וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמיד הקורבן הוא השחקן הערבי"

שחקן מהמגזר שחבריו לקבוצה רוצים לשרוף את כל הערבים. כדורגלן בנבחרת שמזדהה כשחקן מפלסטין ומרגיז את האחרים. ארמלי: "נותנים למגזר שלם להרגיש כמו זבל". מצוק איתן ועד הטבח בבית הכנסת – זוועות הסכסוך מכרסמים וגורמים לכדורגלן הערבי להתפוצץ מבפנים

אדריאן הרבשטיין
"עמדתי כמה שניות מחוץ לדלת ושקלתי אם להיכנס או לא. אחרי זה חזרתי לרכב, ישבתי כמה דקות ואז נכנסתי. כבר למדתי לחיות עם דברים כאלה אבל בכל פעם מחדש זה פוגע ומרגיש הכי חרא בעולם"

צפו בראיון חריף עם מאזן גנאים, שתוקף את ממשלת ישראל. מראיין: שלמה וייס

הפיגוע בבית הכנסת בירושלים בשבוע שעבר זעזע מדינה שלמה. יום למחרת נכנס אחד השחקנים הערבים בליגת העל למתחם האימונים של קבוצתו. כאשר התקרב מהחניה למתחם הוא שמע את מנהל הקבוצה משוחח עם מספר שחקנים יהודים ואומר להם: "אמרתי לכם, אין פיתרון. צריך לשרוף את כולם ולמחוק אותם לפני שימחקו אותנו". השחקן, שסירב להזדהות בשמו, סיפר לוואלה! ספורט על תחושותיו: "אם יש משהו שאוכל אותנו, השחקנים הערבים בליגת העל, זה הדברים האלה. אני יודע שהשחקנים בקבוצה שלי לא באמת חושבים שאני מחבל או טרוריסט, אבל ההרגשה רעה - כאילו אני חלק מהפיגוע הזה. עמדתי כמה שניות מחוץ לדלת ושקלתי אם להיכנס או לא. אחרי זה חזרתי לרכב, ישבתי כמה דקות ואז נכנסתי. כבר למדתי לחיות עם דברים כאלה אבל בכל פעם מחדש זה פוגע ומרגיש הכי חרא בעולם".

הדברים הללו הם אולי הסממן הגדול ביותר למתיחות אליה הגיעו יחסי היהודים-ערבים מחוץ למגרשים, מתיחות שאט-אט מתחילה להיכנס אל מגרשי הכדורגל. גם במשטרה מרגישים זאת. כבר תקופה שמבטלים משחקים בין יהודים לערבים במחלקות הילדים והנוער, ולעתים גם בליגות הנמוכות. אפילו משחק מתוח כמו סכנין - בית"ר מעולם לא הגיעה למצב בו המשטרה חוששת שאפילו נתיב המילוט ביערות יהיה מועד לפורענות ודורשת אותו מואר וסטרילי. מופע הגזענות ביום שישי בבלומפילד, יחד עם האווירה לקראת המשחק הערב בדוחא, משקפים מציאות של מגזר מבעבע ומתיחות גואה שהצליחה להגיע גם אל מגרשי הכדורגל.

עוד מליגת העל

19:45, ספורט1: סכנין מארחת את בית"ר, המשטרה דרוכה
תקרית בפתח תקוה: רן בן שמעון צעק על אבי לוזון "עוף מפה"
מאור בוזגלו מאשים את השופט: היד הייתה מחוץ לרחבה
שחקני מכבי נתניה עדיין מחכים למשכורות

קשר בני סכנין עידן וייצמן על כר הדשא מול בית"ר ירושלים. אדריאן הרבשטיין
קל לא יהיה לאף אחד הערב. סכנין ובית"ר במפגש אופייני/אדריאן הרבשטיין

"אתם נותנים לנו תחושה שכולם מחבלים וכולם טרוריסטים"

"אין בעיה לגלות מי מסית ומי דוחף ולטפל בהם. זה עדיף על פני להכתים מגזר שלם ולגרום לכולם להרגיש עוד יותר מתוסכלים ולא שייכים"

כדורגלן מכבי חיפה ונבחרת ישראל בעבר זאהי ארמלי רק שומע שרצינו לשוחח על הנושא והוא דורך את עצמו עם בטן מלאה. "אתם בתקשורת חייבים לעשות משהו בנושא", הוא פותח. "יש לכם כוח, תראו לאן זה מידרדר. זה רק הולך ומחריף. יש קיצוניים שנותנים לכם להכפיש מגזר שלם. אני מרגיש כמו כולם, אתם נותנים לנו תחושה שכולם מחבלים וכולם טרוריסטים שמחפשים לעשות פיגועים. פשוט הורסים דו-קיום במקום לטפל בקיצוניים ונותנים למגזר שלם להרגיש כמו זבל. גם ככה למדינה לא אכפת מהמגזר, אבל לפחות איכשהו היה איזשהו דו-קיום. 95% רק רוצים לקום, ללכת לעבוד ולחזור בערב הביתה למשפחה - בדיוק כמו אצלכם. תשמרו על מה שיש בינינו ואל תתנו לאף אחד להרוס".

ארמלי מייחס זאת לאווירה סביב בני סכנין: "אני לא בא להגן על סכנין או על מה שעשו ועושים. הם עושים טעויות אבל הם רוצים רק טוב, דו-קיום, וגם הקהל. זה שיש חלק קטן קיצוני שמנסה להתסיס אלו בכלל לא אוהדים, אלה אנשים מוסתים. כנראה שהפוליטיקאים מכוונים לשם. זה קיים גם אצל בית"ר ירושלים. רוב הקהל נגעל מפוליטיקה והאוהדים לא רוצים שזה יהיה חלק מהכדורגל. אין בעיה לגלות מי מסית ומי דוחף ולטפל בהם. זה עדיף על פני להכתים מגזר שלם ולגרום לכולם להרגיש עוד יותר מתוסכלים ולא שייכים".

ארמלי יודע על מה הוא מדבר. ובליגת העל זה עדיין כאין וכאפס לעומת מה שכבר קורה בליגה הלאומית ובליגות הנמוכות. הפועל ירושלים, לדוגמה, זהו מועדון שתמיד דגל בדו קיום (המאמן הנוכחי הוא סלמן עמר), והקבוצה ואוהדיו תמיד התקבלו בכבוד מלכים אצל נציגות המגזר. בשנה האחרונה גם האידיליה הזאת קיבלת תפנית. מקסים לוי, אוהד הקבוצה, סיפר השבוע: "בשנה האחרונה המתיחות גברה והגיעה למגרשים וזה הכי חבל. אנחנו כאוהדי הפועל ירושלים מקבלים שחקנים ערבים אצלנו ודוגלים בשילובם. אבל לאחר 'צוק איתן' המתח והשנאה חדרו למקום הכי 'קדוש', לכדורגל, והמצב במדינה משפיע גם על הנעשה במגרשים. סבלנו מזריקת חפצים ואבנים על האוטובוס בעילוט, גם נגד אום אל פאחם זרקו עלינו אבנים. אנחנו שמים את הפוליטיקה בצד ומתעסקים נטו בכדורגל אבל נראה שאצל הקבוצות הערביות משהו משתנה וכולנו צריכים לעצור את זה ולחזור למצב שהיה".

לטוויטר של אופיר סער
לטוויטר של אורן יוסיפוביץ
לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש קיצוניים שנותנים לכם להכפיש מגזר שלם. אני מרגיש כמו כולם, אתם נותנים לנו תחושה שכולם מחבלים וכולם טרוריסטים שמחפשים לעשות פיגועים. פשוט הורסים דו-קיום". ארמלי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אומרים לא לעצור את השגרה אז אנחנו ממשיכים, אך אם זה היה תלוי בי לא היה נערך משחק בין בית"ר לסכנין ולא שום מפגש בין הצדדים, עד שמרגיעים את המתיחות. כל הכדורגל לא שווה שערה של בן אדם אחד"

בליגה א' ובליגות הנמוכות לא הכול מדווח, אך במחוז צפון של המשטרה ישנם בחודשים האחרונים חקירות רבות על אירועים בעקבות משחקי יהודים-ערבים. גורם במחוז הצפון אמר השבוע: "אומרים לא לעצור את השגרה אז אנחנו ממשיכים, אך אם זה היה תלוי בי לא היה נערך משחק בין בית"ר לסכנין ולא שום מפגש בין הצדדים, עד שמרגיעים את המתיחות. כל הכדורגל לא שווה שערה של בן אדם אחד. אין מה לעשות, הקיצוניים עכשיו חמים ועדיף לתת לשטח להירגע לפני שזה יעלה עוד מדרגה. יש גורמים שרוצים ללבות את האש ועושים הכול בשביל זה. אנחנו מוכנים".

עבד טיטי שיחק בעבר בליגת העל בהפועל באר שבע והפועל חיפה. לאחר מכן ירד ללאומית ולליגה א'. היום הוא מאמן/שחקן/מנהל מקצועי/"ספונסר ראשי" במ.ס. טירה בליגה ב' ופרשן ב"ריאדה אל חמיסה". טיטי סיפר השבוע בכנות ש"המצב לא טוב, וחבל שזה קורה. זה הולך ומידרדר וחייבים לעצור את זה מיד. אצלנו יש חמישה יהודים בקבוצה וברוך השם היחסים מצוינים, משתדלים שלא לדבר על פוליטיקה יותר מדי. אנחנו נותנים צ'אנס לפוליטיקאים לסגור את הדבר הזה ולשים קץ לקיצוניות".

"בשבועיים האחרונים אתה קורא ידיעות שמתחילים לפטר ערבים", טיטי ממשיך. "אתה מתחיל לראות שאנשים מפחדים אפילו לצאת מהבית. רואים את זה גם על השחקנים - יש כאלה שחושבים שאולי עוד מעט גם יהיה לינץ' בשחקן. יש הרבה התלהמות, לא חסר הרבה. גם בטירה מרגישים את המתיחות ויש ירידה במבקרים בשבתות. יש כאלה שאומרים לא לקנות יותר בטירה כדי להעניש את כל הערבים. חבל".

seperator

"אני ערבי-פלסטינאי שגר בישראל"

באחד הקמפיינים האחרונים של נבחרת ישראל ניגשו כמה שחקנים לבכירים בהתאחדות וסיפרו כי אחד השחקנים הערבים עמו נסעו במונית נשאל על ידי הנהג מהיכן הגיע, וענה "פלסטין". דיווח נוסף שנתקבל לגבי אותו שחקן והתבטאות דומה שלו הביא לכך כי גורמים בהתאחדות העבירו מסרים למאמן הנבחרת אלי גוטמן כי לא ראוי שהשחקן יוזמן לסגל הלאומי.

ארמלי טוען: "זה משהו טבעי שרגילים להגיד מהבית. אין מה לעשות, גם הוא פלסטיני. גם אם תשאל אותי אגיד לך שאני ערבי-פלסטינאי שגר בישראל. זה לא חדש שהמדינה עצמה לא נותנת את תחושת השייכות שאתה ישראלי, זה משהו של שנים. הוא לא אמר את זה כהתרסה או רצון לזלזל, זאת ההרגשה, שמתייחסים לערבים כשונים ומבחינת הישראלים כולנו פלסטינאים". למרות שעבור ארמלי הדבר טבעי וברור, עדיין מדובר בהתבטאות שגרמה לכעס גדול על השחקן ורצון לראות אותו מחוץ לנבחרת הלאומית.

הסיפור מתחבר לתמונה שעלתה לרשת בקיץ האחרון, על ידי בירם כיאל, ובה צולם שחקן סלטיק כשברקע דגל פלסטין. הרעש היה גדול, וג'ימי טורק מנמיך את הווליום: "כשאתה הולך למשחקים של כל מני קבוצות אתה רואה כל מני דגלים. דגל ניו זילנדי, אוסטרלי ומלא דגלי ישראל. אז לבירם היתה תמונה כשברקע דגל פלשתין. הוא בפוזה טובה, בתמונה יפה, אז יש דגל... אני לא מנסה להגן עליו אבל להיתפס בדברים האלו זה שטויות. בירם לבש חולצת נבחרת, נתן את הנשמה תמיד. אני לא שרתי את ההמנון למשל, אבל אני מכבד כל המנון. גם נתניהו עומד בהמנונים של מדינות ערביות. לא שר, אבל כיבד".

טורק נותן את הדגשים שלו למצב: "השחקן הערבי מגיע עם הרגשה לא נוחה. האירועים שמתרחשים גורמים גם לו למועקה. מה שכואב לכל אזרח ישראלי, כואב לו. מה שקרה בירושלים כואב גם לי, זה עושה לי לא טוב מכל הבחינות. בימים כאלה השחקן הערבי הוא מסכן עוד יותר. הרגשתי את זה על גופי, אין משחק שלא הרגשתי את זה". והפתרון של טורק: "יש פה אש? למה להיכנס לאש? שלא יתנו ל-100-200 פרובוקטורים אפסים לבוא ולהרוס כל מה שטוב. כדורגל זה המקום הכי טוב לחבר בין אנשים. אני הראשון שיודה בזה. 90% ומעלה מהחברים שלי הם יהודים. למה צריך שמרזל ובן גביר וכל הזבלות האלה יגיעו, ויהיה 'מוחמד מת', ואלה ירימו דגל ואז אלה ירימו בחזרה. זו הרגשה לא טובה. אתה רואה את הטוקבקים, והרבה יותר נוח ללכלך או לחמם כנגד אנשים מהמגזר בזמנים כאלה, כי 'יש על מה'. במקרים האלה, תמיד הקורבן הוא השחקן הערבי".

תמונה שהעלה בירם כיאל לחשבון האינסטגרם שלו. מתוך אינסטגרם, אתר רשמי
התמונה ה"פרובוקטיבית" לכאורה של כיאל על רקע דגלי פלסטין/אתר רשמי, מתוך אינסטגרם

"לערבים כואב. זה לא נגד היהודים, זה כאב של עם"

"הם בכלל לא תומכים בבשארה כי הוא עשה משהו לישראל, אלא כי הם צריכים כסף. כשאין לך מה לאכול אתה לוקח ממי שנותן לך"

בעקבות הטקס לכבוד עזמי בשארה, ובמהלכים העוקבים, היה נראה שבני סכנין מתחילה לאבד לגיטימציה בכדורגל הישראלי. בכל מקום בו ניסה הבוס מוחמד אבו יונס להסביר את עצמו, הוא לא הבין שהדבר שהכי רצו לשמוע ממנו זו התנערות כללית מבשארה. זה לא קרה. "יכול להיות שעשינו טעות והיינו צריכים לעשות את הטקס בשקט, בעירייה". הדבר הביא לטענות רבות כנגד המועדון, ועם או בלי קשר - לקרבות כבוד בין מנהלת הליגה לבני סכנין, ביותר מדי עניינים.

ארמלי מנסה לגונן על סכנין ומסביר: "הם עשו כאן כל כך הרבה טעויות אבל לא מתוך כוונה לפגוע. הם בכלל לא תומכים בבשארה כי הוא עשה משהו לישראל, אלא כי הם צריכים כסף. כשאין לך מה לאכול אתה לוקח ממי שנותן לך. בסכנין לא מתעסקים בפוליטיקה, הם מתעסקים בלגמור את החודש ולשלם משכורות אחרת לא תהיה קבוצה. הם הסתבכו עם זה אבל זה מחוסר ניסיון ולא משהו נגד יהודים או ישראל".

טורק מסכים: "סכנין עשתה טעות גדולה מאוד בטקס הזה. זה לא היה צריך לקרות. אבל הלאה, יש גבול. נעשתה טעות ואני בטוח שהם לא יחזרו עליה. הרי סכנין כל מילה שנייה זו דו קיום. בעשר שנים, פעם אחת היו בעיות עם פתח תקוה, נתניה או כפר סבא? לא. אז כדי לרצות 200 בבונים עושים פרובוקציה? לא רוצה לראות דגלים ולא קללות - רוצה לראות כדורגל. בואו לא נעצור את המומנטום מהנבחרת. בכל מקום הורגים הרי. זה שורף וזה רוצח. זה הגועל של החיים. עכשיו אתם רוצים להביא את זה לכדורגל?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם בסכנין הודו: "יכול להיות שעשינו טעות". הטקס עם אזכור בשארה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל העובדה היא שהסכסוך, על שני צדדיו, מגיע לכדורגל. במשחק בסמי עופר הניפו אוהדי סכנין דגל שעליו צוירה "חנדלה", דמות קומיקס שמסמלת את המחאה של הצד הערבי-פלסטינאי. "אף אחד לא מכחיש את זה", ארמלי מתייחס לאיור. "לערבים כואב. זה לא נגד היהודים, זה כאב של עם. אני יכול לכעוס על דברים שנעשים נגד פלשתינאים אבל באותו הזמן לשבת איתך בתור החבר הכי טוב שלי. זה כאב שלנו וזאת הזכות שלנו. אנחנו, הקטנים, יכולנו לפתור את זה בקלות. הבעיה היא שהכול זה פוליטיקאים שלא קשורים. אם מה שיגרום לשלום זו מדינה פלסטינית, לא יהיה שלום. אף אחד מהצדדים לא יוותר והמתיחות תימשך. כולנו רק רוצים לחיות כאן בשקט וזה לא קורה".

אוטוטו בית"ר נגד סכנין, בדוחא, וכמה נורא שאף אחד לא מדבר על ניצחון. רק על שקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully