וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובבנות נגד גזענות: מה שלא סיפרו לכם מתקרית בני יהודה-בני לוד

9.12.2014 / 12:00

צילומי וידיאו ללא סאונד, מעצרים רק לשם מעצרים. לקראת גמר גביע הטוטו בלאומית מול לוד, הנה סיפור מעצרם של אוהדי בני יהודה אחרי הסערה במשחק הליגה בין השתיים. לא תאמינו כמה זה מגוחך. הבלוג של אופיר סער

one

בתקציר: הניצחון של בני יהודה על מכבי הרצליה ביום שישי

מיכאל נס הוא דמות מאוד מוערכת בהתאחדות לכדורגל. עיקר ההערכה אליו נובע מהכבוד והתמיכה שהוא מקבל ממאמנים שעובדים תחתיו, כמו אלי אוחנה ואלון חזן. כמעט תמיד מדברים בשבחו, הן מבחינה מקצועית והן מבחינת יחסי אנוש. אף אחד מאנשי המקצוע בהתאחדות לא יבוא ויגיד שנס המציא את הכדורגל, אבל כולם מסכימים שיצא להם ללמוד ממנו דבר או שניים לאורך השנה וחצי שבהן הוא משמש מנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות.

יתרה מזאת, בהתאחדות לכדורגל חושבים שנס הביא משהו אחר. מדובר באיש עבודה יסודי שמשקיע המון שעות על מנת לשפר תהליכים. איך הגדירו אותו בהתאחדות? "כמעט ולא שומעים אותו. הוא עובד ולא מתלונן, רק דורש הבהרות בנוגע לתקלות בעבודה וממשיך הלאה. הדרך והנימוס שלו הם משהו שאנשים כאן רק יכולים ללמוד ממנו".

אז זהו, שאולי מרוצים ממנו והיו רוצים לראות אותו ממשיך, אבל איש עדיין לא פנה לנס בעניין. הוא מסיים חוזה ביוני 2015 וכבר העביר מסרים ברורים שהיה רוצה חוזה לשנתיים נוספות עד 2017. נס רוצה, אך נראה כי בשל המצב הכלכלי של ההתאחדות שכרו, כ-180 אלף יורו לעונה, עשוי לשמש מכשול. מדובר בשכר גבוה יחסית למאמן בנבחרות צעירות ובכלל. בשל העובדה שמדובר בזר, ההתאחדות משלמת עליו מס בגובה 25% בלבד. העלות הכספית של שכרו ברוטו היא מעל 1.1 מיליון שקל.

מאמן נבחרת הנערים של ישראל, אלון חזן עם מיכאל נס. GettyImages
אוהבים ומעריכים אותו, אבל השאלה באיזה מחיר. נס עם אלון חזן/GettyImages

בנוסף לכך, נס מתגורר באופן קבוע בחדר בבית מלון, שעולה להתאחדות קרוב לעשרת אלפים שקלים בחודש. בנושא זה, בהתאחדות מסבירים כי עם הגעתו של נס הוא ביקש דירה מפוארת ויקרה יחסית כדי לצרף את משפחתו לישראל, ורק לאחר שהמשפחה נותרה בגרמניה החליט להישאר בבית המלון. מבחינה כספית, מסבירים בהתאחדות, דירה רצינית פלוס ארנונה והוצאות שוטפות הייתה עולה יותר.

בהתאחדות חזרו ורמזו השבוע שיש רצון לראות את נס ממשיך, אך כדי שזה יקרה, ככל הנראה הוא יצטרך להתיישר עם הקיצוצים ולוותר על חלק לא קטן משכרו. האם הוא יסכים לכך? נמתין עד שיפנו אליו, אם וכאשר.

seperator

מופע הגזענות של אוהדי בני יהודה לפני שבועיים וחצי במשחק נגד הפועל בני לוד עשה לא מעט רעש. עוד במחצית זעקו כותרות האינטרנט בנוגע לההתנהגות הקהל הכתום והצורך בענישה מיידית בכדי לעצור את התופעה. בשידור החי דובר על הצורך בחזרת השוטרים למגרשים והפעלת ויד קשה בנושא הטיפול בגזענות.

עד כאן הכול טוב ויפה. המשטרה הבינה שמצפים ממנה לפעול ולהביא תוצאות. מפקד הכוח במקום, סגן ניצב אלי פינטו, הגיב ברשת: "תגברנו את מערך השיטור והאבטחה ביציעים. נבדוק במצלמות ויבוצעו מעצרים למתפרעים".

עוד לפני שנגיע לפעולות המשטרה, קיבלנו מאז אותו מקרה הרבה מאוד תלונות מאוהדים של בני יהודה כי מצד אחד הם מודים בהתנהגות המכוערת והגזענית של חלק מאוהדיהם, אך מצד שני מנסים להסביר את השתלשלות האירועים.

עוד באותו נושא

19:00, 5+ לייב: בני יהודה - בני לוד

לכתבה המלאה
אוהדי בני יהודה באצטדיון בלומפילד. ברני ארדוב
לא כל מה ששמעתם נכון. אוהדי בני יהודה/ברני ארדוב

אוהד הקבוצה אבי סאלם אמר: "אני אהיה אמתי. קיללו קריאות גזעניות את אבו סובחי, את אזברגה, את בני לוד - על זה אין ויכוח ואף אחד לא מסתיר את זה. בנוגע להתפרעות, היה משהו אחר לגמרי. זה בכלל לא קשור לקריאות הגזעניות ולא לפיצוץ שהיה עם אבו סובחי. עד הגול של בני יהודה אבו סובחי והחבורה שלו ישבו בשקט. היה כמה שקיללו אותם, אבל הכול עבר בשלום. ברגע שנכנס הגול של בני יהודה, אבו סובחי התחיל להשתולל. מילא הוא, אבל אז קמה אתו כל הפמליה שלו והתחילה לצעוק 'תבואו ללוד, נשחט אתכם', 'יהודים זבל'. הם התחילו ללכלך אבא אחד עם שתי ילדות קטנות והוא גם נדלק. התחילה שם מהומה שלא קשורה לקריאות גזעניות, הם פשוט השתגעו אחרי הגול. מכאן הכול התחמם, אחרי זה הגיעה הפציעה של מחמוד עבאס וכל היציע כבר היה בטירוף. עד הגול אבו סובחי והחבורה שלו ישבו בשקט".

אז אוהדי בני יהודה מודים בקללות גזעניות, אבל את הסיבות להתפרעות הם מייחסים בעיקר לצד השני ואנחנו נעבור לצד השלישי: המשטרה. שם קיבלו את צילומי הוידאו שהגיעו ללא סאונד, לא היו נקודתיים ולא נתנו עילה אמיתית למעצרים על קריאות גזעניות ו\או התפרעות (משהו שגם במשטרה מודים בו). יחד עם זאת, במשטרה ידעו שבעקבות אירוע כזה מתבקשת פעולה, ולאחר שקיבלו מספר שמות של אנשים, ביום ראשון הגיעו שוטרים לבתיהם של ארבעה אוהדי בני יהודה על מנת להביאם לחקירה. הגענו אל הארבעה כדי להבין מה עברו בחקירתם וכיצד טופלה הפרשה.

אבו סובחי בעלים בני לוד. קובי אליהו
"הם פשוט השתגעו אחרי הגול". אבו סובחי/קובי אליהו
"אמרתי לחוקר שלא קראתי קריאות גזעניות. הוא בדק בוידאו ורואים אותי עומד שם בצד ולא עושה כלום. אחרי חמש דקות הוא אמר לי לצאת החוצה, ושעל פי הוראת הקצין אני כנראה אעביר את הלילה באבו כביר ומחר אלך לבית משפט ואשוחרר"

הנחקר הראשון ד. הוזמן והוצגו בפניו קטעי וידאו. הוא מסביר: "כשהגעתי החוקר שאל אם אני יודע למה אני פה ואמר שזה בגלל הקריאות הגזעניות. אמרתי לו שלא קראתי קריאות גזעניות. הוא בדק בוידאו ורואים אותי עומד שם בצד ולא עושה כלום. אחרי חמש דקות הוא אמר לי לצאת החוצה, ושעל פי הוראת הקצין אני כנראה אעביר את הלילה באבו כביר ומחר אלך לבית משפט ואשוחרר".

הנחקר השני ר. הגיע וגם לו אמרו דברים דומים: "דיברו איתי על קריאות גזעניות, אבל בוידאו לא ראו כלום ולא יכלו לראות כי לא קראתי קריאות כאלה. אחרי זה ראו אותי זורק לרצפה כוס קלקר ואמרו לי שהתפרעתי. הוציאו אותי ואמרו לי שאשוחרר, אך הקצין מלמעלה החליט שאשאר לילה באבו כביר". אוהד נוסף בילה לילה באבו כביר לאחר השתלשלות אירועים דומה.

הנאשם ק. נראה במצלמות הטלוויזיה יורק לכיוון המגרש בסיטואציה בה עבאס יצא מהמגרש. גם החוקר שבדק את הצילומים ראה כי בזמן שירק לכיוון המגרש, עבאס כלל לא היה מולו, אלא עשרה מטרים הצידה והיריקה כלל לא כוונה אליו אלא לכיוון הרצפה והמגרש. הוא הסביר: "לא הכחשתי, ירקתי מעצבים, אבל לא על מחמוד עבאס אלא על כל מה שקרה במגרש. בכלל, הביאו אותי על קריאות גזעניות ולא היה כלום במצלמות אז הזכירו לי את זה".

הארבעה הועברו לאבו כביר ובבוקר הובאו בפני שופט. להלן עיקרי פרוטוקול בית המשפט מהבוקר שאחרי.

seperator

נציג המשטרה: "אנו מגישים דו"ח סודי, ויש לנו צילומי וידאו שמוכיחים כי הארבעה שותפים להתלהמות ולקללות הגזעניות. החשודים בחקירה קושרים עצמם. כל אחד מהם אומר כי הוא קילל. החשוד 1 והחשוד 3 אומרים שקיללו, החשוד 2 מודה שזרק כוס וחשוד 4 ירק. במצב כזה, אי אפשר להתעלם מהקללות ואנו פועלים נגד הקללות הגזעניות. יכולה הייתה להיות שם קטטה המונית, הם רדפו אחרי שחקן בקללות. תוך כדי המעצר אנו פועלים לביצוע פעולות חקירה ויש חשש לשיבוש. אנו מבקשים תנאים שעשויים למנוע שיבוש חקירה". המשטרה ביקשה שנת הרחקה ועוד מספר הגבלות על העצורים.

בא כוחם של החשודים, עורך הדין אורי קינן, הגיב ואמר: "אני מבקש לא לדון כלל בבקשה בהרחקה לשנה שלמה לפני שהמשטרה מעבירה לנו את החומרים. היות שלא מוצג כאן כלל וידאו, מגיעה לבן אדם תמצית ראייתית עליה מתבססת המשטרה. מותר לקלל לפי החוק, הם מכחישים שקראו קריאות גזעניות. לגבי היריקה, מרשי מכחיש שירק לעבר השחקן. המעצר לווה בהשפלה. הם עמדו עד 3 לפנות בוקר בגשם זלעפות כי לא היה תא מתאים, ובחמש לפנות בוקר כבר הועברו לבית המשפט. היה צריך לשחרר אותם במקום. האירוע הוא מיום שישי וכך גם ההקלטות של המשטרה".

עורך הדין אורי קינן, נובמבר 2011. שי אוקנין
"הם עמדו עד 3 לפנות בוקר בגשם זלעפות כי לא היה תא מתאים, ובחמש לפנות בוקר כבר הועברו לבית המשפט. היה צריך לשחרר אותם במקום". עו"ד אורי קינן/שי אוקנין

לאחר ששמע את הצדדים נתן השופט ירון גת את פסיקתו: "החשודים מכחישים את המיוחס להם וטוענים כי קיללו בלבד. לאחר בחינת הראיות, עילת המעצר וצורכי חקירה, סבורני כי לא היה צורך להורות על המשך מעצרם של החשודים במהלך הלילה וניתן היה לשחררם כבר בתחנה. ניתן היה להגיש בנפרד בקשה לבית המשפט לקבוע תנאים נוספים בהתאם לחוק למניעת אלימות בספורט. סבורני כי לא הוצגו בפניי צורכי חקירה כאלה שניתן לשבש או שדרשו מעצר. לא נשקפת מהחשודים מסוכנות שהצריכה את מעצרם".

לאחר מכן הורה השופט על הרחקתם של החשודים ל-60 יום מהמגרשים ושחרורם בערבות של 2,500-3,000 שקל. אחרי שקוראים את כל השתלשלות העניינים, מבינים שבעקבות הרעש התקשורתי והאירועים המשטרה הייתה חייבת לתת מענה ותוצרת, אך אשמים אמיתיים בקריאות גזעניות לא נמצאו. בשורה התחתונה, השופט מסביר כי הארבעה היו במעצר שווא.

מספר ימים לאחר מכן שוחח אבו סובחי עם המשטרה לראות כיצד מתקדמים הדברים. לבקשתו, הוזמן לעימות עם אחד האוהדים. העימות נקבע ליום ראשון בשבוע שעבר. האוהד הגיע, אבו סובחי החליט שלא לבוא, ויתר. השבוע שאלנו אותו והוא הסביר: "אין לי למה להגיע. די, נמאס לי. גם ככה לא יקרה עם זה כלום. עוצרים ומשחררים והכול חוזר להתחלה. אין לי יותר מה להגיד על זה, אני שם הכל בצד ומקווה שזה לא יקרה יותר. אם זה כן יקרה עוד פעם אני אלך עד הסוף".

seperator

לקראת סגירת חלון ההעברות פנה אבי נמני למכבי תל אביב בנוגע לשחרורו של בן רייכרט לבית"ר ירושלים. מנחם קורצקי דיבר עם השחקן ושכנע אותו להגיע לבית וגן. ג'ורדי התייעץ עם אוסקר, שמבחינתו לא ספר את השחקן והסכים למעבר. סמוך למועד ההעברות אוסקר הלך הביתה והגיע פאקו. הוא ראה את מה שיש לו והחליט שבשלב זה הוא אינו מוכן לשחרר את הקשר ורייכרט נשאר בקרית שלום.

בפועל, פאקו עשה מה שנכון עבורו. יכול להיות שבעונה ארוכה שכזאת הוא יזדקק לרייכרט שישלים לו כמה משחקים ולכן לא מוכן לקחת סיכונים. מי שהיה אמור להתערב כאן ולהחליט מה טוב עבור המועדון בראייה לעתיד הוא ג'ורדי קרויף, האיש שעקב אחרי רייכרט ונתן את ההוראה לרכוש אותו בשנה שעברה.

הסיכוי של רייכרט לראות דקות משחק משמעותיות במכבי השנה קטן מאוד עד אפסי. המספרים עד עתה לא משקרים - מכבי תל אביב קיימה שישה משחקים במסגרת האירופית ו-12 משחקי ליגה. מתוך ה-18, ב-12 רייכרט לא היה בסגל. הוא שותף בארבעה משחקי ליגה כמחליף, בסך כולל של 66 דקות, פחות מ-5 אחוזים מסך הדקות הכולל (1,620) של הקבוצה. שום דבר בעל משמעות.

בן רייכרט, מכבי תל אביב. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
מה הסיכוי שיקבל דקות משחק משמעותיות? רייכרט במעט ששיחק השנה/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

במכבי תל אביב יושבים על משבצת הקשר האחורי אלברמן, מיטרוביץ', ראדי, איינבינדר שחוזר לעניינים ואיגייבור. גם זהבי יכול לרדת לאחור, שרן ייני מכיר היטב את התפקיד ועבור דור פרץ הצעיר זהו התפקיד הטבעי. בתוך כל החבורה הזאת, הסיכויים שרייכרט יקבל דקות משחק אמיתיות אפסי והוא נשאר במועדון אך ורק ל"מקרה חירום", שלא ברור מתי יגיע.

רייכרט עלה בעונה שעברה בפעם הראשונה לקבוצת בוגרים ושיחק ברמת השרון. הוא בוסר, בתחילת דרכו ככדורגלן וחייב לשחק באופן קבוע בקבוצה בליגת העל, להתחשל ולבוא מוכן יותר למכבי תל אביב בעתיד, אם היא באמת בונה עליו. כרגע הוא מתייבש על הספסל, ההתפתחות שלו נעצרת בשלב מוקדם ואת ההשאלה שלו מכבי תל אביב תבצע כנראה בינואר או בסיום העונה, קצת מאוחר מדי. סביר להניח שגם השחקן עצמו לא התנגד להישארות היות שהתנאים והמקצוענות במכבי תל אביב משכרים, וגורמים ללא מעט שחקנים להישאר במלכודת הדבש ולחשוש ממעבר למועדונים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully