וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות טיאגו סילבה: סיפורו של מרקיניוס, בלמה הצעיר של פ.ס.ז'

6.10.2013 / 14:00

הוא מעריץ את טיאגו סילבה, מזכיר אותו בסגנון המשחק וכעת גם ממלא את מקומו בהצלחה בפ.ס.ז'. בגיל 19, עם פלטה בשיניים, פצעי בגרות ושנת ניסיון אחת, מרקיניוס כבר נחשב לאחד הבלמים המוערכים ביבשת. רומא גילתה, ברצלונה רצתה, פ.ס.ז' זכתה. הכירו את "ניימאר של ההגנה"

אוגוסט 2012. בשערי שדה התעופה של רומא נכנס ילד בן 18, עם פצעי בגרות, פלטה בשיניים והלם תרבות שקשה להסתיר. גם הטיפוזי, האוהדים השרופים ביותר של רומא, לא ידעו כי אותו צעיר ברזילאי המום הוא למעשה הרכש הטרי של הקבוצה שלהם, שהחתימה כמה חודשים לפני כן קשר ברזילאי בשם מרקיניו. הפעם הם נדרשו להוסיף אות ולשנן שם חדש: מרקיניוס. כדי להקל עליהם, בחר השחקן להופיע עם הכיתוב "מרקוס" על החולצה. "אני מגיע כדי לשחק ולהתקדם ברומא", הצהיר ללא היסוס במסיבת העיתונאים בה הוצג. "המודל לחיקוי שלי כבלם הוא טיאגו סילבה. אני רוצה להיות כמוהו".

שנה פחות חודש לאחר מכן, יולי 2013. ילד ברזילאי בן 19, עם פחות פצעי בגרות אבל עדיין עם אותה פלטה בשיניים, הוצג כבר כשחקן הרכש של פריס סן ז'רמן, אלופת צרפת שסגרה כמה ימים קודם לכן את עסקת אדינסון קבאני ומי שמשמש כקפטן שלה הוא לא אחר מאשר טיאגו סילבה. "32 מיליון יורו על נער עם 32 משחקי ליגה?", תהו בצרפת. "האם הוא עד כדי כך טוב שעבורו מוכן המועדון לוותר על שחקן הבית ממאדו סאקו?".

השאלות היו במקום, ואחרי יותר מחודש של חוסר ודאות התחלפו בזלזול מופגן, אבל מרקיניוס היה זקוק רק לכמה משחקים כדי להסיר את כל הספקות. בדיוק כמו בעונת הפריצה ברומא. אחרי חמישה משחקים בלבד, בהם סייע להגנת פ.ס.ז' לשמור שלוש פעמים על רשת נקייה ואף כבש שלושה שערים, מרקיניוס כבר נחשב לחביב האוהדים ולרכש מוצלח ואולי אף משמעותי יותר מקבאני, כשבארבעת המשחקים האחרונים הוא נכנס לנעליו של אלילו טיאגו סילבה. השקעה חכמה לטווח ארוך שמניבה תשואה מיידית. האם הבלם הצעיר - "העתיד של פ.ס.ז'", על פי הגדרת נשיא המועדון נאסר אל חלאיפי - יצלח גם את מבחן הקלאסיקו היוקרתי מול מארסיי?

מארסיי נגד פ.ס.ז' (22:00, אין שידור). מה חושב זלאטן על הקלאסיקו הצרפתי?

מרקיניוס שחקן פריס סן ז'רמן חוגג שער. AP
השקעה לטווח ארוך שמניבה תשואה מיידית. מרקיניוס/AP

מרקיניוס הוא מטאור אמיתי בשמי הכדורגל העולמי. ביולי 2012, בדיוק שנה לפני טקס הצגתו בפריס סן ז'רמן, מעטים הבחינו בבלם הצעיר שישב על הספסל של קורינתיאנס וקיבל מדליה בעקבות הזכייה של המועדון בגביע ליברטדורס. מרקיניוס לא שותף כלל בטורניר היבשתי, ובליגה רשם במקביל שש הופעות בלבד. הוא שימש אמנם כקפטן נבחרת הנוער הברזילאית וזכה להצעות מבנפיקה (לרשתה כבש בליגת האלופות ביום רביעי האחרון) ופורטו שיודעות לאתר את הכישרונות הצעירים של הסלסאו, אבל פרט לכינוי המהדיר והמחייב "ניימאר של ההגנה" לא הספיק לבסס את מעמדו. ואז הגיעה הקריאה מרומא.

המעבר של מרקיניוס לבירת איטליה היה למעשה נספח לעסקת לאנדרו קסטאן. האחרון נרכש מאותה קורינתיאנס תמורת 5 מיליון יורו ויועד להרכב, בעוד מרקיניוס צורף בהשאלה עם תשלום ראשוני של 1.5 מיליון יורו ואופציית רכישה (שמומשה בינואר) ב-3 מיליון נוספים. מי שחשב שהבלם הצטרף לרומא כדי ללמוד בהדרגה, לא הכיר את מרקיניוס או את המשפחה. "מרקיניוס בחר ברומא כי שם הוא ישחק מהרגע הראשון, אין להם בלמים טובים ממנו", הבהיר הסוכן לואן אוואס. סוכן ואח.

לואן, המבוגר ממרקיניוס רק בארבע שנים, היה שחקן נוער בסאו פאולו, פרש מוקדם ומאז מטפל בענייניו של אחיו יחד עם יתר בני המשפחה. האחות הקטנה ריאמה אחראית למלתחה, לעיצוב השיער ובתחילת הדרך גם ערכה את קטעי הווידאו המקצועיים של מרקיניוס, ואילו הדוד אלברו מימן את העסק באמצעות הפאבים שבבעלותו. "מרקיניוס היה הפחות מוכשר מבין שלושת האחים, אבל הוא פשוט מכור לכדורגל והשקיע את כל נשמתו", הסביר אלברו כשמרקיניוס עלה לקבוצה הבוגרת של קורינתיאנס. "הוא הקשיב לי ושמרנו על הכול במשפחה, בלי התערבויות חיצוניות". מרקיניוס החזיר: "אם זה תלוי בי, הדוד שלי ימות עני. אני לא אוהב בירה".

למזלו של מרקיניוס ולשמחתם של בני המשפחה, מי שחיכה לו ברומא היה זדנק זמאן. המאמן הצ'כי מומחה בקידום שחקנים צעירים. בדרך כלל מדובר בשחקנים קדמיים דוגמת טוטו סקילאצ'י, ג'וזפה סיניורי, פרנצ'סקו טוטי, לורנצו אינסינייה או אפילו מרקו וראטי, שכיום משתף פעולה עם מרקיניוס בפ.ס.ז', אבל בדרך היה גם אלסנדרו נסטה. זמאן הפך אותו בגיל 18 למעוז ההגנה של לאציו וסלל לו את הדרך לקריירה עתירת הישגים. מרקיניוס היה פרויקט זהה, רק מעבר לכביש.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אלסנדרו נסטה שחקן מילאן. רויטרס
גם אותו זדנק זמאן הפך בגיל 18 לבלם מוביל. אלסנדרו נסטה/רויטרס

זמאן קיבל את מרקיניוס רק בסוף אוגוסט, אבל חודש לאחר מכן כבר שילב אותו פעמיים כמחליף בהפסדים לבולוניה ויובנטוס. אותן 70 דקות בהן עלה מהספסל, הספיקו למרקיניוס כדי להרוויח את הקידום. ב-7 באוקטובר פתח לראשונה בהרכב, היה שותף לניצחון 0:2 וסייע לרומא לשמור לראשונה על שער נקי. מאז, מקומו בהרכב הראשון היה כמעט קבוע. מרקיניוס סיים את עונת הבכורה שלו באירופה עם 26 משחקים, מתוכם 22 בהרכב, ו-2,088 דקות במצטבר. לשם השוואה, רק שלושה שחקנים בגיל העשרה צברו יותר דקות ממנו בחמש הליגות הבכירות: לוקא דין (2,804 דקות ב-33 משחקים בליל, שהובילו לרכישתו על ידי פ.ס.ז'), סמואל אומטיטי (2,259 דקות ב-26 משחקים בליון) ויוליאן דראקסלר (2,141 דקות ב-30 משחקים בשאלקה). בליגה האיטלקית לא היו לו מתחרים בתחום.

רומא אמנם נפרדה מוקדם מהצפוי מזמאן וסיימה עונה מאכזבת ללא כרטיס לאירופה ועם הפסד כואב ללאציו בגמר הגביע, אבל מרקיניוס התגלה כיהלום אמיתי. "וולטר סבאטיני כשל בניסיון לבנות קבוצה כמנהל הספורטיבי של רומא, אבל בכל הקשור לזיהוי כישרונות הוא אחד הטובים באיטליה", הסביר העיתונאי מתיאה פנטנה מיורוספורט. "הוא עשה זאת עם חאבייר פסטורה בפאלרמו וגם עם מרקיניוס ברומא, בעסקה שבתחילה נראתה מוזרה. ההגנה של רומא הייתה איומה, אך מרקיניוס הראה שיש לו את כל האיכויות להיות בלם מוביל בקבוצה גדולה. הוא מאוד מהיר ובעל שליטה מצוינת בכדור. הוא הזכיר את טיאגו סילבה בצעירותו, אם כי פחות חזק פיזית".

ההשוואה הזו לטיאגו סילבה אינה מקרית. מרקיניוס העריץ את קפטן נבחרת ברזיל, וגם פאולו די קאניו טען בעונה שעברה שמדובר בשחקן הכי משפיע בליגה האיטלקית פרט לארתורו וידאל וכינה אותו "טיאגו סילבה החדש". מרקיניוס זכה ביותר קרבות אוויריים מכל שחקן אחר ברומא, הפגין ורסטיליות כאשר שיחק גם כמגן ורק החבר קסטאן חילץ יותר כדורים ממנו. היכולת המרשימה גרמה להתעניינות מצד הקבוצות הבכירות ביבשת. ברצלונה, שניסתה ללא הצלחה לצרף את סילבה, עברה לחשוק בגרסה הצעירה שלו, אלא שפ.ס.ז' הייתה הראשונה לשים כסף על השולחן ולהפוך אותו לשחקן ההגנה החמישי הכי יקר בהיסטוריה. 32 מיליון יורו (פלוס משתנים נוספים שמעלים את העסקה למעל 35 מיליון) וחוזה לחמש שנים. לא כדי להחליף את סילבה, אלא כדי לשחק לצידו. רווח נקי של רומא, שרכשה בכסף הזה ארבעה שחקנים ונותרה עם עודף. רווח גם של פ.ס.ז'.

מרקיניוס במדי רומא. GettyImages
אף שחקן צעיר בליגה האיטלקית לא שיחק יותר ממנו. מרקיניוס/GettyImages

מרקיניוס שוב נחת בקבוצה עמוסת ברזילאים. "ההיסטוריה הברזילאית של פ.ס.ז' שכנעה אותי", סיפר הבלם. " לטיאגו סילבה היה חלק גדול בהגעה שלי. דיברתי גם עם לוקאס והאחרים, אבל להיות לצד טיאגו סילבה, ללמוד ממנו, זה בהחלט היה פקטור מכריע. הייתה התעניינות גם מברצלונה, רק שפ.ס.ז' הייתה היחידה שהגישה הצעה רשמית". למרות זאת, תהליך הקליטה לא עבר חלק. הרכש מרומא הגיע ביולי ומיד חלה. הוא לא יצא עם הקבוצה למחנות האימונים, החמיץ את כל משחקי ההכנה ולא יכול היה להיכלל בסגל במחזורי הפתיחה. "הגעתי מרומא עם בעיות רפואיות. כאבי גרון, וירוס. לא משהו רציני, אבל איבדתי מהמשקל וזה פגם בכושר שלי", הסביר לאחרונה. כאשר החלים, פקדה אותו פציעה שהאריכה את משך ההיעדרות. מרקיניוס היה שחקן פ.ס.ז' כבר כמעט חודשיים, ואף אחד עדיין לא ראה אותו משחק. "רוח רפאים ביותר מ-30 מיליון יורו", נכתב עליו באחד האתרים.

גם האוהדים התקשו להבין איך המועדון שלח לליברפול את ממאדו סאקו, אחד הסמלים של פ.ס.ז' ומי שהיה הקפטן הצעיר ביותר של הקבוצה, כשהבחור שהובא במקומו לא מסוגל לדרוך על הדשא. ואז הגיע המשחק הראשון, שהוסיף עוד כמה סימני שאלה. "הוא לא מוכן לשחק 90 דקות, אבל אין לי ברירה", אמר המאמן לורן בלאן לפני משחק ליגת האלופות ביוון מול אולימפיאקוס. בהיעדרו של אלכס הפצוע, מרקיניוס פתח במרכז ההגנה היקר בהיסטוריה לצד טיאגו סילבה, ובדקה ה-25 הושפל כאשר ולדימיר וייס העביר כדור בין רגליו וכבש שער סולו נהדר. מרקיניוס לא נשבר וחגג שער ארבע דקות לפני סיום הופעת הבכורה שלו, אך המבקרים כבר השחיזו סכינים.

"הוא עשה טעות שבלם לא יכול לעשות, אסור שזה יקרה ברמות הגבוהות", תקף מאמן העבר רולאן קורביס ב-RMC. "העמידה השגויה שלו הזכירה לי את דייגו לוגאנו. אני ראיתי את מרקיניוס פעם אחת ברומא, כשהיא שיחקה עם שלושה בלמים והוא בימין. זו העמדה שלו". בלאן יצא להגנתו של הברזילאי, החמיא לו על המחצית השנייה ולקח אחריות: "זה משחק ראשון שלו אחרי ארבעה חודשים. ידענו שהוא לא מוכן, לקחנו סיכון". גם הטעות של מרקיניוס נבעה מהעובדה שהוא אוהב לקחת סיכונים. עקבים בהגנה, תרגילים בחילוץ הכדור. הוא מהמר חסר פחד. בלאן, שבעצמו היה בלם בעל תעוזה, נחשב לזהיר יותר כמאמן. הוא בכל זאת הימר, ופגע.

שחקן פריס סן ז'רמן ממאדו סאקו. Richard Heathcote, GettyImages
אוהדי פ.ס.ז' לא הבינו בהתחלה איך המועדון ויתר על הקפטן הצעיר בתולדות המועדון, בן בית, עבור "רוח רפאים ב-30 מיליון יורו". ממאדו סאקו/GettyImages, Richard Heathcote

האח לואן, שכמובן הרוויח עמלת סוכן נאה מהעסקה בקיץ, הבין שמרקיניוס זקוק לעידוד מוראלי ורכש עבורו פרארי 458 נוצצת. במכונית השאיר פתק: "מהדורה מיוחדת לאחים לואן ומרקיניוס". מאז, האח הצעיר דוהר ללא מעצורים. מיד אחרי הבכורה מול אולימפיאקוס, רשם מרקיניוס הופעה ראשונה בליגה ועמד בכבוד מול רדאמל פלקאו ב-1:1 נגד מונאקו, כאשר החל מהדקה ה-16 מי שהתייצב לצידו במרכז ההגנה בגלל הפציעה של סילבה היה זומאנה קמארה הוותיק והחלוד. מול ולנסיין התחיל מרקיניוס לצד אלכס, ובמחצית השנייה נכנס קמארה, שהמשיך גם למשחק מול טולוז, בו כבש מרקיניוס את שערו השני בקריירה. "אני צובר ביטחון משחק אחרי משחק", אמר לתקשורת הצרפתית שפרגנה על טבילת האש המוצלחת, אותה עשה לצד שלושה בלמים שונים. "אפילו הבקעתי פעמיים תוך 10 ימים, זה מעולם לא קרה לי".

השער מול טולוז הצטרף ליכולת המצוינת ולשקט שהפגין מרקיניוס במרכז ההגנה. את לב האוהדים הוא כבש בזכות התשוקה בחגיגת השער, וגם החברים החמיאו. "יש לו תפקיד משמעותי כי טיאגו סילבה פצוע", הזכיר הקשר בלס מטוידי. "הוא מאוד בוגר לגילו, הוא שיחק מצוין במרכז ההגנה. לוקאס מורה, שהצטרף לפ.ס.ז' בינואר האחרון והבקיע עד כה שער אחד בלבד, צחק: "לא רק שהוא בלם גדול, הוא גם כובש יותר ממני". את החותמת הסופית סיפק טיאגו סילבה, שגם שלח מסר לאוהדים: "לסאקו יש יותר ניסיון, בעיקר כי הוא כבר שחקן בינלאומי ועבר הרבה משחקים חשובים, אבל פרט לכך הם ברמה זהה. מרקיניוס עשה התקדמות גדולה בשנתיים האחרונות וימשיך להשתפר". לפני שתי עונות אלכס כבש את שער הניצחון נגד מארסיי בבית, בעונה שעברה טיאגו סילבה הבקיע מולה בפנדל בגביע הליגה. מרקיניוס הלוהט ימשיך את המסורת?

מרקיניוס שחקן פריס סן ז'רמן מעל טיאגו סילבה. GettyImages
היורש כבר כאן? מרקיניוס עם טיאגו סילבה/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • מרקיניוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully