וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי איטלקי שיש: אנג'לו אוגבונה, האיטלקי השחור הראשון של יובנטוס

29.7.2013 / 10:30

אוהדי יובנטוס שרו למריו באלוטלי ש"אין איטלקים שחורים". עכשיו הם קיבלו את אנג'לו אוגבונה, בלם איטלקי ממוצא ניגרי, שמגיע היישר מהיריבה המרה טורינו וטען כי מעולם לא נתקל בגזענות. סיפור אהבה מפתיע או עוד טרף קל לפשיסטים? הרכש המסקרן של הגברת הזקנה

18 באפריל 2009. אינטר של ז'וזה מוריניו, שדהרה לעבר האליפות, ביקרה באצטדיון האולימפי בטורינו ופספסה ניצחון מול יובנטוס שהשוותה ל-1:1 בתוספת הזמן. את השער של הנראזורי בדקה ה-64 הבקיע מריו באלוטלי, אז עדיין ילד בן 18 וחצי שרק כמה חודשים קודם לכן קיבל את האזרחות האיטלקית שלו. מהקהל של יובה הוא קיבל משהו אחר. מסר נחרץ. "אין איטלקים שחורים", צעקו לעברו מאות מאוהדי הקבוצה המארחת. "אם תקפצו, באלוטלי ימות. אין איטלקים שחורים".

יובנטוס נקנסה מאז פעמים רבות בעקבות קריאות גזעניות וגם נאלצה לארח לא אחת משחקים ללא קהל. יותר מארבע שנים אחרי, לא רק שיש איטלקים שחורים בליגות (10 בשתי הליגות הבכירות בנוסף לשחקן עבר שהפך למאמן - פאביו ליבראני) ובנבחרת, אחד מהם הצטרף לאחרונה ליובנטוס. קוראים לו אנג'לו אוגבונה.

"החלום שלי הוא לשחק ברמות הכי גבוהות ובמועדון גדול, אבל לא ביובנטוס. לא, לעולם לא". זו הייתה ההצהרה שהשמיע אוגבונה בראיון רדיופוני בנובמבר 2011. פרננדו יורנטה וקרלוס טבס הם ודאי שמות מוכרים ומרשימים יותר, אבל שחקן הרכש המסקרן ביותר של אלופת איטליה הוא דווקא הבלם שחום העור שעשה את המעבר מהיריבה העירונית טורינו. גם הוא, בדיוק כמו אוהדי יובנטוס, למד על בשרו שאף פעם אסור להגיד "לעולם לא". עכשיו אוגבונה ויובנטוס יחד. גם באלוטלי יעקוב בעניין.

אנג'לו אוגבונה שחקן יובנטוס. GettyImages
אין איטלקים שחורים באיטליה? עכשיו יש להם אחד ביובנטוס. אנג'לו אוגבונה/GettyImages

אנג'לו אובינזה אוגבונה הוא איטלקי. "איטלקי למרות מראהו", כתבו עליו עיתונאים המזוהים עם הזרם הימני. "הכי איטלקי שיש", כפי שהשחקן דואג להדגיש במבטא רומאי. הוא אמנם בן למהגרים מניגריה, אך נולד ב-1988 בעיר קסינו שבמחוז לאציו והתחנך כאיטלקי. אבא שלו הגיע לוונציה כמה שנים קודם לכן כדי ללמוד ארכיטקטורה, התאהב באיטליה וחזר בהמשך עם האישה. הפעם ללאציו. הילד אנג'לו שיחק בקבוצה המקומית בקסינו, עד שבגיל 14 גילה אותו סקאוט של טורינו, והקבוצה השנייה של העיר רכשה את כרטיסו תמורת 3,000 יורו בלבד. תשע שנים לאחר מכן היא תמכור אותו ליובנטוס בלא פחות מ-15 מיליון יורו.

הילד מקסינו עבר את כל השלבים בטורינו וחונך לתעב כל מה שקשור ליובנטוס. היריבות בין המועדונים להטה בגילאים הצעירים, אבל אוגבונה התמקד אך ורק בכדורגל. "אני מקצוען", דאג להבהיר אז, וגם היום. בגיל 18 הפך רשמית לאזרח איטלקי ונפטר מהשם אובינזה, וכך עם הזהות החדשה ערך ב-11 בפברואר 2007 את הבכורה במדי הקבוצה הבוגרת של טורינו, אז בסרייה A. לאחר מכן יצא לשנת השאלה בקרוטונה, רק כדי לחזור ולרדת ליגה עם הגרנאטה. בליגת המשנה הרוויח אוגבונה את מקומו בהרכב, נחשב לאחד השחקנים הטובים בליגה ודחה אפשרות להצטרף לנבחרת ניגריה. אוגבונה לא רצה להתפשר. אחרי ששיחק בנבחרת איטליה הצעירה, הוא האמין שיוכל להיות חלק גם מהנבחרת הבוגרת. ביוני 2011 הוא אכן קיבל את הזימון הנכסף ובנובמבר כבר ערך את הבכורה ב-0:2 הידידותי מול פולין. הוא נכנס כמחליף וסיים את המשחק יחד עם באלוטלי. לראשונה בהיסטוריה: שני שחקנים שחורים היו יחד על המגרש בהרכב האיטלקי.

צ'זארה פראנדלי המשיך לעקוב אחרי הבלם הפיזי בליגה השנייה, ואף כלל אותו בסגל הסופי ליורו 2012 לאחר שאוגבונה סייע לטורינו לחזור לסרייה A. אף על פי שלא שותף באליפות אירופה, הזימון לטורניר היוקרתי והעובדה שהגיע ממש משום מקום, הפכו אותו לאחד השחקנים האיטלקים המבוקשים ביותר בקיץ הקודם. יובנטוס, מילאן ונאפולי חשקו בשירותיו, ליברפול הייתה קרובה להחתימו, אבל אוגבונה בחר לחתום על חוזה חדש בטורינו עד 2016 ולסייע לה להתבסס מחדש בליגה הבכירה. זו לא הייתה הצהרת נאמנות ולא רומנטיקה. "אני עושה זאת למעני כי זה הדבר הנכון כרגע", הסביר אז אוגבונה. "הייתי עושה זאת גם באטאלנטה או רומא. זאת העבודה שלי. אני לא משחק כדי להשביע את רצון האוהדים".

מלבד אותו ציטוט ברדיו - עליו ניסה השחקן להתחרט וגם סוכנו טען כי לא היו דברים מעולם - אוגבונה לא פיזר הבטחות לאוהדי טורינו. המגן פדריקו בלצארטי, לדוגמה, נישק את סמל המועדון ב-2005, ואחרי מספר שבועות ערק לשורות יובנטוס. לא אוגבונה. הוא שימש כקפטן וייצג את הקבוצה בגאווה, אבל השתדל להזכיר שאותו משפט על כך שלא ישחק ביובנטוס היה לא יותר מפליטת פה חד פעמית. ב-1 בדצמבר 2012, בסיום הדרבי שהסתיים ב-0:3 מוחץ של יובנטוס על טורינו, ניגש אוגבונה לקלאודיו מרקיזיו והחליף איתו חולצות. מבחינת אוהדי הגרנאטה היה זה מעשה בלתי נסלח. באותו רגע גם הם הבינו שהרומן עם אוגבונה קרוב להסתיים. זה אכן קרה, ומבחינתם זו הייתה הבגידה האולטימטיבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מריו באלוטלי (מימין) עם אנג'לו אוגבונה שחקני נבחרת איטליה. GettyImages
עשו היסטוריה יחד במשחק הידידות מול פולין. מריו באלוטלי עם אנג'לו אוגבונה/GettyImages

המעבר של אוגבונה ליובנטוס הגיע בתקופה בה הגזענות באיטליה שוב מרימה את ראשה המכוער. הקורבן האחרון היה קווין קונסטן, שחקנה הגינאי של מילאן, שבמשחק ההכנה מול ססואולו (בטורניר בו השתתפה גם יובנטוס עם אוגבונה) בעט את הכדור ליציע ונטש את המגרש בעקבות קריאות דוחות שהושמעו לעברו. הוא הלך בדרכו של חברו לקבוצה, קווין פרינס בואטנג, שבינואר נהג בצורה דומה לאחר שנתקל בקריאות גזעניות במשחק אימון מול פרו פטריה מהליגה הרביעית. אותו בואטנג התארח באפריל עם מילאן במגרשה של יובנטוס, וספג גם שם קריאות גזעניות. הביאנקונרי נקנסו ב-30 אלף יורו, שהצטרפו לקנסות הרבים ששילמו בשנים האחרונות עקב גזענות האוהדים. רק אוהדי לאציו מונעים מהם להשתלט על הפסגה המפוקפקת של טבלת הגזענות.

אוגבונה, בניגוד לבאלוטלי שסובל מכך כבר שנים או לחבריו האקטיביסטיים ממילאן, נוקט בגישה אחרת לגמרי. הוא לא מעוניין לייצג מאבק בגזענות או לשמש כנושא הדגל של המהגרים באיטליה, המהווים כ-7.5 אחוזים מכלל האוכלוסייה (אם כי מרביתם ממדינות אחרות באירופה). "מעולם לא נתקלתי בתגובות גזעניות במגרשים", הפתיע בראיון ל"גאזטה דלו ספורט". "לי זה לא קרה, יכול להיות שפשוט לא שמעתי. אני לא מייחס לזה חשיבות. זו בעיה של אותם אנשים שבוחרים בגישה כזאת, לא שלי. היו קריאות גזעניות מהקהל של יובנטוס בשנים האחרונות? אוקיי, אבל עדיף לדבר על זה כמה שפחות. אני לא רוצה לתת במה לתופעה. התקשורת היא זו שצריכה לתת על כך את הדעת".

מסיבת העיתונאים בה הוצג אוגבונה הגיעה בעיתוי סמלי - יום לאחר פרשה גזענית שהסעירה את הפוליטיקה האיטלקית. רוברטו קלדרולי, חבר בסנאט מטעם הימין הקיצוני, טען כי ססיל קיינגה, ילידת קונגו שמונתה לשרת ההגירה בחודש אפריל והפכה לשרה השחורה הראשונה בתולדות איטליה, "דומה לאוראנג אוטאן". חבר נוסף במפלגת "הליגה הצפונית" של קלדרולי, כינה את הממשלה החדשה של אנריקה לטה "ממשלת בונגה בונגה" והסביר כי קיינגה "נראית כמו מנקה נהדרת, לא כמה שרה בממשלה". חברה אחרת במפלגה התייחסה למקרה אונס שארע בגנואה וכתבה באחת הרשתות החברתיות: "למה אף אחד לא אונס את השרה, כדי שתבין את תחושת הקורבן בפשע הנורא הזה?".

גם על הפרשה הזאת נשאל אוגבונה, והבהיר כי ההצהרות הגזעניות לא ראויות לתגובה. האם הוא ישמור על אותה גישה גם כשחקן יובנטוס? ג'ונתן זבינה הצרפתי שיחק ביובה לפני שלוש שנים והיווה מטרה בגלל צבע עורו בזמנים בהם האוהדים היו מתוסכלים מהיכולת הגרועה של הקבוצה. באחד המקרים הוא הגיב עם תנועת יד לעבר 30 אוהדים שלא הפסיקו להקניטו, הספיק להתנצל וכמה ימים לאחר מכן טען כי אוהד הכה אותו ביציאה מהמלון לקראת משחק מול אטאלנטה. "אני חי כאן כבר 12 שנים וזה לא יהרוס מבחינתי את התדמית של איטליה, אבל הגיע הזמן שהרשויות יעשו מעשה", אמר זבינה במרץ 2010. פול פוגבה, אחד מארבעה שחקנים שחורים שמשתייכים כרגע לסגל יובנטוס, סיפר בסיום העונה כי אלכס פרגוסון השתמש בקלף הגזעני כדי למנוע ממנו לעבור לגברת הזקנה. זה לא עבד במקרה שלו, גם לא במקרה של אוגבונה.

ססיל קיינגה שרת ההגירה של איטליה. GettyImages
גל מכוער של תגובות גזעניות נגד השרה השחורה הראשונה של איטליה. ססיל קיינגה/GettyImages

עכשיו אוגבונה כבר שחקן יובנטוס. גם אוהדי הביאנקונרי וגם אוהדי היריבה העירונית צריכים להתרגל. עסקת העברתו התגלתה כסחבת בלתי אפשרית. טורינו העלתה דרישות, מועדונים אחרים ניסו להיכנס לתמונה, המגעים פוצצו פעמיים ולבסוף נחתם הסכם. אחרי יותר מחודש של עיכובים, יובנטוס הבטיחה לשלם ליריבתה העירונית 13 מיליון יורו בשלושה תשלומים שונים ועוד שני מיליון על בונוסים, ואנטוניו קונטה קיבל את החיזוק אותו דרש לחלק האחורי. אוגבונה חתם על חוזה לחמש שנים (שכר עונתי של 1.8 מיליון יורו) והצטרף לשלישיית הבלמים ג'ורג'ו קייליני, אנדראה ברצאלי ולאונרדו בונוצ'י אותם כבר למד להכיר בנבחרת איטליה.

בלם הרכש, עליו אמרו כשזומן לנבחרת כי מדובר בקפטן העתידי של איטליה, לא אמור להיות שחקן הרכב בתחילת הדרך ביובנטוס. המטרה היא לבנות אותו לשנים הבאות, כשבינתיים הוא ישמש תחליף לבלם בן 32 שנראה עייף ומותש בגביע הקונפדרציות (ברצאלי) ולבלם אחר שנוטה להיפצע (קייליני). אלא שאוגבונה שיחק בעונה שעברה אפילו פחות מקייליני. 22 משחקי ליגה בלבד היו לבלם במדי טורינו, בעיקר בגלל ניתוח בקע שהשבית אותו לחודשיים. גם כאשר שיחק, הוא לא תמיד הציג את אותה יכולת מרשימה שזיכתה אותו במחמאות בימיו בליגה השנייה. היו שטענו שהוא אוברייטד והסכום ששולם עבורו מגוחך, אבל קונטה משוכנע שזה הקלף ההגנתי שחסר לו כדי לעשות צעד נוסף קדימה בליגת האלופות.

"אוגבונה הוא כישרון צעיר שעובד קשה ויש לו את כל היכולות להיות אחד הבלמים הטובים, לא רק באיטליה אלא בכלל באירופה", אמר מאמן יובנטוס על ההחתמה האחרונה שלו. אוגבונה אולי לא תמיד בלט בעונה החולפת בטורינו, אך יש לו יכולות אתלטיות יוצאות דופן וגם נתון אחד שתואם במדויק את הדרישות של קונטה וכנראה עשה את ההבדל: 92.7 אחוזי דיוק במסירות בעונה שעברה. יותר טוב מכל בלמי יובנטוס והנתון הכי גבוה בליגה.

אוהדי יובנטוס הביעו תמיכה בצירופו ומאמינים גם הם שיתגלה כרכש מוצלח. למרות זאת, לא כולם שכחו את היותו אקס טורינו. בסיום מסיבת העיתונאים בה הוצג, התבקש הבלם להישאר כדי לחתום לאוהדים, אבל בחר לעזוב מיד לאחר כמה דקות והותיר מאחוריו כמה אנשים מאוכזבים. "הוא לא ממש מנומס", אמרו חלק מהאוהדים. "טוב, זה מה שהוא למד בטורינו". אוגבונה עצמו מחכה לדרבי דלה מולה, אז ינסה לעבור את מבחן הקהל. "ההחלטה לעבור לא הייתה כדי לבגוד באף אחד, אלא כי יש לי שאיפות ואני רוצה לשחק ברמות הכי גבוהות", הסביר. "בדרבי הבא אהיה מעבר לגדר, ואני יודע עד כמה המשחק חשוב לאוהדי יובנטוס. אני מקצוען אמיתי ומעולם לא נרתעתי מאתגר כזה או אחר". הגזענות, האוהדים, המקום בהרכב - ביובנטוס מצפים לאוגבונה כמה אתגרים.

אנג'לו אוגבונה במדי טורינו. GettyImages
מעולם לא נישק את הסמל על החולצה של טורינו או פיזר הבטחות. טוב, פרט לפעם אחת. אנג'לו אוגבונה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully