וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטניסאי המעצבן בעולם: סיפורו של פאביו פוניני

16.1.2015 / 16:02

זורק משחקים, מתחצף לשופטים, מקלל צוענים. לא ספורטיבי, לא נעים ולא הגון. ערב פתיחת אליפות אוסטרליה, רועי פרייס מנסה לבדוק האם הטניסאי הכי מרגיז בסבב, פאביו פוניני, הולך להשתנות השנה. בונוס: 5 הטניסאים שיעמדו למבחן בגרנד סלאם הבא עלינו לטובה

יש טניסאים ששוברים שיאים של ניצחונות ברציפות, יש כאלה ששוברים שיא של זכיות בתארים ויש כאלה ששוברים שיא של מהירות הגשה. כמו כן, יש כאלה ששוברים שיאים של קנסות בטורנירי גרנד סלאם. אחד כזה, ואולי הפרובוקטור וחם המזג שבהם הוא פאביו פוניני. האיטלקי, המדורג במקום ה-18 בעולם, קבע בטורניר ווימבלדון האחרון תקדים כשקיבל את הקנס הגדול ביותר בתולדות הטורניר. פוניני נאלץ להיפרד מ-27.5 אלף דולר לאחר שבסיבוב הראשון במועדון אול אינגלנד הוא עשה את מה שהוא עושה הכי טוב: התנהג בפראות. פוניני נקנס ב-20 אלף דולר על אירוע בו התפרע, השליך את המחבט והתחצף לשופט ולמשקיף וב-5,000 נוספים על אירוע נוסף, 2,500 הנותרים הגיעו ממה שהוגדר כהתנהגות גסת רוח וניבול הפה.

מאז אותו אירוע, וגם במקרים רבים לפניו, פוניני התחצף ואיים על שופטים, התנהג בצורה בלתי ספורטיבית ורב עם יריבים ו/או עם הקהל. כל אלה לא נראים רע כל כך ואפילו די מתגמדים, כשרואים את הדבר שפוניני עושה יותר מכל דבר אחר: זורק משחקים. לא פעם ולא פעמיים האיטלקי מתחיל לאבד סיכוי במשחקים, ופשוט נראה כאילו לא אכפת לו, מכה כל כדור בשיא העוצמה ולא רץ לכדורים אחרים. זה אפילו יותר גרוע מכל התחצפות לשופט, שם הוא מתחצף ופוגע בערך הספורט ובערך התחרות.

מעניין לראות אם פוניני יצליח לשנות את דרכיו ב-2015, השנה שכבר התחילה בפועל, אבל תיכנס להילוך גבוה באמת החל מהשבוע עם פתיחת אליפות אוסטרליה.

פאביו פוניני טניסאי איטלקי. AP
ילד רע. פוניני/AP

פאביו, ילד שלי מופרע

באוגוסט 2013 שיחק פוניני מול ראדק סטפאנק בסיבוב הראשון של טורניר המאסטרס 1,000 בסינסינטי. בפיגור 6:2 ו-5:4, פוניני ביצע שתי שגיאות כפולות איומות, כשלאחר השנייה שבהן הוא העיף את הכדור בעצבים. לאיטלקי הייתה כבר אזהרה והשופט נאלץ להעניק נקודה לסטפאנק. גם ויכוח ארוך בין פוניני לשופט לא שינה את רוע הגזירה מבחינת האיטלקי, שבתגובה החליט להפסיד. הוא הלך להגיש ונעמד בכוונה עם רגל שמאל בתוך המגרש כדי שיפסלו את ההגשות שלו ב-Foot fault, בדרך להפסד. בדרך לחדר ההלבשה, פוניני ספג קריאות בוז מהקהל שהגיע לצפות במשחק.

בטורניר מונטה קרלו באפריל 2014 פגש פוניני, שחקן חימר מעולה למי שתהה, את ג'ו ווילפריד צונגה בשמינית הגמר. פוניני לקח את המערכה הראשונה 5:7 והיה ב-3:3 במערכה השנייה. אז פתאום, ממש משום מקום, צונגה זכה בשלושה משחקונים ברציפות כדי לקחת את המערכה השנייה 3:6. בזמן המנוחה בין המערכות פוניני התלונן בפני השופט ובפני המשקיף ואחראי הטורניר על אחד משופטי הקו וביקש להחליף אותו. אחרי ויכוחים בלתי פוסקים, הם החליטו להיענות לבקשתו של האיטלקי. אגב, פוניני עצמו חדל מהוויכוחים האלה פעם בכמה שניות כדי לצעוק על אחד מהאנשים שישבו דווקא בתא שלו. המערכה השלישית, כמו שכבר למדנו אצל פוניני, נגמרה עם בייגל, 6:0, כשהוא בכלל לא מתאמץ, מוותר על כדורים ומחטיא אחרים בצורה איומה. בשלב מסוים במערכה צונגה היה עם ריצה של 17 נקודות ברציפות ובסך הכל זכה ב-24 מ-26 הנקודות האחרונות במשחק. הקהל הצרפתי, שממש לא אוהב שמתייחסים בחוסר כבוד לטניסאים המקומיים, הגיב בקריאות בוז קצובות כבר מאמצע המערכה השלישית ועם קריאות ושריקות מחרישות אוזניים כשפוניני ירד מהמגרש אל חדר ההלבשה.

גם זה לא ריגש את האיטלקי יותר מדי כי בטורניר מדריד שנה לאחר מכן הוא חזר שוב לטריקים המוכרים שלו. הפעם זה קרה בסיבוב הראשון של טורניר המאסטרס 1,000 במדריד והתחיל כבר במערכה הראשונה עם אזהרה אחרי שהעיף כדור ליציע ועם שבירת המחבט לאחר הפסד המערכה הראשונה. השיא הגיע במהלך המערכה השלישית ולאחר שפוניני חשב שחבט סלייס שנחת על הקו, אבל השופט מוחמד לחיאני חשב אחרת אחרי שירד מהכסא על מנת לבדוק את מקום נחיתת הכדור. אחרי ויכוח שנמשך כמה דקות, פוניני איים על לחיאני ואמר לו: "תקשיב לי טוב עכשיו, אני מבטיח לך שאם אני אפסיד במשחק הזה, אתה בצרות גדולות". בסופו של דבר, פוניני אכן הפסיד במשחק, 7:5, 4:6, 6:3 לאלכסנדר דולגופולוב האוקראיני. בירידה אל עבר חדר ההלבשה, האיטלקי לא שכח את לחיאני ואמר לו: "בוא לפה עכשיו, אני רוצה לראות אותך. קדימה, אל תפחד".

פאביו פוניני טניסאי איטלקי (שמאל) מתווכח עם שופט. GettyImages
עניין שבשגרה. פוניני מתווכח עם שופט/GettyImages

אחרי השערוריה התורנית עלו ספקות והשערות. רבים טענו שההתנהגות הזו תגרום להשעייתו של פוניני מטורניר רומא, שנערך שבוע לאחר מכן, ובאתרים רבים בעולם אפילו ציינו את זה כמשהו כמעט מובן מאליו. השעיה מטורניר רומא הייתה יכולה להיות עונש קשה עבור האיטלקי לא רק בשל העובדה שמדובר בטורניר מאסטרס 1,000, בו אפילו הדחה בסיבוב הראשון שווה הרבה כסף, אלא גם שזה היה משאיר אותו מחוץ לטורניר הגדול ביותר שמתקיים באיטליה, מדינתו. בסופו של דבר, אף אחד ב-ATP אפילו לא חשב להעניק גיבוי לאחד השופטים הבכירים שלהם ולהשעות את פוניני מהטורניר היוקרתי.

באליפות ארצות הברית באוגוסט, פוניני פגש בסיבוב השני את אדריאן מנארינו הצרפתי, שדורג אז במקום ה-89 בעולם. איפשהו לקראת סוף המערכה הראשונה האיטלקי איבד עניין במשחק והתחיל לשחק בחוסר חשק מופגן, כשהוא שולח טעויות לא מחויבות לכל עבר ועוזב כדורים שהוא יכול להגיע אליהם או מתחיל בהליכה לכיוון הספסל עוד לפני שנגמרה הנקודה. בין לבין הוא גם חבט שני כדורים בעצבים לכיוון אחד מהקוונים. את המשחק הזה פוניני סיים בהפסד 6:3, 6:4, 6:1 תוך קצת פחות משעתיים ועם נתונים סטטיסטיים מדהימים של 2 אייסים לעומת 10 שגיאות כפולות ו-29 ווינרים לעומת 64 (!) שגיאות לא מחויבות, כש-49 מתוכן מגיעות מחבטות קרקע רגילות ולא מניסיונות ללכת קדימה או משהו כזה. לקינוח, פוניני סירב ללחוץ את ידו של השופט בסיום.

אחד המקרים היותר דוחים בהם היה מעורב פוניני בשנה שעברה היה בטורניר המבורג, שם הפסיד 6:4, 6:0 (כן, שוב 6:0) לפיליפ קריינוביץ' הסרבי. במהלך המערכה השנייה, האיטלקי כנראה התעצבן על משהו ואמר לסרבי שהוא "חתיכת חרא צועני". הפעם, וכנראה בגלל החשש שקללות גזעניות זה משהו שאפילו הסלחנים ב-ATP לא יוכלו לעבור עליו לסדר היום, פוניני צייץ בטוויטר: "עשיתי טעות. לא רציתי לפגוע באף אחד. אני מכיר את פיליפ מצוין וכל אחד שעוסק בספורט יודע שבזמן משחק אתה לפעמים אומר דברים חסרי כל היגיון".

פאביו פוניני טניסאי איטלקי. GettyImages
כמעט הושעה מטורניר רומא. פוניני/GettyImages

יהיה שינוי?

אפשר להמשיך ולתאר פה את האירועים השנויים במחלוקת בהם היה מעורב פוניני במשך עוד כמה ימים, אבל בסופו של דבר השאלה היא האם יש לו עוד סיכוי להשתנות. חשוב לציין שעם כל הבעיות, ויש רבות כאלה, מדובר בטניסאי טוב. כשהוא רוצה לשחק והראש בסדר, אפילו אפשר להגדיר אותו כטניסאי מצוין. לא סתם הוא נמצא במקום ה-18 בעולם. או כמו שרפא נדאל הגדיר את זה: "הוא יכול להכות ווינר מכל מקום במגרש ולכל זווית". בנוסף, ולפי עדויות של טניסאים רבים בסבב, מדובר בבחור מקסים, שמשום מה מעט מתחרפן כשהוא על המגרש. "הוא בחור זהב", אמר עליו גאל מונפיס שכמעט הלך איתו מכות על המגרש בניס, "נחמד מאוד ונדיב, אבל הוא יכול להתהפך בשנייה". פוניני, אגב הוא בן זוגה של הטניסאית האיטלקייה המצוינת פלביה פנטה.

בריאיון ל"טאגסאנצייגר" השוויצרי דיבר פוניני על התדמית שלו, שנוצרה די בצדק יש לומר. "אני יודע שאני צריך לעבוד על עצמי ואני גם עושה את זה", אמר האיטלקי שם, "אבל זה כמו וירוס שיש לך בגוף. לשנות את זה לוקח זמן, בדיוק כמו שלוקח זמן לרפא מחלה או פציעה בגוף. יש לי תדמית לא נכונה, ואני רוצה לשנות את זה. כל מי שמכיר אותי, יודע שאני בחור מצחיק שקל להסתדר איתו". כשנשאל על הקנסות הכבדים שהוא סופג, ענה פוניני: "כסף לא חשוב, אני לא משחק בשביל הכסף. אני אוהב את העבודה שלי, אני אוהב להתחרות ושונא להפסיד. לפעמים כשיש לי יום רע וכלום לא עובד, אני מאבד את השלווה שלי. מי שסובל מזה יותר מכולם הוא אני כי זה מלווה אותי הרבה אחרי משחקים".

פוניני סיפר כי ההתנהגות שלו באליפות ארצות הברית, במשחק מול מנארינו, גרמה לו לשנות משהו בתפישה ולקיים שיחה לא פשוטה עם הוריו ועם בת זוגו פנטה. "אחרי החזרה שלי מניו יורק, ערכתי שיחה עם אמא שלי, אבא שלי ועם בת הזוג שלי והבטחתי שאשנה את ההתנהגות שלי. אבא שלי כועס מאוד כשהוא רואה אותי מתנהג כך".

אגב, ב-2014 פוניני הפסיד שש פעמים מערכות על האפס, בייגל, 6:0. אחת מהדרכים לבדוק אם הוא באמת השתנה בשנה החדשה, היא לראות אם יצליח להפחית בכמות הדי מוגזמת הזו.

הטניסאי הצרפתי גאל מונפיס. AP
"פוניני נחמד, אבל יכול להתהפך בשנייה". מונפיס/AP

חמשת הטניסאים שיעמדו למבחן באליפות אוסטרליה הפתוחה

1. ויקטוריה אזרנקה הפסידה לקרולינה פלישקובה כבר בסיבוב הראשון בבריסביין, מה שגזר עליה לרדת בדירוג עד המקום ה-41 בעולם ולהגיע אל הטורניר בו זכתה פעמיים בעבר כלא מדורגת. בסיבוב הראשון כבר מחכה לה קרב קשה מול סלואן סטיבנס, ולאחר מכן ככל הנראה שקרוליין ווזניאקי. הטניסאית שנראתה כמו האיום הגדול ביותר על סרינה וויליאמס, עדיין לא הצליחה להתאושש מהפציעות שהשביתו אותה במשך זמן ממושך ב-2014. כנראה שגם לא מהפרידה מרד פו.

2. במהלך הפגרה, אנדי מארי נפרד מדני וולוורדו שהיה יריב אימונים שלו ומג'ז גרין, האחראי על הכושר הגופני בצוות שלו. וולוורדו אמנם שימש כיריב אימונים של מארי רק מאז 2010, אבל מדובר בחברות ארוכת שנים, בין הבריטי לוונצואלני, עוד מהימים בהם השניים שיחקו והיו שותפים לאותו חדר באקדמיה בברצלונה. מגרין הוא נפרד אחרי שבע בהן שיתפו פעולה. אין ספק שמדובר בשינוי משמעותי בכוורת של אלוף ווימבלדון וארצות הברית לשעבר. שינוי שבא לאחר שנה ממש לא מוצלחת, שכללה בעיקר חוסר יכולת להתאושש מניתוח שעבר בגב ויכולת בינונית מאוד. אין ספק שמארי הוא אחד מסימני השאלה הגדולים ביותר של 2015.

3. לראשונה בקריירה שלו, סטן ואוורינקה מגיע לטורניר גרנד סלאם כאלוף המכהן בו. זה יקרה באליפות אוסטרליה וזה אומר שעל כתפיו יהיה לחץ כבד מאוד. השוויצרי, שחווה בשנה שעברה את התקופה הטובה בקריירה שלו ובסופה גם הוביל את נבחרת הדייויס שלו לזכייה במפעל, פתח את 2015 בדיוק כמו שפתח את 2014 עם זכייה בטורניר צ'נאי בהודו ונראה אם הוא יוכל גם להמשיך במומנטום כמו שעשה גם לפני שנה. מה שבטוח הוא שהפריצה של סטן דה מאן הייתה אחד מהאירועים המשמחים ביותר בשנה החולפת. כיף לראות את השוויצרי הזה משחק טניס, הבקהנד שלו הוא כנראה האיכותי ביותר בעולם והוא אמנם קצת חסר כריזמה, אבל ספורטאי למופת.

4. שנת 2014 הייתה שנה ממש לא מוצלחת עבור רפא נדאל. אמנם היא כללה זכייה נוספת ברולאן גארוס, אבל גם פציעה בגב, בפרק כף היד וניתוח בתוספתן. גם את 2015 הספרדי לא פתח בצורה מוצלחת כשהודח בסיבוב הראשון של טורניר דוחא לאחר הפסד 1:6, 6:3, 6:4 למיכאל ברר הגרמני, שמדורג במקום ה-127. נדאל, שזכה פעם אחת בלבד בקריירה שלו באליפות אוסטרליה (ב-2009), יהיה אולי השחקן שימשוך את מירב תשומת הלב במלבורן השנה. הפתיחה שלו היא מול מיכאיל יוז'ני, וזה כבר מבחן מעניין כדי לראות איפה הספרדי עומד.

5. עוד טניסאית שלא הייתה בשיאה ב-2014 היא אגניישקה רדוואנסקה. בעקבות כך וכדי לשפר עמדות ב-2015 ובכלל, צירפה הפולנייה את טניסאית העבר האגדית מרטינה נברטילובה לצוות האימון שלה. רדוואנסקה, אולי הטניסאית הכי אלגנטית, מיוחדת וחכמה בסבב, קצת נעצרה בשנה שעברה ומעניין איך נברטילובה תוכל לשכלל את המשחק שלה ולהפוך אותו למעט יותר כואב ומעניש כלפי היריבות שלה ולא רק מגיב למשחק שלהן. מה שבטוח, יהיה מעניין מאוד לראות את נברטילובה לחוצה בתא של רדוואנסקה ביציע.

מרטינה נברטילובה טניסאית עבר. Julian Finney, GettyImages
נחזור לראות אותה יושבת ביציע. נברטילובה/GettyImages, Julian Finney

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully