וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני האיש הרע": קלאודמיר מבית"ר ירושלים בראיון

22.9.2014 / 11:00

שיחק עם רומאריו ("אחד מהרחוב"), התאמן אצל בבטו ("העלבונות כמאמן זה לא בשבילו") והפך לשחקן מוביל בליגה בה צמח רונאלדו ("הרבה שחקנים בורחים משם"). קלאודמיר, הזר הכי מבטיח של בית"ר, מספר כיצד הגיע לטדי. והכל בזכות הנהג ששם מוזיקה בזמן שהיתה אזעקה

one

בוידאו: תקציר המשחק של בית"ר בבאר שבע

ב-14 ליולי נחת קלאודמיר פריירה בישראל, אבל הדרך לסגירת העסקה שאולי סידרה לבית"ר ירושלים את הקשר האחורי האיכותי שהיא כל כך צריכה היתה ארוכה. ארוכה מאוד. בימים שלפני הנחיתה הוא עדיין התלבט האם בכלל לבוא לכאן. מבצע "צוק איתן" היה בעיצומו, הכותרות בתקשורת העולמית בישרו על מטחי טילים על ישראל, משפחתו של הקשר לא התלהבה שיטוס לארץ הקודש וביקשה ממנו להישאר. בבית"ר ניסו להרגיע, אמרו שהטילים בצד אחר של ישראל ואינם קשורים לירושלים והבטיחו לקשר שכאשר יגיע יבין שמה שרואים משם לא רואים מכאן.

זה לא הסתכם בזה. את הטיסה לישראל עשו השחקן וסוכנו הפורטוגלי דרך קונקשן באיסטנבול, שם צפו באירועים מישראל ושמעו מהמקומיים שלא כדאי שימשיכו את הטיסה הנוספת. הם יצרו קשר עם הסוכן הישראלי שחר גרינברג ואנשי בית"ר, ושידרו מצוקה מחודשת. גרינברג הסביר להם שוב שכאשר יגיעו יבינו שהכול בסדר. השחקן עדיין לא חתם על חוזהו, וכולם ידעו כי אזעקה אחת והצמד עושה אחורה פנה לפורטוגל.

עם הנחיתה החליטו בבית"ר שהשחקן יעשו בדיקות רפואיות בבית החולים מאיר בכפר סבא ומשם ימהרו לירושלים, במטרה להימנע משהייה באזור המרכז או השפלה, לפחות עד אשר השחקן יחתום על חוזהו. המסע עבר יחסית בשלום, ואת האזעקה מאזור המרכז הם שמעו ברקע ומרחוק, בדרך לירושלים. הנהג הגביר ווליום כדי שלא יהיו טעויות. רק לאחר יום מתוח והרבה עצבים מנחם קורצקי קיבל את אשר ביקש במשך שלושה שבועות - את קלאודמיר.

בית"ר ירושלים - מכבי חיפה (20:50, ערוץ 1)

מעל 20 אלף אוהדים יגיעו למשחק נגד מכבי חיפה

ניב זריהן, מ.ס אשדוד, מול קלאודמיר, בית"ר ירושלים. מגד גוזני
הנהג הגביר ווליום כדי שלא יהיו טעויות. קלאודמיר/מגד גוזני

לא סתם קורצקי התעקש על השחקן שידע לא מעט רגעים יפים בקריירה. קלאודמיר גדל במועדון הפאר הברזילאי ואסקו דה גמא ושיחק בקבוצה הבוגרת בין השנים 2003-2006. באותן השנים יצא לו לשחק עם שחקן מוכר, רומאריו שמו. פראיירה מספר על התקופה היפה בקריירה שלו: "זה חלום של כל אחד להגיע לבוגרים של מועדון כמו ואסקו, זה הטופ של שחקן בברזיל. רומאריו? הוא אגדה של כדורגלן ובן אדם עם נשמה גדולה. כשאני שיחקתי איתו הוא היה בסוף הקריירה ואת מרבית האימונים ביצע בנפרד, בצד. כשהוא היה איתנו אפשר היה לראות כמה עממי הוא היה, מסתכל לכולם בגובה העיניים ואוהב תמיד לצחוק ולחייך. הוא אחד מהרחוב במובן החיובי ותמיד יהיה כזה - בן אדם פשוט".

לאחר מכן שיחק הקשר במשך מספר שנים בקבוצות קטנות בברזיל ובליגה השנייה, אחת הקבוצות מהן הייתה אמריקה, שם זכה להתאמן במשך שלושה חודשים תחת אגדה נוספת, בבטו. אלו היו שלושת חודשים הראשונים והאחרונים של בבטו כמאמן. קלאודמיר ניסה לנתח ואמר: "הוא אגדה לא פחות מרומאריו. הוא עשה כל כך הרבה והגיע לטופ. כנראה שהוא החליט שזה לא בשבילו לספוג את כל העלבונות, הביקורות והתלונות של כולם. הוא כבר עבר את זה, היה במקום אחר. אפשר להבין למה הוא וויתר על המקצוע".

אגב, הגעת לישראת בתקופת מלחמה, אך מספר ימים אחרי ה-1:7 של גרמניה בברזיל. איפה היה קשה יותר להיות?

"בברזיל (מחייך). אולי כאן היו בעיות ומלחמה, אבל האנשים כאן היו הרבה יותר שמחים. קצת צחקו עליי על ההפסד, אבל הכול בכיף. בברזיל זה היה כמו אסון, אנשים היו עם הראש באדמה. לא ציפו להפסיד ובטח לא 7:1. אותי זה לא הפתיע. זה כבר שנים שבברזיל לא בונים נבחרת ומנסים ברגע האחרון לקחת את הכישרונות ולנסות לייצר משהו. אין קיצורי דרך וככה זה לא עובד. מעבר לכל זה, ברזיל גם מנסה לחקות נבחרות אירופאיות ולא לשחק את הכדורגל שלה. נבחרת לא יכולה לשחק כדורגל שהוא בניגוד לדי.אן.איי שלה. רואים את זה בכל פעם שמאמן מנסה לעשות את זה. ברזיל חייבת לשחק כמו ברזיל ולנצל את היתרונות שלה".

שחקן העבר רומאריו. Mike Powell, GettyImages
"אחד מהרחוב במובן החיובי, תמיד אוהב לצחוק ולחייך". רומאריו/GettyImages, Mike Powell

ב-2010 עבר קלאודמיר לנסיונל מפורטוגל ובילה בשורותיה את ארבע השנים האחרונות. הוא שימש כקפטן הקבוצה ושחקן מוביל, כאשר במועדון היו מאוכזבים מאוד מהחלטתו להצטרף לבית"ר. בעוד בפורטוגל הוא שיחק במגוון תפקידים, בישראל המטרה לשמה הובא מאוד ברורה.

אתה יודע, הביאו אותך לבית"ר כדי להיות הבאלאנס במרכז השדה, משהו שהיה חסר בעונה שעברה.

"כן, אני יודע, הביאו אותי להיות האיש הרע במרכז השדה. זה שעומד אחרון בקישור, הבלם של הקישור, שחקן שאמור לחפות על כולם ולעשות סדר במשחק. שיחקתי בכל תפקידי הקישור ואני חושב שבשלב הזה של הקריירה שלי זה מאוד מתאים לי. זה גם מאוד מתאים למבנה של הקבוצה, אני מנסה להביא כמה שיותר ניסיות ואחריות כי יש הרבה שחקנים צעירים והרבה התלהבות וצריך לאזן בין הדברים".

בבאר שבע התעצבנת על השופט שלא נתן לך לשחק פיזי.

"קודם כל התעצבנתי שהוא נתן לי כרטיס צהוב שלא הגיע לי. היה משחק פיזי וצריך לתת לו לזרום ולא לעצור אותו כל שתי דקות. זה כדורגל, לפעמים הסגנון של המשחק הוא פיזי ואני משחק בהתאם לכך. לא יכול להיות שישרקו כל כך הרבה פעמים ויעצרו את המשחק, אני לא רגיל לזה".

יש לך מודל לחיקוי בתפקיד הזה?

"סרחיו בוסקטס. הוא בשבילו מעל כולם בתפקיד. יש הרבה שחקנים מוכשרים בעמדה הזאת, אבל בשילוב של אחריות, עשיית סדר והנעת כדור אני מאוד אוהב את המשחק שלו. הוא עושה סדר בתוך קבוצה עם הרבה מאוד כישרון שלפעמים לא משחקת טקטי ורק מחפשת לכבוש, ולכן התפקיד שלו לדעתי הוא אולי הכי משמעותי בברצלונה".

ויקטור קאסדס שחקן לבנטה מול סרחיו בוסקטס ברצלונה. GettyImages
"שילוב של אחריות, עשיית סדר והנעת כדור. בוסקטס/GettyImages

דיברת על הצעירים של בית"ר. לאן לדעתך שחקנים כמו לידור כהן ועומר אצילי יכולים להגיע?

"מבחינת כישרון הם לא נופלים משחקנים באירופה, אבל בסופו של דבר הכל בראש. אני בא מברזיל, ראיתי כל כך הרבה שחקנים כישרוניים שלא הגיעו לכלום, כך שברור לי ששום דבר לא שווה אם לא מתמידים, עובדים קשה, יודעים לסבול ולשרוד ולהתמודד עם כל הקשיים. יש להם עוד דרך ארוכה, הרגעים הקשים הם שיכריעו את הקריירה שלהם".

מה יהיה עם השפה? אתה בקושי מחליף שתי מילים בעברית או אנגלית.

"זה קשה, אבל לאט לאט. כל החיים הייתי בסביבה שבה דיברו פורטוגזית, בברזיל ובנסיונל. עכשיו צריך לדעת להשתנות. אני טיפוס שורד. בינתיים נעזר בסזאר ארזו שמבין אותי עם הספרדית שלו וקצת פורטוגזית. יש את יגאל הלל הקואצ'ר שמסייע לי, אני אלמד אנגלית בקרוב ויהיה לי הרבה יותר קל. על המגרש אני לא מרגיש את זה. יש הבנה עם השחקנים. תנועות ידיים, למדתי כבר את המילים הבסיסיות של "קדימה", "אחורה", "צא", לאט לאט אני אלמד עוד ואשתלב הרבה יותר טוב".

בבית"ר בונים הרבה על התוספת שלך ושל ארסו

"כן, אני יודע שמצפים מאיתנו שנהיה אלה שנעשה את השינוי ונחזיר את הקבוצה לחלק העליון של הטבלה. לפי מה שראיתי עד עכשיו אנחנו בכיוון הנכון. ססאר הוא בלם בנשמה שלו. העצבים, ההובלה, תמיד דוחף קדימה, תמיד מתעצבן על כל טעות, לא נותן לשחקנים של היריב לנשום ומרגיז אותם, מעבר לזה שאנחנו חברים אני מאוד אוהב לשחק אתו. כל אחד רוצה בלם כזה מאחוריו".

מור שקד, ססאר ארסו, טל כחילה שחקני בית"ר ירושלים על כתפי האוהדים. קובי אליהו
לא נותן לשחקנים לנשום ומריז את היריבים. ססאר ארסו/קובי אליהו

שיחקת באיצטדיונים גדולים בעולם, עדיין מתרגשים לשחק לעיני 25 אלף איש?

"תמיד. ברגע שלא, אז אפרוש. בשנים האחרונות בנסיונל לא היו כל כך הרבה אוהדים וקהל גדול היה רק כשהיינו מגיעים למגרשים של פורטו או בנפיקה. הקהל פה בטירוף, נותן אווירה שרק עושה לך חשק לרצות לשחק כדורגל. שיחקתי במאראקנה מול 140 אלף כמה פעמים, ועדיין אני מתרגש לקראת המשחק ביום שני. אני רואה את התכונה וההתלהבות של כולם ורוצה לעלות כבר למגרש. אני מרגיש שאסור לנו לאכזב אנשים, מגיע לאוהדים שלנו שננצח ונשמח אותם. יהיה קשה מאוד, אבל אני מאמין בקבוצה שלי".

אגב הליגה הפורטוגלית בירידה גדולה, הרבה שחקנים בורחים.

"כן, הרבה שחקנים ששומעים פורטוגל הם חושבים ישר כריסטיאנו רונאלדו, פורטו, בנפיקה. אבל האמת היא שיש הרבה בעיות כלכליות, קבוצות בקושי מתקיימות והרבה שחקנים עוזבים לליגות פחות טובות. משקיעים הרבה בנוער וצעירים, אבל חסר כסף בקבוצות עצמן והרבה מאוד שחקנים בורחים לליגות אחרות וחבל".

אגב, בנסיונל שיחקת בשנתיים הראשונות כמגן ימני ונחשבת לאחד הטובים בליגה. מה קרה מאז?

"היו לי שנתיים מצויינות בתפקיד הזה, היו לי גם הצעות מקבוצות בכירות בפורטוגל וממדינות אחרות באירופה אבל נשארתי בנסיונל. המאמן שהגיע החליט שאשחק בקישור, הספקתי לשחק בכל התפקידים בקישור מקדימה ומאחורה. אני לא יודע מה הכי מתאים, אני אחד שעושה מה שהמאמן מבקש ממנו, לזה אני הכי מתאים. אם זה טוב לקבוצה, זה טוב לי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בינתיים נחמד לו. קלאודמיר עם סוכנו שחר גרינברג/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully