וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מנהיג. נבחרת: האם נבחרת ישראל צריכה מנהיג?

מאיל ברקוביץ' ובעיקר ביוסי בניון, הנבחרת תמיד חיפשה את הכוכב הבלתי מעורער שינהיג אותה. נכון לעכשיו, ולמרות העושר ההתקפי, אלי גוטמן עדיין מחפש זאת. האם זה יהיה זהבי? האם זה צריך להיות זהבי? והאם בכלל זו לא ההזדמנות שלנו להשתחרר מהקונספציה הלא בריאה הזו

מגד גוזני

בסיום המשחק בקפריסין, אפשר היה פיזית להרגיש את המתח משתחרר. המאמן והשחקנים, שביום המשחק הסתגרו בחדרים מרוב לחץ, נראו פתאום קלילים ושמחו לשתף פעולה עם העיתונאים מהם ברחו רק כמה שעות מוקדם יותר. הפתיחות באה לידי ביטוי גם בנוגע לביקורת. "נלחצנו, הנעת כדור הכדור ירדה ונמשכנו לאחור בצורה מיותרת. אנחנו לא בורחים מזה, אבל איזה כיף לדבר על הדברים האלה אחרי ניצחון ולא אחרי תיקו או הפסד", הודה הקפטן טל בן חיים. "האם במעמדך ובגילך אתה מרגיש אחריות מיוחדת לקחת פיקוד?", נשאל הבלם וענה: "בגיל 19 הייתה ההופעה הראשונה שלי ומאז כבר הרגשתי אחריות. במשחק הראשון שלי דיברתי וכיוונתי וזה האופי שלי. יש הרבה שחקנים צעירים שצריכים כיוון, שחקנים בהופעה ראשונה. אני מאחור ואני צריך לכוון".

בן חיים היה השריד האחרון מהדור הקודם. אחד משלישיית שגרירי על ששלטו בנבחרת. דודו אוואט פרש מכדורגל ויוסי בניון לא נמצא כרגע בסגל ולא ממש בטוח שגם יימצא עבורו מקום. לבן חיים אין תחליף מקצועי והתרומה שלו מכרעת, אבל האם נכון לקרוא לו המנהיג של הנבחרת? רבות דובר על הסגל הנוכחי הרחב של הנבחרת, על תופעת "כאב הראש" שיש לאלי גוטמן עם פתיחת הקמפיין החדש. האופציות המקצועיות כל כך מגוונות, מה שמעלה שתי שאלות עיקריות בנוגע לפן המנטאלי: האם העומק בסגל מייתר על החיפוש האוטומטי אחרי "מנהיג" הנבחרת והאם המצב הנוכחי יגרום לסוף תופעת חיפוש "היורשים"?

21:45, ערוץ 1: אנדורה נגד ישראל

אלי גוטמן הזהיר את השחקנים משאננות

אייל משומר לא ממהר לפתח ציפיות

שחקני נבחרת ישראל יוסי בניון, דודו אוואט, רמי גרשון, טל בן חיים שרים את ההמנון. קובי אליהו
משלושה נשאר אחד. בניון, אוואט ובן חיים/קובי אליהו

כשחושבים על מנהיגי הנבחרת לדורותיה, עולים באופן אוטומטי שמות של שחקנים קדמיים בולטים שהמערך היה בנוי סביבם. מרדכי שפיגלר, אורי מלמיליאן ומשה סיני, אלי אוחנה, איל ברקוביץ' וחיים רביבו וכמובן בניון, שבתקופה שלו תופעת התלות בשחקן ספציפי הגיעה למקסימום. "מנהיג זה בדרך כלל שחקן בחלק הקדמי שנותן ביטחון לכל הקבוצה במשחק שלו", מסביר מלמיליאן. "זה לא חייב להיות אחד כזה בחדר הלבשה אלא אחד שנותן ביטחון על המגרש. קילר, שברגעים לא טובים יודע להכריע במהלך".

בניון החזיק את הנבחרת על גבו במשך למעלה מעשור. אברהם גרנט היה זה שהזיז הצידה את ברקוביץ' ורביבו ושם את המפתחות בידיים של הילד מדימונה. בניון חיכה לזה תקופה ארוכה, אבל לא בטוח שנהנה מהבדידות שמגיעה עם אחריות תפקיד המנהיג. בניון הוא דמות חיובית, אבל התלות המקצועית שהתפתחה בו והעובדה שברוב הקמפיינים לא היו סביבו מספיק שחקנים קדמיים שלקחו אחריות או נשאו עמו בנטל פגעה בו. הוא היה הפנים לטוב ולרע. כשלא הגיע למשחק ספציפי בתקופה טובה או ששוב התעורר ספק לגבי כשירותו, המדינה עצרה את נשימתה.

המצב שנוצר לא היה בהכרח בריא לא עבור בניון ולא עבור האחרים. בשנים האחרונות, כשהפציעות והגיל הכריעו את בניון, חיפשו בארץ את היורש. לפני פתיחת קמפיין או לפני משחקים מכריעים, עלו שוב ושוב אותן שאלות: איך מביאים עזרה לבניון? מי יהיה היורש שלו/של אוואט/בן חיים ואחרים. כך נוצר רף ציפיות כמעט בלתי אפשרי עבור שחקנים עולים או מוזמנים טריים. ביברס נאתכו, למשל, סבל מהנושא לא מעט במהלך הקמפיין הקודם. מיתגו אותו כמנהיג וציפו ממנו להוביל. כשזה לא קרה, תהו המבקרים למה הקשר לא מצליח להביא את יכולתו מהליגה הרוסית.

"הם (בניון ואוואט) באמת היו מעל כולם. הם היו מנהיגים ומובילים בכל. לפעמים היינו כמו ילדים קטנים לידם כשהם מסדרים הכול", טוען שחקן בנבחרת. "זה כיף גדול שיש מישהו שעומד בפרונט עם הרבה כוח, ניסיון ושליטה. זה נותן ביטחון להרבה שחקנים, אבל גם מוריד מהם אחריות. בסופו של דבר תמיד באו אליהם כשלא הולך וזה היה גם נוח לאנשים. עכשיו אנשים לוקחים יותר אחריות בדברים הקטנים, מנסים להוביל, ליצור ביטחון אצל אחרים. זה לא אותו דבר, אין עדיין שחקנים בקנה מידה של יוסי ודודו. בן חיים לא קונצנזוס, הוא לא מחובר לכל הסגל אז פשוט כל אחד היום לוקח יותר אחריות באזור שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יוסי בניון מול נבחרת שוויץ בשנת 2004. ODED BALILTY, AP
לא בטוח שנהנה מהבדידות שמגיעה עם אחריות תפקיד המנהיג. בניון/AP, ODED BALILTY

בניון כמעט לא היה פקטור מקצועי בקמפיין מוקדמות המונדיאל. הוא רשם רק ארבע הופעות במהלך הקמפיין, מהן שלוש כמחליף. מלחמת הירושה לא הובילה לתוצאות חד משמעיות. תומר חמד ועדן בן בסט הצטיינו, אבל קשה לומר שאחד מהם גלש לעמדת המנהיג. מצד שני, הנוכחות של בניון ברקע גרמה לגוטמן אי נוחות. הוא חטף על כל החלטה. אם הזמין את בניון והשתמש בו כמחליף, נתפס כלא מכבד שחקן בסדר גודל של הקפטן. אבל גם כשלא הזמין אותו, חטף לא מעט ביקורות על היחס. גם לפני פתיחת קפריסין ואנדורה, גוטמן התבקש להסביר: "אני התקשרתי לבניון לאחר הפציעה ואיחלתי לו החלמה מהירה כי הוא היה בכושר טוב. יוסי חוזר מפציעה וזה הזמן שלו להשלים את החסר ברמה האישית... כרגע החלטתי לא להזמין אותו".

סוגיית בניון לא נפתרה עם הניצחון בקפריסין, אלא רק החמירה. פתאום החלל שלו מולא בקלות יחסית בשל העובדה שלגוטמן יש אופציות נהדרות של שחקנים שהגיעו בכושר פנטסטי. "גוטמן שובר את הראש לגבי החלק הקדמי. מעולם לא היו בנבחרת כל כך הרבה אופציות", אומרים גורמים בצוות המקצועי בשיחות סגורות. ערן זהבי שולט בליגה, טל בן חיים נראה נהדר, עומר דמארי הוא קילר וגילי ורמוט בשיאו. איתי שכטר וליאור רפאלוב, שניים שעשו לא מעט בנבחרת בקמפיינים האחרונים, עלו מהספסל. תומר חמד ובן שהר אפילו לא שותפו ולא דיברנו על מונס דאבור, טוטו תמוז, עדן בן בסט ומאור מליקסון. כלומר, הצורך המקצועי בבניון לא בטוח שקיים, אבל הקריירה שלו בנבחרת, לכאורה, חיה והשם שלו יהיה רלוונטי עד שהוא עצמו או גוטמן יחליטו אחרת.

"עדיין אי אפשר לדעת מי מנהיג את הנבחרת הנוכחית", סבור אחד משחקני הסגל. "האמת שאין מנהיגים אמיתיים אלא נבחרת יחסית שקטה שכולם מלאי מוטיבציה. ברדה הוא מנהיג באופי שלו, אבל לא שיחק בקפריסין ולא ברור כמה ישחק בהמשך. ניסו את ביברס והוא עדיין לא כזה. לא ברור אם יש כזה ואולי זה משהו שנצטרך להימדד בו כאשר יהיו רגעים קשים ולחץ אטומי. מנטאלית הסגל הזה חלש יותר מסגלים קודמים וסף בשבירה שלו הוא סימן שאלה שהקמפיין הנוכחי ייתן עליו את התשובה. אולי דווקא במהלך הקמפיין יימצאו אילו שיובילו לשנים הבאות, אבל צריך לחכות".

במהלך המסע לקפריסין ואנדורה וגם לפני כן, האווירה הטובה, המחויבות וההקרבה חיפו על חוסר הסדר. בדקות הראשונות כשקפריסין לחצה וגם קצת אחרי ספיגת שער החובה, ישראל נראתה אבודה וחסרת מנהיג. בדקות המומנטום, השילוב בין התכונות המגוונות של שחקני החלק הקדמי הביא לדקות של כדורגל מצוין. אבל בשורה התחתונה, קשה לייחס את הנבחרת לשחקן ספציפי. ברדה, המבוגר בחבורה, פעיל בחדר ההלבשה ועל הקווים, דוחף ומכוון, ובן חיים ניסה לעשות את זה על המגרש. ורמוט וזהבי ניסו לחלק ביניהם את האחריות בחלק הקדמי ולא תמיד בהצלחה, כשגוטמן נראה שנותן את העדיפות דווקא לאחרון לאור האמונה שהוא מסוגל להתפוצץ בכל רגע. "זהבי יודע להכריע משחק כשלא הולך וגם דמארי הופך להיות כזה", טוען מלמיליאן. "לדעתי זאת מנהיגות ולא אלה שמחפשים שכולם יסתובבו סביבם או לנהל את העניינים. יש מאמן והוא בראש הפירמידה, כל השאר זה על המגרש".

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל (ימין) עם ביברס נאתכו שחקן נבחרת ישראל, מאור בוזגלו. ברני ארדוב
ניסה אותו וזה לא הלך. גוטמן עם נאתכו/ברני ארדוב

גם כל נושא המענקים והאש"ל לשחקנים המחיש את היעדר המנהיג. לפני ההמראה לקפריסין, נשלחו המבוגרים בן חיים וברדה יחד עם זהבי לדון בנושא עם עופר עיני. בהתאחדות מיהרו להוציא הבהרה שהפגישה הייתה מחויכת, אך הנושא המשיך להטריד את השחקנים גם במהלך השהות באי. "בפעמים קודמות שהיו בעיות עם דמי הכיס, בניון ואוואט היו אומרים לכולם לשמור על שקט והם יטפלו בזה וסיפרו שהיו לא מעט מקרים כאלה והתקשורת כלל לא ידעה. במקרה הזה הדברים יצאו לתקשורת עוד לפני שהתלוננו בפני מישהו מההתאחדות כי כל אחד חשש להיות זה שיעמוד בפרונט עם הבלגן הזה", הסבירו שחקנים בסגל.

בניון ואוואט קיבלו גם באופן טבעי את הכבוד מהיריבות לאור הרזומה המרשים שלהם. "לפני משחקים נגד נבחרות, אפשר היה לראות את הכבוד שהם מקבלים משחקני יריב, גם על המגרש. הם פיגורות ביבשת, שחקנים היו מסתכלים עליהם ומקבלים כוח. זאת הייתה מנהיגות שקטה, הם תמיד היו במעמד של כמה דרגות מעל כולם, ליגה אחרת בנבחרת". כרגע אין בסגל אף אחד, שמתקרב למעמד הזה. זהבי ענק, אבל הוא עדיין שחקן ליגת העל. השגרירים משחקים, אבל אין לישראל שחקן בכיר באחת הליגות הבכירות ביבשת. התוצאה היא חלוקת הסמכויות. והיא לא בהכרח תוצאה רעה.

"כשיש בעיות מנסים לדבר על מי המנהיג", סבור גיורא שפיגל. "אז בואו נעשה סדר - המאמן הוא המנהיג, לא אף אחד אחר. על המגרש וגם על פי הבחירה שלו ישנם שחקנים שיודעים לקחת אחריות ולא לחשוש ובכאלה הוא צריך לבחור. אך כשכל הזמן מנסים לסמן את המנהיג בחדר ההלבשה והמגרש זה סממן שיכול להצביע על חולשה של המאמן ושאינו מספיק דומיננטי. אם המאמן מספיק חזק, כריזמטי ובעל אישיות מאוד ברורה עבור השחקנים, אין צורך לחפש מנהיג, רק לבחור את השחקנים שלא חוששים ויודעים לקחת אחריות".

הנקודה של שפיגל ברורה. המשימה של גוטמן לנווט את הסגל הפכה קשה פי כמה. הוא צריך לבחור את הטובים ביותר לא רק ל-11 אלא ל-23, הוא צריך לקבל החלטות קשות וגם לדעת להימנע מצרות עתידיות, חיכוכים ואווירה עכורה על ידי ויתור על אלו שיעקמו את הפרצוף. ההחלטות הניהוליות של גוטמן, אחד שלפעמים חיפש את הנוחות שבהחלטות קונצנזוס, יקבעו את עתיד הקמפיין ויכריעו לאן הנבחרת הולכת. היכולת לנהל סגל רחב היא דרישה אקוטית למאמן מודרני ובדיוק בשביל זה גוטמן מקבל שכר מההתאחדות. רק שבעניין אחד הוא יכול לקבל "עזרה" מהתקשורת. אולי הגיע הזמן להפסיק לחפש מנהיגים ויורשים, ליהנות מהסגל העשיר ולהתמקד בהגעה לארץ המובטחת. ולא במי שיוביל אותנו לשם.

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל (מימין) מול ונסן לבאן שחקן נבחרת קפריסין. AP
ענק כן, יורש לא. זהבי/AP
אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. ניב אהרונסון
דרושות החלטות קשות. גוטמן/ניב אהרונסון
עומר דמארי שחקן נבחרת ישראל (מימין) מאחוריו אייל משומר. AP
ליהנות מהסגל העשיר ולהתמקד בהגעה לארץ המובטחת. ולא במי שיוביל אותנו לשם. דמארי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully