וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דודו ביטון: "הקהל בליאז' לא קיבל אותי בגלל גיא לוזון"

21.10.2014 / 14:30

הקיץ המוזר, ההצעות מהארץ, הזיהוי הבלתי אפשרי עם המאמן מישראל, המעברים הרבים בין מדינות. דודו ביטון היה להיט ישראלי באירופה, אבל החלטה אחת לא נכונה עצרה אותו. כעת, בראיון לא שגרתי, חלוץ מאריבור פותח את כל הפצעים, בתקווה לפיצוי: כמה דקות של תהילה מול צ'לסי

דודו ביטון שחקן מאריבור. האתר הרשמי של מאריבור, אתר רשמי
"להצעה מקבוצה כמו מאריבור לא אומרים לא". ביטון/אתר רשמי, האתר הרשמי של מאריבור

קיץ שלם של חיפושים ומגעים התנקז לדרמה בימים האחרונים של חלון ההעברות. כדי שהזמן לא יכריע את העסקה, מאריבור שלחה את נהג המועדון לנסיעה לבודפשט לאסוף את חלוץ הרכש, דודו ביטון. נסיעה של שעתיים וחצי.

"שלושה ימים לסיום ההעברות היו לי שתי הצעות מליגת העל (הפועל באר שבע והפועל תל אביב – ע.מ), עוד הצעה מבוורן והייתה את אויפשט, ששייכת לנשיא סטנדרד ליאז'", מספר ביטון בראיון נרחב לוואלה! ספורט. "החלטתי בעצה עם דודו דהאן ללכת על אויפשט, שם הייתי אמור להיות שחקן מוביל ולשחק כל העונה, מה שהיה חשוב לי אחרי עונה שכמעט לא שיחקתי. המאמן מאוד רצה אותי וכבר חתמתי. המראתי לבודפשט, הייתי אפילו במשחק שלהם ואז ממש ביום האחרון דודו התקשר אליי". ביטון התבלבל.

"למען האמת כבר שבועיים לפני כן הוא אמר לי שיש עניין ממאריבור, אבל הם לא סגורים על עצמם. ואז הוא מצלצל ואומר לי שהם מאוד בעניין ושהוא יחזור וייתן לי תשובה. זה בלבל אותי כי חתמתי, הגעתי להונגריה, קיבלו אותי יפה והבנתי שאני הולך להיות שחקן הרכב. אבל להצעה כזו לא אומרים לא. מאריבור קבוצה גדולה שמשחקת בליגת האלופות והחלטתי ללכת על זה. באותו יום הנהג של מאריבור בא לאסוף אותי מבודפשט".

ביטון רק בן 26, אבל מאריבור היא התחנה השישית שלו בחמש מדינות באירופה. ברזומה שלו 16 שערים במדי ויסלה קרקוב, אליפות קפריסין עם אפואל ניקוסיה וגם תקופה לא פשוטה במדי סטנדרד ליאז', שמחזיקה בכרטיסו. עכשיו, רגע לפני שאולי ירשום הופעת בכורה בליגת האלופות על הדשא בסטמפורד ברידג', הוא פותח הכול. הטעויות, המסקנות, החלומות, החיים הקשים מהקהל, השיחות עם גיא לוזון, המעבר לספרד לקבוצת הבת, ההצעות מישראל וההבטחה: אני אחזור לעצמי. ראיון מלא תוכחה.

שחקן סטנדרד ליאז', דודו ביטון, מול שחקן אלפסבורג, יוהאן לארסון. AP
"לא פסלתי חזרה לארץ". ביטון/AP

"הייתה סיטואציה מאוד קשה בסטנדרד ליאז'"

"אני לא יודע אם זיהו אותי עם גיא, אבל לפי השריקות והתגובות הם לא כל כך אהבו את זה. הסיטואציה לא הייתה קלה לגיא והיה קשה לו לתת לי לשחק לאחר מכן. הוא הגיע כמאמן חדש והלחץ הזה הכניס אותו למצב לא פשוט ועד ינואר לא שיחקתי. המצב לא היה פשוט לשני הצדדים"

דודו, למה חיכית הקיץ עד הרגע האחרון, לא העדפת לעשות הכנה מלאה בקבוצה?

"יצאתי לליאז' לפתוח את האימונים וחיכינו למשהו טוב. ידענו שלקראת סוף החלון קבוצות לוקחות שחקנים. כבר נפגשתי עם המנהל המקצועי של בוורן והם רצו אותי, אבל קצת התמהמהו ואז דודו אמר שלדעתו אני צריך ללכת לאויפשט וכבר הבנתי שאי אפשר לחכות. בדיעבד, אני שמח שחיכינו עד הסוף".

ובשום שלב שהוא לא חשבת על לחזור לישראל?

"לא פסלתי חזרה לארץ בקיץ הזה. היו הצעות מהארץ, התעניינו וברגע ששמעו מספרים, נרתעו קצת וזה לא הלך לכיוון רציני. לא הייתה קבוצה שבאמת רצתה אותי ולא רק דיברה וזרקה באוויר 'כן אנחנו רוצים אותך'. בשביל לרצות אותי צריך לגרום לי לרצות ולדבר עם סטנדרד ליאז'. קבוצות נרתעו מהסכומים וזה נפל. באופן אישי העדפתי להישאר בחו"ל, חיכיתי שיגיע משהו שיתאים לי. הצלחתי בקבוצות ששיחקתי, בשרלרואה, ויסלה ואפואל, אבל בעונה שעברה לא קיבלתי שום הזדמנות. העונה שעברה הייתה מאכזבת. ידעתי שברגע שתהיה לי הצעה ואראה הזדמנות, ארצה להמשיך".

מה קרה בעונה שעברה?

"(בינואר 2013) יצאתי להשאלה מאוד מוצלחת באפואל ניקוסיה, לקחתי אליפות, שיחקתי חצי שנה וחזרתי לסטנדרד בידיעה שאני לא ממשיך. האמנתי שאמצא קבוצה ואעבור. התאמנתי עם גיא (לוזון) והוא החליט שהוא רוצה שאשאר. בראש שלי כבר לא הייתי שם, ידעתי שאני הולך, אבל גיא אמר שהוא מחזיק ממני, ראה אותי במשחקי אימון, הבקעתי ואמר לי: 'תישאר'. זה המועדון שאני חתום בו לארבע שנים וכמובן שהסכמתי ורציתי כי זה מועדון ענק. הרגשתי בכושר טוב והאמנתי שאוכיח את עצמי אם אקבל הזדמנות. במחנה אימונים היה מעולה, התנדנדתי והייתי ברוטציה. ואז הגיע המשחק הראשון באירופה, פתחתי, והקהל לא קיבל את זה".

זיהו אותך עם גיא?

"אני לא יודע אם זיהו אותי עם גיא, אבל לפי השריקות והתגובות הם לא כל כך אהבו את זה. הסיטואציה לא הייתה קלה לגיא והיה קשה לו לתת לי לשחק לאחר מכן. הוא הגיע כמאמן חדש והלחץ הזה הכניס אותו למצב לא פשוט ועד ינואר לא שיחקתי. המצב לא היה פשוט לשני הצדדים כי זה קרה לקראת סוף מועד ההעברות, אבל אין בי כעס כלפיו. הסיטואציה הייתה מאוד קשה, הוא דיבר איתי. הוא רצה לתת לי לשחק".

הוא בא ואמר לך: מצטער, אני לא יכול לתת לך לשחק?

"הוא לא היה צריך להגיד. אני מבין. הייתי בליאז' ואני מכיר את המקום. זה מקום לא פשוט. קהל חזק ודוחף שגם מלחיץ. אני מבין את גיא, המצב איתי ועם טל בן חיים היה בעייתי. הוא לא היה צריך לבוא ולהגיד לי. אתה רואה מהתגובות ומרגיש את הקושי. הוא היה כן איתי לאורך כל הדרך ואין לי כעס כלפיו. להיפך. בדיעבד, לא הייתי צריך להישאר. היו לי אופציות טובות ומההתחלה ראינו שהקהל לא קיבל את גיא. זו הייתה החלטה לא טובה כי חמישה חודשים לא שיחקתי".

עוד באותו נושא

הערב, 21:45: צ'לסי נגד מאריבור, ברצלונה נגד אייאקס

לכתבה המלאה
מאמן סטנדרד ליאז' גיא לוזון. EuroFootball, GettyImages
"חבל שבכדורגל זוכרים רק את המשחק האחרון ולא שנה-שנתיים אחורה". לוזון/GettyImages, EuroFootball

"בתקשורת לא ידעו איך לאכול את לוזון"

"בעונה שעברה אף אחד לא ידע מאיפה זה בא. מאמן ישראלי מגיע לאמן את סטנדרד ליאז'. בארץ לא מבינים את גודל המועדון, איזה תנאים, איזה אצטדיון ואיזה קהל. מדובר במועדון בקנה מידה אירופי גדול. הרימו גבה ובתקשורת לא ידעו איך לאכול את זה"

והנה גם גיא לוזון הולך הביתה.

"הוא עשה עונה גדולה וגם הקהל בסופו של דבר היה איתו. הקבוצה רצה וניצחה ורק בגלל הקיזוז הם לא לקחו אליפות. סטנדרד ליאז' זה מועדון גדול עם אוהדים שדוחפים ומאוד דומיננטיים. גם בעונה הראשונה שלי האוהדים פיטרו מאמן, היו בעיות ופוצץ משחק נגד אנדרלכט. הם רגילים להיות בטופ 3 ולא קיבלו את פתיחת העונה הלא טובה. אין כאן שום דבר אישי נגד גיא".

יש תחושה שבבלגיה חיכו לו מעבר לפינה.

"בעונה שעברה אף אחד לא ידע מאיפה זה בא. מאמן ישראלי מגיע לאמן את סטנדרד ליאז'. בארץ לא מבינים את גודל המועדון, איזה תנאים, איזה אצטדיון ואיזה קהל. מדובר במועדון בקנה מידה אירופי גדול. הרימו גבה ובתקשורת לא ידעו איך לאכול את זה, אבל ברגע שהוא התחיל לנצח, כולם קיבלו אותו. סטנדרד הייתה במקום הראשון, הוליכה את הטבלה עם 80 אחוז הצלחה, הקבוצה עמדה מצוין על המגרש וראו שיש עבודה טובה של מאמן. חבל שבכדורגל זוכרים רק את המשחק האחרון ולא שנה-שנתיים אחורה".

העונה הטובה אשתקד פגעה בך ובטל בן חיים?

"אין ספק. במקרה שלי שיחקו שני חלוצים (בטשואי ואזקיאל) שאחד היה מלך השערים, השני הבקיע 15 גולים ושניהם נמכרו ב-7-8 מיליון יורו. בלי קשר אליהם, סטנדרד זה מועדון שמעמיד סגל של 25-30 שחקנים שברובם שחקני נבחרות ומאוד קשה להיכנס לרוטציה. אתה צריך להוכיח את עצמך מדי שבוע. אין שחקן ישראלי שיכול להגיד לא לסטנדרד, אבל כשחותמים במועדון כזה צריך לדעת שהתחרות גדולה ואין זמן להתאקלם ולהיסוסים. נותנים לך, אתה חייב להיות טוב ואם אתה לא טוב, אחרים ייקחו את ההזדמנות".

ואז עברת לאלקורקון.

"אחרי חצי עונה שלא שיחקתי, עברתי למדינה חדשה וגם זו הייתה החלטה לא טובה להגיע למדינה שונה, כדורגל שונה בזמן שאני לא בכושר משחק ובאמצע העונה. הדברים שם לא הסתדרו, קצת פציעות, כשנכנסתי והייתי על סף ההרכב קיבלתי אדום מיותר שהשאיר אותי בחוץ לכמה משחקים. הגעתי לספרד דרך הנשיא, כיוונו אותי לשם. שיחקתי ארבעה חודשים, אבל לא הטבעתי חותם".

ספר איך עובדת הרשת של דושאטלה. מכריחים אותך לעבור בין הקבוצות?

"אף אחד לא מכריח אותך או מציב לך עובדה, אלא מכוונים אותך לשם. באו ואמרו לי: 'יש קבוצה בספרד והם צריכים חלוץ, נשמח אם תלך לשם'. אתה באמצע העונה, רוצה לשחק ומקבל הזדמנות. יש מערכת של שש קבוצות שמעבירה שחקנים מפה לשם. ארבעה שחקנים מסטנדרד עברו לצ'רלטון כולל טל וגם אני הייתי אמור להצטרף, אבל לי אין רישיון עבודה ולא יכולתי לעבור. בסך הכול, זה טוב לכל הצדדים".

מחכה כבר לרגע שלא תהיה שייך לסטנדרד ליאז'?

"יש לי חוזה. הקבוצה רכשה אותי, שילמה עליי והאמינה בי .מבחינה מקצועית לא הצלחתי שם, אבל אני לא מאמין שיש שחקן ישראלי שיכול להגיד לא למועדון כזה. יש לי שם חוזה לעוד עונה אחת ואני לא יכול להגיד להם לתת לי את הכרטיס. בוא נראה מה יהיה בסוף העונה, כרגע אני פה במאריבור, מקווה לעשות עונה טובה ולהיכנס לכושר. בסוף העונה יהיו אופציות טובות".

דודו ביטון שחקן אפואל ניקוסיה. GettyImages
"היום אתה יכול לזרוק אותי בכל מקום בעולם ואסתדר"/GettyImages

"יצאתי ילד שלא יודע לעשות שום דבר, והתבגרתי"

כמה זמן לא הבקעת?

"השער האחרון היה בבלגיה במשחק גביע. הייתי קרוב לשער במשחק הראשון במאריבור כשנגחתי למשקוף. אני לא לחוץ. כשאשחק, השערים יגיעו".

ישראל, בלגיה, פולין, קפריסין, סלובניה. עברת לא מעט לשחקן בן 26.

"הרבה שואלים אותי על זה ואומרים שעברתי הרבה קבוצות. אני חושב שכל המעברים היו שדרוג. מפתח תקוה לשרלרואה ואז לאלופת פולין, שיחקתי במוקד ליגת האלופות והליגה האירופית. לוויסלה לא היה כסף לרכוש אותי וסטנדרד קנתה אותי. גם אפואל רצו לקנות אותי וזה לא הסתדר כלכלית".

מצטער על החלטה שקיבלת?

"אולי שלא הקשבתי לדודו אחרי אפואל, אז הייתי צריך לעזוב את ליאז' והיה לאן כי היו קבוצות שרצו אותי בתור שחקן מוביל. רציתי להצליח והאמנתי שאני יכול להצליח. השבועיים שהתאמנתי עם הקבוצה פיתו אותי ונשארתי. דודו לא רצה שאשאר וייעץ לעזוב. הלכתי עם ההחלטה שלי והוא צדק, כמו שברוב הפעמים הוא צודק. במשך כל הקריירה הוא שם אותי במקומות שהתאימו לי, אבל הפעם לא הלכתי לפי העצה שלו".

מה למדת מהתקופה באירופה?

"יצאתי ילד שלא יודע לעשות שום דבר, לא חי אף פעם לבד, לא הכין לעצמו אוכל ולא ידע מה זה לגור לבד, לנקות ולשטוף כלים. ארבע שנים בחו"ל שינו אותי. התבגרתי ולמדתי להסתדר. אתה יכול לזרוק אותי בכל מקום בעולם ואסתדר. ממליץ לכל שחקן שיש לו את ההזדמנות לצאת כי מעבר לכדורגל, זה תורם לך בתור בן אדם ומלמד אותך מה זה להיות לבד רחוק מהמשפחה והחברים. בחו"ל זה אתה והכדורגל ואתה לומד הרבה על עצמך. התבגרתי ומבחינה מקצועית זה תרם לי המון. אני יותר פיזי, מבין את המשחק ומבין את הדרישות באירופה".

כשלא שיחקת, שכחו אותך בישראל?

"לא יודע אם שכחו. כולם יודעים מה אני שווה ומה עשיתי ואני בטוח שברגע שאחזור ליכולת שלי, גם ידברו עליי. הצלחתי בקבוצות גדולות. הבקעתי 21 שערים בשנה וחצי בליגת העל, הייתי גם בנבחרת עם פרננדז ולא סתם יצאתי לחו"ל. העונה שעברה הייתה פחות טובה ולי לא היה על מה לדבר. אני שמח שהגעתי למקום שאני מבסוט בו ומתאים לי. משלבים אותי לאט. אקבל את ההזדמנות ואחזור לעצמי. אני בטוח בזה".

סינטאיהו סלליך, שחקן מאריבור. GettyImages
"הוא יכול להשתדרג ולהתקדם מכאן. זה מקום גדול שמתאים לו". סלליך/GettyImages

"מאוד מחזיקים פה מסלליך"

מה מצאת במאריבור?

"הגעתי למועדון גדול ומסודר. הופתעתי, כי לא ידעתי כלום על המקום. הקהל טוב, קבוצה מגובשת שרצה שנתיים-שלוש ועשתה תוצאות בליגה האירופית. אנשים מאוד חמים. הגעתי לכאן אחרי שלא שיחקתי תקופה ובחודשיים האחרונים התאמנתי לבד וידעתי שבקבוצה בה כולם מכירים אחד את השני לא אקפוץ להרכב מהיום הראשון. שיחקתי קצת בליגה וברגע שאכנס לכושר ואצבור מומנטום של כמה משחקים רצוף, אוכל לעזור. אני מקווה להפוך לשחקן דומיננטי פה וזו המטרה שלי".

לא פתחתם טוב את העונה בליגה. ליגת האלופות משפיעה?

"הצוות המקצועי מנסה להבהיר שהליגה הסלובנית יותר חשובה מליגת האלופות. אגב, שיחקנו מצוין בצ'מפיונס והוצאנו שתי נקודות שאף אחד לא האמין שניקח. בליגה אנחנו לא במקם שאנחנו רוצים".

סינטאיהו סלליך לא נספר בעונה שעברה בליגת העל. איך אתה מתרשם ממנו?

"מאוד מחזיקים ממנו. הוא התחבר לכולם, התאקלם מהר והוא ברוטציה גם בליגת האלופות וגם בליגה. אני אישית מאוד מאמין בו ומקווה שימשיך כך כי הוא יכול להשתדרג ולהתקדם מכאן. זה מקום גדול שמתאים לו. אני מקווה שהוא יממש את הפוטנציאל".

חולם לעלות לקבל דקות מול צ'לסי?

"חולם? כן. כשחתמתי, אחת המטרות הייתה להשתתף בליגת האלופות. אני שותפתי יותר בליגה ואני מקווה שלקראת הערב אלקח בחשבון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully