וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרן ייני בראיון: "אם הקהל יקלל שחקן ערבי בסיום משחק הנבחרת בטדי, אני לא נשאר"

24.3.2015 / 12:00

המחאה למקרה הצורך, התדמית ("אני חנון, זה מי שאני"), התפקיד ("עובד צמוד עם פסיכולוג לגבי מסרים, איך לתת בראש לשחקנים"), רונאלדו ("שחקן מאוד מלוכלך. צובט ודוחף") ובייל ("אני רואה לא מעט משחקים של ריאל"). שרן ייני בראיון קסום במיוחד

קריינות: רענן ברנובסקי. עריכת וידאו: רן צימט

בווידאו: הכירו את נבחרת ויילס

במהלך הראיון עם שרן ייני, הסתובבו אנשי הנבחרת בבית הנבחרות בשפיים מלאי דאגה. התא שלו עדיין פתוח, החפצים מונחים, אבל השחקן נעלם מהנוף עם מכשיר ה-GPS של אורי הראל. לפתע, דלת המשרד הנעים של מיכאל נס שהפכנו לסלון ראיונות נפתחת. ישראל שצוצינסקי צעק, והנבחרת אחריו. "ייני, עליך לא האמנתי", אמר לו מנהל הנבחרת. "שאתה תיעלם לי ככה כבר 40 דקות?". אחריו הגיע הראל, לקחת את המכשיר שכנראה התפוצץ מרוב מאמץ. וגם בלעדיו, ובלעדי הראיון הזה, אנו למדים לאט לאט כמה התואר "האיש למשימות מיוחדות" שהדביקו לו מאז שעצר את רונאלדו בפארק דה רמת גן, היה מיותר.

מבלי להעביר מבט על רשימת הדקות שצברו כל שחקני הנבחרת, אפשר להניח שערן זהבי, רמי גרשון או איתן טיבי הם כנראה השחקנים בעלי העומס הגדול ביותר העונה, אבל המחשבון, מה לעשות, מלמד אחרת. 3,404 דקות העונה צבר קשר מכבי תל אביב - קילומטרז' דומה לזה שיעבור בשבוע הקרוב האוטובוס החדש של נבחרת ישראל, שתמונתו פרוסה עליו בגאון.

ליד האוטובוס הוא מתבייש להצטלם. "לא בשבילי", הוא מסביר, אז אנחנו לוקחים אותו למקום שהוא הכי אוהב (דשא) והולכים לדבר על גארת' בייל, פסיכולוגיה, והרבה פאקו ומכבי תל אביב. חוץ מהחלק האחרון. על זה הוא בחר לוותר.

הכל לקראת ישראל - ויילס:

למה לגוטמן יש הרכב מוכן גם לבלגיה: בלוג הנבחרת

מלחמת גרסאות בין הנבחרת לאלירן עטר

חברו של טל בן חיים בצ'רלטון מתכונן לקרב מולו

לחשבון הטוויטר של איציק יצחקי

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שרן ייני שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"אני לא עושה תרגילים מיוחדים, או דברים שמושכים את העין, אבל דברים יעילים". שרן ייני/ברני ארדוב
"אני צריך לסתום את הפה כשמזכירים את השם של רונאלדו. היה לי מאוד קשה. הוא עשה לי המון בעיות כל המשחק. הוא מהיר משמעותית ממני. היציאה מהמקום"

שרן ייני, מה אתה יותר - כישרוני או ממושמע?

"יותר ממושמע מכישרוני. מאוד ממושמע, אבל גוטמן כן נותן לי חופש. תראה, אני לא עושה תרגילים מיוחדים, או דברים שמושכים את העין, אבל דברים יעילים. במחשבה שלי אני מנסה להיות הכי יעיל שאפשר להיות. אני לא יכול להעיד על עצמי שאני הכי יעיל בסגל, אבל אני רוצה להיות יותר יעיל. יש לי חופש, אבל גם גישה שאומרת 'אל תסתכל על מה אומרים בחוץ, יש מי שמוביל את המערכה והוא יחליט'. הצבא יכול לדון אם לעשות פעולה מסוימת, אבל יש מי שמחליט מה עושים".

גוטמן רוצה אותך קשר, פאקו שם אותך מגן. איך עושים את ההפרדה בנבחרת?

"ברגע שאני מגיע לפה, אני לא מתייחס למכבי. אם קבוצה רוצה להיות טובה, היא צריכה ללכת באותו ראש, באותו קו מחשבה, באותו סגנון. אני אתאים את עצמי לסגנון של גוטמן. מבחינת תפקיד, אני נהנה מהכל. כל מה שאני רוצה זה לשחק. עשיתי כבר הכל, גם שוער, אל תשכח. כרגע אני מגן ימני, בנבחרת אני צריך לעשות הסתגלות, ומהירה, כי אין הרבה זמן. אני מוקף 360 מעלות. איך אני עושה את ההפרדה? כששיחקתי קשר, עזבתי את המגן. ראיתי קלטות של האימונים שלנו, הבנתי מה עשיתי לא טוב. אני לא יודע לומר בדיוק איפה היה השיא שלי, בתור קשר או מגן".

נגד רונאלדו.

"אולי המשחק מול בוסניה היה יותר טוב? תראה, אז זה היה קל, הזרקור על רונאלדו ואני בסך הכול עוקב אחרי הזרקור. כאילו במקרה שם. לא הסתכלו איך שמרתי על רונאלדו, אלא עליו. על מה הוא עושה. אני צל".

היה לו משחק חלש?

"אני צריך לסתום את הפה כשמזכירים את השם שלו. היה לי מאוד קשה. הוא עשה לי המון בעיות כל המשחק. הוא מהיר משמעותית ממני. היציאה מהמקום. הוא שחקן מאוד מלוכלך. משחק מאוד עם הידיים, תופס וצובט ודוחף ומעיף. ומאוד אגרסיבי. ומאוד טכני. אה, ובעיטה מושלמת בימין, בשמאל ובסיבוב. קשה לך לגלות דפוסי התנהגות שלו. היה גם צורך הסתגלות תוך כדי המשחק".

ועם כל זה אתה לא חושב שהחזיקו אצבעות לך? אחריות גדולה?

"לא, כי התנתקתי. מה יש לך להפסיד כשבא רונאלדו? השחקן הכי טוב בעולם".

שרן ייני, נבחרת ישראל, מול כריסטיאנו רונאלדו, נבחרת פורטוגל. ברני ארדוב
"שחקן מאוד מלוכלך, כל הזמן משחק עם הידיים". שרן ייני שומר על כריסטיאנו רונאלדו/ברני ארדוב
"אנחנו כולנו צריכים לעזור אחד לשני, להיות קרובים, צפופים מאוד, כשאנחנו תוקפים להיות ערניים מאוד לשחקני המטרה שלהם. אם אתה רואה את עצמך באחד על אחד מול בייל, אתה מחשב סיכונים"

אותו דבר אפשר לומר גם על בייל?

"כן".

כמה קלטות שלו ראית?

"אני רואה לא מעט משחקים של ריאל בחודש האחרון. אבל רואה גם צ'לסי (אחד מכוכבי בלגיה, אדן הזאר, משחק שם, א"י) וארסנל".

מה למדת על ראמזי?

"שהוא שחקן שיש לו הצטרפות מעולה, והוא מכדרר הרבה. כשהוא עם הכדור, אם הוא מוסר, הוא מוסר בשביל ולעשות דאבל פס ולרוץ לעומק. או שאתה חוסם לו את הדאבל פס בפאול, שלפעמים זה לא פאול, או שאתה ממשיך אותו, כי אי אפשר להשאיר אותו לבד. הוא גם גולר. אז אתה צריך לשים לב ברחבה לא לעזוב אותו לשניה. ברגע שאגיע ל'מוד' של נבחרת, יהיו לי גם דיסקים, יהיה לי יותר. אני מתעסק בעל מי אני אשמור ברמה השטחית כרגע. בראש שלי כרגע אלירן עטר (המשחק מול מכבי חיפה טרם התקיים, א"י), ואז בייל".

ייני ממשיך: "ברמה השטחית יותר, אתה צריך להכיר. אז ראיתי ארסנל נגד לברקוזן, וגם בייל. בייל זה דבר מאוד מעניין. למרות המהירות שלו הוא בא לקבל את הכדור די מאחורה. זאת אומרת גם כשהוא חלוץ, הוא לא נשאר חלוץ והולך לעומק כל הזמן, הוא בא מאחורה ומתחיל דריבל עוצמתי. את הספרינט שלו אי אפשר לעצור. על רונאלדו אני יודע שגם אם אשים לו גוף ההאטה שלו לא תהיה כמו של מישהו אחר. גם הסיכוי שאגיע עם הגוף לפוזיציה נכונה, יכול להיות שהוא יעיף אותי וימשיך, לכן חשוב לחשוב מה היתרונות שאפשר לעשות. אין שחקן, מהלך אחר מהלך, שיכול לעצור את בייל".

אז איך מצמצמים את הסיכוי, איך מבטלים את בייל כמו את רונאלדו?

"אנחנו כולנו צריכים לעזור אחד לשני, להיות קרובים, צפופים מאוד, כשאנחנו תוקפים להיות ערניים מאוד לשחקני המטרה שלהם. אם אתה רואה את עצמך באחד על אחד מול בייל, אתה מחשב סיכונים. נניח, יש לו שטח מאחוריך שהוא יכול לקבל עומק או לתת לו לרגל, אז שיתנו לו לרגל. אם הוא יגיע למצב ברחבה, אני מעדיף שהוא יבעט בימין, לא בשמאל. למרות שהוא טוב בימין. אקליט קצת משחקים. יש לי הרבה שעות במלון לקחת, ולחשוב על זה".

אתה חושב שיש עוד שחקנים שעושים את זה כמוך?

"כן".

גארת' בייל שחקן ריאל מדריד חוגג. רויטרס
את הספרינט שלו אי אפשר לעצור. גארת' בייל/רויטרס
"אני וטאלב חברים. באמצע המשחק לא נרד מהמגרש אם יהיו קללות, אבל אם נמחא כפיים בסיום והקהל יקלל שחקן ערבי, אני לא נשאר. מה זה אני? שנינו לא נשארים, יורדים מהדשא, אבל רק בסוף. שכולם יראו שיש לנו מחאה"

ייני לא אוהב כשמדברים על מחנאות בנבחרת שלו. "מעולם לא הייתה כאן מתיחות בין שחקני מכבי והפועל", הוא מבטל את השמועות שעלו לפני המשחק מול ויילס. הוא לא אוהב שמכניסים פוליטיקה לספורט, גם לא לחיים האישיים. בבחירות האחרונות הוא הצביע למחנה הציוני ("ראיתי את המדגם והתבאסתי"), ואת הדעות הפוליטיות שלו הוא החליט לחלוק איתי רק מחוץ לראיון.

בלי בוז'י, מה עושים כשיש קריאות גזעניות בטדי?

"יש כאן שחקנים ערבים. אנחנו היהודים צריכים למגר את התופעות הללו, יש לנו אחריות. קשה להגיע אל האוהדים האלה באחד על אחד, אבל גם אם תגיע, זה לא יעזור. ערבים הם ישראלים, קודם כל ישראלים, ואת זה איבדנו קצת במדינה. הם מקבלים מאיתנו גיבוי, וגם תקשורתית צריך לדעת שאנחנו לא אוהבים את הדברים האלה. הלוואי שיעצרו כל אדם שמקלל, ולאט לאט זה יירד. בצרפת זה לא בסדר שמקללים יהודים, ובישראל זה בסדר שמקללים ערבים?".

מה תעשה אם תשמע את קומץ אוהדי בית"ר מול בלגיה?

"אלך לקיצון. אני וטאלב חברים. באמצע המשחק לא נרד מהמגרש אם יהיו קללות, אבל אם נמחא כפיים בסיום והקהל יקלל שחקן ערבי, אני לא נשאר. מה זה אני? שנינו לא נשארים, יורדים מהדשא, אבל רק בסוף. שכולם יראו שיש לנו מחאה נגד המצב הזה. קשה מאוד להשפיע על קיצוניים, אבל לא צריך לוותר להם".

בוא נחזור לניצחון על בוסניה.

"(מחייך) זה עשה טוב לעם, לגאווה הלאומית שלנו. יש לנו המון ציפיות מהנבחרת ומהמדינה, למרות שאנחנו לא שם, אבל הציפייה היא להיות שם. זה נתן תקווה וביטחון לנבחרת, הרגשה של שיתופיות וביטחון לשחקנים. אנחנו צריכים לחשוב על זה שאנחנו צריכים להישאר צנועים. אנחנו לא פייבוריטים מול בלגיה, אני לא חושב שגם מול ויילס. אסור לבוא עם זלזול, אנחנו ננצח קבוצות רק אם נבוא במאה אחוז. עם נתינה. אלה הדברים שלא יגרמו לאופוריה. התפקיד שלנו זה לדבר בינינו ולהבין שלא קרה כלום, אנחנו אחרי שלושה משחקים, ואלה משחקים קריטיים עם קבוצות שמתחרות איתנו על העלייה ואם נשאיר אותם מאחורינו זה טוב. אני לא חושב על סיכויים לפני משחק. אני אף פעם לא מחשב מה הסיכויים. המטרה של הנבחרת זה מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגדיל את הסיכויים. ישראל קבוצה קטנה וניצחה את בוסניה".

ונגד ויילס אנחנו גם הקטנים? ניצחון ואנחנו ביורו?

"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא לבוא בשיא הריכוז. אין לנו את הפריבילגיה לא לתת מאה אחוז. זה לא משנה אם אנחנו פייבוריט או אנדרדוג. אם אתה מקצוען זה לא אמור לשנות. אני חושב שלא טוב לדבר על היורו. יש דברים שאנשים אומרים ונשמעים כמו סלוגנים 'אני חושב רק על המשחק הבא'. אני מת על זה. התקשורת לא. אתה לא יכול להתרכז בדברים אחרים, המשחק הקרוב שלי זה מכבי חיפה. אפס מחשבות יהיו לי על הנבחרת. אתה צריך לתת מאה אחוז למקום הזה. ככה תשמור על יציבות. ישראל ממוקמת במקום ה-26 בעולם, ומבין האירופיות בטוח גבוה יותר. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לעלות. השחקנים צריכים לקוות ולהאמין שאנחנו עולים. אם נעלה זה רווח של כל מדינת ישראל. אם לא, כל המדינה הפסידה".

שרן ייני, טל בן חיים שחקני נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"התפקיד שלנו זה לדבר בינינו ולהבין שלא קרה כלום". שרן ייני עם טל בן חיים/ברני ארדוב
"לא גדלתי כשחקן הרכב, בגיל 16 הייתי שחקן משלים. ברגע שאני משחק, אני רוצה לתפוס את זה בשתי ידיים, לא רוצה לעזוב. לא רוצה לנוח, לא רוצה שיתנו לי לנוח. די, עזבו. זה בוער בי"

כפי שתראו מיד, ייני שואב לא מעט מלימודי הפסיכולוגיה שלו. הוא עושה חיל בבינתחומי בהרצליה, אבל התואר מעט נתקע בגלל מבחנים שנופלים על משחקים באירופה, אימונים והליגה. את התדמית שלו הוא כבר מכיר ("אני חנון. זה מי שאני. לא איזה מגניב. בטח ביחס לכדורגלנים"). כששאלנו אותו האם העליב אותו כשדיברו עליו כברירת מחדל לעמדת המגן או הקשר של גוטמן הוא מסביר: "אני לא חשוף למה שאומרים. אני פועל לפי הפסיכולוגיה ומעריך את עצמי כמו שאני חושב".

תסביר.

"ברגע שאתה הולך ברחוב, והומלס יפנה אליך ויקרא לך מכוער, תצחק ותמשיך ללכת, אבל זה לא עובר ככה. אתה תצטרך להצדיק שאתה לא מכוער, ועד שלא תעשה את זה, זה יציק לך. גם לבראד פיט. ברגע שאתה אוגר, אתה לא מבין למה יש לך תחושות שליליות, ואתה מרגיש שזה בגלל עצמך. ברגע שאני פחות חשוף לתקשורת, למבקרים, הדעה שלי היא זאת שקובעת. אני מרגיש יותר נוח. התקשורת באה לציין עובדות, סגנון משחק, מי טוב ומי לא, לתת טור דעה. היא לא קובעת מי אני באמת".

מה עוד למדת?

"בגלל שאני קפטן אני חושב איזה מנהיג אני צריך להיות, מה יכול הכי הרבה להשפיע. איך רוב או מיעוט מתפקד. ואז אתה משליך את החוויות על החומר הלימודי ואתה מגיע למסקנות שיכולות לעזור לקבוצה. אני עובד צמוד עם פסיכולוג לגבי מסרים, מה צריך בתקופה מסוימת. טכניקות שכנוע עוזרות לי להעלות מוטיבציה או מורל, ואיך לתת בראש לשחקנים מהקבוצה. או לעצמי. למדתי שגם כשאומרים עליך מילים טובות אל תיקח את זה מאוד קרוב, כי זה יכול להשתנות. אם היית אומר לתקשורת שניקח מתוך 15 נקודות תשע, היו אומרים שזאת פצצה של נבחרת. חישבו לפני הקמפיין ממי אפשר לקחת נקודות. אז היו אומרים שמקפריסין ואנדורה, וש'וואלה, מול בוסניה ובלגיה אין סיכוי. ויילס? קשה, עם שחקנים טובים, אולי נגנוב משהו'. פתאום תשע נקודות. זה מצחיק וטוב. יש ציפייה מהנבחרת, למרות שהיא אף פעם לא הוכיחה את עצמה".

היא אומרת שאתה האיש למשימות מיוחדות של גוטמן. זאת מחמאה, לא?

"לא מפריע לי מה אומרים. כל עוד אני עושה טוב לנבחרת. תראה, אני לא מהסוג של הכוכבים. בקבוצה יש את הכוכבים, אלה שמסיימים מהלכים, ויש את אלה שמאפשרים לזה לקרות. וחיים טוב גם אם לא שמים טוב לזה".

שיפרת כמה אלמנטים במשחק בעונה בשנה האחרונה.

"השתפרתי במיקום, שזה אומר איפה אני צריך לעמוד כשהקבוצה מתקיפה. בתזמון, בקטע של מתי לעלות או לא לעלות. אני משתדל לעבוד על פעולות ההתקפה שלי, לאן לתת את הפסים. אנחנו פחות מרימים, אבל אני כן עובד על זה. ידעת שבאנגליה אחת ל-70 הרמות זה גול? זאת הפעולה הכי מיותרת על כדורגל, למרות קבוצות עם חלוצים כמו קראוץ', קבוצות כמו סטוק סיטי. בתור כלל, זאת פעולה הכי מיותרת בכדורגל. אבל עובד על אלמנט אחר. כמו למשל, אם אני צריך להרים הרמה לראש של שחקן, והסיכוי שזה ייגמר בגול נמוך, או להרים כדור חד שיכול לגרום לערבוביה ומכדור שני ייצא משהו טוב. על הדברים האלה אני עובד. השתפרתי קצת, לא מספיק".

יש לך יותר תחרות העונה. אולי זה הוביל לשיפור?

"לא גדלתי כשחקן הרכב, בגיל 16 הייתי שחקן משלים. ברגע שאני משחק, אני רוצה לתפוס את זה בשתי ידיים, לא רוצה לעזוב. לא רוצה לנוח, לא רוצה שיתנו לי לנוח. די, עזבו. זה בוער בי. לא יודע אם זה חסך מגיל 16. היום אני מעריך. כל הקריירה הייתי בלם, מגן וקשר".

לא רצית להיות חלוץ?

"אמרתי לך, אני עושה מה שאומרים לי".

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל לצד השוער אופיר מרציאנו. קובי אליהו
מצא את האיש למשימות מיוחדות. אלי גוטמן/קובי אליהו

חמש שאלות לשרן ייני

מה הספרה של גארת' בייל בריאל מדריד? 11

כמה הופעות יש לו בנבחרת ווילס? 30 (התשובה הנכונה: 45)

מאיזו קבוצה הגיע לטוטנהאם? לא יודע (סאות'המפטון)

מי השחקן שהכי קשה לשמור עליו בקריירה? רונאלדו

למי בייל בישל במשחק הבכורה שלו (רמז: שחקן מכבי לשעבר)? ארנשאו

שרן ייני שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
עושה מה שאומרים לו. שרן ייני/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully