וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחמוד עבאס: "רציתי להקיא מהקללות של אוהדי בית"ר"

"איך היו מגיבים בבית"ר אם בסכנין לא היו רוצים שחקן יהודי", "אם ארד מהמגרש בגלל גזענות, מי ייענש?", "המחאה צריכה לבוא גם משחקנים יהודים ומההתאחדות". מחמוד עבאס לא נרגע מאירועי המפגש הקודם בין בני יהודה לבני לוד. ראיון מהלב

צילום ועריכה: קובי אליהו

כמעט שלושה שבועות אחרי אותו יום שישי ארור ומחמוד עבאס, קפטן בני לוד, עדיין מתקשה להתאושש. הרגל נשברה. וגם הלב. "באותו רגע הפציעה כאבה לי ולא שמעתי בדיוק מה היה שם", הוא מתאר. "אבל הקללות התחילו כבר בפתיחת המשחק. אי אפשר לשמוע את זה ולהמשיך לשחק רגיל. חבל שלא ירדנו מהמגרש וגם הבעלים אמר את זה. אי אפשר להסביר מה זה לקבל קללות גזעניות כאלה. אתה משחק בליגה הזו ואתה שייך לליגה הזו ונותנים לך הרגשה שאתה בכלל לא שייך לפה. גם שחקנים מבני יהודה אמרו לנו 'אל תקשיבו', אבל אתה שומע את הקהל הקיצוני הזה וזו באמת הרגשה גרועה שאי אפשר לתאר".

19:00, 5+ לייב: גמר גביע הטוטו בליגה הלאומית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרגל כואבת, הלב יותר. עבאס/מערכת וואלה!, צילום מסך
"החובה שלנו בתור שחקנים היא להתנהג למופת במגרש. כי אם אני או שחקן אחר נעשה משהו, נקבל עונש שבחיים לא נשכח. יש הרתעה מהתאחדות ומבית הדין, אבל עם הקהל הסיפור אחר"

הטראומה לא מרפה מעבאס. "החובה שלנו בתור שחקנים היא להתנהג למופת במגרש. כי אם אני או שחקן אחר נעשה משהו, נקבל עונש שבחיים לא נשכח. יש הרתעה מהתאחדות ומבית הדין, אבל עם הקהל הסיפור אחר. אף אחד לא עושה כלום. כל אחד שקורא קריאות גזעניות צריך להיות מורחק לכל החיים מהכדורגל ואז יתחיל פה תהליך. זה לא דבר שיקרה בחודש או חודשיים, אבל אם תרחיק אחד שצועק השני כבר יחשוב טוב אם כדאי לו ואז בסופו של דבר זה ייעלם. אני שיחקתי באשקלון כשהיו שם טילים ואף פעם לא הרגשתי את הדברים האלה. רק כשבאו סכנין ושיחקו שם נגדנו פתאום שמעתי כל מיני קריאות. במועדון נתנו לי את ההרגשה הכי טובה שיש. כשבאה קבוצה ערבית לשחק בטדי זה נהיה משהו לאומני ולא משחק ספורטיבי וזו הבעיה. ככה זה הרגיש גם מול בני יהודה. אם לא יעצרו את הגל של האלימות והגזענות יהיה פה אסון. זה לא רק עניין של ערבים ויהודים. גם מה שקרה עם ערן זהבי בדרבי. אם לאותו שיכור הייתה סכין? אנשים פה לא מבינים מה עושים".

בני יהודה ובני לוד ייפגשו הערב שוב בגמר גביע הטוטו. השבוע נשמעו משני המועדונים קולות של פיוס והרגעת הרוחות, אבל הפצע קיים. עבאס יחזור רק בעוד חודש למגרשים ובינתיים הוא מדבר בראיון גלוי לוואלה! ספורט על מציאות קשה מנשוא. כמו הרבה אנשים במגזר, גם הוא תולה האשמה בפוליטיקה, בבית"ר, בבני סכנין ובמשטרה: "שמעתי את גיא לוי מתראיין והוא אמר ששחקנים לא רוצים לבוא ולא שסכנין לא רוצה שחקנים יהודים. המצב משפיע על כולם, אבל זו תקופה שתעבור. אין כזה דבר שסכנין לא רוצה שחקנים מהמגזר היהודי. שחקנים רואים שיש שם הפגנות וקשה להם עם זה. אני דווקא מבין אותם. אבל אסור לשכוח - זה קומץ ולא כולם כמו בכל קבוצה. בטח לא כמו בית"ר ש-6,000 איש לא רוצים שחקנים ערבים. אין דבר כזה באף קבוצה בעולם שלא לוקחים שחקנים בגלל דת. אני רוצה לראות איך הם היו מגיבים אם סכנין לא היו לוקחים שחקן רק בגלל שהוא יהודי?".

מוחמד אבו סובחי יו"ר בני לוד עם משה דמאיו יו"ר בני יהודה. ברני ארדוב
השבוע נשמעו משני המועדונים קולות של פיוס והרגעת הרוחות, אבל הפצע קיים. דמאיו ואבו סובחי/ברני ארדוב

ויש מה לעשות עם זה?

"ראיתי כתבה בערוץ 10 שם מראים איך הם (אוהדי בית"ר) מקללים את הנביא שלנו בשירים גזעניים ורציתי להקיא. זו האמת. איך אנשים שהולכים למשחק כדורגל ושרים שירים שמחים על ראש ממשלה שנרצח? לא מבין את זה, איך זה יכול להיות? כולם רואים את הכתבה ואף אחד לא עושה עם זה כלום. למה אף אחד לא מרחיק אותם מהמגרש לכל החיים? המשטרה צריכה לקחת החוק לידיים. אלו רק חלק מהאנשים. כשנפצעתי, הרבה אוהדים של בני יהודה כתבו לי בפייסבוק ושלחו הודעות תמיכה. יש גם דברים יפים. תראה מה קרה בספרד. 80 אוהדים הורחקו וכל אחד קיבל קנס של 60 אלף יורו אם אני לא טועה. קח פה אחד, תרחיק אותו מהמגרשים ותיתן קנס כזה ואף אחד לא יקלל יותר. כשהשוטרים נכנסו ליציע במחצית השנייה מול בני יהודה לא הייתה קללה אחת. המשטרה לא יכולה להמשיך ככה כי עוד חס וחלילה יהיה רצח פה ואז כל העולם יגיד: 'איפה היינו ואיפה המשטרה הייתה ובתי הדין'. רק אם יהיו חוקים ותהיה ענישה, אנשים ילמדו".

היחסים המתוחים בארץ בין ערבים ויהודים משפיעים על הקבוצה שלכם?

"ממש לא. כולנו חברים פה. ברור שאנחנו בני אדם ורואים חדשות וקוראים ויודעים מה הולך במדינה. זה דבר שאף אחד לא רוצה, אבל זה ממש לא משפיע. הדברים היחידים שנאמרים זה בצחוק ובהומור כמו שיורדים על מרוקאים ועל אשכנזים. אנחנו באמת משפחה אחת גדולה בקבוצה הזו. בני לוד זה מקום טוב שדואג לשחקנים שלו ואין בו בכלל גזענות. כולנו שווים פה, לא משנה דת, צבע עור או מאיזה קבוצה באת".

אתה רוצה להגיד שאין שום השפעה למצב בארץ?

"אשקר אם אגיד אחרת. קח אותי ואת מור שושן. אנחנו נוסעים לאימונים יחד ומדברים על המצב וכולם רוצים שכל הדברים האלה רק יגמרו. גם בקבוצה כל מי שמדבר על המצב מסיים את המשפט ברק שיהיה שלום, אז מזה אפשר להבין מה הדעות שלנו. כמו כל האזרחים אנחנו סובלים ממצב שלא משתנה כבר יותר מ-60 שנה. שני הצדדים סובלים. אבל אנחנו ספורטאים ולא צריכים להיכנס לפוליטיקה. הלוואי שיהיה שלום וכולם פה יחיו זה לצד זה. תמיד אצלנו בקבוצה אומרים בתוך החדר ההלבשה הלוואי וילמדו מאתנו איך לחיות בשלום כי אנחנו מתנהגים אחד לשני בכבוד וזה מה שעושה את הקבוצה הזו מיוחדת".

אחרי המשחק מול בני יהודה לא היו דברים חריגים?

"להיפך, כל השחקנים היהודים בקבוצה באו אליי ואמרו לי שהם מתביישים על מה שעברתי. אני אמרתי להם שאין להם על מה להתנצל כי בכל צד יש קיצונים ואין מה לעשות. רוב האנשים רוצים שלום ושקט, אבל אותם לא שומעים. השינוי יבוא מהממשלה ולא מהכדורגל, אבל גם אם לא יהיה שלום, אנחנו צריכים ללמוד לכבד אחד את שני לא משנה מה שלא יהיה כי בסוף נצטרך לחיות ביחד".

עוד באותו נושא

אבו סובחי: "אעשה סוף לגזענות, אלך עד הסוף ואפנה לפיפ"א"

לכתבה המלאה
אוהדי בני יהודה. מגד גוזני
"הרבה אוהדים של בני יהודה כתבו לי בפייסבוק ושלחו הודעות תמיכה. יש גם דברים יפים". אוהדי בני יהודה/מגד גוזני
בוא נגיד שאם מחר אני שומע קריאות גזעניות ומחליט לרדת מהמגרש, מי ייענש? ברור שאני אענש והקבוצה שלי גם. בשביל מחאה כזאת, צריך גב מההתאחדות

יש לך הסבר למה שחקנים ערבים בכירים כמו מהראן ראדי ו-וואליד באדיר אף פעם לא יצאו נגד התופעה של הגזענות והקללות?

"בשביל לצאת נגד הדברים צריך גב. לא הם הבעיה, התאחדות צריכה קודם כל להרחיק אנשים מהמגרשים. בוא נגיד שאם מחר אני שומע קריאות גזעניות ומחליט לרדת מהמגרש, מי ייענש? ברור שאני אענש והקבוצה שלי גם. בשביל מחאה כזאת, צריך גב מההתאחדות. אם הם יצאו בהודעה שאם יהיו קריאות גזעניות כמו במשחק הקודם מותר יהיה לרדת מהמגרש אז הקהל לא יצעק. אין חוק שמרתיע. בענף הזה נותנים יד חופשית לאנשים. אי אפשר לצאת למלחמה לבד. מחאה צריכה לבוא גם משחקנים יהודים ומארגון השחקנים. כולנו שחקנים וכולנו שווים ואסור שדברים כאלה יקרו. אם במשחק בסכנין אני שומע שמקללים יהודים קריאות גזעניות ובא אליי שחקן ומעיר על זה, אז אני צריך לעמוד לצדו. אם ארד מהמגרש מול בני יהודה, ארד גם מול סכנין. בחוץ אי אפשר לשלוט על כל המשוגעים אז לפחות במגרש".

מה אתה אומר על הקריאות נגד סלים טועמה?

"אסור שזה יקרה. אותי אישית זה די מצחיק כי סלים הכי ישראלי שיש. אני אפילו צוחק על זה אתו כל הזמן. יש לו יותר חברים יהודים מערבים ועליו נתפסו. זה רק מראה שהאנשם האלה הם הכי גזענים שיש כי הם אפילו לא מבינים על מי הם שרים. אני אישית לא מתייחס אליהם. גם בבני יהודה יש חלק מצוין ויש שם הנהלה טובה. משה דמאיו הבטיח שהמשטרה תטפל באוהדים האלה וגם השחקנים אמרו אותו דבר. בבית"ר אתה לא רואה את זה קורה. קח את בית"ר לעומת אתלטיקו מדריד ולה קורוניה? שם הרחיקו את האוהדים וזה ההבדל".

סלים טועמה, הפועל תל אביב. ברני ארדוב
זה רק מראה שהאנשם האלה הם הכי גזענים שיש כי הם אפילו לא מבינים על מי הם שרים. טועמה/ברני ארדוב

בוא נדבר קצת על הקריירה שלך. עשית התקדמות אדירה עד שהגעת להפועל תל אביב ומשם הקריירה שלך הלכה הרבה צעדים אחורה. יש לך הסבר?

"אני חושב שלא קיבלתי החלטות נכונות. זה קורה להרבה שחקנים ואני מודה שטעיתי. מיהרתי מדי ללכת לסכנין. אם הייתי נשאר עוד עונה בהפועל תל אביב, נראה לי שזה היה נראה אחרת. הייתי צעיר ונחפז. עכשיו אני במקום טוב יותר טוב מהרבה קבוצות בליגת העל מבחינת משכורות ותנאים מסביב. טוב לי ונוח לי. בנו בלוד קבוצה בשביל לעלות ליגה. זו לא עוד קבוצה בליגה הלאומית ואני משמש כקפטן שם. באתי לבית טוב והחיבור שלי עם המועדון מצוין".

אין לך טענות להפועל או לסכנין?

"אני יכול לתרץ מפה עד הודעה חדשה וקרו לי הרבה דברים בדרך, אבל אני לא יכול לשנות את זה עכשיו. אני במקום אחר עכשיו ולא אוהב לדבר על העבר. אם אני אעלה ליגה עם בני לוד הדברים יראו הפעם אחרת בליגה העל. יהיה לי יותר קל לבוא לידי ביטוי כי כבר יש לי ניסיון. יותר קל יהיה להצליח עכשיו. יש הרבה שחקנים שבגיל מאוחר פורצים, נתתי עונה מצוינת בעונה שעברה ואני מקווה להמשיך ולהתקדם. היו לי הצעות מליגת העל, אבל טוב לי בבני לוד".

לסיום, מה נאחל לך?

"הלוואי שנפסיק לדבר על ערבים ויהודים בנפרד ונדבר על כולם כאנשים. לי אישית זה מפריע מאוד לדבר על ערבים לחוד ויהודים לחוד. מבחינה קבוצתית אנחנו בתקופה טובה שהלוואי ותימשך. עלינו לגמר גביע הטוטו ואני מקווה שנביא תואר ראשון למועדון. זה משהו מיוחד. במיוחד מול בני יהודה כי בעיני מדובר בשתי הקבוצות הכי טובות בלאומית וניצחון שם יתן לנו עוד דחיפה והקבוצה תקבל עוד ביטחון. אם למישהו מגיע תואר זה לאבו סובחי. הכי חשוב שהמשחק יעבור רגוע ובשלום ויהיה משחק ספורטיבי"

שי רביבו שחקן הפועל פתח תקוה מול מחמוד עבאס שחקן הפועל בני לוד. ברני ארדוב
אם אני אעלה ליגה עם בני לוד הדברים יראו הפעם אחרת בליגה העל. עבאס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully