וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שקורה באשקלון: סיפור הירידה של הפועל אשקלון לליגה א'

15.5.2014 / 14:52

פיטורי מאמן הזויים, סכסוכים כספיים, שחקנים נגד אזגי, בלגן, גועל וריקבון. הפועל אשקלון רצתה לעלות ליגה, אחר כך היא רצתה לגמור את העונה ואז היא מצאה את עצמה בליגה א'. אזגי: "נתתי הכול. זו ליגה לא מקצוענית". האם מדובר בסופו של מועדון?

בקיץ סימנו בהפועל אשקלון מטרה אחת – חזרה לליגת העל. עם תקציב גבוה, שחקני רכש בכירים ומאמן בדמותו של דני גולן, האנרגיות היו חזקות והתקוות גבוהות. בהתחלה הכול עבד כמו שצריך. אשקלון פתחה טוב את העונה ורצה בצמרת הגבוהה. ואז הכול נעצר. כדור השלג החל להידרדר בפתיחת הסיבוב שני וצבר תאוצה. סדרה של תקלות קטנות-גדולות שלחו הקבוצה של פרוספר אזגי אל המקום ה-15 מחזור אחד לפני הסיום וללא סיכוי מעשי להימנע מירידה לליגה א'. אז מה באמת קרה שם באמצע הדרך? סיפורה העצוב של ממלכת פרוספר אזגי 2014.

ליגה לאומית בוואלה! ספורט

בעלים הפועל אשקלון פרוספר אזגי. ניב אהרונסון
"נגעל מהשחקנים". אזגי/ניב אהרונסון

אשקלון סיימה את הסיבוב הראשון במקום השלישי, נקודה אחת פחות מהפועל פתח תקוה במקום ממנו עולים לליגת העל. הסיבוב השני נפתח עם הפסדים לנצרת עילית (1:0) ומכבי יבנה בבית (2:0). הקבוצה ירדה למקום הרביעי והפער מפתח תקוה צמח לארבע נקודות. זה כנראה היה יותר מדי עבור אזגי שרצה לעלות והמאמן גולן פוטר ב-1 בינואר. שלושה שבועות לאחר מכן מונה אייל לחמן למחליפו. מאז ועד היום ניצחה אשקלון שלוש פעמים בלבד, כאשר פעמיים היריבה הייתה מכבי אום אל פאחם. עם גולן היו לאשקלון 51 אחוזי הצלחה. עם לחמן 33 בלבד.

"אחרי 15 מחזורים היו לנו 26 נקודות מתוך 45 אפשריות ומקום שלישי", אומר גולן, שעדיין נשמע שבור מכך שהפרויקט עליו עבד נלקח ממנו. "התקרבנו לינואר והיו דרושים מספר שינויים, אך פרוספר לא רצה לעשות אותם. קבענו שנעשה שינויים, דיברנו להוסיף חיזוק של שחקן או שניים בהתקפה ואז כשהגענו לזה, פרוספר לא כל כך רצה לעשות שינוי. הבנתי ממנו שמצד אחד הוא לא רוצה להמשיך הלאה, אבל אחרי שפוטרתי הוא כן עשה מהלכים להתקדם. פרוספר רצה לעשות דברים בדרך שלו שלו והוא עשה טעות גדולה. צר לי שזה נקלע למצב הזה ואין בי שמחה לאיד. עשיתי ימים ולילות כדי להגיע למצב שהגענו אליו. חודשיים נסעתי הביתה לצפון רק בסופי שבוע ולא ראיתי את הבית וזה פשוט מאכזב".

אזגי עצמו הסביר מסביר במעומעם את הסיבות לעזיבת גולן: "זה לא היה מסיבות מקצועיות אלא בגלל מערכת היחסים בינו לבינו. קרו דברים שלא היו צריכים לקרות ולכן החלטתי להפסיק את ההתקשרות ואני לא רוצה לפרט". גורמים במועדון מסבירים שאזגי היה פגוע מגולן לאור התבטאויות בהן נרמז שהבעלים לא משקיע בקבוצה. זאת לאחר שבכמה משחקים בהם הקבוצה איבדה נקודות בדקות האחרונות טען המאמן בראיונות לתקשורת שאין לו מחליפים ראויים. "היה תקציב ברור ואני אף אישרתי לחרוג ממנו במיליון שקל. גולן בחר לשים את הכסף על כמות קטנה של שחקנים ובגלל זה לא היו מחליפים, לאשקלון היה את התקציב השני בגודלו בלאומית", מסביר הבעלים.

גורמים באשקלון הסבירו שהשיקול של אזגי היה גם כלכלי. בשל הנסיעות הארוכות של גולן כל יום מהצפון, עלויות הרכב שלו והדלק עמדו על 12-13 אלף שקל לחודש ואזגי לא אהב את זה. אחרי כמה משחקים לא טובים כשגם הקהל היה מאוכזב אזגי נסחף עם הזרם והעצבים וסיים את ההתקשרות. היום הוא מתחרט: "טעיתי, אולי הייתי צריך לעשות את הדברים אחרת, אבל נפגעתי. אני משקיע 2.5 מיליון שקל מהבית וציפיתי ממאמן להתנהג אחרת. פעלתי מתוך עצבים וכעס. בדיעבד לא הייתי עושה את זה".

דני גולן מאמן הפועל אשקלון. ניב אהרונסון
גם אזגי מבין שטעה. גולן/ניב אהרונסון

הכעס של אזגי הוביל גם לאסיפת קבוצה בה דיבר עם השחקנים על האכזבה מיכולתם: "שחקנים ישלמו את המחיר וכבר שניים משוחררים מהקבוצה, אתה גיל בלומשטיין ואתה ג'יבריל סידיבה". ההודעה התקבלה בהלם מוחלט. "סידיבה היה הכי יקר בקבוצה ורק התלונן והפסיק לשחק אז בכסף הזה חשבתי שאפשר להביא שחקנים יותר טובים", מסביר אזגי. "בלומשטיין היה פצוע ורצינו לעשות זעזוע אז הלכנו על זה. אבל זאת לא הנקודה. הכול היה מאבקי אגו".

בעוד אזגי מטיל את האשמה בשחקנים. הם מטילים את האשמה בו. באשקלון תמימי דעים שההחלטה של אזגי פגעה בקבוצה. סידיבה, מספרים שם, היה השחקן החשוב בסגל. בלומשטיין שעבר לבני לוד נותן את הגרסה שלו: "לא הסתדרתי עם פרוספר לגבי דברים שקשורים לחוזה ולא היו בינינו הסכמות. הוחלט מה שהוחלט ועזבתי את הקבוצה. אני עדיין בהלם מכל מה שקרה וההידרדרות של הקבוצה כי עד ינואר היינו מקומות 2-3 עם הפנים לעלייה ובסוף הם יורדים ליגה ואפילו לא במבחנים".

שחקנים בקבוצה מדברים על בעיה נוספת שגרמה לנתק: "אחרי שסירבנו לקצץ 10 אחוז מהשכר התייחסו פה לשחקנים מרכזיים לא יפה וזה פגע בקבוצה". על מה מדובר? אזגי עונה: "חיים מלכה (שחקן בית שמשמש גם כעוזר מאמן – א.ס) לא הסכים לקיצוץ, נפגעתי והתנתקתי מהמועדון. שלושה חודשים לא הגעתי לאימונים ולא התעניינתי ולכן לא ידעתי מה קורה בין לחמן לשחקנים. כל שבוע היה פיצוץ עם שחקנים, אבל אף אחד לא אמר להנהלה ואף אחד לא עדכן. רק שני מחזורים לסיום כשהבנתי שהסתבכנו חזרתי והתחלתי להגיע לכל אימון. הבנתי שהשחקנים טוענים שלחמן כל הזמן צועק ומשפיל אותם והם מתוסכלים. אם הייתי יודע, הייתי מטפל בזה קודם. כשהגעתי לאימונים, הם התחילו להגיד שכשאני שם הוא כבר לא מקלל ומשפיל אותם והרבה דברים שלא ידעתי. וגם אם המאמן עושה את זה, המטרה היא להעיר אותם שיצליחו והם החליטו עוד יותר לא להתאמץ ופגעו בי ובעצמם שהורידו אותנו ליגה".

ממה אזגי כל כך נעלב? הבוס מסביר: "כינסתי את חיים מלכה, עוז יפרח, קרלוס צ'קאנה, דני גולן וגבי בורשטיין ואמרתי להם שיש בעיות עם הטוטו ואם הם לא יעבירו את החלק הבסיסי שזה 600 אלף שקל תהיה בעיה. אמרתי להם שבמקרה כזה ידברו עם השחקנים וכולם יקצצו 10 אחוז מהשכר כדי שנוכל לשמור על הסגל ולנסות לעלות והם נתנו לי אישור לכך. מלכה חזר אליי ואמר: 'הם לא מוכנים ואף אחד לא רוצה לחתום'. נפגעתי, אבל ציפיתי שלפחות החמישה שדיברתי איתם ונתנו לי מילה יקצצו. פניתי שוב למלכה והוא ענה: 'אני לא דופק את החברים שלי'. מאותו רגע לא הגעתי יותר למועדון. קפטן שביקש ממני לחזור ולסיים את הקריירה באשקלון ככה מתנהג? לא רציתי להיות שם. פשוט התנתקתי".

שחקן הפועל רמת גן, ג'יבריל סידיבה. ברני ארדוב
שוחרר באמצע האסיפה. סידיבה/ברני ארדוב

עד כמה המצב באשקלון באמת רקוב? סיפור גבי בורשטיין יכול לענות על השאלה. מאמן השוערים הדריך את הקבוצה באופן זמני אחרי פיטורי גולן ולקח שתי נקודות משלושה משחקים. אזגי לקח אז את הזמן, חיפש "מאמן שיעלה אותנו ליגה". הוא מצא את לחמן ובמקביל הסתכסך עם בורשטיין ופיטר אותו בחודש מרץ. בורשטיין: "הייתה לנו חצי שנה מצויינת עם דני גולן ואף אחד לא מבין למה פרוספר עשה את מה שעשה. אני המשכתי כמאמן ראשי וכשלחמן הגיע חזרתי לתפקיד שלי עד הרגע שפרוספר החליט לשלם לכולם ולי לא. אמרתי לו שאני לא מתכוון להגיע אם לא אקבל משכורת ואין לי איך לשלם את הנסיעות מתל אביב, אבל לחמן שכנע אותי להמשיך ושדברים יסתדרו עד שפרוספר עצמו הודיע לי לא להגיע יותר".

אזגי מגיב: "זה מקרה שונה. הוא רעל אמיתי והסית בכל פינה במועדון. לא רק ששילמתי לו הכול הוא גם חייב לי 13 אלף שקל מפרעה שלקח ואני תובע אותו. בכל פינה הוא היה עושה לי בלגן עד שלא הייתה לי ברירה ופיטרתי אותו. השוער גליל בן שנן קרוב אליו ומהרגע שהוא עזב הוא הפסיק לשחק והרבה בגללו ירדנו ליגה. לא נורא, יש לו חוזה בשנה הבאה והוא יצטרך לרדת איתנו". אגב, אנשים במועדון דווקא ראו בבורשטיין דמות חיובית במערכת והמאמן אף המשיך לעבוד עם בן שנן פעם בשבוע גם לאחר שעזב את אשקלון.

כשלחמן הגיע לאשקלון, הקבוצה כבר הידרדרה עד למקום ה-11 לאחר המחזור ה-21. "אם פרוספר היה מבין בכדורגל, הוא היה יודע שלחמן בכלל לא מתאים לסוג של הסגל שהיה כאן", אומרים באשקלון. "לחמן מאמין בלוחמים ופייטרים וכאן יש חבורה של שחקנים שרק רצו לסיים את הליגה. לחמן בא לצלם אימונים, סטטיסטיקות ושחקנים צחקו, רצו לגמור את העונה בשלום והוא ניסה לשדר אווירה של ריאל מדריד והכול טוב. הוא גם הלך מהתחלה עם גב לפרוספר מול השחקנים וזה פגע בו. הוא איבד אותם".

"אין באמת באשקלון אווירה של כדורגל או הנאה, זה מקום עבודה. היה מצב שהיינו בצמרת אז הייתה התלהבות וכשהיה ברור שלא נעלה, הכדורגל הפך פחות מעניין ורצינו לגמור את העונה", מספרים שחקנים. "לחמן היה אומר לנו באספות: 'תנו כבוד לפרוספר. אז מה עם הוא צועק והמוני, אז מה אם הוא אומר את מה שהוא חושב? לפחות הוא אומר דוגרי בפנים ולא הולך ומתלכלך מאחורי הגב. יותר מדי היסטוריה יש לכם איתו, אבל הוא דואג לכם למשכורות ושהכול יהיה כמו שצריך ולהתעסק בכל מה שהיה כאן בפעם וביחסים איתו זה לא תרוץ'. הוא הלך עם פרוספר וזה לא דבר בריא מול שחקנים באשקלון". אגב, לחמן עצמו סירב לדבר ובסביבתו מספרים שהוא שבור מאז יום שישי וההפסד לראשון לציון (4:0) שהוריד את הקבוצה. "אף פעם הוא לא הסתגר והרגיש ככה, הבן אדם שבור".

אייל לחמן מאמן הפועל ראשון לציון. ברני ארדוב
לחמן בא לצלם אימונים, סטטיסטיקות ושחקנים צחקו/ברני ארדוב

ברמה המקצועית שחקנים מרכזיים כמו יחיאל צגאי, ברוך דגו ומאיר גבאי לא היו מחוברים ללחמן והייתה אווירה מאוד שלילית מולם. שחקנים מספרים. "לחמן ניסה להביא את הפילוסופיה שלו שכולם יילחמו ויעשו הגנה, ירדפו אחרי המגנים וכל מיני דברים ששחקנים כאן לא התלהבו לעשות. פרוספר חיפש לשחקנים קבוצות בינואר וכשהם נשארו הם שיחקו בלי חשק. לחמן היה צריך לעזוב אחרי שבועיים כשהבין מה הלך כאן, אבל אולי הוא פחד שזה יפגע בשם שלו. כששחקנים לא הקשיבו לו הוא נפל עליהם, השתולל ונראה היה שהוא יוצא מדעתו. הוא אמר לשחקנים מה הוא חושב עליהם בפנים, היו פיצוצים וזה לא הוסיף ההידרדרות פשוט נמשכה".

מאיר גבאי יצטרך לעשות חושבים בסוף העונה. אחרי אירועי רמת השרון אפשר להגיד ששתי קבוצות של הבלם יורדות ליגה בעונה אחת. באשקלון יש רק ביקורת לגבי הבלם: חוסר רצינות, היעדרות מאימונים, חוסר השקעה, משחקי 'חתול ועכבר' מול המועדון. אזגי זכור כאיש שקלט את גבאי במצב בו קבוצות פחדו לגעת בו ונשמע מאוכזב ממנו: "הוא הגיע אלינו אחרי התרסקות. בהתחלה עוד היה בסדר, אבל אחר כך החלה התנגחות עם לחמן והוא עשה מה שהוא רוצה. אפילו בשבוע האחרון הוא נעלם מאימון, אבל לא הייתה ברירה והוא פתח כי חיים מלכה פצוע. פעם לא היה לו הסבר, פעם אחרת אמר שהמאמן אמר לו לא להגיע, כל פעם משהו אחר. יש לו חוזה לעונה הבאה והוא יירד איתנו. אין הנחות לאף אחד".

מקצועית, אשקלון לא הצליחה לעצור את ההידרדרות ובשישי תרד כנראה לליגה א'. אשקלון ירדה לאחרונה לליגה השלישית בסיום עונת 2006/7 ותוך שלוש שנים עלתה שתי ליגות לליגת העל. כעת הנדנדה נמשכת. "פעלתי מתוך אמוציות והכל הסתבך", מבכה אזגי. "קרבות אגו בין שחקנים למאמן, בלגן וירדנו ליגה. אני חייב שתי משכורות? אם אעזוב את המועדון הם גם לא יראו את הכסף, אז לא היה שווה להם לוותר על 10 אחוז כדי שנשרוד ואולי נתחזק ונעלה ליגה? הם פשוט טיפשים כי הכתם עליהם והשבעה שחתומים יירדו לליגה א' עם הקבוצה".

למה כולם עם חוזה פיקס? זה לא מוסיף מוטיבציה.

"ככה החלטתי, אולי טעיתי וזה גרם לשחקנים לעשות מה שהם עשו. אנשים צריכים להבין שהטעות היא שמגדירים את הלאומית כליגה מקצוענית כי היא לא. כולם שם שחקנים שמנסים לגמור את החודש, עם חובות ועם הרבה מאוד בעיות והיא מזמן לא מקצוענית. בהתאחדות יודעים את זה, אבל שומרים אותה כמקצוענית כי צריכים 18 קבוצות מקצועניות על פי פיפ"א. הליגה הזאת היא הכול חוץ ממקצוענית".

האם אזגי יירד עם אשקלון וינסה להעלות אותה שוב ללאומית? סביר להניח שכן, אבל כרגע הבעלים מסרב להתחייב: "אין לי תשובה ואני לא יודע מה יהיה. אני כרגע מבין שהעסק הזה רק עולה לי כסף ובריאות. אני נהיה חולה מהמועדון הזה ונגעל מכל ההתנהגות של שחקנים ואנשים מסביב. אם בעונה שעשיתי שנתתי כל מה שיש לי, מגיעים למצב כזה אני כבר לא יודע אם אני רוצה להיות חלק מזה".

שחקן רמת השרון מאיר גבאי יוצא מבדיקת פוליגרף. מגד גוזני
חתול ועכבר. גבאי/מגד גוזני
שחקן הפועל אשקלון ברוך דגו מול שחקני הפועל ירושלים. ניב אהרונסון
לא הסתדר עם לחמן. דגו/ניב אהרונסון
פרוספר אזגי הבעלים של הפועל אשקלון. קובי אליהו
ימשיך או לא? אזגי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully