שהם היום. אל תשכח שאלי קיבל קמפיין שני, מה שלואיס לא. לדעתי אלי עושה עבודה מעולה. חשוב שיחזרו לנצח מול בלגיה, שזה משחק לא פשוט עבורי. סוג של דרבי".

איך מתייחסים בבלגיה לכדורגלן הישראלי? עד כמה מוערכים רפאלוב ורמי גרשון? (גילוי נאות: השניים מיוצגים על ידי נציגו דהאן)

"אחרי מה שליאור עושה העונה, וההופעה בגמר גביע, הוא יכול להיבחר לשחקן העונה בליגה. הוא במעמד של כוכב בליגה, גם את רמי מעריכים מאוד, כולם מכירים אותו והוא נמצא במועדון גדול. שניהם מחזירים את ההערכה שיש לישראלים בבלגיה. אני לא רוצה לומר שקודם זלזלו פה, אבל מלבד ברדה שהצליח כאן לא הרבה הצליחו. פעם עברו כאן מעל עשרים שחקנים, עובדה שהיום הם מעט מאוד".

עובדתית, שניהם לא פותחים בקביעות בנבחרת.

"לגבי רמי, גוטמן פתח את הקמפיין עם טיבי ובן חיים שהוא הקפטן, ויש רק שני מקומות על המגרש לבלם. אני חושב שיש לו מקום בהרכב, אבל הסיטואציה גרמה לו להמשיך עם הבלמים האלה. לגבי רפאלוב, אין לי ספק שיפתח גם מול בלגיה. הוא נמצא בכושר הכי טוב שהיה אי פעם, השחקן בכושר הכי טוב בנבחרת יחד עם נאתכו וביטון, שנמצא בכושר פנטסטי בסלטיק. כאחד שרואה כל משחק של ברוז', אני יכול לומר שכל משחק ומשחק הוא נותן ומספרים מדהימים לשחקן בתפקיד שלו (18 בישולים, 14 שערים, א"י)".

ליאור רפאלוב (במרכז) חוגג עם שחקני קלאב ברוז'. רויטרס
"אחרי מה שעשה העונה, הוא יכול להיבחר לשחקן העונה בבלגיה". ליאור רפאלוב/רויטרס
"לא יודע עד כמה אנשים מבינים את גודל הפערים, או מה הולך פה, אבל כדאי לבקר במועדון בבלגיה או לראות משחק כדי להיכנס קצת לפרופורציות. השחקנים מהליגות הבכירות בעולם מגיעים לפה. ישראל? כאן לא חושבים עלינו יותר מדי"

מה קרה לבלגים בפתיחת הקמפיין הנוכחי? איך התחושות שם?

"הייתה קצת ירידה אחרי המונדיאל, שהיה באמת טוב. לא מובן מאליו להגיע לרבע הגמר, אבל אני יודע שיש הרבה ביקורות על מארק וילמוטס. לא על מדוע הוא מזמן שחקן כזה או אחר, אלא אומרים שהוא יכול להוציא הרבה יותר מהסגל הנדיר שיש לו. אני מקווה שישראל תוכל לתפוס אותם בתקופה פחות טובה כנבחרת, אבל צריך לקחת בחשבון שכשחקנים ובודדים הם באמת מרכיבים קבוצה מטורפת. לדעתי, בין החמש הטובות בעולם היום".

זה ניפץ את הסטיגמה בעונות האחרונות? אנשים לא הבינו מה כדורגלנים ישראלים עושים בבלגיה.

"לא יודע עד כמה אנשים מבינים את גודל הפערים, או מה הולך פה, אבל כדאי לבקר במועדון בבלגיה או לראות משחק כדי להיכנס קצת לפרופורציות. השחקנים מהליגות הבכירות בעולם מגיעים לפה. ישראל? כאן לא חושבים עלינו יותר מדי. בגלל פתיחת הקמפיין, מתייחסים אלינו קצת יותר ברצינות. בהגרלה קצת צחקנו על זה. אנשים כאן חשבו שהולך להיות להם קל, טיול בישראל".

התבוסה לוויילס תשפיע על הנבחרת?

"אני חושב שהוולשים היו פשוט יותר טובים לכל אורך המשחק והגיע להם לנצח. ראיתי את המשחק של בלגיה והולך להיות מאוד קשה לנבחרת. אנחנו מגיעים למשחק גורלי נגד הנבחרת הכי טובה בבית, ולמרות זאת אני עדיין מאמין שבמשחק אחד הכול אפשרי, ואפשר להפתיע. מחר, אני במאה אחוז מאחורי הנבחרת".

שחקני נבחרת בלגיה. רויטרס
"מרכיבים קבוצה באמת מטורפת, אחת מחמש הטובות בעולם". שחקני נבחרת בלגיה/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • דוד מרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully