וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוויל סאות'הול: "לנו היו כוכבים, הפעם יש תלכיד מצוין"

26.3.2015 / 14:00

שוער העבר הגדול, שיאן ההופעות של ויילס, אופטימי ("ישראל טובה, אבל אין לנו מה לפחד") ובטוח שבייל ירצה להזכיר לרונאלדו מי מהם ניצח בישראל: "הדיווח על הסכסוך פוגע בו, הוא עוזב את ההמולה בספרד וזה יעשה לו טוב". ראיון מיוחד עם אגדה שמעולם לא הייתה ביורו

יוסי ציפקיס

האם בן שהר חוזר למרכז הבמה בכדורגל הישראלי?

נוויל סאות'הול מחכה בקוצר רוח למשחקה של ויילס בחיפה בשבת. שוער העבר האגדי, שזכה עם אברטון בשתי האליפויות האחרונות שלה ב-1985 וב-1987, הוא שיאן ההופעות במדי ארצו, עם 92 משחקים במשך עשור וחצי. הוא שיתף פעולה עם גדולי הכוכבים שצמחו אי פעם בוויילס – איאן ראש, מארק יוז וריאן גיגס – אך הדרקונים באדום לא הצליחו להעפיל לטורניר גדול.

סאות'הול היה קרוב מאוד להגשים את החלום חמש פעמים. במוקדמות יורו 84' פספסה ויילס מקום ראשון בבית צמוד על חודה של נקודה, אחרי שלא הצליחה לנצח את יוגוסלביה. כעבור שנתיים, ניצחון על סקוטלנד במחזור הנעילה היה מעלה אותה למונדיאל במקסיקו, אך היא ספגה שער שוויון מתסכל 10 דקות לסיום וסיימה בתיקו. שנתיים נוספות חלפו, וניצחון בפראג על צ'כוסלובקיה במחזור האחרון היה מעלה את סאות'הול וחבריו ליורו 88'. הם הפסידו, ודנמרק נסעה במקומם.

שוער נבחרת ויילס נוויל סאות'הול ב-1983. David Cannon, GettyImages
היה קרוב חמש פעמים, אבל לא עלה לטורניר גדול. סאות'הול בנבחרת ויילס ב-1983/GettyImages, David Cannon

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

לפני יורו 92', גברו הוולשים על גרמניה כדי להוביל את הטבלה במוקדמות, אולם הובסו 4:1 בנירנברג ונשארו שוב בבית. גם למונדיאל 94' בארצות הברית יכול היה סאות'הול לטוס, לו ויילס היתה משכילה לנצח בקרדיף את רומניה במשחק האחרון במוקדמות. היא נתנה אז פייט נהדר, עם חוליה קדמית חלומית שכללה את ראש, גיגס, דין סונדרס וגארי ספיד, אולם נכנעה לשערים של גאורגה חאג'י ופלורין ראדוצ'ויו.

וכך, לא ראה סאות'הול לאורך כל 56 שנות חייו את ויילס בטורניר משמעותי. הוא נולד בספטמבר 1958, חודשים ספורים אחרי ההשתתפות היחידה של הוולשים בגביע העולם. אחרי אינספור אכזבות, הוא מאמין בכל ליבו שהפעם זה יצליח, ויורשיו במדים האדומים יעשו סוף סוף היסטוריה. בראיון בלעדי לוואלה! ספורט מספר גדול שוערי ויילס על תקוותיו.

"מבחינת איכות השחקנים בסגל, לא הייתי אומר שהנבחרת הנוכחית טובה יותר מאלה שהייתי חלק מהן. יכול להיות שבשנות ה-80' וה-90' היו לנו כוכבים גדולים יותר, אך אין ספק שיש הפעם תלכיד קבוצתי נהדר. הנבחרת פתחה היטב את הקמפיין, יש מומנטום חיובי מאוד. יש לנו שחקנים טובים שמסוגלים לעשות את העבודה. המשחק בישראל הוא המבחן הגדול עבורם. אם ינצחו, יוכלו להעפיל ליורו. אפילו תיקו יהיה טוב מבחינה זו. רק שלא יפסידו", הוא אומר.

שחקן נבחרת גרמניה יורגן קלינסמן חוגג שער מול ויילס. Karl Heinz Kreifelts, AP
אולי הנבחרת הזו תעשה מה שהנבחרת שלהם לא עשתה? קלינסמן חוגג על חשבון גיגס וסאות'הול/AP, Karl Heinz Kreifelts
זה משחק עצום. זה המשחק הכי חשוב שלנו בשנים האחרונות. אי אפשר להגזים במשמעות שלו, ואני באמת מצפה שנעמוד במבחן הזה ונמשיך ליורו"

אז כל ויילס מצפה להישג בחיפה?

"כן, זה משחק עצום. זה המשחק הכי חשוב שלנו בשנים האחרונות. אי אפשר להגזים במשמעות שלו, ואני באמת מצפה שנעמוד במבחן הזה ונמשיך ליורו. אם נעפיל לשם, הדירוג שלנו באופ"א ישתפר, נזכה בהגרלות נוחות יותר בטורנירים הבאים, ויהיה לנו סיכוי טוב יותר להעפיל למונדיאלים ולאליפויות אירופה נוספות. זו יכולה להיות התחלה של עתיד חדש ומבטיח עבורנו. אתאכזב מאוד אם נפסיד בישראל".

אבל גם ישראל נמצאת במומנטום חיובי.

"בהחלט, ישראל היא נבחרת טובה, אבל אין לנו ממה לפחד. לפעמים עדיף לשחק מול יריבות חזקות, כי המוטיבציה גדולה יותר, וכולם יודעים שצריך להתעלות. אנחנו עושים התקדמות מצוינת, ואין סיבה לחשוש. צריך לעלות למגרש בגאווה וליהנות מהרגע".

אתה מכיר את השחקנים של ישראל?

"לא, טרם הסתכלתי על הסגל שלה. אני זוכר את רוני רוזנטל, אותו פגשתי במשחקי הדרבי של ליברפול, אבל זו היסטוריה. אני יודע שזו נבחרת טכנית שיודעת לפתח משחק. ישראל זכורה לי ממשחק הידידות שקיימנו ב-1984, והסתיים בתיקו 0:0. זה היה ביקור מצוין, נהניתי מהחוויה במדינה מעולה, ואני אוהב מאוד את ישראל. אני מאמין שקהל הביתי יהיה עוין פחות כלפינו מאשר במקומות אחרים. יהיה משחק ברמה טכנית גבוהה, על דשא באיכות גבוהה. הרי מזג האוויר יהיה מצוין, הרבה יותר טוב מאשר בבריטניה. יש לי ציפיות גבוהות מהמשחק".

מיהם שחקני המפתח של ויילס?

"קודם כל השוער ושני הבלמים. אם לא נספוג, המשימה שלנו תהיה קלה יותר. הקפטן אשלי וויליאמס נמצא בכושר נהדר במדי סוונסי, ואני סומך עליו במרכז ההגנה".

גארת' בייל שחקן נבחרת ויילס לפני מוחמד בשיץ' שחקן נבחרת בוסניה. Stu Forster, GettyImages
"ירגיש בחופשה מהתקשורת הספרדית". גארת' בייל מול בוסניה/GettyImages, Stu Forster

בתור שוער עבר נהדר, מה דעתך על ויין הנסי, שוערה של ויילס כיום?

"אני מעריך אותו מאוד. הוא שוער טוב, ואני חשוב שהוא משחק היטב בנבחרת. הוא רגוע, אחראי וקר רוח".

אבל הוא לא רואה מגרש בקריסטל פאלאס. לא תהיה לכך השפעה שלילית?

"תלוי איך מסתכלים על זה. הנסי רעב למשחק, והוא יודע שזו ההזדמנות שלו לא רק להצליח בנבחרת, אלא גם להוכיח למאמן קבוצתו שהוא ראוי לעמוד בין הקורות. ואולי זה גם יאפשר לו למצוא קבוצה חדשה לעונה הבאה. אשמח מאוד אם יעבור לאברטון, זה יהיה מצוין לכל הצדדים".

אתה חושב שהנסי יכול להחליף את טים הווארד?

"כן, הוא בהחלט יכול לרשת אותו בעתיד. הווארד כבר בן 36".

שוער קריסטל פאלאס, ויין הנסי. Bryn Lennon, GettyImages
"ראוי להחליף את הווארד באברטון". ויין הנסי/GettyImages, Bryn Lennon
"שלא יהיה ספק – בייל הוא כוכב על, אבל הוא צריך להרגיש נוח כדי להביא את היכולות לידי ביטוי. הוא עבר לליגה חדשה, לומד מנטליות חדשה, וזה לא פשוט. לכן דווקא המשחקים בנבחרת ויילס יעשו לו רק טוב"

מה דעתך על הכושר של הכוכבים הבולטים של ווילס?

"ארון ראמזי וג'ו אלן מגיעים במומנטום נהדר. הם מפגינים יכולת גבוהה בקבוצות צמרת, וזה חשוב מאוד עבורנו, בדיוק כמו הכושר של וויליאמס. זה נותן הרבה תקווה".

לעומת זאת, גארת' בייל עובר תקופה לא פשוטה.

"זה נכון, אבל צריך לקחת בחשבון שהוא משחק עם כריסטיאנו רונאלדו. ההשוואות אליו לא תמיד הוגנות. התקשורת מדווחת כל הזמן על הסכסוכים ביניהם, ואין ספק שזה פוגע בו. שלא יהיה ספק – בייל הוא כוכב על, אבל הוא צריך להרגיש נוח כדי להביא את היכולות לידי ביטוי. הוא עבר לליגה חדשה, לומד מנטליות חדשה, וזה לא פשוט. לכן דווקא המשחקים בנבחרת ויילס יעשו לו רק טוב. הוא עוזב את ההמולה בספרד וחוזר לסביבה המוכרת שהוא אוהב. זה יאפשר לו להשתחרר נפשית. הוא יהיה נינוח, מבחינתו זו סוג של חופשה מהתקשורת הספרדית. זו גם ההזדמנות שלו להוכיח לאנשי ריאל מה הוא שווה באמת, אם יצעיד את ויילס ליורו".

וגם להזכיר לרונאלדו שהוא לא הצליח לנצח את ישראל.

"בדיוק".

דודו אוואט שוער נבחרת ישראל מול כריסטיאנו רונאלדו נבחרת פורטוגל. AP
הוא לא הצליח לנצח את ישראל. ובייל?/AP
"הרבה יותר מתסכל לשחק כשאין ממך ציפיות וכולם מצפים לכישלונך, וזה מה שקרה עם הנבחרת שלנו בשנים הקודמות. התקשורת והאוהדים לא באמת תמכו בנבחרת. היום כולם תומכים, השחקנים מרגישים את הדחיפה המוראלית"

אחרי הפתיחה הטובה של הקמפיין, יש ציפיות גבוהות מהנבחרת. זה לא יהיה עומס גדול מדי על כתפי השחקנים?

"אני לא רואה את זה כך. ציפיות הן דבר חיובי. הרבה יותר מתסכל לשחק כשאין ממך ציפיות וכולם מצפים לכישלונך, וזה מה שקרה עם הנבחרת שלנו בשנים הקודמות. התקשורת והאוהדים לא באמת תמכו בנבחרת. היום כולם תומכים, השחקנים מרגישים את הדחיפה המוראלית. זה אמנם לחץ, אבל זה לחץ חיובי. הוא אמור לפעול לטובתנו, והשחקנים מנוסים מספיק כדי לעמוד בו. אני באמת לא רואה סיבה שלא נעפיל ליורו".

מה דעתך על העבודה של המאמן כריס קולמן?

"הוא עושה עבודה טובה מאוד. זה לא היה פשוט לקבל את התפקיד אחרי התאבדותו של גארי ספיד, והוא התמודד עם האתגר בכבוד. השחקנים מעריכים ומכבדים אותו, ואני מבין שיש אווירה טובה מאוד בחדר ההלבשה.

אז אתה מאמין שיחזור עם תוצאה טובה ישראל?

"כן. יהיה משחק צמוד, והרבה מאוד תלוי בשופטים. אני אופטימי. אנחנו יכולים לדסקס את הסיכויים עד מחר, אבל בסופו של דבר השחקנים הם אלה שצריכים לספק את הסחורה על המגרש. אני מאמין בהם, ואולי יהיה להם יותר מזל מאשר בעידן שלנו. אשמח לדבר אתך שוב אחרי שנעפיל לאליפות אירופה".

שוער אברטון נוויל סאות'הול לאחר זכייה בגביע ב-1984. David Cannon, GettyImages
אולי כשוער עבר תהיה לו סופסוף את העדנה שהייתה לו כשחקן אברטון גם מהנבחרת. סאות'הול מניף את הגביע האנגלי ב-1984/GettyImages, David Cannon

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully