וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דין סמית', מאמנה האגדי של צפון קרוליינה, הלך לעולמו

המאמן שהדריך ועיצב את מייקל ג'ורדן בטאר הילס, זכה בשתי אליפויות (1982, 1993) והגיע ל-11 פיינל פורים (מקום שני בהיסטוריה), מת בביתו שבצ'אפל היל בגיל 83 לאחר מחלה

מאמן העבר דין סמית' לצד שחקן העבר מייקל ג'ורדן. AP
המון הערכה הדדית. סמית' וג'ורדן/AP

עולם הכדורסל האמריקאי באבל: דין סמית', אחד ממאמני כדורסל המכללות הגדולים בכל הזמנים והאיש שעיצב את הקריירה של מייקל ג'ורדן הצעיר בראשית שנות ה-80' במכללת צפון קרוליינה, הלך היום (ראשון) לעולמו בצ'אפל היל, העיר בה ממוקמת המכללה שהייתה כל עולמו במשך כארבעה עשורים. סמית' היה בן 83 במותו והוא מת בביתו לאחר מחלה ממושכת וכשהוא מוקף בבני משפחתו.

סמית' נולד ב-28 בפברואר 1931 בקנזס. הוא שיחק במכללה המקומית בצעירותו ולאחר שסיים את לימודיו שימש כעוזר המאמן של קבוצת הכדורסל של המכללה למשך עונה אחת. לאחר מכן נשלח סמית' לתקופה קצרה של שירות בחיל האוויר האמריקאי בגרמניה ותיפקד גם כעוזר מאמן קבוצת הכדורסל של חיל האוויר בין 1955 ל-1958.

לאחר מכן הגיע הפריצה הגדולה של סמית'. ב-1958 הוא הצטרף למכללת צפון קרוליינה כעוזרו של המאמן פרנק מגוויר וכאשר זה נדרש להתפטר בשל שערוריית גיוס שחקנים, סמית' זכה למשרת המאמן הראשי. הוא נשאר בתפקיד זה בין 1961 ל-1997 וגידל כמה מהשחקנים הגדולים בתולדות הכדורסל ובראשם, מייקל ג'ורדן.

מאמן מכללת צפון קרוליינה לשעבר דין סמית'. AP
אגדת כדורסל/AP

ג'ורדן היה מבוקש על ידי מכללות רבות שהציעו לו מלגות כדורסל, אך מי שהצליח לגייס אותו בסופו של דבר היה סמית', שבנה להוד אווירותו את הבסיסים והיסודות שיהפכו אותו לשחקן הטוב אי פעם. ב-1982, שנתו הראשונה של ג'ורדן כשחקן הטאר הילס, הוא קלע את סל הניצחון בגמר טורניר המכללות מול ג'ורג'טאון של פטריק יואינג והביא לסמית' את האליפות הראשונה בקריירה שלו. באותה קבוצה של צפון קרוליינה היו חברים גם ג'יימס וורת'י וסם פרקינס והיא סיימה את העונה הסדירה במאזן 2:32.

האליפות השנייה של סמית' הגיע ב-1993, אז הטאר הילס ניצחו בגמר את מישיגן וה"פאב פייב", במשחק שזכור בעיקר בשל ה"פסק זמן מהגיהנום" שלקח אז כריס וובר ממישיגן ושהכריע את המשחק.

סמית' פרש מתפקידו ב-1997 ומי שהחליף אותו היה עוזרו במשך 30 שנים, ביל גוטרידג'. בשעה שפרש, הוא היה המאמן עם הכי הרבה ניצחונות בתולדות ה"דיוויז'ן 1" של המכללות, עם 879 ניצחונות לעומת 254 הפסדים בלבד (77.6 אחוזי הצלחה). לאחר מכן עקפו אותו בובי נייט, ג'ים בוהיים ומייק ששבסקי.

סמית' רשם 27 עונות רצופות עם לפחות 20 ניצחונות ו-35 עונות רצופות עם 50 אחוזי הצלחה ומעלה. הוא הגיע ל-11 פיינל פורים (מקום שני בהיסטוריה יחד עם ששבסקי, אחד פחות מג'ון וודן) וזכה ב-13 תארי ACC. שחקנים בולטים נוספים שעברו תחת סמית' הם לארי בראון, בוב מקאדו, בילי קאנינגהאם, קני סמית', ג'רי סטקהאוס, אנטואן ג'יימסון, ריק פוקס, וינס קרטר וראשיד וואלאס. הוא גם הדריך את ה-GM של הלייקרס מיץ' קופצ'ק ואת המאמן המוערך ג'ורג' קארל.

עוד באותו נושא

מייקל ג'ורדן נפרד: "מלבד להוריי, אף אחד לא השפיע על חיי יותר מדין סמית'"

לכתבה המלאה
מאמן מכללת צפון קרוליינה לשעבר דין סמית' לצד מייקל ג'ורדן ב-1983. AP
ככה הם נראו ב-1983/AP

צפו: גם ברק אובמה משבח את דין סמית'

צפו: סרטון של מכללת צפון קרוליינה לדין סמית'

  • עוד באותו נושא:
  • דין סמית'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully