וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה כבר כאן: החידושים של פאקו אייסטרן ואלכסנדר סטנוייביץ'

הרבה כסף, הרבה רעיונות משונים, סדר עבודה לא שגרתי, יחס אחר לכדורגלן הישראלי וגישה שהיא צעד קדימה אחרי גרסיה וסוזה. מכבי חיפה ומכבי תל אביב משקיעות סכומים לא שגרתיים בצוות האימון שלהן. במה הם שונים ודומים, איפה הם מחדשים וטועים, ובעיקר איזו בשורה הם מביאים

ברני ארדוב

לפני שמונה ימים ערכה מכבי חיפה משחק אימון נגד הפועל עכו וכלי התקשורת הגדירו אותו, בצדק, כ"משחק ההכנה האחרון לקראת מכבי תל אביב". רק אדם אחד חשב אחרת. אלכסנדר סטנוייביץ' לא חשב על מכבי תל אביב, ולפני המשחק ביקש ששחקניו יצפו בווידאו שונה לחלוטין. דיסק ביצועים של היריבה במשחק האימון: הפועל עכו. על הפרק: היציאה של עכו למתפרצות, מצבים נייחים, חמדי סליחי. הכול בהכנה למשחק אימון.

הסיפור הזה הוא מאוד סמלי ומאפיין את סטנוייביץ' - האיש האמון על הצד המקצועי במכבי חיפה והשינוי הגדול ביותר שעשתה בקיץ הנוכחי. עם הגעת סטנוייביץ' והמערך המקצועי הזר שהביא איתו, מצטרפת חיפה למכבי תל אביב ומשקיעה סכומי עתק בצוות אימון בו היא רואה כחלק הדומיננטי בפאזל של מועדון כדורגל ישראלי.

11 מיליון שקל - זוהי העלות של הצוות המקצועי הזר במכבי תל אביב, בתוספת ג'ורדי קרויף כמובן ובראשות פאקו אייסטרן. במכבי חיפה שכר הצוות המקצועי, יחד עם מענקים, ינועו סביב 6-7 מיליון שקל (בהתאם להישגים). מדובר בסכומי עתק שלא שולמו מעולם בכדורגל הישראלי עבור צוות מקצועי, והאמירה כאן היא מאוד ברורה. רק לשם השוואה, כל מאמן ישראלי שעבד במכבי חיפה, קרי רוני לוי או אלישע לוי, לא עבר את ה-1.2 מיליון שקל, ויחד עם הצוות המקצועי שליווה אותם העלות אף פעם לא הגיעה לשני מיליון שקל. רק לדוגמה, ניתן לקחת את עלותו של מאמן הכושר חואן טוריחו במכבי תל אביב - כ-1.15 מיליון שקל- שכר כמעט זהה לאלישע לוי בהפועל באר שבע.

מדובר באחת המהפכות הכי מרתקות בכדורגל הישראלי, אליה הצטרף השנה יעקב שחר. מה באמת שני המאמנים האלה מביאים לענף שלנו, והאם יש כאן בשורה של ממש?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עלות שלא היתה בכדורגל הישראלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פריקים"

במשחק אימון של מכבי חיפה נגד נצרת עילית (2:4) עשה גוסטבו בוקולי טעות שעלתה בפנדל וגול. לאורך כל המחצית הוא היה חלש מאוד והמאמן סטנוייביץ' העיר לו ללא הפסקה. במחצית בוקולי היה היחיד שהוחלף והמחשבה המיידית הייתה שסטנוייביץ' רצה לשדר לקשר את האכזבה ממשחקו. בפועל, שחקנים בחיפה הסבירו: "זה ממש לא ככה. זה קבוע מראש. לפני משחקי אימון יודעים מי משחק וכמה. יום לפני אמרו לנו 'בוקולי משחק מחצית ויוצא ליום חופש, והקריאו עוד שמות של חמישה שחקנים שמוחלפים דקה 60, וכך היה".

במכבי חיפה החדשה זו שגרה. אחד השחקנים אף אמר: "אנשים עוד לא מבינים מה הגיע למכבי חיפה. גם אם התוצאות קצת לא יהיו טובות בהתחלה, הגיע לכאן איש מקצוע ברמה הכי גבוהה שיש. יורד לפרטים הכי קטנים, חי את המקצוע 24 שעות, כל דקה נתונה הוא מתעסק בעוד וידאו ובעוד נתונים, כל יום מחפש בתוצאות הג'י.פי.אס למי להחמיא ולמי להעיר, לא מוכן שמישהו ייצא מהקצב. הוא מאוד ברור ואף אחד לא יכול לשחק איתו, לא מקצועית ולא מנטאלית. מי שקצת יסטה לא יהיה כאן".

אגב, הסדר השבועי של סטנוייביץ מתחיל בקצב קל יחסית. אימון רגיל של שעה ובכל יום עוד רבע שעה של פיזיות, עד לאימון של שעתיים ביום הרביעי. ביומיים שלפני המשחק המאמן כבר מתחיל להוריד קצת ועובר לאימון שיגרתי עם משחקונים, תרגול הרכבים והכנה טקטית ספציפית. "אין הפתעות, זה כיף ככה", אומרים בקבוצה.

עוד באותו נושא

20:50, ערוץ 1: מכבי תל אביב - מכבי חיפה

לכתבה המלאה
דור מיכה שחקן מכבי תל אביב בין גוסטבו בוקולי, שובל גוזלן מכבי חיפה. קובי אליהו
הכל היה מתוכנן. גוסטבו בוקולי/קובי אליהו

פאקו, מנגד, כבר נכנס למערכת מאוד בריאה מקצועית. המודרניזציה והמערך הזר כבר היה מוטמעים במכבי תל אביב. אך עדיין, פאקו הוא גירסה שונה לחלוטין מזאת של אוסקר גרסיה ואפילו פאולו סוזה. גם במכבי תל אביב אומרים כי בזמן הקצר בו הוא נמצא קל מאוד לראות שמדובר בבן אדם שלא רגילים לראות כאן: "הדפים במדפסת נגמרים מהחומרים שהוא מוריד", אמרו בחיוך.

בניגוד לקודמיו, פאקו התחיל את כל הקדנציה אחרת. עם הגעתו הוא ערך שיחה אישית עם כל שחקן ושחקן שארכה קרוב לשעה. בכל פגישה שאל פאקו על השחקן, היכן גדל, היכן שיחק, בני משפחתו, האם יש לו בעיות בחיים. עם חלק מהשחקנים הוא אף ערך שיחה שנייה והתעניין אם הבעיות נפתרו.

שחקנים בקבוצה סיפרו: "מדובר בשינוי קיצוני לגמרי לעומת סוזה וגרסיה. פאקו בן אדם שונה מאוסקר, הוא נכנס לארוחת בוקר ואומר לכולם בוקר טוב, לוחץ ידיים, מאוד חשוב לו החיבור האישי והתחושה של כל אחד. בסופו של דבר זה ביזנס, אבל לפעמים יש תחושה של שוק בשר ואחד כזה שמגיע ונותן קצת חום משנה את התמונה. זה השינוי הכי גדול שלו כאן, הרבה לפני הקטע המקצועי".

כששחקנים מדברים על היחס האישי של פאקו, הם מתכוונים לכך שהוא מסביר בנימוס ונועם ובצורה פרטנית לכל שחקן ושחקן, בסבלנות מדהימה. באחד האימונים בפגרת הנבחרת, לדוגמה, הועלה שוער מהנערים לשני אימונים להשלמת הסגל. לא מדובר היה בחביב אוחיון שמתאמן באופן קבוע עם הבוגרים אלא בשוער שהגיע לאימון או שניים כדי להשלים סגל. במהלך האימון השוער הצעיר נתן כמה מסירות לא טובות ופאקו לקח אותו הצידה ובמשך 20 דקות הסביר לו מה עשה לו טוב וכיצד ישנה דברים במשחקו. "פאקו לא יכול לראות מישהו שזקוק לשיפור וייעוץ ולהתעלם ממנו, זה טבע של בן אדם".

אגב, על אף היותו מאמן כושר בעברו, והדגש האדיר שהוא נותן לפיזיולוגיה, פאקו לא מתערב לחואן טוריחו באימונים או משנה משהו. לפחות לא בשלב הזה. אתמול (ראשון), למשל, שחקנים הופתעו שיום לפני משחק טוריחו בחר באימון "סקוואטים" - אימון עם משקולות לחיזוק שרירי הרגליים ("זה אימון של תחילת שבוע, לא של יום לפני משחק וקצת חששנו שייתפסו שרירים"). פאקו לא התערב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפחות מישהו אומר בוקר טוב. אוסקר גרסיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הם כאן לתהליך?

העבודה של פאקו וסטנוייביץ' היא המשך לתהליך שהחל במכבי תל אביב של קרויף עם גרסיה וסוזה. בניגוד לשניים האחרונים, התחושה היא ששני המאמנים הנוכחיים הם כאן כדי להישאר מעבר לעונה אחת, ורוצים לבנות כאן איזשהי שושלת לפני שהם מתקדמים הלאה. בכדורגל כמובן הכל נזיל ועוד שבועיים הכל יכול להשתנות, אך על פניו משדרים השניים כיוון שונה לגמרי מזה ששידרו גארסיה וסוזה.

סטנוייביץ' עצמו ניהל עם מכבי חיפה מו"מ ארוך, אך בסופו של דבר שחר ידע כי ברגע שהסכים לתת לו את המושכות משתנה כל פילוסופיית ניהול הרכש והיא עוברת לידיים של הסרבי ואנשיו. אם עד לפני שנתיים-שלוש שחר לא רצה להחתים שחקנים בגיל מתקדם, סטנוייביץ צירף את אידריסו בן ה-34, סטויקוביץ בן ה-31, מיצ'ל שאו-טו-טו סוגר 29. ובניון, כמובן.

סטנוייביץ' זוכה לסמכויות של מנהל ספורטיבי וראש המערך המקצועי של המועדון. שחר חיפש לשים את הקבוצה בידיים של איש מקצוע שיוביל אותו לשנים הבאות. גורם במכבי חיפה סיפר: "גם אם הקבוצה לא תזכה באליפות, אך תימשך הדרך הברורה והכיוון יהיה חיובי, יענקל'ה ימשיך עם סטנוייביץ'. הוא לא בלחץ כמו שכולם חושבים. יענקל'ה היום בנקודה שהיא הרבה מעבר לאליפות. יענקל'ה מאוד מתחבר לסטנוייביץ'. זה מזכיר את החיבור עם גיורא שפיגל בתחילת דרכו במכבי חיפה".

וסטנוייביץ' מתנהל בהתאם. בכל שיחותיו, המאמן מדבר על תכנית ארוכת טווח. בקיץ הוא ביקש לראות דיסקים של משחקי נבחרת הנוער עם שון וייסמן ועאיד חבשי, ואמר בשיחה עם הצוות הניהולי: "חייבים לראות עתודה לשנים הבאות. גם אם ניתן עונה טובה, שחקנים כאן תמיד ינסו להתקדם. חייבים לראות את הארבעה-חמישה שימלאו בעונה הבאה את השורות של אלה שיילכו".

אלכסנדר סטנוייביץ' מאמנה החדש של מכבי חיפה (במרכז) עם הנשיא יעקב שחר (מימין) העוזר ברנימיר מיצ'ביץ'. אדריאן הרבשטיין
מישהו הצליח לשנות את הבוס של מכבי חיפה. יעקב שחר/אדריאן הרבשטיין

אצל פאקו הדברים דומים. הוא כל הזמן משדר שהוא מתכנן להישאר במכבי תל אביב שנים רבות. שחקנים אף הגדירו אותו כ"אחד שאם זה תלוי בו, הוא בא לכאן לבנות שושלת משלו. אפשר לראות את זה בכל דבר קטן. אפילו בזה שהוא לומד מילים בעברית ומנסה להתחבר. כבר היום הוא יודע יותר מילים מאוסקר או סוזה. הוא מרגיש שמכבי זאת במה מצויינת עבורו. הוא הגיע לכאן באמצע מצב ביטחוני שאנשים שפויים לא היו מתקרבים לפה. הוא רעב להצליח בצורה מטורפת, וזה משליך על כל השחקנים".

אגב, זאת אחת הסיבות בגינן מכבי תל אביב בחרה בפאקו. מינואר סוזה, למשל, ניהל מגעים עם קבוצות מהיבשת, ומכבי תל אביב שאפו לשנות זאת. פאקו קיבל סגל מוכן ללא יותר מדי אפשרויות לשינויים ובתוכו הוא מנסה להטמיע פילוסופיה. הוא לא קבע את הרכש או הסגל, אבל הוא מנסה להשפיע בכל מובן אפשרי אחר. מסתכל על הכל מאפס ומשנה את מעמד השחקנים בהתאם למה שהם נותנים. בניגוד לחיפה בה סטנוייביץ' מתייחס לבניון בשונה משאר השחקנים ומתייעץ עימו במהלך האימונים, במכבי תל אביב של פאקו כולם שווים. כולל ערן זהבי וגאל מרגוליס.

נאור פסר שחקן מכבי פתח תקוה מול גאל מרגוליס שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
במה הוא שונה מערן זהבי? גאל מרגוליס/יוסי ציפקיס

נקודות תורפה

עם כל ההערכה הרבה, אסור להתעלם מכמה נקודות תורפה שיש לשניים. החום של פאקו, למשל, עדיין חייב לעמוד במבחן הכריזמה. פאקו היה האיש החם והשוטר הטוב תחת רפא בניטס, וכמאמן ראשי זה מצמיד לו סימן שאלה שלא יורד מהר מדי.

עיתונאי ספרדי בכיר סיפר השבוע: "פאקו הוא איש מקצוע מהרמות הגבוהות באירופה. בכל אירופה דיברו עליו כאיש צוות שכל מאמן מוביל צריך לצדו, והרבה ניסו לצרף אותו. מעבר לכך, הוא נתקע על משבצת עוזר המאמן, עד למצב שכבר חשבו שהוא פשוט חושש להיות מספר 1. שמעתי על המקרה עם הכוכב במכבי תל אביב (עדן בן בסט, שהוצא מחוץ לסגל – א"ס). זה הרגיש לי פחות מקצועי ויותר שפאקו רוצה לתת אמירה. מלווה אותו חוסר ביטחון וחוסר אמונה של אנשים שחושבים שמה שהוא עשה בתור עוזר הוא לא יכול להביא לידי ביטוי בתור מאמן, וזה מציק לו. הוא רצה להבהיר מיידית שתדמית הגוד גאי, העוזר מאמן, מאמן הכושר, כבר מזמן מאחוריו. והוא מוכן לקרב. מכבי תל אביב זאת הזדמנות גדולה עבורו".

וסטנוייביץ'? אי אפשר שלא להרגיש שהוא עדיין לומד את הכדורגל הישראלי. נכון לעכשיו, סטנוייביץ' נותן תחושה של פנטזיסט, לפעמים על גבול הנאיבי במונחים של הליגה הישראלית. אמנם נגד מכבי תל אביב הוא אמור לעלות עם שני קשרים אחוריים, אבל את האימונים שלו במכבי חיפה הוא החל עם אחד, כשבניון וראיוס היו אמורים להשלים אותו כ-50:50 בצדדים. סטנוייביץ' דוגל בכדורגל התקפי מאוד ברמות שלא רגילים לראות כאן, ולא בטוח שגם שחקני מכבי חיפה יצליחו להביא תוצאות בדרישות האלה.

עדן בן בסט שחקן מכבי תל אביב מול איתי אלקסלסי שחקן הפועל פתח תקוה. ברני ארדוב
העיקר לא להיות חלש או נאיבי. עדן בן בסט/ברני ארדוב

גם בטדי סטנוייביץ' עלה רך מדי מול שלושת הקשרים האחוריים של בית"ר ושילם על כך. גם באסיפות הקבוצה ובמחציות רעות מרבית ההערות שלו תמיד נוגעים להתקפה. "תמשיכו ללחוץ. קיבלנו גול ולא קרה כלום, תמשיכו לשחק קדימה", אמר באחד המקרים. או - "לא נורא שקיבלנו גול, תמשיכו עם חילופי המקומות ותעשו לחץ, אל תתנו לשום דבר להוציא אותכם מכל מה שעבדנו עליו. תדחפו קדימה". לענייני הגנה, לעומת זאת, הוא מתייחס ברמה האישית ובאסיפות טקטיות בלבד. כשנזכרים בנקודות התורפה של מכבי חיפה, קשה שלא לתהות לגבי הגישה הזו.

היום (שני, 20:50, ערוץ 1) בבלומפילד נראה כי סטנוייביץ יפתח עם מיצ'ל וקובי מויאל בפעם הראשונה ביחד. יכול להיות שזה יהיה רק למשחק עם מכבי תל אביב - דבר שסטנוייביץ' עשוי להצטער עליו בהמשך. מעבר לבעיות הברורות בעורף של מכבי חיפה, אף שושלת בכדורגל הישראלי לא התחילה עם כדורגל התקפי מובהק. כמו פאקו, הוא יצטרך גם לדעת להשתנות, ולא משנה כיצד יגמר משחק העונה הראשון שלו.

איך ייגמר המפגש הראשון העונה בין מכבי תל אביב למכבי חיפה?

ניצחון צהוב
40%
ניצחון ירוק
47%
תיקו
13%
הסקר הסתיים
2751 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully