וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תהמרו על זה: על הקשר בין ידע להימורים בספורט

מהמרי ספורט טוענים שהם יודעים יותר טוב מכולם לחזות תוצאות. יש אמת בדבר? מדור "ספורט בחקירה" מברר

פרסומות הטוטו בשנים האחרונות מזמינות את אוהדי הספורט לעשות כסף מהידע שלהן. האם הידע, הניסיון והמידע הרב שיש לאוהדי הספורט באמת מסייע או שהוא דווקא מייצר אשליה של שליטה? הנתונים, כרגיל, מספקים תשובות ברורות ומעניינות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצלחה שלו, כנראה הכישלון שלכם: מהמר רומני שזכה ב-40 אלף ליש"ט לאחר שהשקיע 2 ליש"ט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטוטו השיק השבוע אתר ואפליקציה סלולרית חדשים ואגב כך, דיווח על הכנסות של 250 מיליון שקלים בשנה החולפת רק מהאינטרנט. תעשיית הימורי הספורט בכלל מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה, וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את ההימורים הבלתי חוקיים. אין ספק שהמרכיב המרכזי שמניע את גלגלי התעשייה טמון בתחושה של מהמרי הספורט כי יש להם שליטה, לא מועטה, באירועים עליהם הם מהמרים. בניגוד להימורים קלאסיים אחרים (כמו לוטו, פייס, רולטה וכו'), חשים מהמרי הספורט כי כאן זאת כבר לא רק שאלה של מזל. ככל שהשליטה באירועי וחדשות הספורט תהיה גבוהה יותר, כך יוכלו המהמרים, לתחושתם, לחזות ביתר דיוק את תוצאות המשחקים.

יתרה מכך, מהמרי הספורט אפילו מאמינים, כפי שעולה מסקרים שנערכו, כי לא כל אחד יכול להמר על ספורט. ידע מוקדם שכולל היכרות של הקבוצות והליגות הוא הכרחי על מנת להתמודד עם האתגרים שמציע טופס הימורי הספורט. לא במקרה הקמפיין של המועצה להסדר הימורים הדגיש את מומחיותו של המהמר (יודע מה תהיה התוצאה? בוא תעשה מזה כסף). לא מפתיע, אם כן, שחוקרים מצאו שהימורים מוצלחים נזקפים על ידי המהמרים לידע המוקדם שלהם ולשליטה שלהם בעולם הספורט ואילו ההימורים הכושלים שלהם מיוחסים לאירועים חיצוניים אקראיים. כאלו שלא תלויים לכאורה במהמר. רובם אינם מתייחסים להימורים לא מוצלחים במונחים של הפסד או כישלון אלא יתמקדו דווקא במרחק הזעום שלהם מההצלחה. עוד שער אחד, יאמר המהמר הטיפוסי, והייתי מרוויח את כל הקופה. ככה הייתי קרוב.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב (משמאל) עם יואב זיו. אדריאן הרבשטיין
השער של ערן זהבי חרץ גורל הימור מאחר שהעלה את מאזן השערים בקרית שמונה לארבעה, אבל מי יכול היה לחזות את זה?/אדריאן הרבשטיין

מהמרי הספורט נוטים לא אחת להפריז בהערכת היכולת שלהם לחזות תוצאות. התחושה שמדובר במשחק של הזדמנויות, כלומר שהכישורים והידע שלהם בספורט הם בעלי ערך במשחק, מחזירה אותם שוב ושוב לטופס ההימורים. על פניו, נראה שלמהמרי ספורט יש באמת אפשרות לקחת בחשבון הרבה מאוד משתנים שהוכחו כרלוונטיים למשחק. מהמרים יכולים להתרשם ממקום הקבוצה עליה הם מהמרים, הישגיה, מיקום המשחק, מצבת הפצועים ועוד נתונים רבים אחרים שזמינים לכל המעוניין. זה בוודאי מסביר את העובדה שמהמרי הספורט נוטים להמר ברגע האחרון. כמה שיותר סמוך למשחק, כך שניתן יהיה לצבור מקסימום נתונים שיכולים להשפיע על התוצאה. השאלה האם המידע הרב באמת מסייע למהמר בזמן האמת או שהוא רק מייצר אשליה של שליטה העסיקה חוקרים רבים.

מחקר שנערך בקנדה מצא כי אוהדי ספורט מושבעים, שמחשיבים את עצמם למומחים, אכן מאמינים כי סיכויי הצלחתם בהימורי ספורט גבוהים משמעותית מההסתברות הסטטיסטית הרגילה. המרכיב החשוב, אגב, בקבלת ההחלטה שלהם לפני ההימור הוא התוצאות הקודמות של הקבוצות עליהן הם מהמרים (ובאופן ספציפי סדרות של ניצחונות או הפסדים) ולאחר מכן זהות הקבוצה המאחרת.

על מנת לבחון האם יש באמת לאותם מומחים יתרון בהימורים הקשורים לתחום מומחיותם, התבקשו 35 מהמרים "מומחים" להמר על משחקי הוקי לאורך ששה אירועים. הממצאים חשפו כי המומחים לא הרוויחו יותר מהימור רנדומלי שבוצע במקביל. על כל שני דולר שהימרו המומחים הם קיבלו 1.19 דולר בממוצע לעומת 1.57 בהימור הרנדומלי. כלומר, הנתונים והידע המוקדם אינם מובילים להימורים יעילים יותר, אלא בעיקר מייצרים ומחזקים את האשליה של השליטה באירועים. חשוב להדגיש כי במקרה הזה לא מדובר על הימור בודד אלא על רצף של שלושה הימורים.

אדם הנריקה שחקן ניו ג'רזי דבילס. Harry How, GettyImages
המהמרים הרנדומליים לקחו יותר בהימורי הוקי קרח/GettyImages, Harry How

אשליית השליטה שעולה מתוך ממצאי המחקר הנוכחי חוזרת על עצמה שוב ושוב במחקרים דומים שנערכו בעולם. חוקרים משוויץ, בלגיה וקנדה למשל מצאו את אותו האפקט בדיוק. לצורך המחקר הם העבירו שאלונים ל-258 משתתפים, שחולקו לשלוש קבוצות: מומחים בספורט, חובבים והדיוטות (כלומר כאלו שלא מבינים דבר בספורט). השאלון כלל שאלות בנוגע למידת העניין של המשתתפים בכדורגל, בנוגע לקשר בין הידע בכדורגל ליכולת חיזוי של משחקים ובנוסף, התבקשו המשתתפים גם להמר, בפועל, על עשרה משחקים בטורניר אליפות אירופה בכדורגל (שנערך באוסטריה ושוויץ בשנת 2008). מפתיע או שלא, מהמרי שלוש הקבוצות הגיעו להישגים דומים מאוד. כולם הצליחו בממוצע לנחש קצת יותר מארבעה משחקים בלבד. לא נמצאו שום הבדלים מובהקים בין הקבוצות ולא נמצאו גם הבדלים על בסיס מין או גיל המהמרים.

אפילו בישראל נערך מחקר דומה. החוקרים ביקשו הפעם לבחון האם הידע והניסיון של מהמרים פתולוגיים יכול להבטיח להם סיכויים גבוהים יותר בהימורי הספורט בהשוואה למהמרים אחרים. 165 מהמרים (119 גברים ו-46 נשים) חולקו לשלוש קבוצות: מהמרים פתולוגיים, חובבים והדיוטות וכולם התבקשו להמר על משחקי כדורגל בליגת האלופות. גם הפעם חזרה על עצמה אותה התופעה. המהמרים הפתולוגיים לא הוכיחו שום עליונות על הקבוצות האחרות. למעשה לא נמצאו שום הבדלים בין הקבוצות, ללא קשר לידע המוקדם של כל אחת מהן. גם להבדלים המיניים או להבדלים ברמת ההשכלה של המשתתפים לא הייתה משמעות ביחס ליכולת ההימור של המשתתפים.

מפתיע? עם כל כך הרבה אוהדי ספורט, כל כך הרבה מהמרים וכל כך מעט מרוויחים אולי זה בעצם ברור שזה המצב.

ד"ר אילן תמיר הוא מומחה לתקשורת ספורט באוניברסיטת אריאל ובר-אילן.

צ'אבי שחקן נבחרת ספרד חוגגת שער. David Ramos, GettyImages
תהמרו על משחק במונדיאל ותגלו שלא משנה כמה אתם חושבים שאתם יודעים, התוצאה תהיה אותה תוצאה/GettyImages, David Ramos
  • עוד באותו נושא:
  • הימורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully