וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאזה קדימה: סימונה זאזה, החלוץ הלוהט של הליגה האיטלקית

13.1.2015 / 7:00

סימונה זאזה, הסקורר החדש של נבחרת איטליה שמשכיח את באלוטלי, גדל על ואן באסטן, מושווה לויירי ועשוי לגרום ליובנטוס להודות בטעות ולשלם הרבה כסף. הערב החלוץ עם הקעקוע של מיקי מאוס פוגש את מילאן (22:00)

סימונה זאזה שחקן ססואולו. Giuseppe Bellini, GettyImages
יגרום ליובנטוס להודות שטעתה? סימונה זאזה/GettyImages, Giuseppe Bellini

סימונה זאזה נולד ביוני 1991, פחות משנתיים לפני שמרקו ואן באסטן קיים את משחקו האחרון בקריירה, בגמר ליגת האלופות מול מארסיי. אם כך, הוא לא זכה לחזות בשידור ישיר בביצועיו של החלוץ ההולנדי, אשר נאלץ לפרוש בגיל צעיר בשל פציעה קשה בקרסולו, אך לוואן באסטן בכל זאת היתה השפעה עצומה עליו. מישהו הביא פעם לילד קלטת וידאו עם השערים של הסקורר, וסימונה הקטן צפה בה ללא הפסקה. אמו סיפרה שכך הוא היה מתחיל את הבוקר לפני שהיה צריך לגרור אותו לבית הספר. ההערצה לוואן באסטן גרמה לזאזה לזנוח את שיעורי הטאקוונדו, בהם הצטיין עד גיל 11, ולהתמסר לכדורגל. באופן טבעי, היא גם הפכה אותו לאוהד שרוף של מילאן, על אף שהוא נולד וגדל בכפר מטאפונטו, הרחק בדרום איטליה.

מילאן בהחלט היתה אמורה להיות קבוצתו הגדולה הראשונה, במסע מוזר שלקח אותו כבר בגיל 11 צפונה לאיזור פיזה, שם למד באקדמיה של קבוצה קטנטנה. אימו, קתרינה, העתיקה את החיים לצפון יחד איתו, והמשפחה הקריבה לא מעט למען הנער כי המאמנים ראו בו כישרון מסוים. ב-2006 החלום באדום-שחור היה אמור להתגשם, ואבא אנטוניו לקח אותו לחתימה במילאנו, אולם בדרך צלצל הטלפון. על הקו היה מינו פאביני, מנהל מחלקות הנוער של אטאלנטה, אשר ביקש לעבור דרך ברגמו ולדבר איתו. אחרי שיחה בת חצי שעה, קם סימונה והצהיר: "אני רוצה להישאר כאן". במקום להמשיך למילאן, הוא חתם באטאלנטה.

שחקן מילאן לשעבר, מרקו ואן באסטן. Simon Bruty, GettyImages
סימונה הקטן צפה בקלטות שלו ללא הפסקה. מרקו ואן באסטן/GettyImages, Simon Bruty

שנים שהלכו לאיבוד

כעת מצפה הקורא לגלות כי ההחלטה התמוהה של הילד היא זו שגרמה לו להמריא – כך מקובל בדרך כלל בסיפורי ההצלחה של כוכבים צעירים שנוסקים כנגד כל הסיכויים. אלא שזה ממש לא המצב. זאזה נהנה באקדמיה, אבל כאשר הגיע זמנו להתקדם לקבוצה הבוגרת המזל לא היה לטובתו. המאמן ג'יג'י דלנרי שילב את הנער שלוש פעמים למספר דקות באביב 2009, עוד לפני יום הולדתו ה-18, כאשר הוא עדיין לא היה בשל. ייתכן שהוא היה מצליח יותר בעונה שלאחר מכן, אך הבוס עזב לסמפדוריה, וזאזה אפילו לא התקרב לסגל הראשון. אטאלנטה זלזלה בפוטנציאל שלו עד כדי כך שלא העניקה לו חוזה כלל, והחלוץ עבר לסמפדוריה בהמלצת דלנרי בקיץ 2010.

היתה רק בעיה קטנה אחת – דלנרי כבר זכה לקידום נוסף ועבר ליובנטוס. בלעדיו, שובץ זאזה בקבוצת הנוער של סמפדוריה, וקיבל 12 דקות מסכנות בודדות בסרייה A משום מה דווקא בדרבי של גנואה, בו הפסידה קבוצתו. בשלב זה החלו ההשאלות לקבוצות זניחות, וחבל לבזבז עליהן את המקום כאן. בסופו של דבר הגיע זאזה לאסקולי בליגה השניה. אסקולי ירדה ולא שבה יותר, אבל החלוץ הצליח לכבוש 18 שערים ולמשוך אליו תשומת לב. זה היה הרגע בו הקריירה קיבלה סוף כל סוף מפנה חיובי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מאמן יובנטוס, לואיג'י דל נרי. רויטרס
זרק את זאזה למים הקרים כשעדיין לא היה בשל לכך. ג'יג'י דלנרי/רויטרס

בן גילו של באלוטלי

סמפדוריה הצליחה למכור בקיץ 2013 מחצית מכרטיסו של השחקן ליובנטוס תמורת מיליון יורו בלבד, וועל המחצית השניה שילמה ססואולו, העולה החדשה לליגה הבכירה, 2.5 מיליון. עניין של בידול מחירים. שנה בלבד מאוחר יותר, מצא את עצמו זאזה על תקן התקווה החדשה של נבחרת איטליה, סוג של מחליף שפוי הרבה יותר למריו באלוטלי שירד מנכסיו ונופה על ידי המאמן הלאומי החדש אנטוניו קונטה, אשר מעדיף שחקנים עם מוסר עבודה ומשמעת גבוהה.

כדאי לשים לב לכך שהבדל הגילאים בין השניים קטן מאוד – זאזה צעיר מבאלוטלי בפחות משנה. חלוץ ליברפול עושה כבר שנים ארוכות כותרות גדולות ברחבי היבשת, והתקשורת רצתה לראות אותו מככב עוד במונדיאל 2010 בדרום אפריקה. לעומתו, זאזה עבר הרבה תלאות הרחק מעיני הזרקורים. למעשה, הוא עדיין משחק בקבוצה קטנה, ויובנטוס אף מיהרה למכור את מחצית הכרטיס שלו לססואולו בקיץ האחרון תמורת 7 מיליון יורו, תוך שהיא עושה רווח מופלא על שחקן מעולם לא דרך על הדשא במדיה.

מריו באלוטלי שחקן נבחרת איטליה. GettyImages
קונטה מעדיף שחקנים בעלי מוסר עבודה גבוה והוא לא עונה להגדרה. מריו באלוטלי/GettyImages

שער בסגנון ואן באסטן

"סימונה הוא חלוץ מרכזי טיפוסי כמו ויירי, שמאלי כמו ויירי, ועושה תנועות זהות, אבל הוא טכני יותר בהשוואה לויירי"

אולי הגברת הזקנה לא התרשמה במיוחד מתשעה השערים שהבקיע זאזה אשתקד. הרי הכוכב הגדול של הירוקים-שחורים בעונה שעברה היה בכלל דומניקו ברארדי, אשר כרטיסו שייך ליובנטוס באופן מלא ומשחק בססואולו רק בהשאלה. הוא הפציץ רביעיה מדהימה לרשת מילאן, סיים את העונה עם 16 כיבושים, וחברו לחוד חסה בצילו. המצב התהפך העונה, כאשר התברר שזאזה יציב יותר, ואולי גם מוכשר יותר. הכל התחיל כבר במחזור הראשון, ושוב היה זה ואן באסטן ששימש השראה.

השער הכביר הזה לרשת קליארי גרר השוואות מתבקשות עם הביצוע האגדי של הכוכב ההולנדי בגמר יורו 88' נגד ברית המועצות, אם כי יש, כמובן, לא מעט הבדלים. הכיבוש של זאזה מרהיב פחות וקל יותר, וגם הגיע מהצד ההפוך של הרחבה, ברגל שמאל. זה לא מפתיע, כי זאזה שמאלי באופן מובהק, ובכך הוא מזכיר לפרשנים מסוימים את כריסטיאן ויירי. דלנרי, שנותר מעריץ גדול של כישוריו עוד מימיהם המשותפים באטאלנטה, אמר אחרי הזימון שקיבל הכוכב מקונטה בתחילת ספטמבר: "סימונה הוא חלוץ מרכזי טיפוסי כמו ויירי, שמאלי כמו ויירי, ועושה תנועות זהות, אבל הוא טכני יותר בהשוואה לויירי".

טייטוס בראמבל שחקן איפסוויץ' מול כריסטיאן ויירי חלוץ אינטר. Luca Bruno, AP
זאזה בעקבותיו. כריסטיאן ויירי/AP, Luca Bruno

מצטיין בבכורה בנבחרת

הוריו הם חובבי קעקועים, אז גם לבן יש כבר 10 כאלה, כולל תמונה של אמא, וגם מיקי מאוס. במקום לטוס לחופשות במיאמי, הוא מעדיף להשתזף על החוף של מטאפונטו

היו שסברו כי הזימון הוא בסך הכל צ'ופר עבור החלוץ, אבל קונטה זרק אותו מיד למים העמוקים. אז זאזה שחה. במשחק הבכורה שהניב ניצחון 0:2 יוקרתי על הולנד, הוא שיתף פעולה נפלא עם צ'ירו אימובילה, סחט פנדל וגרם לכרטיס אדום לברונו מרטינס אינדי. כעבור מספר ימים, במשחק הרשמי הראשון במדי סקואדרה אזורה, בנורבגיה במוקדמות היורו, זאזה נבחר לשחקן המצטיין אחרי שהבקיע שער נהדר, בעט למשקוף, והיה קרוב לכבוש פעמים נוספות. גם הפעם ניצחה איטליה 0:2.

כאשר האב הגאה התקשר לבנו כדי לברך אותו על ההצגה, סימונה הצטנע. "עזוב, זה בסך הכל משחק כדורגל", הוא אמר וביקש: "תטעין לי בבקשה קצת כסף לטלפון הנייד". בסביבתו הקרובה מעידים שההצלחה ממש לא שינתה את אופיו של זאזה. הוא ממשיך להגיע לכפרו בכל הזדמנות – המשפחה וחברי הילדות הם כל עולמו. הוריו הם חובבי קעקועים, אז גם לבן יש כבר 10 כאלה, כולל תמונה של אמא, וגם מיקי מאוס. במקום לטוס לחופשות במיאמי, הוא מעדיף להשתזף על החוף של מטאפונטו. את העולם הוא עוד יראה. הוא התייחס בהומור לסיבוב ההשאלות במהלך הקריירה כ"טיול ברחבי איטליה", וכעת מחייך: "עם הנבחרת אעשה טיול ברחבי אירופה".

שחקני נבחרת איטליה מברכים את סימונה זאזה. GettyImages
כולם הגיעו לברך. סימונה זאזה במדי הנבחרת/GettyImages

מדוע העדיפה יובה את מוראטה?

אחרי הרושם שהותיר מהרגע הראשון, קונטה באמת לא הוציא אותו מההרכב, וגם בליגה עלה זאזה על הגל. יובנטוס, נגדה הבקיע גם בעונה שעברה, ממש לא שמחה כאשר החלוץ שמכרה הבקיע לרשתו של ג'יג'י בופון באוקטובר בתיקו 1:1. היא היתה מרוצה הרבה יותר מכך שזאזה הרשית פעמיים בתיקו 2:2 מול רומא, יריבתה בקרב על סקודטו. אוהדי יובה רבים מותחים ביקורת קשה על ההחלטה לוותר על זאזה ולהחתים את אלברו מוראטה מריאל מדריד תמורת 20 מיליון יורו. לדעתם, האיטלקי פשוט טוב יותר מהספרדי.

לפחות הנהלת הגברת הזקנה לא פישלה עד הסוף. בחוזה המכירה לססואולו הוכנסה אופציה שמאפשרת ליובה לרכוש את החלוץ בשנים הקרובות תמורת 15 מיליון יורו, ולפי הדיווחים בתקשורת המקומית האלופה לא פוסלת להשתמש בה כבר בחלון ההעברות הנוכחי, או לכל המאוחר בקיץ. העסקה הזו אמנם תהפוך רווח להפסד מביך, אך תחזיר את האיש שעשוי להוביל את החוד האיטלקי בעשור הקרוב. ססואולו שהחתימה אותו עד 2019, הגיבה בפשטות: "הם יצטרכו לשלם את מלוא הסכום אם ירצו".

אלברו מוראטה יובנטוס. AP
באיטליה מתחו ביקורת קשה על הבחירה בו. אלברו מוראטה/AP

להכות פעמיים במילאן

זאזה עצמו אמר כבר לפני שנה וחצי: "אני לא חושב שיש שחקן שיוותר על ההזדמנות לשחק ביובה". ואם וכאשר שעתו תגיע, הוא יהיה מוכן לאתגר בטורינו, שם כבר הגדיר אותו הבלם לאונדרו בונוצ'י כ"חלוץ שעשוי להגיע לרמה הגבוהה ביותר". אבל בינתיים הוא בססואולו, נהנה להשתפר בסגנון ההתקפי של המאמן אוזביו די פרנצ'סקו. הקבוצה הצנועה, שניצלה מירידה אשתקד עוד חודן של שתי נקודות ונוהגת לספוג שביעיות מאינטר, פתחה את העונה ברגל ימין, הפסידה רק ארבע פעמים ב-18 משחקי ליגה ורואה את התחתית ממרחק בטוח.

זאזה הוא האחראי המרכזי לכך. עם שבעה שערים עד כה, הוא בדרך לשפר באופן משמעותי מאוד את מאזנו מהעונה שעברה, ו-2015 החלה באופן חלומי, עם שער ניצחון בסן סירו לרשת מילאן, ועוד איזה שער! גם ואן באסטן לא היה מתנגד לכבוש כזה. הערב, בחלוף שבוע אחד בלבד, הוא חוזר לזירת הפשע וינסה להדיח את הקבוצה שאהד פעם גם מהגביע.

סימונה זאזה שחקן ססואולו חוגג לפני מורגן דה סנקטיס שוער רומא. GettyImages
הלם במילאן ורומא, חולם על יובנטוס. סימונה זאזה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully