וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוזונים ובלמים: סודות ההצלחה של רן בן שמעון במכבי פתח תקוה

12.3.2015 / 10:00

במקום שק חבטות, קבוצה מודרנית במערך של שלושה בלמים. במקום חדר הלבשה שמתפרק בקלות, חבורה מאוזנת שנפתחת בפני פסיכולוג קליני. כך רן בן שמעון הוריד גם את הלוזונים מהגב והוביל את מכבי פתח תקוה, יחד עם עומר גולן וייטב לוזון, להצלחה מפתיעה. הבלוג של איציק יצחקי

one
בדור של הפייסבוק, הטוויטר והסלפי, הוא סבור, קשה לערוך אסיפות ארוכות. אז בן שמעון עורך, ומקצר, ופתאום מכבי פתח תקוה, אימפריית הלוזונים המתרסקת, סופגת שני שערים בתשעה משחקים

הארגזים הישנים כבר העלו אבק, אבל רן בן שמעון לא ויתר לרגע. הוא חיפש במקומות שכבר שכח מזמן, ועכשיו צריך ללמוד אותם מחדש. בארגז היו דיסקים של נאפולי, של מילאן ואינטר. מחסידות השיטה של שלושה בלמים בתקופות ההן. שעות על גבי שעות הוא ישב כדי לפתח את מה שלא עשה מעולם – ללמוד שוב מהכדורגל הישן, הפחות מודרני, איך הופכים שק חבטות, מסננת, לקבוצה מודרנית עם מערך של שלושה בלמים שיודעת להניע כדור בסבלנות.

בן שמעון חשש מאוד. הוא מעולם לא תרגל שיטה כזאת, אולי אפילו לא מאמין בה. בקריית שמונה, בהפועל תל אביב, בקפריסין, הוא שיחק עם ארבעה בקו אחד, במכבי פתח תקוה של העונה, שסופגת עד המחזור השישי בקצב של קבוצה תחת פשיטת רגל שמחכה שהעונה תסתיים, הוא היה צריך ללמוד איך משחקים עם חמישה – הפתרון שאולי יציל אותו מהתרסקות המקצועית, היכן שהרבה כשלו לפניו. את שחקני ההגנה הוא מזמין לאסיפה, ועוד אחת, מסביר ומנמק את ההבדל בין שתי השיטות החדשות שלו – חמישה שחקני הגנה עם חלוץ אחד ועם שניים, בצורה מודרנית ויעילה שתוריד את הלוזונים סוף סוף מהגב שלו. וזה לא קל בכלל.

כל אסיפה ארכה רבע שעה. בדור של הפייסבוק, הטוויטר והסלפי, הוא סבור, קשה לערוך אסיפות ארוכות. אז הוא עורך, ומקצר, ופתאום מכבי פתח תקוה, אימפריית הלוזונים המתרסקת, סופגת שני שערים בתשעה משחקים. שינוי השיטה הגיע בשלב מוקדם מאוד. אחרי מחנה האימון הוא הפנים שדניאל דימוב ואיבן הרצג רועדים כשהם רואים חלוצים, וחשב שוב אם זה מתאים לו. כסף לבלם נוסף לא היה והמאמן הבין שהוא נכנס למעגל שיהיה קשה לצאת ממנו. את הרצג הוא החליט לזרוק, הסב את בן דיין לתפקיד הבלם, אבל סדרת פציעות השאירה אותו בלי בלמים. אחרי חודשיים, הוא ביקש מהקרואטי שהיה על תקן קולב לחזור למשחק אחד, מול קריית שמונה. בן שמעון ניצח 0:3 את איזי, והרצג נשאר כמעט לנצח בהרכב. ואז הוא גילה את עומר דנינו, והתחילה החגיגה. פתח תקוה הופכת לקבוצה גדולה על קרית שמונה, על מכבי חיפה, בטדי, מול סכנין, כמעט על כל יריבה אפשרית. בליגה.

לטוויטר של יצחקי

בן שמעון יחתום במכבי פתח תקוה אם הסגל ישודרג

מחזור הסיום בליגת העל: כך ייכנס בן שמעון לפלייאוף העליון

מאמן מכבי פתח תקוה רן בן שמעון חוגג עם נאור פסר, דניאל דימוב. ברני ארדוב
הפך מסננת לקבוצת כדורגל מודרנית. רן בן שמעון עם נאור פסר ודניאל דימוב/ברני ארדוב
"אבי אמר שם דברים קשים. לא קילל, אבל המסר עבר בצורה גסה. רן יצא משם אדום, או בעצם לבן. תלוי מאיזה צד הסתכלת עליו". בן שמעון הבין שאסור לו להתקפל, אבל גם סירב להפוך לבובה

בסל הזיכרונות מההצלחה הזאת יש גם מקומות שבהם בן שמעון צריך להודות שטעה. ההדחה מהגביע הייתה מפתיעה, אולי אפילו משפילה לדברי חלק מאנשי משפחת לוזון, אבל בכל זאת, וצריך לומר את האמת - אם בן שמעון יוביל את מכבי פתח תקוה לפלייאוף העליון, אולי אפילו לאירופה, זאת תהיה הפתעה גם עבור אלה שטענו בתחילת העונה ש"למה מי יש בליגה הזאת, שלא ניקח מקום רביעי?". גם אותם אנשים, והיו כאלה, שהתנגדו בתחילת העונה למינויו, מודים היום שבן שמעון היה הצלחה.

וכדי להבין איך הקבוצה האפורה הזאת הגיעה למצב הזה, צריך לחזור להתחלה. בן שמעון הגיע לאימון הראשון בידיעה שהציפיות של הלוזונים ממנו עשויות להרוס את מה שהוא מנסה לבנות. מצד אחד של המסדרון, הוא שומע את אבי לוזון מצהיר שהוא רוצה פלייאוף עליון. אז הוא יושב וחושב על זה שוב, מנגב את המצח ושואל את עצמו איך הוא מצליח להציל את הקבוצה מירידה. "הלוזונים לחצו מאוד שהוא יגיע לפלייאוף", מספר גורם במועדון. "היו פעמים שאבי השמיע קולות כאילו פחות מזה זה כישלון, ורן לא היה בטוח, במיוחד כשהוא הסתכל על הסטטיסטיקה מול הציפיות בעונות האחרונות, שהוא מסוגל לעשות את זה".

זאת, אגב, לא הייתה הבעיה היחידה של בן שמעון עם הלוזונים. מפעם לפעם עלה החשש כאילו הקו הדק שבין השמעת ביקורת להתערבות מקצועית מתפורר. "היו מקרים שבהם זה כמעט התפוצץ. רן תמיד ידע איך לבוא לאבי. וזה לא קל בכלל". באחת הפעמים לוזון ניסה להחתים שחקן דרך עבודה מול סוכנים. בן שמעון שמע, אבל לא רצה אותו. רגע לפני שהשניים הופכים את זה לעימות, נכנס לתמונה עומר גולן והציל את המולדת.

הדרך לעימות השני לא איחרה לבוא. לוזון השמיע ביקורת קשה על המאמן אחרי הפסד בתוך חדר ההלבשה שלו. "זה נעשה בצורה קולנית. אפילו חלק מאיתנו שמע על זה", סיפר אחד השחקנים. "אבי אמר שם דברים קשים. לא קילל, אבל המסר עבר בצורה גסה. רן יצא משם אדום, או בעצם לבן. תלוי מאיזה צד הסתכלת עליו". בן שמעון הבין שאסור לו להתקפל, אבל גם סירב להפוך לבובה. "רן לא אחד שיתרפס, אז היו לו שתי אפשרויות, או להבין שזה אבי, או לצאת למלחמה", סיפר גורם במועדון. שאלנו במה הוא בחר, והוא צחק. "אתה חושב שרן היה פה אם היה בוחר בדרך השנייה? בפעם הראשונה הוא יצא מכליו, בשנייה כעס, בשלישית כבר התעלם. הוא הבין שעם אבי לוזון אסור לדבר ביום ראשון אחרי הפסד. ביום שני שניהם היו מחייכים, וככה זה הסתדר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אבי לוזון אוהד מכבי פתח תקוה. מגד גוזני
היו מקרים בהם נראה היה שהקו הדק בין השמעת ביקורת להתערבות מקצועית מתפורר. אבי לוזון/מגד גוזני
"אם רן היה מביא שחקנים, עוז פרץ, דנינו וגולדנברג לא היו רואים דקות. אין הרבה שחקנים בשוק שמתאימים לקבוצה הזאת יותר מהם", סוברים בפתח תקוה

אז את בעיית לוזון - אולי הקשה מכולן - בן שמעון פתר. עכשיו נותרו לו הצרות של הליגה, ההרכב, הסגל, התקציב, ועוד כמה עניינים שמאמן של קבוצת תחתית צריך לפתור. הבעיות התחילו בקיץ, ונמשכו במועד ההעברות הנוכחי. בן שמעון הגיש רשימת שמות, אבל פעם אחר פעם נדחה בטענה שאין תקציב. הבקשה הראשונה הייתה בריאן חרסיסיץ', מבחינת בן שמעון, בערך מקום שני בעולם אחרי אינייסטה במדד היעילות. פתח תקוה החתימה אותו, אבל נתנה למאמן להבין שלא כל דבר שיבקש, הוא יקבל.

בחלון ההעברות האחרון פרסמנו את רשימת השחקנים בהם בן שמעון היה מעוניין. ברשימה היו אלעד גבאי ואדריאן רוצ'ט בעדיפות ראשונה, מוחמד כליבאת ומשה אוחיון בשנייה. במועדון חיכו וחיכו בגלל בעיות תקציב. רגע אחרי שקיבלו אור ירוק משינו זוארץ להחתים את גבאי ורוצ'ט, גולן כבר הכין את החוזים לחתימה ביום ראשון, אבל אז ראו את שני השחקנים עולים מהיציע להרכב יום קודם, מובילים את הקבוצה לניצחון, והשאר היסטוריה. "הבעיה הגדולה של רן רק החמירה ברגע שהוא הבין שמועדונים קטנים שרק רוצים לשרוד בליגה מחתימים שחקנים לפניו".

באותו שלב, פתח תקוה קיבלה מזוודות על ההעברה של דמארי לליפצייג. גם הכיס נפתח, אבל הלוזונים רצו שבן שמעון יפנים את המסר לפיו שחקני הבית קודמים לכל. "אם הוא היה מביא שחקנים, עוז פרץ, דנינו וגולדנברג לא היו רואים דקות. אין הרבה שחקנים בשוק שמתאימים לקבוצה הזאת יותר מהם", סוברים בפתח תקוה. לבן שמעון לא היו הרבה ברירות, אבל ללא קשר, אומרים מקורביו, הוא החל בתהליך עוד קודם ולא חשוב לעצור. פתח תקוה לא ידעה עדיין יורשים לטל בן חיים ועומר דמארי, גם לא לעומר גולן, אבל ככל שהזמן חולף, נראה כי בן שמעון מצא את השילוב המנצח - שחקנים פחות מוכשרים, אבל בכמות גדולה יותר. נאור פסר, חגי גולדנברג, מרואן קבהא, עוז פרץ, גידי קניוק, דור אלו, תומר אלבז, עומר דנינו – הרשימה הזאת הולכת וגדלה ככל שהשנים עוברות, וחלק מהותי ממנה הופך להרכב שיוביל את מכבי פתח תקוה, אולי כבר השבוע, לפלייאוף העליון.

שחקני מכבי פתח תקוה, איתמר ניצן, חגי גולדנברג, מהראן קבהא. מגד גוזני
שחקנים פחות מוכשרים, אבל בכמות גדולה יותר. בוגרי מחלקת הנוער מרואן קבהא/מגד גוזני
"עומר גולן מרכך הרבה מאוד דברים שאתה בטח זוכר איך שחקנים היו מגיבים אליהם פעם", הסבירו במועדון. "פעם אחרי הפסד היית שומע מהלוזונים: 'הם הפסידו, אז מה הם בוכים שאין משכורות?'. הוא למד לרכך את המסרים שלהם

אז מה סוד ההצלחה של מכבי פתח תקוה, מלבד שחקני הבית, שינוי השיטה והגישור הלא פשוט עם אבי לוזון? אחד הסודות של בן שמעון הוא פסיכולוג קליני שהביא איתו מהפועל תל אביב, קרית שמונה וקפריסין. אלעד אשכנזי. בימים רגילים החדר שלו עמוס. שחקני פתח תקוה מגיעים בזה אחר זה, שופכים את הלב על מה שקורה להם במגרש, והוא מבטיח לשמור את השיחות בחדר למרות הנאמנות לרן. "בהתחלה קצת חששנו. שחקנים חשבו שמדובר בחפרפרת, לא מיהרו לשפוך את הלב. אבל אז הבנו שכדי להיות שלמים עם התהליך חייבים לספר הכל", סיפר אחד מהם.

הבעיות שבן שמעון זיהה בתחילת העונה הייתה שהקבוצה כמעט לא מצליחה להתברג בצמרת בשנים האחרונות. אשכנזי, פסיכולוג קליני בהכשרתו, הוא לא עוד פסיכולוג ספורט או מוטיבטור. הוא מומחה בבני אדם, בסיטואציות, בבן שמעון. אז כיצד המסרים שיושבים בחדר עוברים לבן שמעון מבלי להפר את כללי האמון? בפתח תקוה הסבירו ש"את מה ששחקנים חושבים הוא היה משאיר בחדר, אבל אחרי משחקים הוא היה מנתב את רן. מסביר לו את מי צריך לחזק באימונים, מי צריך נגיעה חמה ומי זקוק לסטירה. מבלי לפרט למה. רן היה מגיב מיד כדי לשמור על האיזון. אתה מכיר את המועדון, אחרי משבר אחד הרבה פעמים הקבוצה מתפרקת, ופה הכי קל לפרק". השינוי העיקרי שנכנס העונה בשחקנים, לדברי בן שמעון, קשור לחוסן מנטלי. במועדון לא זוכרים מתי בפעם האחרונה היא הצליחה להשוות ארבע דקות אחרי שהיא סופגת שער בטדי, או להפוך את הקערה מול הפועל תל אביב.

הסוד השני - חדר ההלבשה. העונה, בפעם הראשונה מזה זמן רב, לפתח תקוה אין שחקני מפתח ששולטים שם. "כולם חשובים", לדברי השחקנים. לשינוי המהותי, מדווחים הלוזונים, קוראים עומר גולן. המנהל הספורטיבי שהיה הצינור המקשר בין חדר ההלבשה להנהלה כשחקן, הפך לאוזן הקשבת של השחקנים כמנהל. "עומר מרכך הרבה מאוד דברים שאתה בטח זוכר איך שחקנים היו מגיבים אליהם פעם", הסבירו במועדון. "פעם אחרי הפסד היית שומע מהלוזונים: 'הם הפסידו, אז מה הם בוכים שאין משכורות?'. הוא למד לרכך את המסרים שלהם. לפני שפרש היה אנטגוניזם גדול מאוד למועדון הזה. שחקנים היו ממורמרים, כל הזמן רצו לעזוב. היה להם כאן בית חם, אבל בפועל, הם כל הזמן לכלכו על הלוזונים כשלא היו מקבלים שכר. היום, גם בעיכוב של חודשיים, הם עולים למגרש כאילו זה חצי הגמר. הוא נותן להם להרגיש כאילו הוא חלק מהם, חבר של כולם, אבל יחד עם זאת לא נותן שיערערו את האמון בו לרגע. הוא יודע לתת מרפקים גם ללוזונים כשצריך".

לשינוי נוסף קוראים ייטב לוזון. "באיזה עוד קבוצה שמעת שהמאמן הראשי, הבן של האיש שקובע הכל במועדון, הופך ממאמן לעוזר וזה עובר בשקט? ייטב קיבל את המינוי של רן כמו גבר. הוא חבר של כל השחקנים ולכן הוא גם יודע היכן להעביר את המסרים הנכונים ויכול להעביר אותם מבלי לחשוש למעמדו. הוא אחת הצלע השלישית בהצלחה המקצועית שלנו", אמרו במועדון.

רן בן שמעון מאמן מכבי פתח תקוה (שמאל) עם עומר גולן מנהל מכבי פתח תקוה. מגד גוזני
האוזן הקשבת של השחקנים כמנהל. עומר גולן לצד רן בן שמעון/מגד גוזני
בן שמעון רוצה קבוצה גדולה או, בנוסף למה שהסברנו קודם, שדרוג משמעותי בתנאי העסקתו; פתח תקוה רוצה שיעמוד במילה ויהיה מחויב לתהליך

על הסוד השלישי של בן שמעון אחראי מנהל הקבוצה, עמי פאן. האיש עודד בתחילת העונה יותר ערבי גיבוש, פתח דלת סודית למקום שבפתח תקוה לא אהבו להיכנס אליו. "אוי, היית צריך לראות את רן בקריוקי", סיפר אחד השחקנים. "פתאום ממאמן קשוח, ששחקנים רוחשים לו כבוד ונרתעים באימונים, הוא הפך לגבר חצי ילדותי. הכרנו איש אחר". באחד הערבים, השחקנים עלו לשיר בזה אחד זה. המאמן אחז במיקרופון וביקש לשים פלייבק של עופר לוי. הוא פצח בשירה שהם לא ישכחו עד היום. בקארטינג הוא קפץ ראשון למכונית, בימי ההולדת הוא מבקש מהשחקנים לנאום כדי שיגלו יותר על עצמם, ומפרגן לאלה שיוזמים התערבות על משחקונים באימון. "לאן שלא הלכנו הוא שבר את הדיסטנס, פתאום שחקנים גילו בעצמם וברן דברים שלא ידעו קודם. אבל שלא תטעה, שחקנים חוששים ממנו מאוד. כשהוא מעיר לשחקן באימון, אתה יודע שיכול להיות שהוא לא יסיים אותו אם יטעה פעם נוספת". עוז פרץ, בן בן יאיר וגידי קניוק כבר נשלחו למקלחות מוקדם העונה.

מקצועית, בן שמעון מבין שההצלחה הגדולה בפתח תקוה היא כנראה מה שהביא לו אליפות בקריית שמונה – קבוצה סופר לא מבריקה, סופר לא כשרונית, אבל מאוזנת להחריד. הכשרון, מבין בן שמעון, נמצא במקום הכי נמוך בסולם. "תראה מה הוא עשה מגיא מלמד, שחקן שבהרצליה לא בלט. איפה היה עידן שמש? דור אלו? המומחיות של בן שמעון זה לקחת שחקנים שמתאימים לשיטה שלו", אמר אחד השחקנים. עומר גולן ניסה להסביר: "אצל רן לא בהכרח הטוב ביותר משחק. מי שמשחק הוא זה שרן מזהה אצלו רצון ללמוד. אחד שמיישם את מה שהוא אומר לו", הסבירו. "ומלמד הוא הדוגמא הטובה ביותר. לא שם של שחקן גדול, לא כזה שמביא מספרים, אבל מיישם משחק אחר משחק את ההערות שלו. הוא בולע הכל, כל הערה. מיישם דברים הכי קטנים. הוא שחקן של מאמן. ואת זה רן הכי אוהב".

השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא מה יקרה בעונה הבאה. כפי שפורסם בוואלה ספורט, במועדון זימנו את המאמן לשיחה בשבוע הבא, ושם יוצע לו חוזה לעונה הבאה, אלא שבן שמעון מתכוון להציג דרישות משלו – שיפור משמעותי בסגל לעונה הבאה - או אם תרצו, שיכבדו יותר את הבקשות שלו. אבי לוזון אמור לקחת חלק בפגישה, שלא תהיה קלה לשני הצדדים. בן שמעון רוצה קבוצה גדולה או, בנוסף למה שהסברנו קודם, שדרוג משמעותי בתנאי העסקתו; פתח תקוה רוצה שיעמוד במילה ויהיה מחויב לתהליך. אם כל הבקשות יכובדו, בן שמעון יחתום, אחרת – הוא יודיע ללוזון: תמתין חודש, ואז נהיה יותר חכמים. וכאן, מיותר לספר, יש גם לא מעט עניין של כבוד. "תוך כמה ימים נסגור איתו. הוא נתן מילה בתחילת העונה, ואצל משפחת לוזון מילה זאת מילה", אמרו בסביבתו של לוזון, איזה שרק תרצו. ומה עם בן שמעון? הוא מבין שאין לחץ גדול יותר כשהמשפחה יושבת עם העט בשולחן סביבך. עוד ניגוב על המצח, עוד שעת הקשבה. את הפלונטר הזה אפשר לפתור בעזרת אופציית יציאה לתחנת הרכבת בחוף הכרמל או באר שבע. פתח תקוה היא סתם קבוצה גדולה.

רן בן שמעון מאמן מכבי פתח תקוה עם עוזרו ייטב לוזון. ברני ארדוב
במשפחה רוצים לראותם ממשיכים יחד. רן בן שמעון עם ייטב לוזון/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully