וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך השנה? על הדהרה המפתיעה של ניוקאסל בפרמיירליג

28.11.2014 / 18:00

אוהדים שמתו בתאונת מטוס, כוכב שחלה בסרטן, מאמן שנוגח ביריב, שחקן רכש בולט שנפצע מיד ותוצאות נוראיות. תחילת העונה של ניוקאסל הייתה המשך לשנה המזעזעת ולקארמה הרעה שלה מאז כריסמס. אלא שתקרית מביכה עם לוח התוצאות סימלה זינוק מדהים מהתחתית לצמרת

אלן פארדיו מאמן ניוקאסל עם שחקניו. GettyImages
פתאום המגפאייז מחייכים/GettyImages
בבדיקה שגרתית שנערכה כמה שעות לפני שריקת הפתיחה, גילו עובדי המועדון שאחד מחלקי הלוח התנתק ממקומו והחלו לחשוש שמא הלוח כולו עלול ליפול על האוהדים במקרה של רוח חזקה

למשחק הביתי במחזור השמיני של העונה, מול העולה החדשה לסטר סיטי, הגיעה ניוקאסל מהמקום ה-18 בטבלה, מתחת לקו האדום וכשהיא ללא אף ניצחון במאזנה. זה היה אמור להיות יום חג בסנט ג'יימס'ס פארק, יום בו יוצג לראשונה לוח התוצאות החדש, היקר והיפהפה. אלא שהסיטואציה בטבלה והסיטואציה שנוצרה באצטדיון איימו להפוך את השבת ההיא לסיוט.

כמה ימים קודם לכן הותקן הלוח על זכוכית גדולה בפינה הצפון-מזרחית של האצטדיון, אלא שבבדיקה שגרתית שנערכה כמה שעות לפני שריקת הפתיחה, גילו עובדי המועדון שאחד מחלקי הלוח התנתק ממקומו והחלו לחשוש שמא הלוח כולו עלול ליפול על האוהדים במקרה של רוח חזקה. הכניסה ליציע נחסמה, פתיחת המשחק נדחתה בשעה ולמקום הוזעק מהנדס, שביצע תיקון חירום. בסופו של דבר, אחרי שהכול הסתדר, ההתמודדות יצאה לדרך. שער בודד של גבריאל אוברטן בדקה ה-71 הספיק ל-0:1 קטן של המארחים ומשם, הדהרה של המגפאייז החלה ולא נעצרת. כנראה שניוקאסל בסך הכול הייתה צריכה שמישהו יחזק אצלה כמה ברגים.

לוח התוצאות בסנט ג'יימס'ס פארק אצטדיונה של ניוקאסל. Stu Forster, GettyImages
לוח התוצאות ששינה את הגורל של ניוקאסל/GettyImages, Stu Forster
הרגעים הזכורים מאותה קריסה היו קשורים למנג'ר אלן פארדיו, שפעם אחת קילל את מנג'ר מנצ'סטר סיטי, מנואל פלגריני ופעם אחרת נגח בשחקנה של האל סיטי, דייויד מיילר

פתיחת העונה הקטסטרופלית הייתה רק השלב האחרון (בינתיים לפחות) במשבר הגדול של ניוקאסל. הוא החל לפני כמה שנים, עם הירידה לליגת המשנה ב-2009 ונמשך עם המחאות הגדולות נגד הבעלים מייק אשלי. את העונה שעברה הקבוצה דווקא החלה נהדר ואחרי מחזור הבוקסינג דיי הייתה במקום השישי, כשהיא מנצחת בין היתר את צ'לסי בבית ואת טוטנהאם ומנצ'סטר יונייטד בחוץ. אלא שמהכריסמס והלאה הגיעה דעיכה גדולה וב-20 המחזורים האחרונים, ניוקאסל רשמה 14 הפסדים. הרגעים הזכורים מאותה קריסה היו קשורים למנג'ר אלן פארדיו, שפעם אחת קילל את מנג'ר מנצ'סטר סיטי, מנואל פלגריני ופעם אחרת נגח בשחקנה של האל סיטי, דייויד מיילר.

בקיץ, ניסו בקבוצה לחשוב על העתיד. ניוקאסל לא החתימה שמות מפוצצים, אלא בעיקר פרויקטים. סים דה יונג הגיע מאייאקס, מונה מיד לאחד הקפטנים של הקבוצה, נפצע במשחק הליגה השני שלו ורק כעת חוזר לאימונים. רמי קבאלה הצטרף ממונפלייה וגם דריל ינמאט, שהיה לא רע עם נבחרת הולנד במונדיאל ועמנואל ריבייר הגיעו. מטנריפה, ניוקאסל רכשה תמורת 1.6 מיליון ליש"ט בלבד ילד בן 20, איוסה פרס והתחושה הכללית הייתה שפארדיו לא חיזק מספיק את ההתקפה, שכבשה בעונה שעברה רק 43 שערים ב-38 מחזורים. לואיק רמי, מלך השערים של הקבוצה אשתקד, שהיה מושאל מק.פ.ר, עזב וגם מתיו דבושי אמר שלום ועבר לארסנל.

הקארמה הרעה החלה כבר במשחקי קדם העונה. המגפאייז יצאו למסע משחקי הכנה בניו זילנד, כשהם מלווים בכמה מהאוהדים הכי נאמנים שלהם. שניים מהם, ג'ון אלדר וליאם סוויני, החליטו לעשות את הדרך חזקה הביתה בטיסה MH17, מקואלה לומפור לאמסטרדם. אותה טיסה הופלה מעל שמי אוקראינה ובניוקאסל נכנסו לאבל. אלדר, שהיה בשנות ה-60 לחייו, נודע בקרב האוהדים כ"קברן", בשל סגנון הופעתו והתסרוקת. הוא החמיץ רק משחק אחד של הקבוצה מ-1973 ועד יום מותו. כמעט כל שחקני המועדון כתבו דברים לזכר שני האוהדים.

סים דה יונג שחקן ניוקאסל. GettyImages
רק הגיע וכבר נפצע. דה יונג/GettyImages
שישה ניצחונות רצופים בכל המסגרות, חמישה מהם בליגה ופתאום, בתוך חודש בלבד, ניוקאסל זינקה מהמקום ה-18 לחמישי. היא לא ספגה שער כבר 432 דקות

הצרות עברו משם אל כר הדשא. במחזור השלישי ניוקאסל ספגה בבית שער שוויון מקריסטל פאלאס בדקה ה-90 בדרך ל-3:3 ובמשחק הבא היא חטפה 4:0 אצל סאות'המפטון. בקבוצה החלו לחשוש מחזרה לצ'מפיונשיפ. בשיא הבלגן, חונאס גוטיירס, ששיחק בקבוצה מאז 2008 ורשם בה כמעט 200 הופעות, גילה שהוא נלחם בסרטן באשך שמאל. הארגנטינאי, שבחצי העונה האחרונה היה מושאל לנוריץ', יצא למלחמה על חייו, הצליח לנצח את המחלה ולאחרונה אפילו קיבל אישור לשוב לאימוני ניוקאסל. הקארמה הרעה החלה להשתנות.

הניצחון הדחוק על לסטר סיטי היה רק הצעד הראשון. הקבוצה יצאה לווייט הארט ליין והדהימה את טוטנהאם (ואת עצמה) עם ניצחון 1:2. היא המשיכה לאצטדיון איתיחאד וגברה 0:2 סנסציוני על מנצ'סטר סיטי בשמינית גמר גביע הליגה. משם, ניוקאסל חזרה הביתה ל-0:1 קטן-גדול על ליברפול. 0:2 בחוץ על ווסט ברומיץ', 0:1 ביתי מול קווינס פארק ריינג'רס ובסך הכול, שישה ניצחונות רצופים בכל המסגרות, חמישה מהם בליגה ופתאום, בתוך חודש בלבד, ניוקאסל זינקה מהמקום ה-18 לחמישי. היא לא ספגה שער כבר 432 דקות.

אחרי הניצחון על סיטי אמר פארדיו: "השחקנים ראו את הצד האחר של האוהדים, שיכולים להיות קשים מאוד. אבל עכשיו הם הולכים לקבל את הצד החיובי מהקהל שלנו, שיודע להרים אותם בצורה נהדרת. באופן אישי, אני יודע מה אני עושה. אני יודע את העבודה שלי. אני חושב שעברתי הרבה מכשולים בניוקאסל. צריך לתת למנג'רים יותר זמן לעבוד, כי כדורגל יכול להיות עסק נוראי לפעמים. הכוח שלנו נמצא במשמעת ההתקפית. המודל שלנו הוא באיירן מינכן".

גם השחקנים מרגישים את השינוי החיובי. איוסה, אותו ילד אלמוני שהגיע בכלום כסף, כבר כבש מול טוטנהאם, ליברפול ו-ווסט ברום. לאחרונה, השמועות היו על התעניינות לגביו מצד ריאל מדריד וברצלונה: "הדברים השתנו עבורי משמעותית בשבועות האחרונים", הוא סיפר, "אני קצת מופתע מהמהירות בה התרגלתי ומהדרך בה הדברים עובדים. אבל ידעתי שאני מסוגל". ינמאט המבסוט הוסיף: "לפעמים אתה נכנס למומנטום הנכון והתוצאות מתחילות להגיע. זה מה שקורה לנו עכשיו וזה מה שקרה לנו עם הולנד במונדיאל. הכול שאלה של בטחון. יש דימיון גדול בין מה שאנחנו עושים עכשיו לסגנון ולאופי שהנבחרת הראתה בקיץ".

איוסה פרס שחקן ניוקאסל. אתר יצרן
התעניינות מכיוון ריאל ובארסה. איוסה/אתר יצרן
"אנחנו חוששים שהוא לוקח כסף מהקבוצה שלנו ושם אותו בריינג'רס. אנחנו לא מבינים איך פיפ"א מרשה לו להחזיק בשני מועדונים בו זמנית. זה עלול להוביל לדברים רעים"

עם כל הכבוד לאופוריה הנוכחית, הסערה סביב ניוקאסל אולי נרגעה זמנית, אבל עוד רחוקה מסיום אמיתי. לפני שנה האוהדים ארגנו צעדת מחאה ענקית נגד מייק אשלי, אבל הבוס הבטיח שהוא ימשיך להחזיק בקבוצה לפחות עד לסיום העונה הבאה. הקהל לא סובל את אשלי והשיא הגיע כאשר הוא החליף את השם המיתולוגי של האצטדיון מסנט ג'יימס'ס פארק ל"ספורטס דירקט ארנה", שמה של החברה שבבעלותו (מאז כבר רכשה חברת "וונגה" את הזכויות לשם והחזירה את השם המקורי).

בתחילת העונה אשלי שוב עורר זעם, לאחר שהעביר שלושה מיליון ליש"ט לאימפריה הסקוטית המשתקמת, גלזגו ריינג'רס, שם הוא מחזיק 8.92 אחוזים מהמועדון. נציג אוהדי ניוקאסל, פיטר פאנינג, אמר: "אנחנו חוששים שהוא לוקח כסף מהקבוצה שלנו ושם אותו בריינג'רס. אנחנו לא מבינים איך פיפ"א מרשה לו להחזיק בשני מועדונים בו זמנית. זה עלול להוביל לדברים רעים".

אחרי פתיחת העונה העגומה, המחאה עברה מאשלי להתמקדות בנציגו על הקווים, פארדיו. ב-2012 החתים הבעלים את המנג'ר על אחת מההארכות החוזה הארוכות שיש בעולם הכדורגל, שמונה שנים ומאז, הוא דואג לגבות אותו בכל הזדמנות, זאת למרות שהישג השיא של פארדיו עם הקבוצה היה 50 אחוזי הצלחה בלבד והמקום החמישי, ב-2010/11.

אוהדי ניוקאסל קוראים לפיטורי אלן פארדיו. GettyImages
המחאה נגד פארדיו רחוקה מסיום/GettyImages
כמה מהאוהדים הקימו אתר בשם SackPardew.com וחילקו באצטדיון 200 כרזות ו-30 אלף דפים מודפסים שקראו לפיטורי המאמן

ב"Four Four Two" עורכים סקר מתמשך בקרב 200 אלף אוהדי פרמיירליג, במטרה לבדוק את רמת האמון שלהם במנג'ר, בשחקנים ובבעלים/יו"ר של קבוצתם בכל רגע של העונה. בקיץ, פארדיו זכה ל-61 אחוזי תמיכה. אחרי התבוסה מול סאות'המפטון, הוא צנח ל-36 ואחרי ה-2:2 הביתי נגד האל סיטי, לשפל של 22 אחוזים בלבד. בסקר האחרון, בהשראת הריצה המסחררת של הקבוצה, אחוזי התמיכה חזרו ל-60. "תנו לבנאדם קצת קרדיט, חברים", כתב לי תומאס מייסון ב"מירור", "יש אוהדים שאף פעם לא מרוצים ולאלה של ניוקאסל היו 12 חודשים אומללים, אז אפשר להבין אותם. אבל המבחן הכי גדול של מנג'ר הוא לעבור את התקופות הקשות ונראה שפארדיו הצליח בכך בשבועות האחרונים".

מולו התייצב לוק אדוארדס מה"טלגרף", שתמך באוהדים המוחים: "הם צדקו בכך שקראו לפיטוריו של פארדיו. לטעון אחרת יהיה מגוחך. הם לא צריכים להתנצל. אי אפשר לכתוב את ההיסטוריה מחדש רק כי הקבוצה מצליחה עכשיו. המועדון לא יכול לעשות מניפולציות רק בגלל כמה ניצחונות רצופים ולהגיד שהכול בסדר". כמה מהאוהדים הקימו אתר בשם SackPardew.com וחילקו באצטדיון 200 כרזות ו-30 אלף דפים מודפסים שקראו לפיטורי המאמן. אותם אוהדים גם לקחו קרדיט על השיפור אחרי הניצחון מול ק.פ.ר וכתבו בחשבון הטוויטר של האתר הלוחמני שלהם: "אנחנו שמחים שהקמפיין שלנו עורר השראה בקבוצה. שמנו את פארדיו תחת לחץ בפעם הראשונה מאז שהגיע לקבוצה וזה הוביל לרעיונות חדשים אצלו".

ג'ו קיניר (ימין), מנהל ספורטיבי ניוקאסל, עם הבעלים של המועדון, מייק אשלי. Michael Regan, GettyImages
גם מייק אשלי חוטף/GettyImages, Michael Regan

למרות אותו גיבוי נרחב מאשלי, פארדיו ידע שאם הוא לא מנצח את לסטר במשחק "לוח התוצאות הרופף", הוא כנראה הולך הביתה. עכשיו, הוא הבטיח לכל השחקנים, אלה שהצילו לו את המשרה, שהוא ייקח אותם על חשבונו לחופשת חג המולד באמסטרדם. הנסיעה הקבוצתית הזו להולנד מתוכננת להתקיים אחרי המשחק הביתי מול צ'לסי, בעוד שבוע בדיוק. המפגש עם החבורה הדוהרת של ז'וזה מוריניו יהיה יריית הפתיחה לחודשיים קשים מאוד עבור ניוקאסל, שבין היתר תתארח אצל ארסנל בליגה ואצל טוטנהאם בגביע הליגה, תארח את הדרבי מול סנדרלנד, תצא בבוקסינג דיי לאולד טראפורד, תפגוש יומיים אחר כך את אברטון ותקנח עם משחקים מול צ'לסי וסאות'המפטון באמצע ינואר.

קצת אחרי תחילת השנה החדשה, המגפאייז יוכלו לדעת האם הם הולכים לשנה קשה, כמו שנראה בתחילת העונה או שמא יש להם צ'אנס לנצל את הסגל הלא רע ואת הניסיון הרב של המנג'ר שלהם, להשאיר את הצרות מאחור ולעשות משהו יפה. פארדיו לא מודאג מהעתיד לבוא: "גם לפני 3-4 משחקים כולם היו יכולים להגיד שהלו"ז שלנו קשה, אבל עברנו את סיטי, ליברפול וטוטנהאם. אין משהו שאנחנו לא יכולים להתמודד מולו. אנחנו לא מפחדים מאף אחד".

  • עוד באותו נושא:
  • ניוקאסל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully