וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרון ודי? המצב הקשה של ראובן עטר בהפועל חיפה

14.12.2014 / 13:11

יואב כץ אומר ש"בכל השנים שלי בכדורגל, זו היתה בחירת הזרים הגרועה ביותר", אבל זו רק דוגמה קטנה כיצד הגיע ראובן עטר לנתון המדאיג הבא: המאמן עם אחוזי ההצלחה הכי חלשים בליגה מאז 2012. האם הנפילה שהתחילה במכבי חיפה תגיע הערב לשיא חדש בדרבי? הנה כמה סיפורים

one

בתקציר: ה-4:0 של הפועל חיפה מול הפועל באר שבע במחזור הקודם

המבט הריק והחלול כל כך מוכר, והשורה התחתונה כל כך כואבת, כי המספרים והכרונולוגיה מוחקים בקלות זיכרונות טובים על סגנויות וגביע.

זה הולך ככה:

מאז 2012/13 היו 23 מאמנים שניהלו יותר מ-20 משחקים בליגת העל. 23 מאמנים ברשימה, וראובן עטר נמצא במקום ה-23 והאחרון מבחינת אחוזי הצלחה. 32 אחוזים אומללים. מקום אחרון.

קחו את אותה רשימה, וראובן עטר נמצא במקום ה-23 והאחרון מבחינת פוריות התקפית. 0.74 שערים אומללים. מקום אחרון.

וכששלוש הקדנציות האחרונות שלו כוללות פיטורים זריזים ממכבי חיפה, ירידת ליגה עם מכבי נתניה ופתיחת עונה נוראית עם הפועל חיפה, אין מנוס מלקבוע - מומנטום האימון של ראובן עטר הוא השלילי ביותר בכדורגל הישראלי כרגע. איך ישתנה המומנטום הזה? לשם כך צריכים לקרות הרבה דברים. אבל אין כמו דרבי כספתח.

ראובן עטר מאמן הפועל חיפה. ברני ארדוב
0.74 שערים למשחק. לא מספיק טוב, וזה באנדרסטייטמנט/ברני ארדוב

לקראת הדרבי: עדיין לא נמכרו כל הכרטיסים
אחרי הסיבוב הראשון: בקרית שמונה לא יודעים אם לצחוק או לבכות
הצגה משולשת: מסקנות משבת מפרכת בשלושה מגרשים
מכבי תל אביב צריכה לשמר את מהראן ראדי: בטטת הכורסה סוגרת שבת


חשדן, מופנם, ריכוזי ועקשן. רוב התכונות נשארו במקומן. עטר דווקא הפתיע עם מינויו למאמן הפועל חיפה, כשהסכים להתגמש בבחירת הצוות. בניגוד לעבר, שדרש להגיע קומפלט עם החבר'ה שלו, הפעם הוא לא הביא עמו את עוזרו צדוק מלכה. וכך זכה בג'וב מאיר בן מרגי. עטר נימק את ההחלטה בכך שלא רצה להגיע "ירוק מדי" לתפקיד בשורות היריבה העירונית, ובן מרגי, כוותיק אדום, שירת את התזה אחרי שטרטצקי עזב.

מלכה, לדבריו, לא נפגע. "לא הובטח לי כלום", הוא מספר לוואלה! ספורט. "אולי בגלל שהיינו ביחד שבע שנים והלכתי אחריו לכל מקום, היו ספקולציות. אבל זו לא חתונה קתולית. אני לא כועס ולא מאוכזב, זו זכותו של ראובן".

שאר הבעיות, לעומת זאת, נשארו קרוב מדי לתלתלים. התוצאה: מקום אחרון לאחר שליש עונה, 7 שערי זכות ו-3 ניצחונות בלבד - כולם בהפרש של שער בודד וכולם על הבאזר. למה זה שוב קורה לו?

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראובן עטר מאמן מכבי חיפה עם עוזרו צדוק מלכה. אדריאן הרבשטיין
"לא הובטח לי כלום". צדוק מלכה עם עטר, שוויתר עליו בהפועל חיפה/אדריאן הרבשטיין
"אולי זה כישלון גם שלי, שלא ראיתי שראובן חלש בתחום הזה, שלא גיליתי שיש לו חולשה בבחירת זרים. שוב - היכולת של הזרים שלנו היא הגרועה ביותר מאז שאני פה"

"הוא בן אדם מצוין, ונהדר לעבוד איתו", הבוס יואב כץ מספר לוואלה! ספורט בשיחה מאמריקה. "אבל הוא נכשל בבחירת הזרים ואני מקווה שיתקן את השגיאה".

איך יתקן?

"ימצא שחקנים טובים יותר", אומר כץ, ולרגע לא מעדן את הביקורת. "נכשלנו כל כך - בכל השנים שלי בכדורגל, זו היתה בחירת הזרים הגרועה ביותר. לא עשינו שיעורי בית ".

קאלונאס?

"לא צריך להגיד שמות אפילו. אותו כבר שחררנו אבל זו רק דוגמה, הוא לא היחיד. הקוואליטי של השחקנים שלנו זה לא מה שחשבתי שיהיה".

כץ מינה את עטר וריפד בשכר יפה, האמין שבעבר הקרוב היו סטיות תקן. עטר מדורג במקום השישי בליגה מבחינת שכר בסיס (כ-750 אלף שקל לעונה), ובמקום הרביעי בליגה בשקלול הבונוסים (כץ פינק בבונוס של 280 אלף שקל אם יישאר בליגה). ובגזרת הרכש הזר זה נגמר עם השוער החלש פז'מיסל קובארז', קאלונאס הבעייתי והמשוחרר, טוסיין ריקטס, חלוץ עם 0 גולים ב-12 משחקים, ואוסיי מאוולי, 0 גולים ב-8 משחקים. פלאשבק ממכבי חיפה, גם אז לא נהנה עטר מזרים משובחים.

האם כץ חשש ממפלה בתחום הרכש הזר?

"בבחירת זרים אין 100 אחוז הצלחה", אומר הבוס. "אתה מסתמך על וידאו, יוטיובים, סוכנים. ישראלים קל יותר לבחור. דווקא בזרים צריך להכין שיעורי בית עוד פעם ועוד פעם. נכשלנו. אולי זה כישלון גם שלי, שלא ראיתי שראובן חלש בתחום הזה, שלא גיליתי שיש לו חולשה בבחירת זרים. שוב - היכולת של הזרים שלנו היא הגרועה ביותר מאז שאני פה. מהישראלים אני יותר מרוצה". וגם שם יש לכץ כמה נקודות כואבות. בקיצור, בניית הקבוצה לא לרוחו.

בהפועל חיפה מספרים שבניגוד למאמנים אחרים תחת כץ, עטר קיבל כל מה שדרש. בקיץ שלומי דורה הציב את עזיבת מתחם האימונים בקרית חיים כתנאי להישארות בתפקיד, כץ התעצבן ודורה כבר לא במועדון. אבל עטר הגיע, התעקש על עזיבה והקבוצה אכן עברה למגרשי אתוס בחיפה, לפחות באופן חלקי. וכך גם בנושא הסגל, מדגישים במועדון - ראובן קיבל את כל מי שרצה, ומי שלא רצה, לא בא. במועדון מספרים על תחושת הלם כשהבינו שכץ הסכים לשחרר את דריו פרננדס תמורת פיצוי של עשרות אלפי שקלים רק כדי להביא את אוסיי מוואלי. אבל עטר, מוסיפים, התעקש על זה.

"על-פניו, הקבוצה לא משחקת מי-יודע-מה", גם צדוק מלכה טוען. "עם עובדות אי אפשר להתווכח. שני חלוצי הרכש לא מספקים את הסחורה".

הבעלים של הפועל חיפה יואב כץ. ברני ארדוב
"הקוואליטי של השחקנים שלנו הוא לא מה שחשבתי". כץ/ברני ארדוב
?אם ראובן ?שורף? שחקן, אז זו תהיה התקופה הכי נוראית עבור אותו שחקן. ש תמיד תחושה שלראובן יש את הפייבוריטים שלו, ולא משנה מה הם יעשו, הם מעל כולם. וזה יוצר בעיות בחדר ההלבשה"

שוב העקשנות. כמו למשל במקרה מהראן לאלה. החלוץ היה מצוין באימונים וגם בגביע הטוטו, כך מספרים במועדון, ועטר לא הרכיב אותו בליגה. לאלה פתח רק ב-5 מ-10 משחקים, והשלים 90 דקות רק שלוש פעמים. גם זה הספיק לו לתואר מלך השערים הזמני של הקבוצה (2 גולים, נכון). בקבוצה קיימת התחושה שרק בגלל תהיית התקשורת לגבי אי שיתופו של לאלה, עטר התעקש שלא להרכיבו.

"אם ראובן 'שורף' שחקן, אז זו תהיה התקופה הכי נוראית עבור אותו שחקן", אומר אחד ששיחק אצל עטר בנתניה. "יש תמיד תחושה שלראובן יש את הפייבוריטים שלו, ולא משנה מה הם יעשו, הם מעל כולם. וזה יוצר בעיות בחדר ההלבשה. גם בנתניה, ברגע שעטר עזב, ראו כמה היה קשה לשחקנים להתמודד עם העליונות של דג'אני וסבע".

גם בחוף הים היה אותו סיפור. במהלך התקופה שבה היה ביחסים רעועים עם אושרי רואש, עטר הוציא את הקבוצה לאימון על החוף. בתרגול אחד עטר רצה שהבלם יישר קו עם כולם בחימום, ולמרות שהיה בקרבתו בחר לבקש מאייל טרטצקי, שהוא יגיד לרואש שיישר קו. רואש לא אהב את זה, והחזיר לטרטצקי: "תגידו לו שהוא יכול להגיד לי באופן אישי". דבר הוביל לדבר, ורואש נזרק מהאימון וכמעט מהקבוצה.

"נראה שראובן מתעקש לפעמים ללכת עם הקו שלו גם כשהוא יודע שזה יזיק לו", אומר שחקן בקבוצה. "כאילו הוא עושה דווקא לאחרים, ובעצם הוא עושה דווקא לעצמו".

מהראן לאלה שחקן הפועל חיפה חוגג. אדריאן הרבשטיין
למה הוא לא פתח? מהראן לאלה/אדריאן הרבשטיין

לאחר המשחק מול מכבי נתניה במחזור הרביעי (2:3 חיפה), יצאו השחקנים לאימון שחרור על כר הדשא בעכו. הישאם כיוואן כבר יצא מהמקלחת וסירב להגיע לאימון, למרות שהובהר לו שזהו סשן חובה. עטר החליט מיד, ומבלי להיוועץ בוועדת משמעת, שכיוואן ייקנס ב-500 שקל. המאמן אמר לשחקן שהוא יכול לבחור - מזומן או הורדה במשכורת.

אותה אגוצנטריות באה לידי ביטוי גם במערכת היחסים שבין עטר להנהלה. גורמים במקורבים להנהלה החיפאית מספרים שהיה חשש להציע לעטר שחקנים, רק בגלל שהרגישו שעטר יפסול אותם על הסף. דווקא.

עטר, כך אומרים, התערב בקביעת מגרש המשחקים של הקבוצה. הוא משך לסמי עופר. בדיעבד, טוענים גורמים, עטר טעה. הוא לא הבין לאן נכנס ומה סדר הגודל של הקבוצה, אומרים. הוא התבטא שהוא בטוח שבמתקן החדש יהיו 7,000/8,000 אוהדים בכל משחק, והעובדה היא שאפילו לדרבי הראשון בתולדות סמי עופר קשה לאדומים למשוך כמות כזו של קהל ביתי. "זו שגיאה נוספת", מתלונן כץ. "הקהל שלנו לא משפיע בסמי עופר. קיוויתי שאם נלך לשם נביא יותר קהל, אבל התבדיתי".

"הוא לוקח הכול עליו - לא רק הצלחות", אומר צדוק מלכה. "יש מאמנים שבורחים מאחריות ומאשימים את הרכש וכל מני דברים. הוא לוקח אחריות".

seperator
?בנתניה הקבוצה היתה במצב קטסטרופלי ולדעתי לא צריך להפיל את הכישלון על עטר. הוא מונה לקראת סיום העונה, והגיע לשם מתוך כבוד למועדון"

בנקודה זו מלכה, עוזרו של עטר מזה שבע שנים, כבר לא יכול היה יותר לשמור על קור רוח.

"אני רוצה לעשות סוף לדברים האלה", הוא מכריז. "ראובן עטר הוא הבן אדם הכי גבר שיש. זה שהוא סגור ומופנם זה עניין שלו, אבל זה בן אדם שלעולם לא יפגע בך, לעולם לא יזלזל, תמיד ייתן כבוד. זה שהוא לא אוהב תקשורת, זה דבר אחר, עניין של אופי. זה לא אומר שהוא לא בחור טוב. יש מאמנים שמתקשרים לכתבים ומלקקים להם כדי שיכתבו עליהם כמה שורות טובות גם כשלא הולך. ראובן לא מהסוג הזה. אז הוא לא מאמן טוב? זה מרתיח אותי, כי אני מכיר אותו כל כך טוב. צריך לשבת איתו ולהבין איזה אדם טוב הוא".

אז מה יהיה?

"הוא יודע לתת שקט. הוא בחור חזק שלא נשבר. גם אם לא יילך לו הפעם…".

זו תהיה פעם שלישית רצוף.

"במכבי חיפה בעל הבית החליט לפטר", אומר מלכה, ומפנה אותנו למאזן של אלכסנדר סטנוייביץ' אחרי תשעה מחזורים בירוק. מה שנכון, נכון. "בנתניה הקבוצה היתה במצב קטסטרופלי ולדעתי לא צריך להפיל את הכישלון על עטר. הוא מונה לקראת סיום העונה, והגיע לשם מתוך כבוד למועדון".

ועדיין, אלו שלושה מקומות רצופים.

"הוא מאמן מצוין, הוא לא שכח לאמן. מכלול ההצלחות שלו גדול מהכישלונות".

אם יירד ליגה או יפוטר, יהיה לו קשה מאוד להתאושש בשוק הזה.

"זה יפגע בו, אין ספק, אבל אני מכיר מאמנים שקיבלו עבודות מפה ועד להודעה חדשה…".

אז מה יהיה, שאלנו שחקן בהפועל חיפה.

"ראובן הוא אכן בן אדם עם מילה", הוא אומר. "הוא לא ירמה אותך. אבל כשהמצב רע כל כך, אז אין ספק שזו אשמתו".

אז מה יהיה, שאלנו את כץ.

"אין בי חרטה. שיתקן את השגיאות, ונתקדם הלאה", הוא אומר. "אני לא מאמין בעריפת ראשים ולא בספקולציות".

אל תתפלאו אם תבוסה בדרבי הערב תביא גם לזה וגם לזה.

שחקני הפועל חיפה רודפים אחרי השופט לירן וקסברגר. קובי אליהו
תמונות כאלה הערב, וייתכן מאוד שעטר לא ימשיך/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully