וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

געגועי ללאומית: הצצה למשבר של מכבי נתניה

25.10.2014 / 8:00

הכוכבים לא באו, המאמן לא עמד בפיתוי, השחקנים לא נרגעו. נמני ("אני זוכר מה אמרו על ראיוס כשהגיע") ושגב ("מזרחי ייאמן גם בעונה הבאה. שחר לא עושה טעויות עם שחקנים?"), אמנם מרגיעים, אבל המצב במכבי נתניה יצר ליוסי מזרחי את השבוע הקשה בחייו. מאחורי הקלעים

one

ממעלה הטריבונה רואים את הבעיות טוב יותר. באימון אחר הצהריים של יום רביעי התמקם יוסי מזרחי ביציע של מתקן האימונים בנתניה והביט על המתרחש. אחרי חימום קצר חולקו השחקנים להרכב ראשון והרכב שני למשחק על מגרש מלא. 50 דקות של משחק שנגמר בתוצאה המביכה 6:0 להרכב השני. לארי קאיודה, ערן לוי, עמית בן שושן, רן רול, עמרי קנדה, עומר צלישר וחבריהם לא מצאו את הרשת אפילו פעם אחת. בפעם הראשונה סיים אריאל הרוש, שעמד בשער ההרכב השני, בלי שספג גול ולא שהיו לו בכלל הצלות במשחק.

מכבי נתניה נמצאת בשלב בו הביטחון העצמי והעצבים משחקים תפקיד מרכזי. הרבה הערות וכעסים היו במשחק האימון הזה. ערן לוי נגד עומר צלישר, עומר צלישר נגד עודד גביש, לארי קאיודה נגד כולם. ועכשיו יש את בני סכנין על הראש במשחק קריטי. ביום חמישי נוהג יוסי מזרחי לעשות את הקניות שלו לשבת בשוק מחנה יהודה ועם כאב הראש שהיה לו אחרי איך שנראה ההרכב הראשון, ערב קודם כדאי שיבדקו אצלו בבית אם בחר נכון את הפירות והירקות.

מזרחי כל כך ותיק בכדורגל ועם היכולת שלו לזכור אירועים מהעבר, הוא בטח יודע שכבר היה בסיטואציות דומות. אבל השבוע היה אחד הקשים בחייו. מי שנמצא לידו העיד שחיוך לא עלה אצלו על השפתיים כל השבוע. זו בסך הכל תחילת העונה וארבעה מחזורים בלבד מאחורינו, אבל הלחץ במועדון הכי מזכיר את זה שהיה לו כשהתחיל את העונה בבית"ר ירושלים אחרי עידן גד זאבי. גם אז עבד עם בעלי קבוצה טירונים, מאיר פניג'ל ושות', שנכנעו בסוף ללחץ האוהדים ומהסיטואציה הזו, הוא הכי רוצה לברוח.

יוסי מזרחי מאמן מכבי נתניה. אדריאן הרבשטיין
מזרחי כל כך ותיק בכדורגל ועם היכולת שלו לזכור אירועים מהעבר, הוא בטח יודע שכבר היה בסיטואציות דומות. אבל השבוע היה אחד הקשים בחייו/אדריאן הרבשטיין

***

חמישה חודשים עברו מאז חגיגת גמר הגביע באצטדיון רמת גן. 22 אלף צופים הגיעו מנתניה. זה היה אחרי החזרה לליגת העל, אחרי העונה המצוינת בליגה הלאומית. רק חמישה חודשים עברו ומכבי נתניה נמצאת במקום אחר. קהל שכבר איבד סבלנות, שחקנים שלא מאמינים בעצמם, צוות מקצועי שאובד עצות, בעל בית שלא ברור עתידו במועדון. לפעמים נשאלת במועדון השאלה - בשביל מה היה צריך לעלות ליגה אם היה כל כך טוב בליגה הלאומית.

הרבה טעויות היו מרגע פתיחת ההכנות לעונה הנוכחית, יותר מדי. את הפגרה שלו עושה יוסי מזרחי כמעט קבוע במלון דן אילת. הוא יכול להרשות לעצמו טיולי עולם, אבל האישה והבנות תמיד העדיפו שבוע מפנק באילת. גם הקיץ חזר הריטואל על עצמו. אלי שגב הצטרף אליו באותו שבוע בחודש יוני. ירד את כל הדרך מביתו בקיסריה בג'יפ המרצדס שלו רק כדי להעביר לילה אחד עם המאמן שהעלה אותו על המפה.

מעט שעות היו להם יחד, אבל המון תכניות. בטרקלין העסקים בקומה ה-14 רצו הרבה שמות של שחקני רכש. טל בן חיים הבלם, בן שהר, טוני נוואקמה, יובל שפונגין, שחקנים זרים בעלויות של מאות אלפי יורו וגם דודו סארנסה. די מהר החלומות התפוגגו. שגב הבין שהוא נותר לבד כדי להוציא את הכסף מהכיסים. השותף יוסי מאור רצה תקציב הרבה יותר שפוי. השותף העסקי והחבר האישי שמעון גונן החליט שאין לו צורך בהרפתקה הזו. שגב נותר בודד עם ההבטחות שלו לריצה בצמרת. מכל השמות הגדולים נפלה נתניה רק על סארנסה, מה שהתברר בסוף כפלופ של העונה.

מי שמכיר את מזרחי יודע שהוא, כמו חברו אבי לוזון, בקיא יותר בכדורגל הישראלי על פני האירופאי. דווקא את דודו הוא הכיר מצוין. גם כי יצא לו לראות שבוע אימונים של צסק"א מוסקבה כשזו התאמנה באחד החורפים בישראל וגם כי הכין לפני ארבע שנים את מכבי תל אביב למשחק מול אולימפיאקוס כשדודו כיכב שם. משהו לא היה נראה לו כשהבין שהוא יכול לצרף את דודו לנתניה, אבל הפיתוי גבר על השכל ונתניה הלכה למהלך ששיגע את המועדון במשך תקופה ארוכה. בהתחלה זה היה שגעון חיובי, אחרי זה סוג של מחלת נפש. בסופו של דבר נתניה השתחררה מדודו בסכומי כסף נמוכים, כפי שיעיד תיכף אלי שגב, אבל הפארסה סביב הברזילאי העסיקה את הקבוצה במשך כל תקופת ההכנה, שגם כך נפגעה בגלל הבעיות הכלכליות.

עוד באותו נושא

שבת, 19:30: מכבי נתניה תתאושש על חשבון סכנין?

לכתבה המלאה
דודו סארנסה שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
הפיתוי גבר על השכל ונתניה הלכה למהלך ששיגע את המועדון במשך תקופה ארוכה. בהתחלה זה היה שגעון חיובי, אחרי זה סוג של מחלת נפש. דודו/ברני ארדוב

***

שחקני כדורגל יעידו שהם ייראו כל העונה כפי שהם הוכנו במחנה האימונים. האווירה במחנה של מכבי נתניה היתה פנטסטית ומשחקי האימון היו סבירים, עד שהחליט שגב שזה הזמן הנכון מבחינתו לדבר עם השחקנים על קיצוץ כספי. האמת היא שאף פעם לא נוח לשחקני כדורגל לדבר על ויתור כזה, אבל העיתוי שבחר שגב היה שגוי. במשך כמה ימים התעסקו כולם במחנה בהונגריה בכמה כסף יורידו להם וכמה יחזירו להם בעתיד, אם בכלל. שגב טוען עד היום שהבטיח להחזיר את כל הקיצוצים במידה שהקבוצה תתפוס מקום בפלייאוף העליון וזו כנראה הבעיה הכי גדולה. עצם זה שהבעלים הציב לשחקנים שרק התקבצו לקבוצה חדשה, מטרה שלא יכלו לעמוד בה מלכתחילה, הביא ללחץ הכל כך גדול שבין כה וכה במועדון.

ואז הגיע פרשת אוהד לויטה, שהנזק הגדול שלה היה בכלל בהתעסקות בקשר שבין אבי נמני ליוסי מזרחי. מבקרי המהלך לא יכלו לדבר על הבחירה באריאל הרוש שהיה השוער הראשון בנבחרת, אז הביקורת הופנתה דווקא למה שקורה בין מזרחי לסוכן השחקנים שהיה המנג'ר שלו במכבי תל אביב לפני ארבע שנים. "הכי מצחיק זה שאני בכלל לא הצעתי את אריאל הרוש למכבי נתניה", אמר השבוע נמני. "אחרי שזכינו בבוררות מול אלי טביב, המטרה היתה להוציא את הרוש לאירופה. מי שפנה אל טביב הרבה קודם, בלי שידעתי, היה אלי שגב שרצה את הרוש הרבה לפני שהסתיימה הבוררות. אלי שגב בכלל לא דיבר איתי על הרוש וטביב סיפר את זה להפתעתי כבר בבוררות".

אבי, אבל אי אפשר להתעלם מזה שיש לך הרבה שחקנים בקבוצה.

"אתה יודע כמה שחקנים הצעתי ליוסי שהוא לא לקח? הצעתי לו את קובי מוסא והוא העדיף את עמרי קנדה. הצעתי לו בלם רומני אחר שהיה אמנם יקר יותר, אבל הוא הלך על כריסטיאן סרגי. הצעתי לו את שלומי אזולאי ובסוף הוא העדיף אחר. אמנם את אור ברוך שהוא גם שחקן שאני מייצג יוסי צירף, אבל מה הקשר? גם לסוכנים אחרים יש מספיק שחקנים בנתניה".

עמית בן שושן שלך וגם גבריאל ג'ורג'ו ורומאריו פירס.

"עמית בן שושן שיחק אצל יוסי בבית"ר ירושלים. יוסי צריך שאני אלמד אותו מי זה עמית בן שושן? את השם של ג'ורג'ו הרומני נתתי ליוסי ויש להם תוכנה מיוחדת איתה הם יכולים לעקוב אחר שחקנים וזה מה שהוא עשה. הוא צילצל ואמר שהוא התרשם ורוצה את השחקן. לגבי הברזילאי רומאריו, הוא היה אמור לחתום בבאר שבע עד שנכשל בבדיקות רפואיות, אבל בנתניה עשו לו בדיקות מקיפות והתייעצו עם קרדיולוגים והחליטו שהוא בריא. אני אומר לך שאם יש מישהו שיכול לעשות את השינוי בנתניה במצבה הנוכחי, זה רומאריו שייתן לה הרבה כוח בקישור מאחור. לעשות סיכומים במחזור הרביעי זה לא נכון, גם לטוב וגם לרע. אני זוכר מה אמרו על רובן ראיוס כשהגיע למכבי חיפה בתחילת העונה שעברה ואיך זה נראה בהמשך. מכבי נתניה זו קבוצה חדשה שעלתה ליגה וצריכה זמן להתחבר. גם לא מדובר כאן בשחקנים שמקבלים 300 אלף יורו בעונה. רוב השחקנים ובתוכם הזרים משתכרים כ-100 אלף דולר בעונה ורמת הציפיות צריכה להיות בהתאם - הישארות בליגה".

שחקן פטרולול פלוישטי לשעבר, רומאריו פירס. GettyImages
אבי נמני: "אם יש מישהו שיכול לעשות את השינוי בנתניה במצבה הנוכחי, זה רומאריו שייתן לה הרבה כוח בקישור מאחור". רומאריו פירס/GettyImages

***

ביום רביעי בצהריים המריא אלי שגב לחו"ל. הוא הבטיח שיהיה ליד הקבוצה בימים הקשים האלה, אבל נאלץ לעזוב למספר ימים וספק אם יהיה בשבת באצטדיון. "לא פיללתי שנפתח כך את העונה", אמר. "אבל אני אופטימי. אופטימי מאוד".

אלי, על סמך מה?

"אני מרגיש שאנחנו עושים עכשיו עבודה רצינית ויסודית בתוך המועדון ואני משוכנע שנמצא את הפתרונות. אם הייתי שחקן כדורגל, הייתי מדבר במגרש, אבל אני לא יכול היום לשחק. הבאתי כסף, הבאנו שחקנים ועכשיו הם צריכים לשחק ולהוציא אותנו מהבוץ".

אתה מאמין שזה עניין זמני או שנתניה נכנסה לסחרור שיילך ויחמיר?

"מכבי חיפה הפסידה שני משחקים ואנחנו שלושה. זה קורה בכדורגל. אין לי מה להגיד חוץ מזה שיש לנו בעיות ואנחנו מנסים לפתור אותן. ואם לא נפתור את הבעיות, נקבל את הדין".

לפני פחות מחצי שנה היית מלך נתניה והיום אתה לא יכול לצאת אל האוהדים אחרי משחק.

"אני רק מצפה מהקהל שיידע להציג הגינות ספורטיבית. אני מבין את הכאב שלהם, כי גם אני לא ישן טוב בלילות. אנחנו צריכים לנצח וזהו. יבוא ניצחון אחד, יבואו הרבה אחריו. אנחנו כל הזמן שומטים את היתרון שלנו בצורה לא ריאלית וזה לא נראה לנו".

התחילו השבוע כל מיני לחשושים על רוני לוי.

"מה זה? אותי לא צריך לשאול את השאלה הזו כי היא לא רלוונטית לחיים שלי. יוסי מזרחי הוא מאמן מכבי נתניה גם העונה וגם בעונה הבאה. כל עוד אני במכבי נתניה, יוסי מזרחי יהיה המאמן".

אז למה זה לא עובד?

"אני עוד בתהליך של גיבוש המסקנות שלי".

היו לך תכניות אחרות לקבוצה. טל בן חיים הבלם, בן שהר, טוני נוואקמה.

"לא הצלחתי להביא את השחקנים האלה למכבי נתניה למרות שהם באמת היו בתכניות שלי. בניתי את הקבוצה בצורה שונה כי בהתחלה חשבתי שיהיו לי שותפים שיתחלקו איתי בנטל הכספי הגדול ובסוף הם העדיפו לא להיכנס וזה בסדר. זו זכותם".

היעדר השותפים גם הביא אותך לבקש מהשחקנים בקיץ קיצוץ, מה שקילקל את כל פתיחת העונה.

"אבל זה ממש לא כך. אני לא אמרתי להם: 'יאללה, מקצצים'. ביקשתי מהם לקזז 15 אחוז ולקבל אותם חזרה אם נתפוס מקומות 1-7. לא הורדתי לאף אחד כסף בצורה שרירותית. כל מי שהסכים לקצץ, קיבל הבטחה שיקבל את הכסף כמענק מיקום. אני גם כך חושב שאנחנו משלמים מאוד גבוה במכבי נתניה וזה לא יהיה בעונה הבאה. אחת המסקנות היא שאנחנו נחשוב פעמיים בעונה הבאה על החוזים עליהם נחתום ועל הסכומים שאותם אנחנו משלמים. בעונה הבאה אני גם אשתחרר מהרבה ירושות שקיבלתי בדמות חוזים של שחקנים שהיו לפני שהגעתי".

מקרה דודו סארנסה לימד אותך הרבה לעתיד.

"אבל גמרתי את זה בנזק מיזערי של 30 אלף יורו. כולם יכולים לכתוב מה שהם רוצים. יגידו שלא היה לי נסיון ולא ראיתי את הנולד. קח את יענקל'ה שחר. יש מישהו עם יותר נסיון מזה שיש לו? אז מה, במכבי חיפה לא עושים גם היום טעויות? כמה שחקנים הם טעו איתם במכבי חיפה? ואתה לא יכול להגיד שיענקל'ה לא מבין בכדורגל. אני מודה שאני עדיין לומד ומשלם שכר לימוד, אבל תנו לי זמן. הרי, אני זה שמשלם את הכסף מהכיס שלי".

בעלי מכבי נתניה אלי שגב. ניב אהרונסון
"אנחנו צריכים לנצח וזהו. יבוא ניצחון אחד, יבואו הרבה אחריו". אלי שגב/ניב אהרונסון

***

על הכיס של שגב יש הרבה דיבורים בנתניה. מהיום שהגיע להציל את המועדון, מחשבים בעיר את קיצו לאחור. העובדה שעסקיו באפריקה די מסתוריים לצד ההישארות שלו לבד בלי שותפיו, גוררות המון סימני שאלה באשר ליכולת שלו להתמודד עם האתגר הפיננסי המעיק שבבעלות על קבוצת כדורגל. "כולם מדברים על עתידו של יוסי מזרחי, אבל העתיד של אלי שגב הרבה יותר חשוב והרבה פחות בהיר", סיפר גורם שמכיר היטב כמעט כל תמונה מההיסטוריה של המועדון שנמצאת על הקירות במתקן האימונים.

ובינתיים צריך מזרחי לעבור את השבת הזו כשערן לוי צפוי לרדת לספסל. את הקריירה שלו עשה מזרחי על ה-3-3-4 הקבוע כמעט בכל קבוצה אותה אימן. בנתניה בנה בשביל ערן לוי את ה-1-1-4-4. בליגה הלאומית זה תפס יופי. בליגת העל זה לא עובד. "אני צריך לצאת השבוע מהקופסא", אמר מזרחי לחבר איתו שוחח השבוע בפתיחות לב. "מה שהיה, לא יכול להיות עוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully