וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא לוזון: "המצב שלנו לא טוב"

24.7.2014 / 11:41

הסגל? אפילו לא לצמרת. אובדן האליפות? זו העונה הכי טובה של ליאז' בחמש השנים האחרונות. דמארי? לא אביא ישראלים. הצעה מגולדהאר? תחשבו בעצמכם. גיא לוזון פותח את העונה החשובה ביותר בקריירה האירופית שלו עם לא מעט דאגות. ראיון

"רף הציפיות צריך להיות תואם ישירות למה שיש לך מבחינת סגל השחקנים. כרגע סגל השחקנים שלנו הוא לא סגל לצמרת. אם נגייס את השחקנים המתאימים, נוכל לדבר על צמרת, אבל כרגע לא".

חשבתי שתאמר שהוא לא לאליפות, אבל אתה מדגיש שהוא אפילו לא לצמרת.

"נכון".

מאמן סטנדרד ליאז' גיא לוזון. GettyImages
לא מרוצה מהסגל. גיא לוזון/GettyImages

***

לא כך גיא לוזון תכנן לפתוח את העונה הכי חשובה שלו כמאמן אירופי. עונה שבה הוא אמור להפוך מסנסציה של עונה ראשונה לסיפור הצלחה קבוע. הרבה שעות הקדיש לוזון ביום שלישי לישיבה עם מערך הסקאוטינג של סטנדרד ליאז'. זה כך כמעט כל יום בתקופה האחרונה. מחר (ששי) הוא פותח עונה שניה בליגה הבלגית במשחק מול שרלרואה וסטנדרד לא ממש מוכנה. מרבית הכוכבים נמכרו ואין עדיין מחליפים.

מישי בטשואי הבלגי שהיה מלך השערים של הליגה נמכר למארסיי בשישה מיליון יורו, וויליאם ואנקר הצרפתי עבר לדינמו מוסקבה בשמונה מיליון ויש עוד. המגן הימני דניאל אופרה ישחק בעונה הבאה בפורטו וגם הבלם הברזילאי קאנו עבר לבית חדש. אם לא די בכל אלה, לוזון עומד לאבד גם את החלוץ הניגרי אימו אזקיאל שהיה סגן מלך השערים שלו.

התקשורת הבלגית מודעת לכך היטב ואורבת בפינה. אנחנו מדברים ביום שלישי בערב, שעות לפני שפורסמו בבלגיה ציטוטים שלו, לפיהן הוא מעביר ביקורת על הבעלים וההנהלה. "אני כבר למוד ניסיון", הסביר. "לקחו רק חלק מהדברים שלי ועשו מהם כותרות שהגיעו גם לישראל. אמרתי לעיתונאים פה שהמצב שלנו לא טוב כי עזבו שחקנים ויש לי גם פצועים ומצד שני עוד לא התחזקנו. מכאן ועד להעביר ביקורת על הבעלים וההנהלה המרחק עצום. אני בקשר מצוין עם הנשיא ועובד איתו בשיתוף פעולה מלא".

אבל רוב הדברים שאמרת וצוטטו מדויקים, וזה נשמע כביקורת על המועדון שלא נערך כהלכה לעונה הקרובה.

"כל אחד יכול לפרש את הדברים כפי שהוא רוצה. אני רק ציינתי עובדות. סטנדרד שחררה הרבה שחקנים טובים אבל הנשיא וההנהלה יודעים שצריך לצרף ארבעה או חמישה שחקנים לסגל. המצב שלנו כרגע לא טוב".

לא כעסו על הדברים שלך בהנהלה? הרי מאמנים בדרך כלל נמנעים מלהוציא את הדברים החוצה.

"אף פעם לא פחדתי מהאמת ואף פעם לא חששתי להגיד מה שאני חושב. אני לא מעביר ביקורת על הנהלה, אבל כששואלים אותי שאלות אני אומר את האמת".

הנשיא לא התעצבן?

"לעולם השיחות שלי עם בעל הבית יישארו בינינו, אבל אני יכול להרגיע אותך שהיחסים שלי עם הנשיא מצויינים".

גם אחרי מה שאמרת?

"היחסים שלי עם הנשיא מצויינים".

יכול להיות שאמרת את הדברים בפומבי כדי לגרום להם שם למעלה להתעורר?

"לא אמרתי דברים כדי להעיר מישהו. בסך הכל אמרתי את האמת ואת המצב העובדתי של סטנדרד שבשלב הזה חסרה שחקנים. יש רשימה של שחקנים שאנחנו עוקבים אחריהם ומדברים איתם ונראה איך זה יתקדם".

היה הכרחי למכור את השחקנים ששיחררתם?

"היו הצעות שאי אפשר היה לסרב להן. היו סכומים שאי אפשר היה לסרב להם".

שקלת להרים ידיים ולהגיד להם שהמצב הזה לא מתאים לך?

"הייתי במצבים יותר קשים בחיים ובקריירה ולא הרמתי ידיים. זה ברור לכולם בקבוצה ואין חילוקי דעות ביני לבין ההנהלה. גם הם יודעים שצריך לצרף שחקנים".

בעונה השנייה אתה כבר מרגיש נוח יותר לומר את שעל ליבך?

"לא פחדתי להגיד מה שאני חושב גם בשבוע הראשון שלי בסטנדרד. לא מעניין אותי מה אחרים חושבים ומה הגישה של אחרים. אני יודע מה הציפיות שלי מעצמי ומה אני צריך לעשות כדי להגשים את אותן ציפיות. אם המצב בסטנדרד לפני שנה היה כפי שהוא עכשיו ערב פתיחת העונה, הייתי אומר את אותם דברים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

לוזון פתח את העונה שעברה בצורה מהממת. סטנדרד שעטה לעבר האליפות אחרי מספר שנים של יובש ולוזון הפך להפתעת העונה כבר בשנתו הראשונה כמאמן ישראלי באירופה. אלא שבפלייאוף, הקבוצה איבדה נקודות ואנדרלכט עקפה אותה וזכתה באליפות כשהיא משאירה לסטנדרד רק את הסגנות. אין ספק שזה מטריד נוכח היחלשות הסגל לקראת עונת ההמשך, אבל לוזון משוכנע שאין בקבוצה טענות כלפי איבוד האליפות במחזורים האחרונים.

"אין שום ביקורת עלי בתוך המועדון", קבע. "ההנהלה מרוצה מהעבודה שלי ואני מרוצה מהמועדון. אף אחד בסטנדרד ליאז' לא חשב שניאבק בעונה שעברה על האליפות עד הרגע האחרון. מאז עונת האליפות של סטנדרד לפני חמש שנים, זו הייתה העונה הכי טובה".

אז היו מרוצים שם מהעונה שעברה למרות שלא זכיתם באליפות?

"באליפות לא זכינו בגלל הקיזוז. אם לא הקיזוז, היינו אלופים. המטרה בתחילת העונה שעברה היתה לסיים בין שלוש הראשונות וברוב שלבי העונה היינו במקום הראשון. נאבקנו על האליפות עד המחזור האחרון. בגדול, הקבוצה השיגה מקום במוקדמות ליגת האלופות דבר שהיא לא השיגה בחמש השנים האחרונות".

אתה מחפש שחקנים ולא הבאת לסטנדרד שום שחקן ישראלי אפילו שעכשיו עומר דמארי פנוי, למשל.

"זה לא בריא בשביל שחקן ישראלי שיבוא לשחק בקבוצה אותה מאמן ישראלי. כל שחקן ישראלי שאני אביא לסטנדרד ייבחן בזכוכית מגדלת בגללי והאש תהיה עליו תמיד. זה לא נכון מבחינת השחקן ולא נכון מבחינתי. זה ייראה תמיד כאילו יש כאן קומבינה. עומר דמארי שהזכרת את שמו יכול להצליח יותר בקבוצה אותה לא יאמן ישראלי".

אז כל ידיעות הקיץ על המגעים להעביר את טאלב טואטחה ואייל גולסה לסטנדרד לא היו נכונות?

"לא נכונות".

כך זה יהיה תמיד כל עוד תאמן באירופה?

"לא יודע. זה מה שנכון לעכשיו".

טל בן חיים ודודו ביטון היו בבעיה בגלל שאתה אימנת את הקבוצה?

"מה שאמרתי היה ברור. אין לי עניין להתייחס למקרים ספציפיים".

סטנדרד בבעיה ערב פתיחת העונה, אבל אולי היריבות שלך גם נחלשו?

"האמת, אני לא יודע. אני לא מעודכן מה עשו בקבוצות האחרות וזה גם לא מעניין אותי. אני מרוכז רק בסטנדרד ובאיך אני הופך אותה לקבוצה טובה יותר. ברגע שאהיה שלם עם מה שיש לי, לא אדאג מהאחרות. כך זה היה תמיד".

כשהיית בבני יהודה, למשל, הסתכלת על הקבוצות האחרות בליגה.

"לא. גם בבני יהודה התרכזתי רק בבני יהודה. אתה יכול לשאול שם את האנשים. כשאני מכין את הקבוצה שלי למשחק, אני מתרכז רק בקבוצה שלי".

אז אתה לא יודע מי הפייבוריטית לזכות באליפות בלגיה?

"ממש לא. אני מבקש שלא יתרגמו לי כתבות. אפילו מתמונות כבר נשבר לי. אני מקבל כל יום למייל את מה שנכתב על סטנדרד ליאז' ורק מלראות את התמונות התבלבלתי. זה הרבה יותר בריא לנפש להיות רחוק מכל מה שמפרסמים. מאמנים נבחנים לפי תוצאות ולא לפי מה שמפרסמים עליהם".

עומר דמארי שחקן הפועל תל אביב. אדריאן הרבשטיין
"יהיה לו טוב יותר תחת מאמן לא ישראלי". עומר דמארי/אדריאן הרבשטיין

***

חופשה קצרה היתה ללוזון בישראל וכמעט כולה הוקדשה לעבודה. בשבועיים האחרונים הוא בבלגיה ועוקב מקרוב אחר מבצע צוק איתן שמסב לנו עד כה אבידות גדולות בנפש. "עצוב מאוד מה שקורה וכואב הלב על כל האובדן הזה. אני מקווה שהמלחמה תסתיים ושהחיילים יחזרו הביתה בשלום. יש לי את הערוצים הישראלים כאן בבלגיה ואני צופה כל הזמן".

אתה פוזל מדי פעם לדיווחים של התקשורת הבלגית על מה שמתרחש בישראל?

"לא. רק בערוצים הישראלים".

לבלגיה לא הגיעו ההפגנות נגד ישראל?

"לא יצא לי להיתקל בשום הפגנה. יכול להיות שהיתה, אבל אני לא ראיתי".

שחקנים שמשחקים עכשיו באירופה אומרים שהם מורידים פרופיל בתקופות כאלה.

"אין לי מה להוריד פרופיל כי כל הזמן אני באותו פרופיל. אני על הקו בין האימון לבית וזהו. כך זה היה בארץ וכך זה כאן".

המטרה שלך היא להישאר באירופה כמה שיותר?

"המטרה היא להצליח בעונה הקרובה, אבל ברור שהשאיפה הגדולה היא להישאר באירופה כמה שיותר".

אם מכבי תל אביב היתה רוצה אותך אחרי שפאולו סוזה עזב, לא היית חוזר?

"מי לדעתך מועדון גדול יותר - סטנדרד ליאז' או מכבי תל אביב?".

סטנדרד ליאז'.

"אז ענית לבד. זה הכל. כל עוד אני אוכל וזה יתאים לי, אני אשאר באירופה".

ג'ורדי קרויף המנהל המקצועי של מכבי תל אביב. מגד גוזני
לא ירוץ אחר הצעה ממכבי תל אביב. ג'ורדי קרויף/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully