וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהחלט לא נעימי: על החתמת נעימי והסוגיה המשפטית של אוחיון

החתמת נעימי במכבי תל אביב היא לא רק תעודת ביטוח למקרה שאוחיון יעזוב לקובאן, היא גם מסר וקלף מיקוח מול הגארד לרגע שבו תינתן החלטת פיב"א בעניין. הבלוג של גרינוולד עם עוד זויות לא מוכרות לתסבוכת שתכריע את זהות הצהובים (ואולי גם את עתידו של אליהו)

ביום שני הקרוב, ככל הנראה, תפרסם פיב"א את החלטתה בעניין יוגב אוחיון. בשבועות האחרונים, מספרים בכירים בהתאחדות הכדורסל האירופאית, נאלצו להתמודד עם ערימות של מסמכים; עורכי הדין של מכבי תל אביב, עורכי הדין של אוחיון, עורכי הדין של לוקומוטיב קובאן- כולם שיגרו את כל התחמושת המשפטית שלהם.

הבכירים בפיב"א יכולים כעת רק לספר כי "למרות מורכבות התיק, ההכרעה המשפטית תהיה ברורה" - היינו, תוכרע באופן חד-משמעי השאלה למי שייכות הזכויות על אוחיון בעונה הבאה.

קובאן: "המסמכים שבידינו יכולים לפגוע במוניטין של מכבי"

4 נקודות לאוחיון בהפסד של נבחרת ישראל לאיטליה

יובל נעימי סיכם לשלוש שנים במכבי תל אביב

מלאגה וקובאן רוצות להחתים את ליאור אליהו

שחקן מכבי תל אביב יוגב אוחיון. קובי אליהו
סוגיה ארוכה ומתישה. אוחיון/קובי אליהו

***

אם לשפוט עפ"י התנהלותה של מכבי בימים האחרונים, הרי ששם לא בטוחים כלל - בניגוד לשנה שעברה - שההכרעה תהיה לטובתם. אז, כאשר פיב"א העניקה לצדדים כמה ימי הידברות לצורך השגת פשרה, סירבו במכבי להתגמש והלכו בכל הכוח על תוצאת הליך הבוררות; התנהלות של צד שמשוכנע בצדקתו המשפטית.

אולם כעת המצב שונה. הפסיקה בקיץ אשתקד השאירה את אוחיון במכבי, אך מבין השיטין עלה כי הנגזרת שלה לעונת המשחקים 2013/14 היא שאוחיון יעבור לקובאן.

כזכור, השורה התחתונה של ההחלטה קבעה כי אוחיון שייך למכבי בעונת 2012/13. למרות שפיב"א הדגישה כי אין בהכרעה אמירה לגבי עונת 2013/14, בקובאן הבינו שפיב"א קיבלה, למעשה, את לשון החוזה המקורי בין אוחיון למכבי מקיץ 2011, למרות שהייתה בלתי-הגיונית - אותו חוזה קבע כי אוחיון יוכל להשתחרר ממכבי בקיץ 2013, אם בקיץ 2012 יציג בפניה חוזה חתום עם קבוצה אחרת, שתעביר למכבי עד לחודש יולי 2012 דמי פיצוי בגובה 200,000 דולר (בכל החוזים המוכרים, אופציית היציאה איננה עתידית, כי אם מידית).

מה שכן, גם בקובאן מכירים את הקלישאה המשפטית שאומרת שאתה יודע איך אתה נכנס לבית משפט, אבל לא יודע איך אתה יוצא. פיב"א יכולה לקבוע, כפי שטוענים מכבי ואוחיון, שהחוזה בין אוחיון לקובאן נחתם בקיץ 2012 על בסיס ההנחה שאוחיון ישחק בקובאן בעונת 2012/13. משקבעה פיב"א כי בעונת 2012/13 שייך אוחיון למכבי, בטל החוזה בין אוחיון לרוסים.

דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הפעם, בניגוד לעונה שעברה, במכבי לא בטוחים שהפסיקה תהיה לטובתם. פדרמן/ברני ארדוב

***

אלא שההחתמה של יובל נעימי איננה מתיישבת עם הטענה הזו. או לפחות איננה מתיישבת עם אמונה שפיב"א תעניק ניצחון משפטי גורף למכבי, כפי שקרה בקיץ שעבר.

"מה שמכבי עשתה עם ההחתמה של נעימי פשוטה: זו החתמה שאמורה לשמש למכבי קלף מול אוחיון, במקרה שפיב"א תפסוק לטובת קובאן", אומר מקורב לקבוצה.

הכיצד? במכבי, אומר המקורב, מעריכים שכל החלטה של פיב"א - גם כזו שתשאיר אותו בישראל - תהיה כפופה בתשלום פיצוי מסוים לרוסים. מעבר להחזר 200,000 הדולרים שקובאן העבירה למכבי ונשארו מאז בחשבון הבנק שלה - סכום שאין מחלוקת שאמור לחזור לקובאן - השאלה היא באיזה פיצוי נוסף תפוצה קובאן. תכף נסביר כיצד הכל מתקשר, למעשה, להחתמת נעימי.

ראשית, הסצנריו האופטימי - מבחינת מכבי ואוחיון (תסריט 1): פיב"א פוסקת שהחוזה בין קובאן לאוחיון בטל ומבוטל - היינו, ניצחון משפטי של מכבי - ובנוסף, גלגול כל הוצאות ההליך המשפטי על קובאן, לרבות אלו של מכבי ואוחיון (או לפחות אי-גלגול ההוצאות המשפטיות של קובאן על מכבי ו/או אוחיון). במקרה הזה, מכבי רק תצטרך להחזיר את הפיצוי ששלחו הרוסים בקיץ שעבר.

שנית, הסצנריו הפסימי (תסריט 2): פיב"א פוסקת שהחוזה בין קובאן לאוחיון בתוקף לקראת עונת המשחקים 2013/14 - היינו, ניצחון משפטי לקובאן. כבר נסביר מהן ההשלכות האפשריות.

שלישית, הסצנריו המפולפל (תסריט 3): פיב"א פוסקת שהחוזה בין אוחיון לקובאן בטל ושהשחקן שייך למכבי, אך שאוחיון פעל שלא בתום לב כשחתם על החוזה עם קובאן, ולכן הוא צריך לפצותה בגין נזקיה.

המשמעות של תסריט 2 אמורה להיות דומה למשמעות של תסריט 3, כי גם בקובאן מבינים כעת שאוחיון לא רוצה להגיע לרוסיה. "נגמרה העבדות", אמר לנו אתמול דמטירי טרנופול, ג'נרל מנג'רל הקבוצה, "אנחנו לא יכולים להכריח אף שחקן להגיע אלינו". במלים אחרות, קובאן בכל מקרה לא באמת בונה על אוחיון. אבל ההבדל בין תסריט 2 לתסריט 3 הוא גובה הפיצוי: אם פיב"א קובעת שאוחיון שייך לקובאן, הרי שקובאן תוכל לנקוב בדמי פיצוי אדירים.

אבל קובאן לא מתכוונת לנקוב בסכום בלתי-ריאלי. היא בסופו של דבר רוצה לקבל את הכסף ולהמשיך הלאה. מבחינת הרוסים, דרישת הפיצויים המתוכננת אמורה לנוע בין 250 ל-400 אלף דולר. הסכום הזה אמור לגלם את ההוצאות המשפטיות הגדולות שלה, וגם את הנזקים הכספיים העקיפים שגרם הסכסוך עם מכבי, כמו העובדה שבקיץ שעבר, בעקבות פסיקת פיב"א, נאלצה קובאן להחתים באופן בהול מחליף, שהגיע מז'לגיריס, עבורו שילמה ביי-אאוט של כ-200,000 דולר נוספים.

תסריט 3 כולל גם הוא פיצוי לקובאן, אבל הפיצוי אמור להיות נמוך יותר.

שחקן נבחרת ישראל בכדורסל, יובל נעימי. מגד גוזני
בסך הכל קלף מיקוח. יובל נעימי/מגד גוזני

***

וכאן בדיוק נכנס לתמונה יובל נעימי.

גם מקורבים לשחקן יודעים את האמת; נעימי הוחתם על תקן של תעודת ביטוח, פקק, בדומה למורן רוט אשתקד. הוא לא שחקן עם אופי שמתאים לדיוויד בלאט: משחק ההגנה שלו רע, משחק ההתקפה שלו מלהיב לעתים אך פרוע. קונטרול-פריק כמו בלאט לעולם לא היה מצרף אליו את נעימי, אלמלא תסבוכת אוחיון.

זה לא אומר שנעימי לא יכול להצליח במכבי כפי שאוחיון פרץ בעונת 2011/12. אבל זה אומר שנקודת הפתיחה שלו בהחלט לא טובה.

אך נעימי לא אמור להוות רק תחליף אפשרי, אלא גם מהווה איום טקטי של מכבי כלפי אוחיון. וזו אולי הנקודה המרכזית. אם תסריט 2 או 3 יתממשו, וקובאן תוכל לדרוש פיצוי כספי - עולה השאלה מאיזה כיס יצא הכסף. לקובאן, מן הסתם, לא משנה אם הכסף יוצא מהכיס של מכבי או מהכיס של אוחיון. אבל למכבי ולשחקן זו כן שאלה גדולה. מכבי, במקרה הזה, תוכל להטיל על אוחיון את האחריות להתנהלות הפזיזה שלו בקיץ שעבר ולדרוש ממנו לשאת בפיצוי בעצמו, או לפחות בחלק ממנו.

האיום הסמוי של נעימי מהווה מעין איתות מקדמי של מכבי לאוחיון: אין לנו כוונה להתאבד עבורך מבחינה כלכלית. דע לך שאם לא תרצה לשלם כסף, אם לא תפדה בעצמך את מקומך אצלנו, לא נהסס להקפיץ לסגל את נעימי. ואתה תעמוד לגורלך.

יותם הלפרין שחקן הפועל ירושלים. קובי אליהו
זו פעולת התגמול של מכבי תל אביב. הלפרין מוצג בירושלים/קובי אליהו

***

להחתמת נעימי במכבי יש אספקט נוסף: המאבק המתחדש מול הפועל ירושלים. יש אנשים שחושבים שההחתמה של נעימי היא מעין פעולת-תגמול צהובה-כחולה למעבר של הלפרין לירושלמים. אבל בכירים בירושלים טוענים שהפרשנות הזו מופרכת.

"אם היינו רוצים את נעימי, הוא היה אצלנו", אומרים הבכירים. במלים אחרות: מכבי לא גנבה לנו את נעימי, אנחנו בעצמנו לא רצינו אותו.

אפרופו נעימי וירושלים, ישנן מספר תיאוריות לגבי השאלה מדוע ירושלים לא רצתה להחתים אותו. הראשונה היא שזו נקמה אישית של המנכ"ל החדש גיא הראל בשחקן שייצג בעבר, ושהסתכסך איתו לפני כמה שנים; השנייה היא שהבעלים אייל חומסקי מנע את ההחתמה בשל חוסר-חיבתו הישנה לנעימי.

את שתיהן דוחים בירושלים. ההחלטה להעדיף את הלפרין על פני נעימי הייתה, מבחינתם, מקצועית בלבד; ראשי הקבוצה החדשים לא חשבו שנעימי מתאים ל-DNA החדש שהם רוצים להטמיע במועדון. מתי נעימי היה חלק מקבוצה מנצחת, שואלים בירושלים? לאיזה מקומות הוביל אותנו בשנותיו במלחה?

בירושלים טוענים שדווקא הם המנצחים של הקיץ הזה. בשורה התחתונה, מבחינתם, מכבי ביקשה מהלפרין להמתין, והוא בחר ירושלים.

מראש, הלפרין היה האופציה הראשונה שלנו, אומרים בירושלים - הוא שם גדול מנעימי, הוא כדורסלן שלם וטוב יותר, הוא זכה בתארים עם מכבי, ואנחנו מאמינים שהלפרין בשל כעת, לקראת גיל 30, לשאת קבוצה על גבו.

ונעימי? בירושלים סבורים גם כן שהסיבה היחידה להחתמה שלו במכבי היא סוגיית אוחיון; "מכבי רצו את אפשרות הבחירה אצלם", מפרשים בכירים בקבוצה. "ברגע שיובל שם, הם יכולים לבחור מה לעשות עם יוגב, בכפוף להחלטת פיב"א. אם יובל לא היה שם, הם היו צריכים לשלם כל סכום לקובאן כדי להשאיר אצלם את יוגב. העזיבה של ליאור אליהו פגעה קשות במצבת הישראלים שלהם, ומכבי לא יכולה להרשות לעצמה להישאר בלי רכז ישראלי".

גיא הראל מנכ"ל הפועל ירושלים. קובי אליהו
בירושלים סבורים שהסיבה היחידה להחתמתו של נעימי היא סוגיית אוחיון. גיא הראל/קובי אליהו

***

נסיים בשורת עדכון על ליאור אליהו: עוד ישנם אנשים, בעיקר בסביבת מכבי, שמאמינים שבסופו של דבר אליהו יתרצה וייקח את ההצעה האחרונה שהונחה בפניו. בימים האחרונים מנהל אליהו מגעים עם מספר קבוצות בספרד. מקורביו אומרים ש"כל האופציות פתוחות, אבל חזרה למכבי נראית כמו האפשרות הכי פחות ריאלית כרגע"; אולי אפילו יחליט השחקן להמר על המתנה לסיום קמפיין היורובאסקט, בתקווה שהצטיינות שם תקפיץ בחזרה את המניות האירופאיות שלו ותסדר לו, רגע לפני פתיחת העונה, חוזה גדול בקבוצה אחרת.

במכבי לא יסרבו לקלוט את אליהו, כמובן. תיאורטית, ההצעה עדיין עומדת על השולחן, למרות שהלך הרוח הנוכחי הוא ש"הסגל סגור".

אם אליהו יצטיין במיוחד ביורובאסקט, אולי גם במכבי יבצעו הערכה מחודשת של שוויו. ואולי, אם בסופו של דבר יאבדו את אוחיון, יבינו שעל אליהו הם כבר לא יכולים לוותר.

ohad@walla.net.il

שחקן מכבי תל אביב ליאור אליהו. ברני ארדוב
במכבי לא יסרבו לקחת אותו חזרה. אליהו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully