וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי נגד מכבי: על פרשת ג'ייק כהן ושיתופו בחצי הגמר

פדרמן לא התלהב, בלאט לא מיהר, שרף לא אהב והשחקן עצמו לא חשש מכלום. מאחורי הקלעים על סערת ג'ייק כהן. מהדרישה האמיצה לשחרור, דרך הסיכום הבעייתי של מזרחי ועד לויכוח הלוהט בין המכביסטים הישנים לחדשים

ברני ארדוב

1. בשנים האחרונות מקפידה מכבי תל אביב שלא להחמיץ הזדמנויות להסתבך. אבל מה שייחד את מקרה ג'ייק כהן מאתמול ביחס לפארסות עבר, הוא שהפעם נכנסה מכבי למלכודת ציבורית ותקשורתית ממש בהתנדבות; ושמי שהכניס אותה לשם לא היו החבר'ה הצעירים בהנהלה, כי אם דווקא אחד ממנהלי הספורט הוותיקים בעולם.

הדברים קשורים אחד לשני. כי לחיצת היד בין שמעון מזרחי לבין יצחק פרי הייתה התגלמות המכביזם הישן, האובר-כוחני, האובר-דורסני, המפוקפק-אתית והמפוקפק-ספורטיבית, שהפך פאסה אפילו בתוך המועדון: משפחת פדרמן - שמייצגת עוד משנות ה-80' את הניאו-מכביזם, הוא המכביזם בגרסתו המעודנת יותר - התנגדה לכתחילה לדרישתו של מזרחי מיו"ר מכבי ראשון-לציון שלא לאפשר לכהן ליטול חלק במשחקים בין הקבוצות, כחלק בלתי-רשמי ובלתי-כתוב ("ג'נטלמני", כפי שכינה אותו פרי) מהסכם ההשאלה של השחקן.

הפדרמנים התנגדו לא רק משום שההתניה הזו עמדה בסתירה מוחלטת לפרק ט', סעיף 1.4.6 לתקנון מנהלת ליגת העל, הקובע כי על קבוצות הליגה להופיע למשחקים בהרכבן החזק ביותר; אלא משום שהם ידעו מה תהיה התגובה הציבורית והתקשורתית להתניה.

שחקן מכבי ראשון לציון ג'ייק כהן. קובי אליהו
מכבי תל אביב הסתבכה בגלל, והפעם בהתנדבות. ג'ייק כהן/קובי אליהו
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

שכן אומנם, נכונה היא הטענה שחופש החוזים הוא כמעט-מוחלט (אף שגם מבחינה משפטית לא ניתן להתנות בניגוד לחוקים ותקנונים, כך שבמקרה הזה ה"סיכום הג'נטלמני" היה בלתי-חוקי ובלתי-אכיף והפך מיד עם התנייתו לבלתי-רלוונטי); ונכונה היא הטענה שסיכומים בדבר אי-שיתופם של שחקנים מושאלים במשחקים עם הקבוצה המשאילה קיימים (אף שאינם נפוצים, בניגוד לטענות מסוימות שהושמעו אמש ברשתות החברתיות וכו') - לעתים (רחוקות) אפילו בכדורגל הישראלי - אבל הפדרמנים הבינו מיד שאפילו מעבר לבעיה התקנונית, ישנו בעניין הזה טעם חמור לפגם, אפילו מן הבחינה הספורטיבית/מוסרית הטהורה.

גם משום שכל ההסכמים הללו נתפסים כנוגדים את רוח הספורט; גם משום שכשקבוצה שכורתת חוזה עם קבוצה אחרת - והקבוצה הראשונה מחזיקה בתקציב שגבוה ב-2,000% (!) אחוז מהקבוצה השנייה - הציפייה מהקבוצה הראשונה היא שתנהג בג'נטלמניות עם הקבוצה השנייה; וגם משום שממילא היה הרציונל להשאלתו של כהן לראשל"צ הוא רצונה של מכבי לאפשר לכהן לצבור דקות משחק וניסיון, ואם כך, הרי שלא יהיה אירוע ספורטיבי גדול יותר בעונתה הנוכחית של ראשון לציון ממעמד חצי-גמר הגביע, ומדובר בניסיון שצריך לאפשר לכהן לצבור.

וכך, בדיונים שהתנהלו בין הניאו-מכביסטים הפדרמנים לבין המכביסט השמרן מזרחי עוד מרגע ההשאלה וביתר-שאת מרגע שפרסמה אתמול מכבי את הודעתה (אם כבר הודיעה לצורך השקיפות, מדוע לא מיד כשנכרת ההסכם? ואם בחרה בתזמון הזה כדי להקטין, לכאורה, את האפשרות שלחץ ציבורי יביא לביטולו, מדוע לא הודיעה שעות ספורות לפני המשחק? אבל זו כבר התנהלות תקשורתית בלתי-מובנת), בין מקורבים למקורבים מאחורי הקלעים, וגם בין אוהדים של מכבי לבין עצמם ובין אוהדים של מכבי לחובבי כדורסל אחרים ברשתות החברתיות, חודדו הפערים התהומיים בין הגישות: המכביסטים הישנים עמדו - ובצדק, מבחינתם - על זכותם לנקוט "בכל אמצעי חוקי" (אם נדבר לרגע באופן תיאורטי ונתעלם לצורך העניין מבעיית התקנון) כדי להגביר את סיכויי קבוצתם לנצח; ואילו המכביסטים החדשים העדיפו סיכויי ניצחון "מופחתים", במידה זו או אחרת, על פני פגיעה - אפילו למראית-עין - ברוח הספורט, תוך הבנת הפערים הכלכליים והמקצועיים הקיימים בינם לבין הקבוצות האחרות.

חברי הנהלת מכבי תל אביב שמעון מזרחי, דייויד פדרמן. קובי אליהו
המכביסט הישן כמו מזרחי רק רוצה לנצח וכל האמצעים כשרים, המכביסט החדש כמו פדרמן מעדיף סיכויים "מופחתים" על פני פגיעה בספורטיביות/קובי אליהו

2. לאורך כל שעות הבוקר והצהריים אתמול, משהחל הלחץ הציבורי והתקשורתי, קיוו הפדרמנים שמזרחי "ירד מהעץ". הם זהירים מאוד בכבודו של היו"ר ולא התכוונו מראש להציב כנגדו חזית רשמית, אבל קיוו שההיגיון יגבר ושמזרחי יוותר. מכל מקום, הפדרמנים צפו את הבליץ הציבורי, שגרר הרבה פרסום שלילי, ומשהתרחש - כעסו על מזרחי.

מה שעזר למזרחי להתקפל הן לא רק המלים "כדי למנוע לזות שפתיים", שהוספו בכוונה להודעתה הראשונית של מכבי אמש, כסוג של נימוק מקדים לשאלה הצפויה "מדוע כהן לא ישחק" - אלא בעיקר שיחות אישיות שערכו אתו בכירי הכדורסל הישראלי, בראשם יו"ר האיגוד דני חלוץ ויו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל, שדחקו במזרחי (ובמכבי) לוותר על העניין ולצאת לארג'. מובן שלהבנה של מזרחי ושל יתר הגורמים במכבי, עם פרוץ העליהום התקשורתי, שטוב ממילא הם לא יכולים לצאת מהסיפור הזה - אם מכבי הייתה מפסידה לראשל"צ ללא כהן היא הייתה נפגעת, וגם אם מכבי הייתה מנצחת את ראשל"צ ואף ממשיכה עד לזכייה בגביע היה כל השבוע החגיגי מוכתם בכתם שחור (ואולי אף הייתה עומדת ביחד עם ראשל"צ לדין בגין פגיעה בתקנון - הועילה.

וכך התכנסה אתמול אחה"צ הנהלת מכבי כדי לדון בסוגיית כהן וגם כדי להמשיך ולדון בעניין החיזוק, ובתום הישיבה הודיעה כי היא "אינה עומדת על קיומו של ההסכם" עם ראשל"צ, והכל בא על מקומו בשלום.

יו"ר איגוד הכדורסל דן חלוץ. ברני ארדוב
דחק במזרחי לצאת לארג'. חלוץ/ברני ארדוב

3. ואולי בכלל לא היה מדובר במקרה קלאסי (מהשנים האחרונות) של הסתבכות אלא בספין מתוכנן ומבריק? סביר להניח שלא. אבל את ההשפעה של הפרשה על כהן - שעד לפני מספר שבועות היה בלתי-רלוונטי ולפתע הפך לכוכב תקשורתי - קשה להעריך. לכהן נמסר לפני מספר ימים שלא ישחק, ורק אתמול באימון הערב המסכם נודע לו שבכל-זאת כן יעלה למגרש. השאלה היא כיצד יתפקד במשחק הערב.

"עכשיו יש על ג'ייק הרבה לחץ", אמר לוואלה! ספורט צביקה שרף, מאמן מכבי ראשון-לציון, "אני מקווה שהוא יעמוד בלחץ וישחק טוב".

אתמול נראה כהן מופתע מההמולה סביבו. "הייתי מאוד מאוכזב כשאמרו לי שלא אוכל לשחק, וכשהודיעו לי ששינו את ההחלטה הייתי מאוד שמח", אמר לנו כהן עצמו, "אני לא יודע מה הייתה הכוונה מראש בהסכם הזה בין הקבוצות, אבל טוב שאשחק".

אל תראו בכהן בחור פאסיבי. בניגוד למה שניתן לחשוב, הוא היה זה שדחף וקידם את העברתו ממכבי לקבוצה אחרת. כשבוע לפני שהועבר לראשל"צ ביקש כהן לשוחח עם דיוויד בלאט ועם ניקולה וויצ'יץ'. "אני רוצה שתמצאו לי קבוצה שתעניק לי דקות", אמר כהן, "אני צריך דקות כדי להתפתח, ואימונים זה לא אותו הדבר".

בלאט לא היה נלהב מהבקשה. שון ג'יימס עדיין לא היה כשיר לחלוטין ובלאט הבטיח לכהן שאם ימשיך לעבוד קשה ויהיה סבלני ישתלב גם כן ברוטציה, כפי שקרה לשחקנים כמו אלכס טיוס וטייריס רייס. ההנהלה חלקה על בלאט, שבאותו זמן הודיע רשמית במסיבת עיתונאים שלדעתו כהן צריך להישאר. ואכן בתוך מספר ימים נסגרה העסקה מול ראשון לציון, כשקודם לכן עוד נערכו מגעים מול גליל/גלבוע וחיים אוחיון - שסירב לשלם את הסכומים שדרשה מכבי עבור כהן ולהתחזק.

ראשל"צ ופרי, שהיו זקוקים נואשות לחיזוק, הסכימו לשאת בכ-70 אלף דולר נטו משכרו של כהן עד תום העונה, ובנוסף להסכין להתניה המוקדמת של מזרחי באשר לאי-שיתופו של כהן במשחקים בין הקבוצות.

אגב, לאורך רוב יום האתמול חזר פרי ואמר שלמרות הלחץ הציבורי יעמוד בהסכם הג'נטלמני עם מזרחי, אלא אם כן תסכים מכבי לוותר. פרי התעלם משאלת הספורטיביות שבהסכם והסביר כי "היינו חייבים להתחזק וגם בתנאים האלה זו הייתה עסקה טובה עבורנו".

אחרי שהסתיימה כל הפרשה, מאוחר בערב, אמר פרי כי "יכול להיות שהמקרה הזה יהפוך לאבן-דרך במקרים מסוג דומה בעתיד. כיבדנו את ההסכם עם מכבי לפני וכיבדנו את ההחלטה שלהם אחרי. בואו לא נשכח: ג'ייק כהן שחקן טוב מאוד ועם המון פוטנציאל, אבל הוא עדיין לא מייקל ג'ורדן. אני מקווה שהוא ישחק טוב מול מכבי ושיהיה איתם משחק טוב".

מאמן מכבי ראשון לציון צביקה שרף. קובי אליהו
לא מת על הלחץ שנוצר על השחקן שלו. שרף/קובי אליהו

עוד לפני שנודעה תוצאת המשחק בין הקבוצות, בכירים במכבי עומדים על כך שההחלטה להשאיל את כהן היא ההחלטה הנכונה - אפילו שלאחר מכן אובחנה פריצת דיסק בגבו של שון ג'יימס.

"לקחנו את ההחלטה שהכי טובה לג'ייק", אמרו במכבי, "מה גם שלא ידענו לגבי הפציעה של שון. אנחנו לא יכולים לחזות את העתיד ואת הפציעה וזו גם ההוכחה לכל אלה שלא האמינו לנו שבאמת לא ידענו מה קורה עם שון".

מבחינת ראשי המועדון, כהן הוא נכס מקצועי אסטרטגי, עתידי, ולכן ההשתפשפות שלו בראשל"צ העונה מוגדרת כקריטית עבור המשך הקריירה שלו במועדון. ואסור לשכוח: אפילו ניקולה וויצ'יץ' הגדול לא פרץ במכבי לפני שעבר שנת צמיחה בוילרבאן הצרפתית (ב-2002).

"מה שבלאט אמר אז במסיבת העיתונאים על כהן היה מוזר", אמר בכיר בקבוצה, "כי בשורה התחתונה, הוא לא נתן לכהן לשחק. צביקה שרף מאמן מנוסה שיכול לעזור בפיתוח של שחקן. הוא ישחק שם הרבה ויחזור אלינו טוב ובשל יותר".

מכל מקום, בראשל"צ כהן בינתיים מרוצה: הוא מגיע לאימונים לפני כולם, עורך אימוני קליעות אישיים, ובקבוצה מספרים שכהן עובד קשה גם על שיפור יכולותיו ההגנתיות. מבחינת שרף כהן היה השחקן שהכי חשק בו לחיזוק קבוצתו - לתפיסתו של שרף, שחקן מסוגו של כהן ניתן לרתום במהירות רבה יותר למערכת הקבוצתית ולקצור ממנו פירות בזמן קצר יותר מאשר שחקן חיזוק זר, למשל, מארה"ב; לדבריו של שרף כהן הוסיף לראשל"צ סייז ומאסה וכוח אש חשוב, מבפנים ומבחוץ.

אכן, מוקדם עדיין לשפוט, אבל בעשרה משחקי ליגה במדי מכבי העמיד כהן ממוצעים של 3.5 נקודות ו-3.3 נקודות מדד ב-8 דקות, ובראשל"צ קפץ בינתיים ל-12.5 נקודות, 7 ריבאונדים ו-15 נקודות מדד ב-27.5 דקות בממוצע.

"ג'ייק נמצא רק שבועיים אצלנו, אז עוד מוקדם להגיד דברים, אבל אנחנו מקווים שהוא יעזור לנו לשרוד בליגה", אמר היו"ר פרי, ואילו עוזר המאמן שמוליק ברנר משוכנע כי "גם ג'ייק וגם מכבי עשו את ההחלטה הנכונה בכך שנתנו לו ללכת. אין דרך לממש את הפוטנציאל שלך חוץ מלשחק על המגרש מול שחקנים ברמה גבוהה. מכבי? מן הסתם, הוא רוצה להוכיח שהוא שייך לרמות הגבוהות. הוא שחקן רעב".

ג'ייק כהן, בן אלטיט (במרכז), שון ג'יימס שחקני מכבי תל אביב על הספסל. ברני ארדוב
לפחות עעשיו הוא משחק. כהן על ספסל מכבי תל אביב לצד ג'יימס הפצוע/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully