וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בית משוגעים"

פניני, בלאט, גרשון, כספי, אדלשטיין, האיגוד, הפרשנים, שרף. אריק שיבק, מאמן הנבחרת היוצא, יכול כעת לענות על כל השאלות הקשות ללא חשבון, כולל המקום בו עבד ומתואר בכותרת. "הרמתי גבה כשמועמדים לאימון הנבחרת אמרו שביקשו מהם 'להציל' את הנבחרת". הבלוג של גרינוולד

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל בכדורסל. AP
"מעט מהעבודה שלנו באגף המקצועי קיבלה חשיפה". שיבק/AP

בקומה השלישית של בניין איגוד הכדורסל בשדרות יהודית בתל אביב נמצא חדר הישיבות הגדול. שלשום התבצר שם שאול אייזנברג והפך לקרקס את הישיבה החגיגית שתוכננה לרגל אישור מינויו של ארז אדלשטיין למאמן הנבחרת. בקומה הראשונה שוכן האגף המקצועי של האיגוד, בראשו עמד בשנים האחרונות אריק שיבק.

מקומה 1 נוהל, למעשה, הכדורסל הישראלי ה"טהור": שם בנו שיבק ועוזריו תורות אימון לכל הגילאים, עקבו אחר המתרחש בליגות הנערים והנוער, פיקחו על אקדמיית הכדורסל בוינגייט - אך בעיקר השתדלו לשרוד בתוך הכאוס שהתחולל ממש מעליהם, בקומות 2-3, קומות הפוליטיקאים והפונקציונרים.

תקציר האירועים מהשנתיים האחרונות: הדחת יו"ר במעין פוטש פוליטי (שי שני), מערכת בחירות סוערת (בחסות סיעת "עוז"), התפטרות היו"ר חדש (אבנר קופל), סערה פוליטית נוספת, מינוי גנרל לשעבר ליו"ר (דן חלוץ), פניות לבתי משפט, צעקות, השמצות, הקמת ופירוק בריתות, טענות לשחיתות, הלוואות כספיות מעובדי איגוד (שהם דה-פקטו עובדי מדינה) לפוליטיקאים, ניסיון להדחת מבקר ויועץ משפטי, מהומות באיגוד השופטים, טענות כלפי המנכ"ל, ועוד ועוד ועוד. הגינה של אבי לוזון מהכדורגל מעולם לא נראתה ירוקה יותר.

"בית משוגעים", מתאר שיבק בצורה קצרה וקולעת - וכעת משנפרד מתפקיד המאמן הלאומי, ובקרוב גם מכובעו הנוסף בראש האגף המקצועי, מספר לראשונה בהרחבה על המציאות הבלתי-אפשרית בה נגזר עליו ועל עובדיו לחיות.

- איך עושים את זה?

"הרבה פעמים ביקשתי מהעובדים שלי: 'שימו עוד כמה שכבות של בטון מעליכם, אל תקשיבו, אל תתייחסו, זו הדרך היחידה לשרוד את בית המשוגעים הזה'. ניהלתי את האגף המקצועי בתקופה הכי קשה בתולדות הכדורסל הישראלי. בזמנים הכי קשים, כשכל יום פרץ משבר אחר, אנשים היו מתקשרים אליי ושואלים מה קורה למעלה. אמרתי להם: 'אין לי מושג. אני נכנס לאינטרנט וקורא'.

"באופן אישי ניתקתי את עצמי לחלוטין מהקטע הפוליטי, וככה גם העובדים שלי - שלדעתי עשו עבודה מדהימה. עשינו באגף המקצועי כל כך הרבה דברים חדשים. קידמנו יוזמות. הוקמה אקדמיה. הוקמה נבחרת גבוהים. שונו דפוסי עבודה בכל שכבות הגילאים. אל תשכח שהאגף המקצועי הוקם רק לפני כמה שנים, ע"י שי שני, שלקח החלטה מצוינת לדעתי - שהיא להפריד בפעם הראשונה מבחינה מבנית את החלק המקצועי מהחלק הפוליטי. בכל השנים היו פוליטיקאים בגופים המקצועיים, ועכשיו באגף עובדים אנשי מקצוע".

- על כל העשייה שלכם העיבה מבחינה תדמיתית ההתנהלות של הפוליטיקאים. זה תסכל אותך?

"זה מה שהכי כואב לי: שכ"כ מעט מהעבודה שלנו באגף המקצועי קיבלה חשיפה בתקשורת. גם בשיחות איתך וגם בשיחות עם עיתונאים אחרים הייתי אומר: 'בואו, תכתבו על האגף'. הזמנו את התקשורת לאימון של נבחרת הגבוהים, כולם אמרו 'וואו', אבל בקושי כתבו איזו כתבונת. מצד שני, מה אמר X ל-Y בקומות למעלה - זה תמיד גרף כותרות עצומות. חבל. יום אחד פגשתי את דיוויד בלאט במשחק של האקדמיה. 'מה אני אגיד לך', הוא אמר לי, 'כל הכבוד'. אני בנאדם שלא מחפש שיטפחו לו על השכם, אבל יש אצלנו הרבה עובדים שזה הפריע להם. שבמקום לכתוב על העשייה האמיתית כתבו על המלחמות. כרגע, אני אומר, יש שני גופים שונים באיגוד: יש את האגף המקצועי, ויש את יתר איגוד הכדורסל. לצערי הגוף השני קיבל כמעט את כל החשיפה ונוצרה תחושה שזה הדבר היחיד שיש לכדורסל הישראלי להציע".

רשמית: ארז אדלשטיין מאמן נבחרת ישראל

למה ארז אדלשטיין הוא האיש הנכון במקום הלא נכון?

הסוגיות הבוערות שיעסיקו את אדלשטיין בתפקידו החדש

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל (ימין) עם דיוויד בלאט מאמן נבחרת רוסיה. ברני ארדוב
"יום אחד פגשתי את דיוויד בלאט במשחק של האקדמיה. 'מה אני אגיד לך', הוא אמר לי, 'כל הכבוד'". שיבק ובלאט/ברני ארדוב

***

בארבע השנים האחרונות אימן שיבק את נבחרת ישראל, עד שהוחלף השבוע באדלשטיין. סיכום נוסף: שתי העפלות ליורובאסקט; מקום 13 ביורובאסקט 11' בליטא (מאזן 3:2), מקום 21 ביורובאסקט 13' בסלובניה (4:1).

- הצלחה או כישלון?

"ראיתי שבאחד האתרים פרסמו את הרקורד שלי כמאמן הנבחרת. מאזן של 25:36, כולל ניצחונות על איטליה, סרביה, מונטנגרו. מכובד. מולי קצורין לקח את הנבחרת למקום 7 ביורובאסקט 03', ואחריו הגיע צביקה לשלושה קמפיינים. הוא סיים פעמיים במקום 9 ופעם אחת במקום 15 - אבל היו מקרים שכמעט ולא עלינו לאליפות אירופה. לכל מאמן ולכל נבחרת יש תקופות טובות יותר ופחות. אני לא מתעלם מזה שהנבחרת לא שיחקה טוב בקיץ. אבל כן קמתי והתרעמתי על איך שדיברו בתקשורת על שחקנים ומאמן שעשו שנים קודמות טובות. הופכים מישהו למאמן רע או לשחקן רע בגלל טורניר אחד? על זה כעסתי. בכנות, היו גורמים כאלו ואחרים בתקשורת שלא הרגשתי בנוח עם מה שהם עשו. הקלישאה ש'זוכרים אותך לפי הקמפיין האחרון שלך' היא אמירה לא רצינית. אי-אפשר למחוק 25-30 שנות קריירה של מאמן, או 5-7 שנות קריירה של שחקנים, בגלל קמפיין אחד לא טוב. זה פשוט לא רציני".

- אז הגיע לך להישאר?

"אין פה עניין של הגיע או לא הגיע. זה לא היה לי קל כשהוחלט שלא אמשיך, אבל בסוף קיבלתי את זה בהבנה. זה בסדר לרענן. גם אני בעצמי אמרתי שאחרי ארבע שנים צריכים לעשות חושבים, ואם מחליטים שצריך לעשות ריענון, זה בסדר. אם לפני שמוניתי למאמן הנבחרת היו בוחרים מישהו אחר, הייתי אומר 'אוי וויי'. אבל אימנתי את הנבחרת, עשיתי שתי קדנציות, והולכים קדימה".

- אפרופו ריענון: זה היה השיח, אבל אז, בתפנית פוליטית, צביקה שרף כמעט חזר מהדלת האחורית.

"גם בשבילי זו הייתה הפתעה כששמעתי על כך".

- הפתעה שלילית או חיובית?

"חשבתי שאם רוצים לרענן, הולכים על ארז. פתאום באו ואמרו לי את מה שאמרו. שום דבר ממה שאני אומר לא בא כדי להוריד כהוא-זה מיכולתו של צביקה: מה שצביקה עשה, גם השונאים הכי גדולים שלו לא יכולים לקחת ממנו. אבל הרעיון של כל התהליך היה ריענון, ולכן כשפתאום שוב דיברו על צביקה הופתעתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מאמן מכבי ראשון לציון צביקה שרף. ברני ארדוב
גם שיבק היה מופתע כששמו עלה מחדש. שרף/ברני ארדוב

***

שיבק הוא בן אדם של פעם; כששואלים אותו מה הייתה המשמעות של אימון הנבחרת עבורו, הוא פוצח במונולוג שכולו רגש. "זה אולי נשמע ציוני וקלישאתי, אבל בשבילי, לעמוד על הקווים ולשיר את התקווה - לי זה עושה משהו. דוגרי, זה עושה לי רעד בגוף. יש אנשים שיגידו 'אההה...', אבל כן, אני אומר את זה אפילו שהיום כבר אין לי מה להרוויח. זה מה שאני מרגיש. על מאמן הנבחרת מוטלת כל כך הרבה אחריות, ובגלל זה אני כ"כ מתקומם כשאנשים מסוימים - גם כאלו מתוך האיגוד - רוצים לקצץ בשכר של מאמן הנבחרת. הם אומרים: 'מה, זה שלושה חודשי עבודה'. מה זה הקשקוש הזה? מאמן הנבחרת מקבל כסף בשביל שלושה חודשים? הוא מקבל כסף בשביל מעמד, עבודה והאחריות האדירה שנמצאת על הכתפיים שלו. בשנים האחרונות, בלי ציניות, הרגשתי בקיצים שכל המדינה על הכתפיים שלי. אני לא רוצה לחשוב על מה היה קורה אם חס וחלילה לא היינו עולים לאליפויות אירופה. הייתי מרגיש כאילו העולם חרב עליי. ועל זה בדיוק מאמן נבחרת צריך לקבל את ההערכה, הכבוד והשכר. זה שטויות שמדברים על שלושה חודשי עבודה, כי קודם כל זה הרבה יותר ומאמן הנבחרת צריך להתחיל לעבוד כבר מאתמול, והאחריות היא אחריות עצומה. כל הכדורסל הישראלי על הכתפיים שלך. ולכן אני גם מתרגז שאת ההצלחות שלנו אנשים מקבלים כדבר מובן מאליו. אני אומר: כל ההעפלות הרצופות שלנו ליורובאסקט - זה הישג גדול מאוד. ולכן גם לפעמים הרמתי גבה כשמועמדים לאימון הנבחרת אמרו שביקשו מהם 'להציל' את הנבחרת. אף אחד לא צריך להציל את נבחרת ישראל. אנחנו נמצאים בכל אליפויות אירופה, אז הכל בסדר. הנבחרת לא נמצאת במצב שצריך להציל אותה".

- אם כך: מה דעתך על מאמנים שסירבו לקחת עכשיו את הנבחרת, למרות שהתפקיד הוצע להם?

"אני לא חושב שיש אנשים שסירבו ממש. אנחנו מדברים בעיקר על פיני ודיוויד (בלאט), כן? פיני בחוזה עם ערוץ הספורט, ודיוויד אמר שהוא בסיטואציה שבה הוא לא יכול לקבל עכשיו החלטה. יש כאן דברים שאני יכול להבין. הוא לא יודע איפה יאמן בעונה הבאה, בארץ או בחו"ל, וזה מאוד-מאוד-מאוד לא פשוט להיות שנה שלמה בחו"ל ובקיץ, במקום להיות עם המשפחה, לצאת לעוד חודשיים-שלושה של נסיעות".

- אני מבטיח לך שאם צסק"א הייתה מניחה להם מיליון דולר על השולחן, שניהם עכשיו היו אומרים כן.

"קודם כל, אבא שלי לימד אותו שלכל אחד יש מחיר. מצד שני, כל מי שקיבל בשבועות האחרונים הצעה לאמן את הנבחרת יודע שמיליון דולר הוא לא יקבל. כל אחד מתנהל כפי שהוא חושב. בזמנו אימנתי את העתודה ואת אמסטרדם. אימנתי בבלגיה ובמקביל הייתי עוזר של צביקה. זה מאוד לא נוח, אז אני יכול להבין את מי שחושב על זה לעומק, אבל כל אחד עושה את הבחירות שלו. באופן אישי אני כן רציתי להיות חלק מהנבחרת".

- ארז אדלשטיין הוא הבחירה הנכונה, לדעתך?

"כן. ארז זה בחור שבסה"כ עשה מסלול די דומה לשלי. הוא התחיל מילדים, קט-סל, דרך נערים ונוער, עד לבוגרים. כל המסלול. הוא עבד בנבחרות ישראל, היה עוזר מאמן הנבחרת, ועכשיו המושכות בידיים שלו. עם כל הלחץ וההמולה שבלהיות מאמן נבחרת, כל כך הבנתי את ההתרגשות שלו כשהוא מונה, כי אני יודע מה זה. ארז אמר שהוא בא מהבלטות - אז אני באתי מהבטון של 'מכבי הצעיר' בנתניה. שם התחלתי לאמן כדורסל. ומהמקום הזה להגיע לנוקיה כמאמן הנבחרת: ברגעים כאלו אתה מבין איפה התחלת ולאן הגעת. כולם צריכים להיות עכשיו מאחוריו. נפגשנו השבוע ואיחלתי לו הצלחה מכל הלב".

- יש לך טיפים בשבילו?

"תפקיד של מאמן נבחרת הוא תפקיד ממלכתי, ולכן צריך להתנהג בצורה ממלכתית - גם אם קורים דברים שלא מוצאים חן בעיניך. לאמן נבחרת זה לא כמו לאמן קבוצה. ובהתנהלות מול התקשורת המאמן חייב להתנהג בצורה הכי מכובדת שיש, גם אם לפעמים בא לו להתפוצץ על דברים שאומרים וכותבים".

- בזמנו ארז אמר שלא צריכים לזמן את גיא פניני לנבחרת. מה אתה עושה עכשיו במקומו?

"הבעתי את דעתי לגבי פניני מזמן. אני מכיר את גיא טוב מאוד. אני חושב שהוא עשה בזמנו דבר רע מאוד, ואני אומר את זה גם כבן לניצולי שואה. אבל גיא מבין שהוא עשה טעות גדולה. הוא עשה שעות שירות, שילם במחיר סרט הקפטן של מכבי ובקנסות כספיים. הוא נענש, ועכשיו צריך ללכת קדימה. אי אפשר להשאיר את התווית הזו על המצח שלו לכל החיים. אדם עשה שגיאה, הבין, שילם את חובו. צריך להעריך את זה שלמרות התקופה הקשה שעברה עליו הוא הצליח להשתקם וחזר לשחק טוב. לדעתי גיא צריך להיות בנבחרת".

- יש שחקנים אחרים, לדעתך, ששווים זימון?

"יש לנו נבחרת טובה ובשלה מבחינת ניסיון בין-לאומי וכו': שילוב של שנתון 2004, שזה יותם, רביב וליאור, והשנתון הבא של מקל, יוגב וכספי. ויש את הווטרנים כמו גרין ואפיק. יש שחקנים חדשים שאפשר לזמן, כמו שון דאוסן ואלכס צ'וברוביץ' ועוד כמה שחקנים שלדעתי ימצאו את מקומם בנבחרת. זו החלטה של המאמן האם להכניס 'דם חדש'. אם הייתי המאמן, הייתי בהחלט שוקל את זה".

שחקן נבחרת ישראל גיא פניני מול אלכסנדר ליפובי. AP
"אי אפשר להשאיר לו תווית על המצח כל החיים". פניני/AP

***

- יש לנו כבר שני שחקני NBA, כמה שחקני טופ-יורוליג וטופ-יורוקאפ, ומבחינת כישרון - אולי בניגוד לכדורגל - ישראל נמצאת במקום לא רע באירופה. ובכל זאת, הייתה תחושה ששחקנים מסוימים בקמפיין האחרון פשוט לא נתנו את כל-כולם. וזה מעלה תהיות ומחשבות לקראת הקמפיין הבא.

"אם היית רואה את השחקנים אחרי ההפסדים שחווינו, ובמיוחד אחרי המשחק נגד הגרמנים, היית מבין כמה השאלה הזו לא נכונה. השחקנים היו מאוכזבים יותר מכולם מזה שלא הצלחנו לעבור שלב. אבל בד-בבד, לכולם היה ברור שתגובת התקשורת למה שקרה הייתה לחלוטין לא פרופורציונאלית - בטח ביחס למה שאותם שחקנים השיגו בארבע השנים הקודמות. אותם פרשנים שהסבירו כמה אנחנו גדולים כשהבסנו את סרביה הגדולה במוקדמות, שחטו בקיץ את כספי וליאור וכו'. כן, לא הצלחנו לעלות שלב, אבל הנבחרת עלתה לאליפות אירופה. בארבעה משחקי בית הבאנו יותר מ-40 אלף איש לנוקיה. וכשבשלבי המוקדמות אתה מסיים מעל נבחרות כמו סרביה ואיטליה - אי-אפשר לזלזל בזה".

- בדיעבד, יש משהו שאתה מכה על חטא לגביו? אולי אתה לא היית מספיק קשוח?

"אמרו בקיץ האחרון כ"כ הרבה דברים שגרמו לי לצחוק, וזה אחד מהם. אני מאמן 30 שנה. הייתי מאמן העונה בשלוש מדינות. עליתי ליגה עם שלוש קבוצות. לקחתי תארים בהולנד ובבלגיה ומדלייה בתור מאמן נבחרת העתודה. פעמיים לקחתי את הנבחרת הבוגרת לאליפות אירופה. אל תספר לשחקנים שלי בקבוצות האלה שאני לא מספיק קשוח, כי הם יצחקו. הם אומרים שאני קשוח מדי. היה לי שחקן, היום עוזר מאמן בגליל (ברק פלג, א.ג.) שפעם אמר לי: 'איך אתה יכול להיות כזה מאדר פאקר על המגרש ואבהי מחוצה לו?'. אולי האבהות שלי מחוץ למגרש התפרשה כחוסר-קשיחות. אבל על המגרש אני הכי דורש והכי פרפקציוניסט. אין אימון שאני בא לא מוכן ולא דורש את המקסימום. בשביל השחקנים והעובדים שלי אעשה הכל מחוץ לעבודה, אבל בעבודה אין דבר כזה שאני לא אדרוש הכל. כשמתחילים לעבוד אני לא מכיר אף אחד. אחר כך אני הכי נחמד בעולם. למה לא דיברו על הקשיחות שלי לפני שנתיים-שלוש? פשוט היה קמפיין לא טוב, ואנשים מנסים למצוא הסברים שלא קיימים".

עומרי כספי שחקן נבחרת ישראל מול פיליפ צוויינר שחקן נבחרת גרמניה. AP
"שחטו אותו". כספי/AP

***

- איך אתה רואה את הסיכויים של הנבחרת בטורניר המוקדמות הקרוב?

"המטרה והשאיפה היא להגיע לאליפות אירופה, והמשימה לא קלה. מונטנגרו חזקה. בולגריה יכולה לבוא עם נבחרת טובה. מהולנד אנחנו יותר טובים, בעיקר אחרי הירידה שיש שם ב-3-5 השנים האחרונות. ואם נעפיל לאליפות, צריך לשאוף לעבור שלב".

- כבר חווינו הגרלות קשות יותר, בוא נגיד.

"לפעמים אני מסתכל על מה שכותבים ביחס לנבחרת הכדורגל, ואני מחייך. אומרים שאנחנו עם חכם. אז איך אנחנו לא לומדים? חוזרים על הריטואל של 'הגרלה קלה', 'הגרלה פשוטה'. אין הגרלות קלות. לא ברגל ולא בסל. אפילו למדינה כמו איסלנד יש שני שחקני יורוליג. שלא לדבר על אסטוניה או פינלנד. אולי הליגות שם פחות טובות, אבל הנבחרות לכשעצמן הן נבחרות טובות".

- מה אתה משאיר אחריך - באגף המקצועי?

"על זה אני מתכנן לדבר בנפרד בעוד כמה חודשים, כשיחליטו האם מפרקים את האגף המקצועי או לא. אני אספר בדיוק מה האגף המקצועי עושה ומתכנן לעשות. אם יש מישהו שחושב שצריך לפרק את זה - אין בעיה. אבל אם יפרקו אני אגיד לכולם מה לא יהיה. אם רוצים לחסוך קצת כסף, זה לא המקום".

- כמי שעמד בראש הכדורסל הישראלי בשנים האחרונות - אתה אופטימי באשר לעתיד הכדורסל שלנו?

"אני חושב שאם ימשיכו בקו של הנבחרות שעובדות כמו היום, וימשיכו עם האקדמיה, יהיה בסדר. האקדמיה יצרה תחרות בריאה ועודדה שדרוג של מחלקות נוער בכל הארץ שמתחרות איתה על השחקנים הטובים ביותר, כמו בעמק יזרעאל, בכפר-סבא, ברעננה, מכבי תל אביב, מכבי ראשון לציון - פתאום כולן השתדרגו, הוסיפו עוד מאמני כושר, פסיכולוגים וכו'. כך שמבחינת השקעה בשחקנים אנחנו משתפרים מאוד. אם הייתי נשאר בתפקיד, הדבר המרכזי שהייתי שם את כל יהבי עליו היה שדרוג המאמנים. אנחנו חייבים להשקיע יותר במאמנים שלנו. אני אומר את זה בראייה כוללת, על כל הספורט הישראלי. זה תחום שהמדינה צריכה להשקיע בו הרבה. בהשתלמויות, בהדרכות, בשיפור. כי אנחנו כל הזמן מדברים על השקעה בצעירים, אבל לא הגיוני שלפני כן נשקיע במי שבכלל צריך ללמד אותם?".

ohad@walla.net.il

אריק שיבק ראש הוועדה המקצועית של איגוד הכדורסל. ברני ארדוב
מעודד מהקו של הנבחרות. שיבק/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully