וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביברס נאתכו בראיון: "יום אחד אתה יכול להיות מלך ולמחרת אחרון השחקנים"

17.3.2015 / 10:45

חוסר ההערכה בישראל ("אין דרך, זו המנטליות"), השינוי נגד בוסניה ("אז הרגשתי את האהבה"), האווירה החדשה בנבחרת ("פעם רק היינו מחכים שיגזרו אותנו אחרי כישלונות") והתקווה ("אנחנו בזמן הנכון לעשות את זה"). ביברס נאתכו בראיון מיוחד: "זו העונה הטובה בקריירה שלי"

ביברס נאתכו שחקן נבחרת ישראל. קובי אליהו
הפעם הראשונה בה הרגיש שבאמת העריכו. ביברס נאתכו נגד בוסניה/קובי אליהו

ביברס נאתכו בעונה חלומית בצסק"א מוסקבה. שמונה שערי ליגה, אחד באלופות ואחד בגביע, וכמובן משחקים מרשימים בשלב הבתים של הצ'מפיונס (כולל צמד בישולים בחוץ נגד מנצ'סטר סיטי) הפכו את הקשר הישראלי לשם דבר באירופה. גם תג המחיר שלו בשוק חצה את רף 10 מיליון היורו – השחקן הישראלי היקר בכל הזמנים.

למרות כל היוקרה וההערכה באירופה, נראה שכאן בארץ רק ההופעה המרשימה בניצחון 0:3 על בוסניה בנובמבר נתנה לו את ההכרה האמיתית כאחד השחקנים המשמעותיים, אם לא המשמעותי מכולם, בנבחרת ישראל. קריאות העידוד שקיבל מהקהל הישראלי באצטדיון החדש החיפה לאורך המשחק כולו, העבירו את התחושה שזהו – נאתכו התקבל.

בשבוע הבא יגיע כוכב צסק"א מוסקבה ארצה לקראת צמד משחקי הנבחרת נגד ויילס ובלגיה בסוף החודש. את התחושה המאכזבת של חוסר ההערכה לה זכה עד הניצחון על בוסניה, הוא לא שכח. "זה לא משהו חדש, לצערי זאת המנטאליות בישראל", אומר נאתכו בראיון לוואלה! ספורט. "לא מעריכים כלום ואין דרך. יום אחד אתה יכול להיות מלך ולמחרת אחרון האנשים. לצערי לא מכבדים כל כך, וחבל. אותי לא צריך לכבד על העבר שלי, אבל יש שחקנים אחרים שכן צריך לכבד אותם על העבר שלהם ושוכחים את זה מהר. פשוט חבל".

- שחקני נבחרת ישראל יוסי בניון, ביברס נאתכו מאוכזבים. קובי אליהו
"שחקני עבר לא מקבלים את היחס הראוי". ביברס נאתכו בנבחרת לצד יוסי בניון/קובי אליהו
"בסמי עופר הרגשתי מהיציעים אהבה וחיבה גדולה. אני שמח שזה קרה, עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. מה שחשוב בקריירה זה שאת ההערכה אני מקבל מהמאמנים והשחקנים שמשחקים איתי"

אתה מדבר על יוסי בניון?

"לא רק בניון. ככה זה בישראל באופן כללי, שחקני עבר לא מקבלים את היחס הראוי. עכשיו רואים את זה בלייב עם מה שעובר על יוסי, אבל זה לא רק הוא, יש עוד שחקנים".

לפחות בחיפה קיבלת את זה, גם זה משהו.

"כן, בסמי עופר הרגשתי מהיציעים אהבה וחיבה גדולה. אני שמח שזה קרה, עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. מה שחשוב בקריירה זה שאת ההערכה אני מקבל מהמאמנים והשחקנים שמשחקים איתי. בנבחרת זה יותר קשה כי זה לא כמו קבוצה ואין לך את האוהדים שלך. העידוד בסמי עופר חימם את הלב ואני רק מקווה שזה ימשיך ככה. זה גם אחרי המשחק, בגלל שאני לא חי בארץ פחות נתקלים בזה ביום יום אבל ההרגשה הייתה חדשה ואחרת. פייסבוק, טוויטר, קיבלתי מאות הודעות והיחס היה שונה. אני מקווה שימשיך ככה גם בשני המשחקים הקרובים, כבר אמרנו שבישראל זה יכול להתהפך מהר מאוד".

אתה יודע שרף הציפיות עלה, אנשים כבר לא מוכנים לשמוע על פחות מארבע נקודות נגד ויילס ובלגיה.

"אנשים תמיד אוהבים לייצר ציפיות ולומר שחייבים וצריכים לנצח. התרגלנו לזה בישראל. השאלה איך אנחנו בתור שחקנים מתמודדים עם זה. בתוך תוכנו אנחנו יודעים את הרמה של הנבחרות שנשחק נגדן, שהן לא פחות טובות מאיתנו בלשון המעטה. זה שמאמינים בנו זה כבר מצב טוב ואפשר להשיג ניצחון נגד ויילס. המשחק מול בלגיה כרגע לא מעניין. ויילס לא פחות טובים מאיתנו, אבל בשביל לעשות משהו גדול נצטרך לשאוף גבוה ולנצח אותם בבית - זה מה שצריך לעשות כדי לעלות. שוב, אנחנו מודעים לרמת היריבות ולקשיים, אבל אנחנו מאמינים בעצמנו, עם הרבה ריספקט ליריבות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שחקני נבחרת ישראל, טל בן חיים, ביברס נאתכו. קובי אליהו
רוב הסגל מוכן, כולם עברו מספיק. ביברס נאתכו עם החברים בנבחרת/קובי אליהו
"פעם היינו באים ורק מחכים שיגזרו את כולם אחרי כישלונות או אי הצלחות. היום האווירה סביב הנבחרת היא שונה, הקהל חזר להיות איתנו, שחקנים מציגים יכולת טובה, דברים מתחברים למשהו טוב"

במה שונה הנבחרת הנוכחית מנבחרות של קמפיינים קודמים?

"זה מכלול של דברים. אנחנו אוהבים להגיע לנבחרת, להיות ביחד, מחכים למפגשים האלה. זה לא היה תמיד בעבר. היחס לנבחרת השתנה. פעם היינו באים ורק מחכים שיגזרו את כולם אחרי כישלונות או אי הצלחות. היום האווירה סביב הנבחרת היא שונה, הקהל חזר להיות איתנו, שחקנים מציגים יכולת טובה, דברים מתחברים למשהו טוב. רוב השחקנים פה משחקים קמפיין שני-שלישי ביחד ובגיל מסוים שזה הרגע והזמן לפרוח. לא צעירים מדי ולא ותיקים מדי. מבחינתנו אין תירוצים, אנחנו בדיוק בזמן הנכון לנסות ולעשות את זה. רובנו עברנו דבר או שניים בקריירה, שיחקנו בקבוצות שמתמודדות על תארים, חלק עברו בחו"ל, הגענו לסיטואציה מצוינת שרוב הסגל מוכן. תוסיף לזה את השיטה החדשה שעוד נבחרת יכולה להעפיל, ותקבל את כל המכלול של השינוי. אנחנו לא בשלב של שחקנים צעירים שמחכים לפרגון. כולם עברו מספיק, יודעים את תפקידם ומסוגלים לוותר על האגו למען הצלחת הנבחרת. זה אחד הגורמים המשמעותיים להצלחה".

יש שחקנים שיודעים שההעפלה ליורו תרים להם את הקריירה. אתה כבר במקום שזה לא יעשה יותר מדי.

"אף פעם אי אפשר לדעת. באופן אישי, אני מאוד מרוצה מקצב ההתפתחות וההתקדמות של הקריירה. אבל עדיין, גם היורו יכול לתת לי פיק נוסף. אנחנו לא במקום של להסתכל על זה ברמה האישית. זה משהו כל כך גדול בשביל המדינה, זאת היסטוריה ונקודת ציון בקריירה ברמה של המדינה ולא ברמה האישית. זה מה שבאמת מעניין את כולם".

גארת' בייל עצבני בריאל, גוטמן הרגיז אותו כשאמר שהוא משקיע יותר בנבחרת. זה טוב או רע לקבל אותו ככה?

"זה שחקן שלא כדאי לקבל אותו בשום מצב, אבל מה לעשות, זה חלק מהטורניר. אותנו לא מעניין אם הוא עצבני או לא, אחרי המשחק נדע אם זה היה טוב. אנחנו נתעסק בלעצור אותו, ולא רק אותו. יש שם עוד שחקנים איכותיים שיכולים לעשות לנו בעיות, שחקנים ברמה גבוהה שנצטרך לעצור".

בניגוד למשחק מול בוסניה, הפעם יש כמה שחקנים שלא נמצאים באותו כושר. ורמוט, דמארי, שני הטב"חים, ומנגד לא מעט שחקני הרכב פוטנציאליים בכושר שיא כמו רפאלוב, ניר ביטון ורמי גרשון.

"כן, זה הפלוס של נבחרת והפריבילגיה של מאמן לבחור את מי שטוב ברגע נתון. אם שחקן לא יכול לשחק לאורך כל הקמפיין, יש את אלה שמתאימים באותו רגע. זה ברור, אין הרכב שרץ לאורך קמפיין שלם וחייבים את אלה שיידעו להיכנס כשאחרים פחות טובים. זו עוד תוספת שלא הייתה קודם בנבחרת, שיש עוד שחקנים בכושר טוב ובהתפתחות. אני עוקב אחרי הליגה בארץ ואחרי החברים בחו"ל, זה תמיד מעניין אותי ואני מרגיש שכמעט כולם נמצאים בשלב טוב בקריירה".

שחקן נבחרת ויילס, גארת' בייל. GettyImages
"שחקן שלא כדאי לקבל בשום מצב". גארת' בייל/GettyImages
"לצערי חסרים לנו הרבה דברים בכדי להגיע לרמות גבוהות. מה שכן, בשנים האחרונות במכבי תל אביב התחילו באיזשהו תהליך ואולי שאר הקבוצות גם יתקדמו לזה"

מכל מה שלמדת עד עכשיו, אילו שניים-שלושה שינויים היית עושה בכדורגל שלנו לפני הכול?

"אי אפשר לעשות את זה בשניים-שלושה שינויים. יש כל כך הרבה דברים. המקצוענות, הגישה, דרך ההתייחסות. לצערי חסרים לנו הרבה דברים בכדי להגיע לרמות גבוהות. מה שכן, בשנים האחרונות במכבי תל אביב התחילו באיזשהו תהליך ואולי שאר הקבוצות גם יתקדמו לזה, אבל זה מכלול של דברים. עוד משהו שיכול לעזור זה האצטדיונים החדשים בארץ, כמויות הקהל שגדלו, האווירה והעניין שחזרו סביב הליגה. זה תורם לכדורגל ורק יכול להוסיף".

חשבת פעם לטווח הרחוק, אם תוכל לחזור לאחר הפרישה ולנסות לעזור להרים כאן את הענף עם כל מה שלמדת?

"תמיד יש רצון לעזור. אני לא אציל את הכדורגל הישראלי, אך אנסה לעזור בכל דרך. אם אוכל לעזור אפילו לילד אחד, אני אעשה את זה. אבל יש עוד מספיק זמן. הכדורגל הישראלי חשוב לי ותמיד ארצה לתרום בכל מקום שאוכל".

עם מספרים כמו שאתה מביא העונה, גוטמן עוד ישקול לפתוח איתך בהתקפה.

"אני יכול להגיד שזאת העונה הכי טובה בקריירה שלי. היה גם השער שהבקעתי בליגת האלופות. זאת עונה מוצלחת מאוד ואני יודע להעריך אותה. לא צריך להיות בהתקפה, טוב לי בתפקיד שלי ואיפה שאני. שמונה שערים זה כמות לעונה שלמה לשחקן בתפקיד שלי, אבל אני תמיד שואף ליותר. זה אפילו אתגר".

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל (ימין) עם ביברס נאתכו שחקן נבחרת ישראל, מאור בוזגלו. ברני ארדוב
"המאמן הראשון שנתן לי לשחק באופן קבוע". ביברס נאתכו עם אלי גוטמן/ברני ארדוב
"אם תהיה אפשרות אני ארצה לעשות את המעבר, אבל לא בכל מחיר. היו הזדמנויות שלא היו נכונות לי. טוב לי בצסק"א, אבל אני שואף לאחת הליגות הבכירות"

עם כל הכבוד לצסק"א והצ'מפיונס, אי אפשר שלא לרצות ליגות בכירות יותר.

"בתור מקצוען יש לי שאיפה לשחק באחת הליגות הבכירות, ואם תהיה אפשרות אני ארצה לעשות את המעבר, אבל לא בכל מחיר. היו הזדמנויות שלא היו נכונות לי. הכדורגל נזיל ונראה מה יוליד יום. טוב לי בצסק"א, אבל אני שואף לאחת הליגות הבכירות. הכיוון שלי הוא אנגליה, גרמניה, ספרד".

תג המחיר הגבוה יכול להיות בעייתי.

"אני לא מתעסק בזה. זה נחמד וכיף לשמוע מצד אחד, אבל זה לא עושה אותי יותר טוב או פחות טוב. ברגע האמת נדע מה המשמעות של תג המחיר ואם בכלל, אלה דברים שאי אפשר להתייחס אליהם כרגע אלא רק כאשר דברים באמת קורים".

מי המאמן שהשפיע הכי הרבה על הקריירה שלך?

"אין שם אחד, היום לי הרבה מאמנים שעשו לי טוב בקריירה. זה התחיל אצל אלי גוטמן בהפועל שהיה האיש שהעלה אותי לבוגרים והראשון שנתן לי ממש לשחק באופן קבוע בליגת העל. אחרי זה המאמן בקאזאן ועכשיו בצסק"א. זכיתי לכמה מאמנים, אחד אחרי השני, שתורמים לי ואני מתקדם אצלם, כל אחד והחלק שלו. התברכתי במאמנים שקידמו אותי לכל אורך הקריירה".

אגב, איך מתמודדים עם הפגרה הארוכה ברוסיה?

"זה בעייתי, אבל משהו שכבר התרגלתי אליו. אתה מכין את עצמך נפשית ופיזית להפסקה הגדולה הזאת. מקצוען חייב לדעת להכין את עצמו נכון לפגרה הזאת ולאחריה. לקבוצות הרוסיות זה לא פשוט כי הן חוזרות ישר לשחק באירופה ללא משחקים רשמיים, וזה פוגע מאוד בהישגים. לגבי הנבחרת, אני אגיע מספיק בכושר, מספיק מוכן. אני מתאמן מעל חודשיים ואעבור מספיק משחקים רשמיים עד אז. בשביל זה עושים מחנות אימון קשים ולומדים להכין את עצמך. אפשר גם לקחת את הצד החיובי שנחים ובאים יותר רעננים ורעבים לחלק השני של העונה".

שחקני מכבי תל אביב, גילי ורמוט, ערן זהבי. ג'יני
"לא שופט אף אחד, כל אחד עושה מה שנכון בשבילו". גילי ורמוט וערן זהבי/ג'יני
"זה לא כיף ולא נעים לראות את מה שקורה בהפועל תל אביב. זה כבר כמה שנים הולך ונהיה גרוע יותר ולא רואים את הסוף. אני מקווה שיבוא איזה רוכש או מישהו שיעשה שם סדר"

כאחד שגדל בהפועל תל אביב ומחובר למועדון, איך אתה רואה את מה שקורה שם?

"זה לא כיף ולא נעים לראות את מה שקורה שם. זה כבר כמה שנים הולך ונהיה גרוע יותר ולא רואים את הסוף. אני מקווה שיבוא איזה רוכש או מישהו שיעשה שם סדר. זה מועדון שחשוב לי באופן אישי וחשוב לליגה בכלל שיהיה בצמרת. נכון שצריכים שיבוא מישהו, אבל לא פחות חשוב לעשות סדר, ללכת כמה צעדים אחורה, להבין שהמועדון לא יתמודד על תארים בשנים הקרובות ולנסות לייצר משהו אחר, משהו בריא יותר גם בקטע המקצועי וגם בקטע הניהולי. כרגע זה נראה לא טוב".

חשבת פעם מה היית עושה אם היית מגיע לסיטואציה של ערן זהבי או גילי ורמוט?

"לא, אני לא מסתכל אחורה וחושב 'מה היה אם'. אני לא בסיטואציה ומעדיף לא להיכנס למחשבות מהסוג הזה. אני לא שופט אף אחד, כל אחד עושה מה שהכי נכון בשבילו וצריך לכבד את זה".

אגב, איך היחס אליך כישראלי בחו"ל?

"אף פעם לא התייחסו אליי אחרת כישראלי, פשוט לא נתקלתי במשהו ספציפי. ברמת הנבחרת, העריכו את הניצחון על בוסניה. מצד אחד היו שמחים בשבילי באופן אישי ומצד שני הרימו גבה מההישג והתוצאה. אף אחד לא ציפה שננצח 0:3. אלה רגעים שכיף לחוות, נקווה שגם אחרי ויילס ובוסניה ירימו גבה".

טוב, אי אפשר לסיים בלי לשאול: כמה נקודות יספקו אותך נגד ויילס ובלגיה?

"שאלה קשה מאוד. הלוואי ואפשר היה להביא שש נקודות, אבל זה לא פשוט. אלה שני משחקים לא פשוטים וצריך להתרכז רק בוויילס . בבית שלנו ועם הקהל שלנו זה אפשרי להביא 3 נקודות. בלגיה תעניין רק אחרי ויילס".

ביברס נאתכו שחקן צסק"א מוסקבה חוגג. Epsilon, GettyImages
לא מסתפק בשמונה שערים, תמיד שואף ליותר. ביברס נאתכו/GettyImages, Epsilon

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully