וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבעת יהלום: סיפורו של קלצ'י איהנאצ'ו

29.11.2013 / 19:30

כשמנצ'סטר סיטי, ארסנל ופורטו התחילו להתעניין בקלצ'י איהנאצ'ו בן ה-17, נשמעה יריית הפתיחה למלחמת סוכנים. מכות, איומים וסכסוכים משפחתיים חשפו את המציאות העגומה של הכדורגל בניגריה, שם כולם רוצים נתח כספי מהכשרונות המקומיים

"אין לי מושג איפה הבן שלי. לא הצלחתי ליצור איתו קשר כבר שלושה ימים", אמר ג'יימס איהנאצ'ו ביום שישי האחרון. ושדבר אחד יהיה ברור: בנו הנעדר של ג'יימס עדיין לא חגג את יום הולדתו ה-18.

***

אליפות העולם עד גיל 17 לפני כמה שבועות באיחוד האמירויות, הייתה יומו הגדול של קלצ'י איהנאצ'ו. הוא פתח את הטורניר בצורה מזהירה וכבש רביעייה בניצחון 1:6 על מקסיקו מעמדת החלוץ, ובהמשך עבר לאגף הימני והמשיך לככב. הוא בישל שני שערים ב-3:3 נגד שבדיה ועוד שניים ברבע הגמר נגד אורוגוואי, ולבסוף כבש ב-0:3 על מקסיקו בגמר. כל היריבות סבלו מרגל שמאל האימתנית שלו ולעתים הוא נראה כמו שחקן מבוגר שמשחק מול ילדים. קלילות שמתערבבת עם עוצמה, פעולות מלוטשות, אתלטיות וכוח פיזי מעוררי קנאה, קבלת החלטות נכונות. הניגרי בן ה-17 הראה שיש לו כמעט הכול.

את הטורניר קלצ'י סיים עם שישה שערים, שבעה בישולים, תואר "השחקן המצטיין" וכמובן זכייה בגביע העולמי. הסקאוטים הרבים שישבו ביציעים התרגשו.

עשרות קבוצות - זו לא הגזמה - הפנו את תשומת ליבן לקלצ'י איהנאצ'ו במהלך ואחרי אליפות העולם עד גיל 17. ארסנל שכבר גילתה בטורנירים דומים את ססק פברגאס וקרלוס ולה, שלחה את הסקאוט סטיב ראולי וזה חזר עם המלצות חמות. גם מונאקו, פורטו, מנצ'סטר סיטי, ספורטינג ליסבון וקבוצות נוספות מאנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד, צרפת, יוון, טורקיה והולנד, הציבו אותו בראש הרשימה.

הקשר-חלוץ המצטיין משחק בטאייה אקדמי מעיר הולדתו אוורי וכולם ידעו שזו תסתפק בכמה מאות אלפי יורו בתמורה למי שעושה קולות של אחד מהכישרונות הגדולים בכדורגל העולמי. אבל הבעיות שלא איחרו לבוא, לא הגיעו מכיוון מהקבוצה אליה הוא שייך.

כבר במהלך הטורניר התחיל סוכן השחקנים הנרי גליאנו, לשווק את היהלום החדש שלו. האמריקאי האנונימי התראיין שוב ושוב והוכיח שלפחות בכל הנוגע לתקשורת, הוא נוהג כמו סוכן מנוסה. "כרגע אנחנו בודקים ושוקלים כמה אופציות", אמר, "המטרה שלנו היא למצוא לקלצ'י קבוצה שתתאים לו".

בניגריה שמעו וזעמו. כיצד סוכן שחקנים אנונימי מארה"ב מעז לבוא ולשלוף להם כסף מהכיס? התקשורת הניגרית שהוזנה על ידי בעלי אינטרסים מקומיים, טענה שאין שום הסכם בין השחקן לבין גליאנו, אבל הסוכן לא נבהל והבהיר: "יש לנו הסכם שיתוף פעולה וההאשמות נעשות בלי הוכחה. אנחנו לא מודאגים וכך גם המועדונים שאיתם אני מנהל שיחות".

שחקן נבחרת הנערים של ניגריה, קלצ'י אינהנצ'ו. Hassan Ammar, AP
ארסנל שכבר גילתה בטורנירים דומים את ססק פברגאס וקרלוס ולה, שלחה את הסקאוט סטיב ראולי וזה חזר עם המלצות חמות. גם מונאקו, פורטו, מנצ'סטר סיטי, ספורטינג ליסבון וקבוצות נוספות הציבו את קלצ'י בראש הרשימה/AP, Hassan Ammar

כשגליאנו העביר להתאחדות הניגרית את המסמכים החתומים על ידי קלצ'י והוכיח מעבר לכל ספק שהוא הסוכן של הנער, שחקן העבר עמנואל אמוניקה, שבין היתר לבש את מדי ספורטינג ליסבון וברצלונה זעם.

כשכישרון חדש מתגלה ועושה את הזינוק הראשון מאפריקה לאירופה, כולם רוצים נתח כספי, בעיקר מאמני הנבחרות שמשום מה מרגישים שמגיעים להם מעין דמי השבחה רק מעצם העובדה שהם זימנו שחקן למדים הלאומיים. באתר האינטרנט GOAL.COM למשל, חשפו בקיץ שמאמן נבחרת ניגריה, סטפן קשי, ניסה לטרפד את המעבר של הקשר סאנדיי מ'בה מוורי יונייטד לבאסטיה הצרפתית בגלל שלדעתו הגיעו לו 150 אלף יורו מתוך העסקה. על פי ההיגיון המעוות שלו, הוא זה שהעניק למ'בה את המקום בהרכב הנשרים ולכן מגיעים לו דיבידנדים.

אמוניקה שימש במהלך אליפות העולם כעוזר מאמן נבחרת ניגריה עד גיל 17 ולפני כשבוע קודם לתפקיד המאמן הראשי. ככזה הוא פשוט לא היה יכול לסבול מצב במסגרתו קלצ'י יעבור לאירופה והכיס שלו לא ירופד בחלק מכספי העסקה. הפתרון מבחינתו היה פשוט: לגרום לגליאנו לערב סוכן ניגרי בעסקה העתידית, כזה שיקבל את חלקו ויפריש ממנו למאמן. אבל איזה אינטרס היה לגליאנו להכניס עוד שותף?

מאמן נבחרת מאלי, סטפן קשי. רויטרס
כשכישרון חדש מתגלה ועושה את הזינוק הראשון מאפריקה לאירופה, כולם רוצים נתח כספי, בעיקר מאמני הנבחרות שמשום מה מרגישים שמגיעים להם מעין דמי השבחה. סטפן קשי/רויטרס

לפני פחות משבועיים אמוניקה הזמין את הסוכן הנרי גליאנו, את שותפו הניגרי סולמון אולווסון ואת הכוכב הפוטנציאלי קלצ'י איהנאצ'ו לפגישה בבית מלון בעיר אוורי. המטרה שלו הייתה ברורה. "ישבנו בבית המלון ואמונקה התחיל לאיים על קלצ'י", סיפר גליאנו, "הוא אמר לו שהוא חייב לנסוע איתו לאבוג'ה כדי לחתום עם סוכן נוסף שעובד עם בכיר בהתאחדות הניגרית. הוא איים שאם הוא לא יחתום, אותו בכיר ימנע את השחרור שלו לאירופה וידאג שישעו אותו מהנבחרות".

כשגליאנו ניסה לענות ולהסביר שוב שיש לו הסכם ייצוג עם השחקן בן ה-17, אמוניקה התעצבן ולדבריו הכה אותו. בהמשך הגיע למקום גם מאמן הנבחרת הלאומית סטפן קשי – קלף שאמונקה כנראה שמר למקרה שניסיונות ה"שכנוע" שלו לא יעזרו. קשי פנה ישירות לקלצ'י ובטון תקיף הודיע לו שהוא חייב לחתום עם סוכן ניגרי אחר. בשלב הזה הנער המבוהל, שבמקום לרוץ ולבעוט על המגרש נקלע למלחמת סוכנים, פרץ בבכי מר.

אמוניקה עצמו הכחיש שהוא תקף את גליאנו, אבל בראיון מאוחר יותר אמר: "כמובן שהכיתי אותו ואני אעשה זאת שוב בפעם הבאה שאפגוש אותו. הוא העליב את המולדת שלי ואת ההתאחדות שלי. הוא אידיוט לבן שרוצה לבוא לפה ולקצור את הפירות שלא הוא זרע. אנחנו הפכנו את קלצ'י למה שהוא. אנחנו עזרנו לו ועיצבנו אותו ואסור לו לתת לאף אחד לעבוד עליו. ההורים של הילד עניים וגליאנו רוצה לנצל אותם".

שחקן נבחרת ניגריה לשעבר, עמנואל אמוניקה. AP
"גליאנו הוא אידיוט לבן שרוצה לבוא לפה ולקצור את הפירות שלא הוא זרע. אנחנו הפכנו את קלצ'י למה שהוא, עזרנו לו ועיבצנו אותו". עמנואל אמוניקה בימיו כשחקן/AP

מצד אחד סוכן השחקנים הנרי גליאנו שחתם עם קלצ'י על הסכם ייצוג ומצד שני מאמני הנבחרות שרוצים נתח מהעסקה. אבל יש עוד צד, אביו של השחקן ג'יימס איהנאצ'ו. עד שהוא יחגוג את יום הולדתו ה-18, קלצ'י נתון למרותם של הוריו והוא לא יוכל לעזוב את ניגריה ולחתום בקבוצה אחרת בלי הסכמה שלהם. סוכן קמרוני בשם אוליבייה נואה ידע זאת היטב.

נואה, שהיה מעורב במעבר של המגן-בלם הניגרי קנת' אומרו מסטנדרד ליאז' לצ'לסי בינואר 2012, ניגש ישירות לאב, סיפר לו על הקשרים ההדוקים שיש לו בפרמיירליג האנגלית והבטיח לו הרים וגבהות. רק שלא ייתן לבנו לחתום בקבוצה אירופאית בלעדיו. נואה הבטיח שהוא כבר יטפל בפיצוי הכספי שמגיע לגליאנו כתוצאה מהפרת הסכם ויסדר לקלצ'י את המועדון הטוב ביותר מבחינה מקצועית ופיננסית. ג'יימס השתכנע, אבל אז בנו נעלם.

כמה ימים אחרי שג'יימס איהנאצ'ו הכריז ש"אני לא יודע איפה הבן שלי", פרסם עיתונאי ניגרי שהשניים הסתכסכו על רקע הבחירה בקבוצה אליה הוא צריך לעבור. או במילים אחרות, עם איזה סוכן הם צריכים לעבוד. הנער - כך התברר - נמצא בלאגוס ביחד עם גליאנו והוא התקשר לאביו והאשים אותו בכך שהוא מעקב את המעבר שלו לפורטו. לעומת זאת, על פי מי שהוגדרו בתקשורת כ"מקורות שמקורבים לסוגיה", האב נחוש לראות את בנו נוחת בצ'לסי או במנצ'סטר סיטי.

בתקופה הקרובה תסוכם העברתו של הכישרון הגדול קלצ'י איהנאצ'ו לקבוצה בכירה באירופה. הסוכן גליאנו מושך לפורטוגל, האב ג'יימס והסוכן נואה רוצים לאנגליה ולעמנואל אמוניקה לא ממש אכפת, הוא רק ממתין למעטפה עם כסף מזומן. המלחמות הללו כבר גרמו לסכסוך משפחתי ולאומללות אמיתית של קלצ'י בן ה-17, אבל קשה להאמין שהן תפסקנה גם אחרי שהוא יעבור לאירופה.

שחקן נבחרת הנערים של ניגריה, קלצ'י אינהנצ'ו. Hassan Ammar, AP
"הסוכן גליאנו מושך לפורטוגל, האב ג'יימס והסוכן נואה רוצים לאנגליה ולעמנואל אמוניקה לא ממש אכפת, העיקר לקבל מעטפה עם כסף". קלצ'י/AP, Hassan Ammar

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully