וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר נמוך מהדי: בלם באיירן מהדי בנעטיה חוזר לרומא

21.10.2014 / 14:26

ברומא טענו שמהדי בנעטיה שווה 61 מיליון יורו, אבל הוא נמכר לבאיירן תמורת פחות ממחצית הסכום. הבלם המרוקני עשוי לעמוד למבחן הרציני הראשון שלו כבר הערב, משימה לא פשוטה כשבעבר השני מחכה האקסית הזועמת, שלא סולחת לו על היותו "שקרן" ו"רעל בחדר ההלבשה"

מהדי בנעטיה, באיירן מינכן. GettyImages
המפגש מול האקסית יהיה טעון. מהדי בנעטיה/GettyImages

באוגוסט 2009 נסע מהדי בנעטיה לגרמניה במטרה להגשים חלום. בלם קלרמון הקטנטנה מהליגה השנייה בצרפת, אז עדיין בן 22, עלה על הרכבת לפרייבורג במטרה להרשים את מאמן העולה החדשה לבונדסליגה דאז רובין דוט. אלא שהמאמן והמנהל המקצועי דירק דופנר החליטו לוותר על הבלם הצרפתי, שאביו מרוקני ואימו אלג'יראית. "בשביל המאמן היה חשוב שאדע גרמנית, אבל לא יכולתי ללמוד גרמנית בשעתיים בהן נסעתי ברכבת", נזכר בנעטיה לאחרונה.

כשהבלם הצעיר הגיע לפרייבורג, הפתיעו אותו וביקשו ממנו להתאמן עם הקבוצה, משהו שהוא לא היה מוכן אליו. זה גרם לדופנר להגיד: "אין לו את האיכות כדי לשחק בבונדסליגה". דוט עצמו נשאל על אותו פספוס היסטורי וניסה להסביר את זה בתזמון כשאמר: "לא היה לנו מספיק זמן להעריך אם הוא טוב מספיק, בדיוק עלינו ליגה ולא הייתה לנו אפשרות לרכוש שחקנים בסכומים גדולים, מקסימום סביב 100 אלף יורו, בגלל זה העדפנו לצרף שחקנים שסיימו חוזים".

רובין דוט מאמן פרייבורג. רויטרס
לא היה מספיק זמן להעריך. רובין דוט/רויטרס

בנעטיה חזר לקלרמון ברכבת כשהוא מאוכזב ומדוכדך, ובוודאי גם משחזר את כל הכישלונות שהיו לו בקריירה עד אותו שלב ושהובילו אותו לשחק בקבוצה קטנה בליגה השנייה בצרפת. בוודאי יצא לו גם להיזכר בכמה חבר'ה בני גילו ששיחקו איתו בנבחרת הנוער של צרפת והיו חלק ממה שהיה אמור להפוך לדור הזהב של 87'. שמות כמו קארים בנזמה, סמיר נאסרי, ז'רמי מנז, חאתם בן ארפה ואחרים שהפכו לשמות מוכרים מאוד באירופה כבר בצעירותם, בעוד הוא נאלץ לדשדש בליגה השנייה בצרפת.

מאז אותם ימים מדכדכים, עבר בנעטיה דרך ארוכה מאוד שהובילה אותו לאחד המועדונים המפוארים באירופה - באיירן מינכן - תמורת סכום שמוערך בכ-26 מיליון יורו. הערב, האיש שהפך באופן די אירוני אולי לשחקן היציב ביותר מאותו דור קסום של ילידי 87', יפגוש את האקסית שלו רומא למפגש טעון מבחינה אישית. הבלם ודאי ישמח להוכיח משהו לקהל שישרוק לו בוז, למאמנו לשעבר רודי גרסיה ולנשיא רומא ג'יימס פאלוטה.

עוד באותו נושא

21:45, 5+: רומא מארחת את באיירן

לכתבה המלאה

כלום לא הולך

בנעטיה (1.91 מטר, 27) נולד וגדל לאם אלג'יראית ואב מרוקני באברי, פרבר של פריס שממוקם כ-30 קילומטר דרומית מהבירה הצרפתית. אברי הפכה לעיירה קשה מאוד, עם פשע ובעיות סוציאליות חמורות. למזלו של בנעטיה, הכישרון שלו הרחיק אותו מצרות ובגיל 13 שלח אותו לאקדמיה הצרפתית המפוארת קלרפונטן. "גרתי במקום לא פשוט ולכן הכדורגל היה חשוב מאוד בשבילי", אמר הבלם בראיון לקיקר, "הכדורגל היה הדרך היחידה לצאת משם, כי בבית ספר ממש לא הקשבתי או עשיתי משהו. כל האזור היה קשה מאוד. כשעברתי לאקדמיה, הצלחתי לצאת מהשכונה וזה מה שהציל אותי. החיים שלי היו יכולים להיות מורכבים מאוד אם לא הייתי יוצא מהשכונה הזו. בוודאי שלא הייתי הופך לדוקטור או מהנדס. להוריי לא היה כסף ולא יכולנו למצוא פתרונות, הייתי חייב למצוא פתרון. הכדורגל ממש הציל אותי ואני ממש לא רוצה לחשוב איפה הייתי אם לא הכדורגל".

בגיל 16 עזב בנעטיה את האקדמיה והצטרף למחלקת הנוער של מארסיי ("מאז שהייתי ילד חלמתי לשחק במארסיי"). אחרי שנתיים בנוער של מארסיי, עלה לקבוצה הבוגרת. שם, חוץ מנאסרי, פגש גם את פרנק ריברי, אליו עוד נחזור בהמשך. אבל בנעטיה לא קיבל הזדמנויות באימפריה מדרום צרפת ויצא להשאלות בטור ולוריין, כשגם באחרונה הוא לא מקבל דקות משחק בכלל. בשלב הזה, הוא הצליח לקבל זימון למבחנים בצ'לסי של ז'וזה מוריניו ואפילו הותיר רושם טוב, אבל ככל הנראה לא קיבל הבטחות מספקות מהמנג'ר הפורטוגלי והעדיף להישאר בצרפת ולחתום במקום בו יוכל לשחק סוף סוף. ב-2008, וכשהוא בן 21, עבר הבלם לקלרמון, בה שיחק שנתיים עד שמחלקת הסקאוטינג המצוינת של אודינזה איתרה את היהלום וחטפה אותו בהעברה חופשית. בין לבין הוא שוב ראה איך בני גילו - נאסרי, בנזמה ובן ארפה - מתחילים לככב ואפילו צוברים הופעות בנבחרת הלאומית.

בשלב הזה פנה פטחי ג'מאל, מאמן נבחרת הנוער של מרוקו, אל בנעטיה כדי שישחק עם הנבחרת ויוותר על צרפת. הבלם נענה מיד, אבל לא יכול היה לקחת חלק באליפות העולם בהולנד 2005 בשל ענייני ביורוקרטיה כיוון שלא קיבל אזרחות מרוקנית עד אותו זמן. ב-2008 הוא הפך לשחקן הנבחרת הבוגרת תחת שרביטו של רוז'ה למר ומאז הוא כבר מונה לקפטן מרוקו והסב גאווה רבה לאביו.

מהדי בנעטיה שחקן באיירן מינכן (ימין) עם פרנק ריברי. Alex Grimm, GettyImages
נפגשו בשלב הרבה יותר מוקדם בקריירה. ריברי ובנעטיה/GettyImages, Alex Grimm

בנעטיה תפס גם מקום של קבע בהרכב אודינזה והפך ללב ההגנה, כשהקבוצה רושמת אחוזי הצלחה גבוהים בהרבה אתו מאשר בלעדיו (52.6% לעומת 42.1%) וגם סופגת הרבה פחות (1.05 שערים למשחק, לעומת 1.32). אחרי שלוש שנים מצוינות באודינזה, החליטה רומא להשקיע 13.5 מיליון יורו בבלם המבטיח בקיץ 2013. כלי תקשורת רבים מיהרו לקבוע שמדובר בסכום מופרך לחלוטין עבור בלם שלא מתאים ברמתו לקבוצה מהמעמד של הג'אלורוסי, ובטח לא מספיק טוב על מנת למלא את החלל העצום שנוצר במרכז ההגנה של הקבוצה לאחר עזיבתו של מרקיניוס לפ.ס.ז'.

הביקורות הפכו לתשבחות מהר מאוד, כשרומא פתחה את העונה עם תשעה ניצחונות בעשרה מחזורים וספגה שער אחד בלבד וגם הוא בניצחון 1:3 על פארמה. בנעטיה ולאנדרו קסטאן הפכו לצמד בלתי עביר במרכז ההגנה של הקבוצה, שכמעט ולא ספגה. בנעטיה סגר 24 משחקי סרייה A ברציפות מבלי הפסד (שבעה באודינזה ו-17 ברומא). אחרי 0:4 על קטאניה, בו כבש צמד, נכתב בגאטה דלו ספורט ש"רומא עומדת על רגליה. לא רק בגלל שני השערים שבנעטיה כבש, אלא כי הוא הסמל של רומא החדשה: רעב, חזק ובעל תעוזה".

בנעטיה בלט בעיקר בזכות משחק הראש המצוין, היכולת שלו לחפות על האיטיות היחסית שנובעת מגובהו והטכניקה המצוינת שלו. הבלם המרוקני הראה שהוא מסוגל להוות אופציה לניהול המשחק מול קבוצות שמסתגרות ואף כבש חמישה שערים במדי רומא, ולא כולם בנגיחות מקרנות. ההצלחה המטאורית של בנעטיה ברומא הובילה להתעניינות מצד כל אימפריות היבשת. ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי, צ'לסי ואחרות. כשבקיץ שילמו על בלמים סכומי עתק (דויד לואיז), האמינו בבירת איטליה שבלם איכותי ומחוזר כמו בנעטיה שווה סכומים אסטרונומיים. וולטר סבאטיני, המנהל הספורטיבי של הג'אלורוסי, אמר: "באופן אישי, אני חושב שהערך של רגלו החלשה של בנעטיה הוא 30 מיליון יורו. אם הרגל החלשה שלו שווה 30 מיליון, אז הערך הכולל שלו צריך להיות 61 מיליון יורו. הוא לא למכירה, אלא אם מישהו יציע לנו 61 מיליון יורו". בנוסף, התייחס סבאטיני לאיכויות של בנעטיה ואמר: "הוא מעולם לא שיחק בשביל עצמו, אלא רק למען הצלחת הקבוצה. הוא תמיד שם בשביל ולמען חבריו והקבוצה".

דויד לואיז שחקן פריס סן ז'רמן (שמאל) עם לוקאס מורה. רויטרס
אם עליו שילמו כל כך הרבה, המחיר של בנעטיה צריך להיות אסטרונומי לדעת ראשי רומא. דויד לואיז/רויטרס

מה נשתנה?

בעוד ברומא גם רודי גרסיה מסביר שאין מה לדבר על מכירה של בנעטיה, האירוע המכונן התרחש דווקא במערב גרמניה כשההעברה היקרה בתולדות הבונדסליגה חאבי מרטינס נפצע בסופרקאפ הגרמני. פפ גווארדיולה חשש להישאר עם מצבת בלמים קצרה, חשש שבדיעבד הוכח כמוצדק בשל פציעתו של הולגר באדשטובר, וביקש מקרל היינץ רומניגה וקרל הופנר לצרף את בנעטיה. השניים נענו לבקשה ובתוך כמה ימים נחת המרוקני במתחם האימונים המפואר בזבנר שטראסה תמורת סכום של כ-30 מיליון יורו, וערך אימון ראשון במדי אלופת גרמניה.

את הריאיון הראשון והמקיף שלו העניק בנעטיה למגזין הקיקר. אז הוא טען בין היתר כי הוא בעצמו רצה להישאר ברומא, אבל הקבוצה הייתה לחוצה למכור אותו כדי להכניס סכום כסף גדול לקופה. הדברים הללו נענו בתגובה קשה מאוד מנשיא הג'אלורוסי ג'יימס פאלוטה, ששחרר הודעה חריגה בחריפותה לאתר הרשמי של המועדון. "מהדי בנעטיה המשיך בתבנית הקבועה שלו, של שקרים על גבי שקרים במשך החודשים האחרונים. סיכמנו במהלך מסע של הקבוצה לבוסטון שהוא יישאר והוא אמר לי שהוא מאושר להישאר. במהלך חודש שלם הוא שיקר לגבי הרצון שלו להישאר ולגבי סכומי הכסף שהצענו לו. הוא שיקר לרודי גרסיה ולשאר השחקנים. לשקר לי זה עוד משהו שאפשר לסבול, אבל לשקר לרודי גרסיה ולחבריו לקבוצה זה לא מקובל. אמרתי לסבאטיני שבנעטיה הופך לרעל בחדר ההלבשה ואני רוצה שהוא יילך. רודי ו-וולטר הסכימו. לא היה לזה שום קשר לכסף, אלא רק לכך שלא רצינו את הטיפוס הזה בחדר ההלבשה".

צחוק הגורל כמובן גרם לכך שרומא ובנעטיה יוגרלו לאותו בית בליגת האלופות, אבל נראה שבנעטיה שם את כל הפרשה הזו הרחק מאחוריו. "לחזור לרומא עושה אותי מאושר כי אוכל לפגוש את כל החברים שלי מהקבוצה הקודמת", אמר השבוע בנעטיה לאתר הבונדסליגה, "אוהדי רומא בטח ישרקו לי בוז, אבל זה לא מפריע לי כי אני יודע שתמיד נתתי את הכל בשביל רומא".

מאמן רומא, רודי גרסיה. 'Felice Calabro, AP
הרגיש מרומה. רודי גרסיה/AP, 'Felice Calabro

משתלב בפילוסופיה של פפ

אחרי כל הרעש מסביב, התחיל בנעטיה להתאקלם באחד המועדונים הלחוצים וההישגיים בעולם. מי שעזר לו בתהליך ההתאקלמות היה פרנק ריברי, אותו הכיר במארסיי. "התקשרתי אל פרנק", סיפר הבלם, "הוא אמר לי שקשה למצוא בכל העולם מועדון טוב יותר או אפילו ברמה של באיירן מינכן, וסיפר לי שהכל מסודר שם". בנוסף, ריברי - דובר גרמנית שוטפת - מסייע לחברו משכבר הימים גם בתרגום המסרים של פפ ושל שאר החברים לצרפתית.

בנעטיה הגיע לבאיירן כשהוא סוחב פציעה קלה ואחרי הכנה לא טובה שעשה לעונה, ולכן הוא עדיין לא תפס לעצמו מקום של קבע בהרכב ופפ מעדיף ללכת במקרים רבים עם דאנטה וג'רום בואטנג במרכז ההגנה. יחד עם זאת, במשחקי ליגת האלופות בנעטיה פתח פעמיים, כשהוא עורך את הופעת הבכורה שלו מול מנצ'סטר סיטי באליאנץ ארנה. לא בדיוק המשחק הקל ביותר שבלם יכול לבקש כדי לפתוח איתו תקופה בקבוצה חדשה. למרות זאת, בנעטיה היה טוב ובאיירן ניצחה 0:1 כשהוא מראה יכולות טכניות גבוהות וניהול משחק ומציג ביטחון עצמי גבוה מאוד ביחס למעמד המלחיץ.

"אני רוצה להודות לבאיירן מינכן על הצירוף של מהדי", אמר פפ גווארדיולה בתום אותו משחק, "לשחק משחק ראשון שלך בליגת האלופות, באליאנץ ארנה ומול דז'קו, אגוארו וסילבה זה הדבר הכי קשה שיכול להיות. מהדי עשה את זה בצורה מרשימה והיה מצוין. אני חושב שהוא החתמה מצוינת בשבילנו, במיוחד אחרי הפציעה של חאבי מרטינס. הוא טוב באוויר, מהיר ויודע לקרוא את המשחק". גם הקפטן פיליפ לאהם החמיא לרכש החדש: "הוא היה מצוין. הוא בלם מצוין, אגרסיבי ומראה שהוא יכולת שליטה מצוינת בכדור וטיפול רגוע בו".

גם בנעטיה נשמע נלהב במיוחד מהמועדון החדש שלו ואמר: "המקצוענות פה בכל הרמות היא הכי גבוהה שנתקלתי בה. האימונים הם ברמה מטורפת, שחקנים כמו אריאן רובן, פיליפ לאהם, דויד אלאבה ומריו גצה לא עושים טעות אחת בזכות הטכניקה הגבוהה שלהם". על לאהם הוא אמר: "הוא ממש כמו טוטי, כל הקריירה במועדון אחד, תמיד צנוע, אלו הם האלופים האמתיים".

פיליפ לאהם שחקן באיירן מינכן. GettyImages
נערץ על בנעטיה. לאהם/GettyImages

באיירן מינכן מודל 2014/15 היא קצת כמו הביטלס בימי השיא. בכל מקום אליו מגיע אוטובוס הקבוצה ברחבי אירופה, מחכים מאות אוהדים כדי לראות את הכוכבים. אפילו בחלק מהמגרשים בגרמניה, בעיקר הקטנים שבהם והערים עם הקבוצות הפחות מסורתיות, מחכים מאות מעריצים נלהבים לכוכבי באיירן. כך היה גם ברומא, כשמאות מאוהדי הקבוצה המתינו מחוץ לבית המלון של אלופת גרמניה. הם התרגשו מאוד לראות את אריאן רובן, דויד אלאבה, ורק לבנעטיה שרקו בוז כשעשה את דרכו מהאוטובוס אל המלון. המשחק מול האקסית והקהל החם שלה עשוי להיות מבחן רציני מאוד לבנעטיה. מבחן שיראה אם הוא אכן האיש שפפ גווארדיולה כל כך צריך במרכז ההגנה (אולי גם על תקן בונה התקפות, כמו מאטס הומלס בדורטמונד) כדי לעמוד בכל המטרות של באיירן מינכן העונה. וכידוע, בבאיירן מינכן המטרות הן תמיד לנצח בכל משחק, בכל מסגרת ובכל זמן. כל הפסד וכל שער חובה הם כישלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully