וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרמית הגדולה של הפרמיירליג

23.8.2013 / 15:01

ההתחזות לג'ורג' וואה, הבדיות על העבר בפ.ס.ז', ההחלטה המוזרה של גרהאם סונס וההופעה הקצרה והמביכה נגד לידס. סיפורו המשעשע של עלי דיה, שפילס את דרכו לסאות'המפטון בשקרים ורמאויות והפך אולי לזר הגרוע בתולדות הפרמיירליג

ב-23 בנובמבר 1996 אירחה סאות'המפטון את לידס יונייטד למשחק במסגרת המחזור ה-14 בפרמיירליג האנגלית. 33 דקות בתוך המשחק נאלץ מאמן הסיינטס, גרהאם סונס, להוציא את הכוכב הגדול של הקבוצה מת'יו לה טיסייה בגלל פציעה ולכר הדשא נשלח שחקן הרכש עלי דיה. האוהדים של הסיינטס לא הכירו את דיה, אבל אלו שהספיקו להתעדכן, ידעו לספר שמדובר בבן דודו של ג'ורג' וואה. וכיאה לייחוס המשפחתי שלו, התקוות שלהם היו גדולות.

סאות'המפטון הפסידה באותו משחק 2:0, אבל את החותם העיקרי אכן הותיר דיה (שאגב החמיץ ממצב נוח אחרי מסירה של איל ברקוביץ'). התוצאה נשכחה מזמן, גם המהלכים על כר הדשא ב"דל" באותו יום הפכו להיסטוריה שאבדה מהזיכרון, אבל הופעת הבכורה של החלוץ הסנגלי בפרמיירליג היא עודנה חלק מהפולקלור של אוהדי הקבוצה מדרום אנגליה.

זהו סיפורה של מה שמכונה באנגליה כ"אחת מהתרמיות הגדולות בתולדות הכדורגל האנגלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סאות'המפטון הפסידה באותו משחק 2:0, אבל את החותם העיקרי אכן הותיר דיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנובמבר 1996 קיבל מנג'ר סאות'המפטון, גרהאם סונס, שיחת טלפון מפתיעה. על הקו היה אדם שהזדהה כלא אחר מאשר ג'ורג' וואה, אז חלוצה המצטיין של מילאן וכדורגלן השנה בעולם. "בן הדוד שלי נמצא באנגליה, שמו הוא עלי דיה והוא משחק בעמדת חלוץ. הוא שחקן מצוין ואני חושב שכדאי לך לבחון אותו", אמר הקול מהצד השני.

הימים היו ימי ה"צפייה בקלטות". יוטיוב ואתרי הסקאוטינג שנולדו בשנים האחרונות עדיין לא באו לאוויר העולם והאינטרנט היה בחיתוליו ולא שימש ככוח עזר למאמני כדורגל שביקשו לשלוף קורות חיים של שחקנים. כמה ימים לפני כן הסיינטס הובסו 7:1 על ידי אברטון וסונס היה נחוש למצוא חיזוק לקבוצה. הנחישות הזו עיוורה אותו.

המאמן הסקוטי שמע מ"ג'ורג' וואה" שעלי דיה הוא שחקן מצוין ושהוא שיתף איתו פעולה בפריס סן ז'רמן והחליט להזמין אותו למבחנים. כשהחלוץ בן ה-31 התייצב במגרש האימונים יום למחרת, הוא הוסיף וסיפר שלבש את מדי נבחרת סנגל 13 פעמים שבמהלכן הוא כבש שני שערים בינלאומיים. אף אחד לא השמיע אז תהיה איך הוא בן דודו של וואה אם האחד ליברי והשני סנגלי.

דיה היה רחוק מלהרשים באימון שערך עם הקבוצה, אבל סונס חלם על החתמה שתוכל להיות מוגדרת כ"גניבת השנה" וסירב לשחרר. הרי ג'ורג' וואה המליץ. הוא רשם את הסנגלי למשחק של קבוצת המילואים של סאות'המפטון נגד זו של ארסנל, אבל תנאי המגרש לא אפשרו את קיומו ובסוף השבוע הגיעה ההפתעה הגדולה: דיה הוחתם על חוזה לחודש ונכלל בסגל למשחק הליגה נגד לידס.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
כדורגלן העבר ג'ורג' וואה. Shaun Botterill, GettyImages
דיה היה רחוק מלהרשים באימון שערך עם הקבוצה, אבל סונס חלם על החתמה שתוכל להיות מוגדרת כ"גניבת השנה" וסירב לשחרר. הרי ג'ורג' וואה המליץ/GettyImages, Shaun Botterill

"דיה הגיע ביום שישי בבוקר והתאמן איתנו. בכנות, הוא לא נראה כל כך טוב. נבחנים הולכים ובאים והיינו בטוחים שגם הפעם זה יהיה המצב. יום לאחר מכן שיחקנו נגד לידס ופתאום ראינו שהוא נמצא בסגל. זה היה קצת מוזר", סיפר לימים הכוכב הגדול מת'יו לה טיסייה. מוזר? ההמשך בהחלט היה כזה. החלוץ הסנגלי כאמור נכנס באותו משחק כמחליף בדקה ה-33 במקומו של לה טיסייה שנפצע, אבל סונס הבין את גודל הטעות שעשה והוציא אותו בדקה ה-85. דיה לא היה פצוע, הוא פשוט היה גרוע.

"זה היה מדהים, הוא רץ על המגרש כמו במבי על קרח. היה מביך לראות את זה", סיפר לה טיסייה על הביקור החטוף של עלי דיה בפרמיירליג, "ההופעה שלו הייתה קומית. הוא היה אמור להיכנס לעמדה שלי, אבל האמת היא שהוא הסתובב במגרש בלי לדעת מה הוא עושה. אני לא חושב שהוא הבין היכן הוא צריך לשחק, אני אפילו לא יודע אם הוא דיבר אנגלית".

אלו היו 57 הדקות הראשונות והאחרונות של דיה בפרמיירליג. למחרת הוא הגיע למתקן האימונים של סאות'המפטון והתלונן על פציעה. הצוות הרפואי שיחרר אותו לביתו. "זו הפעם האחרונה שראיתי אותו", סיפר לה טיסייה, "הוא פשוט עזב ואף אחד לא ידע לאן הוא הלך". שבועיים לאחר מכן הסנגלי שוחרר רשמית מסאות'המפטון.

מת'יו לה טיסייה, סאות'המפטון. Getty Images, GettyImages
"זה היה מדהים, הוא רץ על המגרש כמו במבי על קרח. היה מביך לראות את זה", סיפר לה טיסייה/GettyImages, Getty Images

ההופעה המביכה של דיה, ולמעשה כל סיפור ההחתמה שלו בסאות'המפטון, הצריכו בדיקה. עיתונאים בריטים התקשרו לג'ורג' וואה כדי לרדת לשורש העניין, אבל הליברי המופתע הודיע להם שהוא לא דיבר עם גרהאם סונס ומעולם לא שמע על כדורגלן בשם עלי דיה. עד מהרה התברר שהחלוץ גם מעולם לא שיחק בפריס סן ז'רמן ולא לבש את מדי נבחרת סנגל. הכול היה שקרים וסונס בלע את הפיתיון. פרט אחד בסיפור של דיה התברר כאמיתי: הוא אכן שיחק עונה לפני כן בליגה השנייה בגרמניה כפי שטען, אבל הפרט לפיו הוא רשם שתי הופעות בלבד כמחליף במדי לובק, הושמט.

בבוא הזמן התמונה הוסיפה להתבהר: דיה שיחק כמה שנים בקבוצות מהליגות הנמוכות בצרפת, בילה חצי עונה בפינלנד ומשם עבר לגרמניה. כשסיים את דרכו בלובק, הוא המריא לאנגליה ונבחן בפורט וייל, ג'ילינגהאם ובורנמות', אבל לא הרשים באף אחת מהן. לבסוף חתם בקבוצת בליית' ספרטנס החובבנית. "פתאום ראיתי אותו בתכנית סיכום המחזור של הפרמיירליג, לובש את מדי סאות'המפטון. זה היה בלתי ייאמן", סיפר פיטר הריסון שאימן אותו בבליית'.

עד היום לא ברור מי התקשר לסונס, אבל ההערכות הן שזה היה סוכן כדורגלנים שבצעד נואש אחרון למצוא לדיה קבוצה מקצוענית באנגליה, התחזה לג'ורג' וואה. סיפור אחר גורס שזה היה אחד מחבריו של הסנגלי לספסל הלימודים באוניברסיטת נורת'אומבריה בצפון-מזרח אנגליה. כשצוות טלוויזיה ניסה לברר את הסוגיה אחרי כמה שנים, דיה אמר: "סונס סיפר לי שג'ורג' התקשר אליו ואמר לו שאני שחקן טוב. האם זה באמת היה וואה? אני לא יודע".

מאמן סאות'המפטון, גרהאם סונס. Gary M. Prior, GettyImages
עד היום לא ברור מי התקשר לסונס/GettyImages, Gary M. Prior

אחרי הפרק הקצר והמוזר בסאות'המפטון, דיה חזר לצפון-מזרח אנגליה והשלים את התואר שלו במנהל עסקים. במקביל הוא חתם בקבוצת גייטסהד מליגת הקונפרנס (הליגה החמישית), שיחק במדיה שמונה פעמים וכבש שני שערים. מאז הוא נעלם ממפת הכדורגל, אבל בוודאי לא נשכח.

הסנגלי נחשב עד היום לאחד מהרמאים הגדולים בתולדות הכדורגל האנגלי, אם כי הקרדיט כולו מגיע לגרהאם סונס. האוהדים של סאות'המפטון הדביקו לו שיר קליט: "Ali Dia, is a liar, is a liar" ("עלי דיה, הוא שקרן, הוא שקרן"), הוא כיכב במקום הראשון ברשימת "50 הכדורגלנים הכי גרועים בתולדות הפרמיירליג" של "הטיימס" ובמצעדים דומים של "הסאן" ו"דיילי מייל", הוא עדיין מוזכר תכופות על ידי התקשורת. גם זו דרך להפוך לאגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully