וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכאן הכול מתחיל

28.11.2014 / 18:00

"אנחנו מתעדפים זאת, כל אירוע מושך מפרסמים, כולם מרוויחים". עידן ויניצקי פגש בברצלונה את מנואל בניטו, המזכיר הכללי של משרד הספורט של ברצלונה, ושמע ממנו כיצד הפכה העיר הקטלאנית לאחת מבירות הספורט של העולם: "בלי בארסה, לא היו מכירים אותנו ברמה כזו"

שחקני ברצלונה, ניימאר, ליאונל מסי. רויטרס
כשאומרים "ברצלונה" מתכוונים בעיקר לזה/רויטרס

"בארסה כל כך חשובה לעיר שלנו. היא חלק מהעיר, אי אפשר לעשות הפרדה בשום צורה, וגם לא צריך. בלי בארסה, העולם לא היה מכיר בנו כ'עיר ספורט' ברמה כל כך גבוהה כמו שיש היום".

השם מנואל בניטו הוא אולי אנונימי, אבל האיש מחזיק באחד התפקידים המנהלתיים הכי מעניינים כנראה בעולם הספורט - המזכיר הכללי של משרד הספורט של ברצלונה: "אנחנו פועלים כגוף עצמאי, תחת חוקי עיריית ברצלונה, מחוז קטאלוניה, ספרד וכמובן, האיחוד האירופי. המטרה המרכזית שלנו היא קיום החיים הספורטיביים בעיר, מכל בחינה אפשרית. הכוונה היא גם לדרך בה הציבור משתמש במתקני הספורט השונים בעיר וגם לקידום הספורט שיש כאן. אנחנו אחראים על כל המרוצים והתחרויות בברצלונה ועל ארגון האליפויות שנערכות כאן, כמו אליפויות עולם בענפי הספורט השונים".

המשרד של סניור בניטו יושב במיקום יוצא דופן. לא עוד משרד ממשלתי אפור, אלא ממש מעל הבריכה שנמצאת במעלה המונטז'ואיק, הר היהודים. מהחלון אפשר לראות במרחק של כמה מטרים את הלפיד האולימפי, את הפלאו סנט ג'ורדי ואת האצטדיון האולימפי היפהפה. באותו אצטדיון רשמה בין 1997 ל-2009 אספניול המקומית כמה מההצלחות הגדולות ביותר בתולדותיה, כמו זכייה בשני גביעים והעפלה לגמר גביע אופ"א, אבל לכולם כאן ברור מי הקבוצה הבכירה בעיר: "בארסה מעניקה בחזרה לעיר המון. היא אחד הכלים הכי חשובים שיש לנו. זו אחת הקבוצות האהודות ביותר בעולם, האצטדיון שלה מושך המוני תיירים. המוזיאון הוא אחד משני האתרים עם הכי הרבה מבקרים בעיר. המועדון מנחיל לתושבים כאן ערכים שהם מעבר לעוד ניצחון".

מנואל בניטו מחזיק תיק הספורט בעיריית ברצלונה. עידן ויניצקי, מערכת וואלה!
הייתם מתחלפים אתו? מנואל בניטו/מערכת וואלה!, עידן ויניצקי

האם לעירייה יש קשר ישיר לבארסה?

"בהחלט. לעירייה יש קשר לכל הקבוצות שמשחקות בעיר, כל אחת לפני סדר הגודל שלה כמובן. אספניול זוכה לאותם תנאים כמו בארסה, כי גם היא משחקת בליגה הראשונה. אנחנו מארגנים אירועים בשיתוף הקבוצות. לבארסה יש קרן משלה, שעושה פעילויות יומיומיות בבתי הספר בעיר ואנחנו מעניקים את התמיכה שלנו לזה. למשל, יש פרויקט גדול בשם 'פוטבול-נט' שנועד ללמד את הילדים יסודות כדורגל לצד ערכי החיים".

ברצלונה הפסידה השבוע את אירוח אליפות העולם באתלטיקה 2019. הזוכה הייתה דוחא ובירת קטאלוניה תיאלץ להסתפק באירועים גדולים אחרים: "בשנה שעברה הייתה כאן אליפות העולם בשחייה, בקרוב יש טורניר כדורמים גדול. במונדובאסקט בקיץ היינו מעורבים. אנחנו אחראים תחילה על הגשת המועמדות והניסיון לעמוד בכל הקריטריונים הנדרשים אותם מציב הארגון העולמי בענף ספורט כזה או אחר, שמחליט לארגן תחרות. אנחנו בוחנים את ההצעה ומעבירים אותה לגוף בברצלונה שאחראי על ענף הספורט הספציפי הזה ואז הם מחליטים האם הם רוצים לקחת על עצמם את הפרויקט הזה ולנסות לזכות באירוח. יש גם מעורבות של הפוליטיקה העירונית כמובן".

ומה לגבי העתיד?

"נכון להיום, אין תכנית לנסות ולארח עוד אולימפיאדה, אבל אולי לממשל שלנו יש רעיונות אחרים. אני לא שמעתי משהו בנושא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

כאמור, ממשרדו של בניטו ניתן לראות בכל יום את המזכרות מהאולימפיאדה הנהדרת שנערכה בברצלונה ב-1992, אולימפיאדה שהעירה מחדש את העיר: "היא שינתה לחלוטין את ברצלונה, מכל הבחינות. בזכות האולימפיאדה ההיא, לתושבים יש היום מתקני ספורט לשימושם, ברמה הכי טובה. היא גם עזרה לכלכלה לפרוח. הוקמו כאן מוסדות ספורטיביים חדשים. אולימפיאדה עושה שינוי ענק. היא משפיעה על ילדים מגיל צעיר מאוד, כבר מבתי הספר. הם נהנים מהמתקנים האלה ולומדים לחיות תחת הספורט. מאז 92' יש הרבה יותר ספורטאים גדולים שיצאו מהעיר שלנו וזה קורה כי אנשים כאן פשוט שינו את סגנון החיים שלהם. מי שיוצא בסוף השבוע מהבית, כבר לא הולך לשבת בפארק כל היום. הוא יוצא לעשות ספורט. אופניים, ריצות, תחרויות כדורגל ברמות השונות, יש כאן הכול, כל הזמן. זה גם משהו שבונה את עצמו, כי יש יותר ספורטאים ואז יש יותר ספורטאים טובים ואז יוצא מכאן מישהו כמו רפאל נדאל ופתאום נולדים המון חובבי טניס חדשים, שמתחילים לשחק והם מייצרים אפשרות לעוד ספורטאים טובים. זו ההצלחה הגדולה".

ראית את התמונות מאתונה. המתקנים מאולימפיאדת 2004 במצב איום ונורא. איך ברצלונה נמנעה מסיטואציה דומה?

"הכול מתחיל מהחינוך של האנשים. הדברים בברצלונה לא היו עובדים ככה אם האנשים לא היו לומדים לחיות חיים ספורטיבים. בדיוק כמו שאתה קובע עם חבר לשתות משהו או ללכת לקולנוע, לעשות ספורט זה חלק מסגנון החיים כאן וכל פעם זה רק גדל. מדהים לראות כמה אנשים עושים ספורט בברצלונה. במרתון שלנו יש 17 אלף משתתפים. כדי לרוץ מרתון, 42 קילומטר, אתה לא יכול פשוט לבוא לתחרות. רק מישהו שמתאמן כל הזמן יכול לעשות את זה. בריצה של ה"קורטה אינגלס", לעשרה קילומטר, יש 65 אלף משתתפים. זו תרבות ספורט שעובדת מצוין. היא גם עוזרת לכל מי שמסביב. קמים עוד ועוד מכוני כושר, החנויות מרוויחות כי הן מוכרות יותר ביגוד ספורט ונוצרת דינמיקה שעוזרת לכולם. זה כוח כלכלי גדול והספונסרים מארגנים עוד ועוד אירועים, כי זה מאוד רווחי. כל אירוע מוצלח, מושך עוד מפרסמים. היחידים שמפסידים הם הרופאים, כי פחות אנשים חולים והולכים אליהם. מישהו צריך להפסיד...".

מתקני המשחקים האולימפיים באתונה 2004 בקיץ 20014. Milos Bicanski, GettyImages
בברצלונה זה לא יקרה. התמונות העצובות מאתונה/GettyImages, Milos Bicanski

איך העיר תורמת לכך שיהיו בה כל כך הרבה קבוצות ספורט טובות. הרי לא מדובר רק בבארסה ואספניול. גם קבוצות הכדוריד והכדורסל כאן מצליחות מאוד ויש עוד.

"אנחנו מתעדפים את הספורט ונותנים סיוע גדול למי שצריך. נגיד שמקימים קבוצת כדורמים חדשה בעיר ורוצים להביא אותה לליגה הגבוהה. בתור התחלה, ניתן לה להשתמש בבריכות, ניתן לה מקומות להתאמן בהם. אחר כך, כשהיא תתייצב ויהיו לה מספיק תומכים ואוהדים, היא תוכל להמשיך את הדרך שלה לבד. אם אנחנו רואים פרויקט מעניין, שיכול להביא תוצאות טובות, אנחנו תומכים בו בכל דרך אפשרית. בתקופה הכלכלית הקשה שעוברת על ספרד, זה לא פשוט, אבל הספורט תמיד נמצא במקום גבוהה ומנסים למצוא פתרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully