וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות

אסף רביץ

30.4.2014 / 15:03

ההחלטה של סילבר, ביצועה הנחוש והתמיכה הגורפת לה זכתה הפיגו את החשש של-NBA אין מה לעשות מול בעל קבוצה סורר, ואפשרו לחברה האמריקאית לבטא אמירה חד משמעית ופשוטה: גזענים לא יכולים להיות חלק מהמשחק. אסף רביץ על השעיית בעלי הקליפרס דונלד סטרלינג מה-NBA

שלטי מחאה נגד דונלד סטרלינג, לוס אנג'לס קליפרס. AP
טוב שמדי פעם מגיע מישהו כמו סטרלינג ומזכיר לנו למה הרגישות הגבוהה הזאת חשובה/AP

דונלד סטרלינג לא היה נשאר בעלים של קבוצת NBA בכל מקרה. הזעם בציבור האמריקאי על האמירות הגזעניות שלו היה גדול מספיק כדי להעלים אותו מהחיים הציבוריים בכל מחיר. ספונסרים היו עוזבים את הקליפרס, שחקנים לא היו מוכנים לשחק עבורו, המאמן המוערך דוק ריברס לא היה נשאר בקבוצה - בסופו של דבר לא הייתה נשארת לסטרלינג ברירה. אומרים שהוא עקשן, אבל הפעם המרחב הציבורי היה מוכן להיות עקשן הרבה יותר.

לא תמיד אפשר להבין למה דווקא אירוע מסוים פורץ את מחסום האדישות והופך לסנסציה תקשורתית וציבורית. בעקבות ההקלטה החדשה, צפו מחדש אירועים מהעבר בהם סטרלינג פעל באופן גזעני וסקסיסטי, לא רק דיבר על כך בשיחה פרטית. גם סתם התעמרות בעובדים הייתה מנת חלקו של מי שנחשב לאחד מהבעלים הגרועים ביותר של קבוצת ספורט מקצוענית בארה"ב. אבל אפילו מאדם כמו סטרלינג היה מפתיע וקצת מבהיל לשמוע אמירות כל כך בוטות, גזענות כל כך מזוקקת. בדיוק כפי שתמונה מדויקת מאזור לחימה יכולה ליצור אפקט עולמי הרבה יותר חזק מעשרות נתונים של הרוגים ופצועים, כך גם אמירה שנוגעת בנימים הרגישים ביותר יכולה לחסל את החיים הציבוריים של אדם שהתנהג בהתאם לדעותיו בלי יותר מדי בושה לאורך השנים.

הגזענות בקליפרס, סיקור מיוחד:

ה-NBA הודיעה: דונלד סטרלינג מושעה לכל החיים

הקליפרס אחרי השעיית סטרלינג: "כולנו במקום טוב יותר"

עוד מסטרלינג: ”בישראל מתייחסים לשחורים כמו לכלבים”

צפו באנימציה מופרעת על מעללי דונלד סטרלינג

"זה רגע מכונן ל-NBA. צריך להראות אפס סובלנות"

הפלייבוי מ-LA: עוד על דונלד סטרלינג

דונלד סטרלינג בעלי לוס אנג'לס קליפרס. AP
גזענים מסוגו מסתובבים בינינו, כולל בתפקידים בכירים ובעמדות כוח. סטרלינג/AP

אנו חיים בתקופה שמתאפיינת ברגישות גבוהה. לפעמים נדמה שהדבר שהדור הנוכחי יודע לעשות הכי טוב זה להיעלב ולהפיץ את העלבון שלו ברבים. העליהום התקשורתי/ציבורי/ויראלי בעקבות אמירות בעייתיות יכול להיות מוגזם והרבה פעמים הוא כזה. לכן, טוב שמדי פעם מגיע מישהו כמו סטרלינג ומזכיר לנו למה הרגישות הגבוהה הזאת חשובה. גזענים מסוגו מסתובבים בינינו, כולל בתפקידים בכירים ובעמדות כוח. עם כל הביקורת על עידן הפוליטיקלי קורקט, טוב לדעת שכאשר דעות חשוכות נחשפות, אפילו בדרך בעייתית, זה כבר לא משהו שעוברים עליו בשתיקה.

לאור זאת, אדם סילבר יכול היה לקבל החלטה מתונה יותר ולתת לאפקט הציבורי לעשות את שלו ולגרש את סטרלינג מה-NBA. אבל הוא בחר להפוך את ההחלטה הגדולה הראשונה שלו כקומישינר להצהרה חד משמעית. פחות מיום עבר, וכבר קיים קונצנזוס שמדובר בהחלטה מצוינת. סילבר קרא נכון את המפה, זיהה שמדובר באירוע נדיר בחומרתו ולא בשערורייה חולפת והבין את חשיבות הממד ההצהרתי. הוא איחד סביבו את השחקנים, הבעלים, התקשורת והקהל הרחב. גם הדרך הייתה מוצלחת - הצהרה ראשונית על בדיקה, ביצוע בדיקה מאוד מהירה והחלטה חד משמעית מספר ימים לאחר התפוצצות הפרשה.

מהות ההחלטה של סילבר מפיגה את החששות שעלו בימים האחרונים שלליגה אין יותר מדי מה לעשות מול בעל קבוצה סורר. חוקת ה-NBA נותנת לקומישינר כוח עצום לפעול נגד מי שאינו ראוי להיות בליגה. בין הפרשנים יש כבר כאלה שמבקרים את דיוויד סטרן, הקומישינר היוצא, על כך שהוא לא פעל נגד סטרלינג בפרשות הקודמות. הביקורת חשובה (וצריכה לכלול גם את סילבר שהיה יד ימינו של סטרן באותה תקופה וגם את התקשורת שלא הציפה את הפרשות הקודמות), אבל לזכותו של סטרן ייאמר שהוא זה שאחראי על חוקת הליגה שאפשרה לסילבר לפעול באגרסיביות נגד סטרלינג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קומישינר ה-NBA אדם סילבר. AP
מנהיג נולד. אדם סילבר/AP

את ההחלטה של סילבר צריך לפרק לשני גורמים. הראשון הוא ההשעיה לכל החיים והקנס - אלה הכלים החמורים ביותר שסילבר יכול להפעיל בעצמו. ההשעיה אינה אומרת שסטרלינג לא יוכל להישאר הבעלים, אלא שהוא לא יוכל להיות שותף פעיל בניהול הקבוצה. השני הוא כפיית מכירת הקבוצה - את זה סילבר אינו יכול להחליט בעצמו אלא נדרשת לשם כך הסכמה של 75 אחוז מהבעלים בליגה. סילבר צפוי לקבל את ההסכמה של כולם, הרוב כבר הביעו תמיכה פומבית במהלך (כולל מארק קיובן שהביע ספקות לפני כן). התהליך הזה, בהנחה שהליגה תוציא אותו לפועל באופן מיידי, אמור לקחת בסך הכול עשרה ימים.

מה סטרלינג יכול לעשות נגד הצעדים של סילבר? פרשנים הביעו שני חששות מרכזיים, אך נדמה שעבור שניהם יש פתרונות טובים. הראשון הוא שסטרלינג ימשוך את המכירה זמן רב או ידרוש סכום מוגזם. לפי דיווחים שונים, זה לא יתאפשר כי יש לליגה אפשרות להשתלט על תהליך המכירה ולבצע אותו בעצמה. החשש השני הוא שסטרלינג יפנה לערכאות משפטיות נגד חוקיות המהלך של סילבר, כדאי לזכור שסטרלינג הוא עורך דין שמרבה לפנות לבתי המשפט בכל מיני מצבים. אך לסטר מאנסון, הפרשן המשפטי של ESPN, טוען שאין כאן קייס - חוקת ה-NBA מאוד ברורה לגבי כוחו של הקומישינר והיותן של ההחלטות שלו סופיות. לפי מאנסון, אם סטרלינג יפנה לבית המשפט הוא יידחה במהרה. עד כה סטרלינג לא הגיב לעונש שקיבל, יכול להיות שהוא מחפש פרצות בחוקה אך רוב הסיכויים הם שהוא ייאלץ להשלים עם המצב.

לוחות הזמנים עדיין אינם ברורים, אך ניתן להניח שסילבר ישאף לבצע את תהליך המכירה כמה שיותר מהר, כך שבעונה הבאה כבר יהיה לקליפרס בעל בית חדש. סטרלינג, שקנה את הקבוצה ב-12 מיליון דולר בתחילת שנות ה-80, צפוי להרוויח כמיליארד דולר מהמכירה ואולי אפילו יותר. בתקופה האחרונה מחירי הקבוצות מאמירים בקצב מסחרר, לא מזמן מילווקי נמכרה ב-550 מיליון דולר, ומדובר בקבוצה החלשה בליגה שנמצאת באחד השווקים הקטנים ביותר. הקליפרס זה מועדון שנמצא בלוס אנג'לס ומחזיק בשניים מהכוכבים הגדולים בליגה, סגנון המשחק של הקבוצה מלהיב במיוחד כך שזכויות השידור צפויות להיות בשמיים.

שחקני לוס אנג'לס קליפרס עם בגדי אימון הפוכים כמחאה. AP
ניתן להניח שסילבר ישאף לבצע את תהליך המכירה כמה שיותר מהר, כך שבעונה הבאה כבר יהיה לקליפרס בעל בית חדש/AP

כמה סמלי שסטרלינג מודח בדיוק כשהקבוצה מתחילה להצליח. עשרות שנים הוא קיבל החלטות רעות, סמך על האנשים הלא נכונים ונחשב לאחד הבעלים הקמצנים ביותר בליגה. למרות המיקום האידיאלי, הקליפרס היו הבדיחה של עולם הספורט ונדמה היה ששום דבר טוב לא יכול לצמוח כל עוד סטרלינג מחזיק בקבוצה. זה השתנה כשכריס פול הגיע, בעקבות הווטו על הטרייד שלו ללייקרס, ותוך כדי כך בלייק גריפין הפך לפרנצ'ייז פלייר בזכות עצמו. בקיץ האחרון סטרלינג סוף סוף השקיע יותר מהרגיל, בעיקר בהבאת דוק ריברס.

לכן, להחלפת הבעלים תהיה גם משמעות מקצועית. בהנחה שיגיעו אנשים שיהיו מוכנים להשקיע יותר מסטרלינג, זה בדיוק הזמן הנכון לכך. הקליפרס נמצאים בשלב בו הם צריכים את השחקן-שניים הנוספים שיעשו את ההבדל - מומחה הגנה לכנף ושחקן פנים מחליף יהפכו את הקבוצה שכבר עכשיו מועמדת לאליפות לקונטנדרית בכירה, אך לשם כך הם יצטרכו לשלם מיסים. מי שיהיה מוכן לשלם על הקבוצה מיליארד דולר בוודאי יהיה מוכן לתת את האקסטרה כדי להגדיל את הסיכוי לאליפות.

דוק ריברס, מאמן לוס אנג'לס קליפרס. GettyImages
עם הפוטנציאל שיש לקליפרס, יהיה מי שישים עליהם מיליארד דולר. ריברס ופול/GettyImages

אך עוד לפני העתיד ישנו ההווה, הקליפרס ניצחו הלילה את גולדן סטייט בתצוגת תכלית מרשימה של כל השחקנים, במה שנראה כמו תגובה להודעה של סילבר, ועם ההתפתחויות המשונות במערב זו יכולה להיות העונה שלהם. הם עדיין צריכים לעבור את גולדן סטייט העקשנית ששדרגה מאוד את משחק ההתקפה שלה במשחקים האחרונים (אפרט על כך באחת הכתבות הבאות, אלא אם כן יקרו עוד עשרה דברים מדהימים עד אז), אבל עם האנרגיות המחודשות לא כדאי לפסול את האפשרות שהסיפור הזה עוד ייגמר באליפות.

אבל בתמונה הגדולה הכדורסל משני בפרשה הזאת. העיקר זו האמירה החד משמעית והפשוטה שגזענים לא יכולים להיות חלק מהמשחק. עוד לפני הפוליטיקה והשאלות המשפטיות, נדמה שהתגובה החריפה כל כך של סילבר, השחקנים ורוב הבעלים האחרים נבעה מגורם פשוט מאוד - דונלד סטרלינג הגעיל אותם, הם לא רצו כל קשר איתו ועם הדעות שלו. זאת הבשורה הטובה ביותר שניתן לקחת מהפרשה העצובה הזאת.

שלטי מחאה נגד דונלד סטרלינג, לוס אנג'לס קליפרס. AP
העתיד ורוד מתמיד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully