וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תג מחיר: למה ליאור רפאלוב לא התקדם לליגה גדולה באירופה?

26.7.2013 / 14:49

המחיר שברוז' ביקשה עליו ותמשיך לדרוש עבורו מעכב את ההתקדמות שלו באירופה, אבל נטישת חלק מהשגרירים שלנו הפכה אותו לישראלי הכי בכיר בבלגיה והאיש שאחראי על דלת הכניסה עבור הכישרונות שלנו. ליאור רפאלוב פותח את עונת חייו בבלגיה

2 ביוני. דודו דהאן מצליח, כהרגלו, להוציא את תקשורת הספורט הבלגית משלוותה והפעם באמצעות הטוויטר. "רפאלוב = פרמיירליג", צייץ סוכן השחקנים בחשבון הפרטי שלו (לעומת חשבון הסוכנות 'סקאוטפוש' דרכו יוצאות הודעות רשמיות מטעמו). בעוד בישראל העניין עבר בשקט, בבלגיה הציוץ המסתורי עורר גל שמועות לגבי עתיד הקשר. את דהאן לוקחים שם ברצינות. הרי רק ימים ספורים קודם לכן הנחית הסוכן את גיא לוזון כמאמן סטנדרד ליאז', אז להעביר את רפאלוב לאנגליה? קטן עליו. "עוד תראו למה כתבתי את זה", צוטט דהאן וגם במועדון מיהרו להגיב. "זה נכון שבתחילת הפלייאוף הייתה התעניינות בליאור מאנגליה, אבל כרגע אין לנו שום מידע על מועדונים שמתעניינים בו, ולא פתחנו במגעים לגביו עם שום קבוצה", התבטא דובר קלאב ברוז'.

אלא שרפאלוב לא עבר בסופו של דבר לשום מקום והערב (שישי, 21:30, שידור חי בספורט2) הוא יחל את עונתו השלישית בקלאב ברוז' שתארח את שרלרואה במחזור הפתיחה בבלגיה. התהליך מבחינתו הושלם. אחרי שתי עונות מוצלחות, רפאלוב ביסס עצמו כאחד השחקנים הדומיננטיים והמובילים של ברוז'. המאמן מצפה ממנו להנהיג ולספק את המספרים, הקהל והתקשורת מפרגנים וכאמור, הנשיא לא מוכן לשמוע כל הצעה עבורו. רפאלוב פותח את עונת 2013/14 במעמד חדש: הישראלי הבכיר בבלגיה. עכשיו יש לו שתי מטרות: לזכות באליפות ולהשאיר את הדלת פתוחה לישראלים נוספים.

ההדחה האומללה של אנורתוזיס מהליגה האירופית

טל בן חיים חתם לשנתיים בסטנדרד ליאז'

נושא: קשר קלאב ברוז' ליאור רפאלוב. GettyImages
עכשיו יש לו שתי מטרות: לזכות באליפות ולהשאיר את הדלת פתוחה לישראלים נוספים. רפאלוב/GettyImages

בשנתיים בברוז' רפאלוב עבר תהליך מסוים. מעבר להתאקלמות בליגה ומדינה חדשה, הוא הפך לאט לשחקן יותר דומיננטי ויעיל. המספרים מדברים בעד עצמם. שישה שערים וחמישה בישולים ב-32 הופעות ליגה בעונת 2011/12 לעומת 10 שערים ושישה בישולים ב-28 משחקי ליגה אשתקד. כלומר, השורה הסטטיסטית עולה למרות ירידה בדקות המשחק (בעיקר בשל פציעות). במקביל, החל לקחת על עצמו יותר אחריות ולהנהיג.

גם הציפיות מרפאלוב השתנו בהתאם. המאמן הספרדי חואן קרלוס גארידו רואה בו כאחד השחקנים שאמורים להוביל את הקבוצה מקצועית וחברתית: "אני בונה עליך ורוצה שתיקח עוד אחריות, תמשוך את הצעירים, תהווה דוגמה ותעזור לשמור על המשמעת", אמר לו בשיחה אישית במהלך מחנה האימונים. רפאלוב הפנים. אגב, למרות שהקשר הישראלי הגיע לברוז' רק בקיץ 2011, יש בסגל הנוכחי שני שחקנים בלבד שהיו שם לפניו מה שמסביר את הציפיות להוביל והשדרוג במעמד.

רפאלוב ישחק העונה בעיקר באגף השמאלי בשיטת 4-3-3 והוא יהיה חלק מהשלישייה שתצטרך לספק את המספרים. טימי סימונס הוותיק וג'ונתן בלונדל יהיו הקשרים האחוריים, הספרדי ויקטור ואסקס ינהל את המשחק, מקסים לסטיין המוכשר ישחק באגף הימני והרכש טום דה סוטר ישחק במרכז ההתקפה. במהלך משחקי ההכנה, העניק גארידו לשחקני החלק הקדמי הרבה חופש פעולה לבצע פעולות ולחתוך למרכז. "המטרה שלנו היא לשחק עם לסטיין ורפאלוב באגפים וטום באמצע. אני רוצה כדורגל קומפקטי", הסביר גארידו.

בבלגיה רואים בברוז' מועמדת לעשות צעד קדימה העונה, בעיקר בגלל היציבות המקצועית. הקבוצה לא עברה מהפכות ולעומתה האלופה אנדרלכט נחלשה משמעותית. "השלד של הקבוצה נשאר וגם המאמן", אמר הקשר ואסקס בראיון לקראת פתיחת העונה והתייחס גם לשחקני הרכש: "סימונס הוא מנהיג מלידה והוא יכול להצטרף לאחרים ולהוביל את הקבוצה. יש לי הרגשה טובה גם לגבי דה סוטר. השילוב שלו עם רפאלוב ולסטיין יהיה טוב".

סמי אמאובי שחקן ניוקאסל לפני מקסים לסטיין שחקן קלאב ברוז'. רויטרס
הוא בימין, רפאלוב בשמאל. לסטיין/רויטרס

היציבות המקצועית באה לידי ביטוי בקיץ די רגוע. אמנם ברוז' החתימה שמונה שחקני רכש ונפרדה מ-12, אבל בפועל, מרבית המגיעים והעוזבים הם שחקני סגל מורחב. בכל הקשור להרכב, אפשר לסמן שני שינויים בולטים. הקשר ריאן דונק (עבר לקיסמפאסקה הטורקית) והחלוץ קרלוס באקה (נמכר לסביליה) עזבו ובמקומם הגיעו סימונס בן ה-36, שחוזר למועדון אחרי שמונה שנים בהולנד וגרמניה, ודה סוטר שהגיע מאנדרלכט, במדיה כבש אשתקד 14 שערים.

סימונס אמור להיות המנהיג במרכז המגרש, מודל לחיקוי. דה סוטר יצטרך לספק את השערים ולשניהם יש משהו שהיה חסר לברוז': ראש במקום הנכון. אחרי שלל בעיות משמעת בעונה שעברה, בבלגיה מדווחים על התלהבות ומחנה אימונים שעבר ללא כל בעיות בין השחקנים למאמן הקשוח גארידו. הספרדי הוא טיפוס שמאמין קודם כל בסדר ומשמעת. מכירת שני הכוכבים אפשרה לו לסדר מחדש את השורות כמו שהוא רואה. ובהיררכיה הפנימית של ברוז' מודל 2014, לרפאלוב, כאמור, יהיה תפקיד מרכזי מבחינה מקצועית וחברתית.

זה לא עניין של מה בכך. במהלך העונה שעברה רפאלוב פלרטט עם מחשבות עזיבה, במיוחד כשהגיעה הצעה אטרקטיבית מצסק"א מוסקבה בינואר. אז, הנשיא לא היה מוכן לשמוע על מכירה באמצע העונה. בקיץ, האופציה עלתה שוב על הפרק. דובר על וולפסבורג ומנשנגלאדבך בגרמניה ועל ווסטהאם ואסטון וילה באנגליה, אבל ההצעות לברוז' ולשחקן היו נמוכות. הנשיא לא היה מוכן לשמוע על דמי העברה בסך 2-2.5 מיליון יורו, סכום דומה למה ששילמה הקבוצה כדי לרכוש את השחקן ממכבי חיפה. לצורך ההשוואה, על באקה הקולומביאני, מלך השערים אשתקד בבלגיה, קיבלה ברוז' שבעה מיליון יורו אחרי שקנתה אותו בינואר 2012 ב-1.5 מיליון בלבד.

בסביבתם של רפאלוב וסוכנו מעריכים שבסופו של הכול עניין של כסף. כשברוז' תקבל הצעה גבוהה, היא תסכים למכור והשחקן יתקדם. גם רפאלוב עצמו יודע שעוד עונה טובה עם הצלחה בזירה המקומית ובליגה האירופית יכולה להיות שווה לו מעבר יוקרתי. בינתיים, טוב לו בברוז'. "ליאור הוא כוכב בבלגיה. כמעט כל שבוע יש תמונות וכתבות שלו בעיתונים. אין שחקן בבלגיה שלא יודע מי זה רפאלוב ומחזיקים ממנו מאוד", מסביר ברק בדש, שעזב הקיץ את בלגיה ושב לקרית שמונה. "בארוחות היינו פותחים את העיתון ורואים: 'ליאור ליאור'. הוא שחקן שהקהל אוהב. במשחקים נגד ברוז', המאמן דאג להתעכב עליו באסיפות. הוא בין הטובים בקבוצה עם המון שחקנים טובים. גם המספרים שלו מוכיחים את ההתקדמות מחוץ לישראל. אני רואה לו רק הצלחה בהמשך".

הווארד נורדטוייט שחקן מנשנגלדבאך מול טימי סימונס שחקן נירנברג. רויטרס
חזר הביתה אחרי שמונה שנים. סימונס/רויטרס

המעמד המיוחד של רפאלוב שרק מתחזק והכבוד שהוא מקבל בבלגיה יכולים להסביר למה השחקן נשאר בסופו של דבר בברוז'. מבחינתו, החלומות על מעבר מקצועי וכלכלי גדול עדיין קיימים, אבל כרגע יש מטרות אחרות. "אני לא מרגיש שהמעמד שלי השתנה", טוען הקשר בשיחה עם וואלה! ספורט. "מהרגע הראשון הרגשתי מאוד מוערך. אני נהנה פה וגם כשהיו משברים קטנים בדרך תמיד ידעתי לצאת מהם כמו שצריך ולא צריך לעשות סיפור ממה שקורה כי יש עליות וירידות. כשאני מסתכל על כל התמונה, אני מבסוט מהדרך שלי ואיך שמתייחסים אליי פה".

ולקראת העונה שבפתח המטרה של ברוז' והשחקן ברורה – אליפות ראשונה מאז 2005. "מבחינה אישית, המטרה לשחק ולשחק טוב כמו שעשיתי בהרבה משחקים. אהיה מרוצה אם אתן את אותה תפוקה כמו בעונה שעברה", ממשיך הקשר ולא מפחד לצאת בהצהרות. "קבוצתית, אני רוצה לזכות באליפות בלגיה עם קלאב ברוז'. אז אוכל לסמן וי כי זו מטרה סימנתי לעצמי כשבאתי לפה. היינו מאוד קרובים בשנתיים האחרונות ועם קצת מזל היינו יכולים לעשות את זה. אני מקווה שהשנה הדברים בפלייאוף יסתדרו יותר טוב לטובתנו".

ויש עוד מטרה שרפאלוב לא מדבר עליה. במהלך השנתיים האחרונות, אפשר לראות בקשר אחד מחמשת שגרירי העל החדשים של הכדורגל הישראלי, לצד ביברס נאתכו, מאור מליקסון, עדן בן בסט ותומר חמד. שחקנים שכבר מהווים עוגן גם בנבחרת ישראל. כבר הערב יישב המאמן הלאומי אלי גוטמן באצטדיון בברוז' ויצפה בעניין במי שהפך להיות השגריר הבכיר של ישראל בבלגיה. האחריות כאן לא קטנה. 25 שחקנים ישראלים שיחקו בבלגיה מאז קיץ 2007 ועד היום. לצד רפאלוב, שחקנים כמו שלומי ארבייטמן ורמי גרשון גילו יציבות ומעל כולם היה זה כמובן אליניב ברדה שהפך לאחד הכוכבים הגדולים בבלגיה בשש שנותיו בגנק. מרבית האחרים, בילו תקופה קצרה וחזרו בלי להשאיר חותם משמעותי.

למרות זאת, הדלת נשארה פתוחה ובכל קיץ עשו עוד שחקנים את הדרך מישראל לבלגיה בזכות אותן הצלחות של ברדה והחברים. העונה ישחקו בבלגיה שבעה ישראלים, מספר נמוך לעומת העונה שעברה, אך קשה לומר שמעמדו של הכדורגלן הישראלי נפגע. יחד עם זאת, עכשיו, כשברדה בבאר שבע, רפאלוב הוא שומר הסף שתפקידו להשאיר את הדלת פתוחה. הקשר מצטנע: "אני בטוח שגם טל בן חיים יהיה שחקן מפתח ומקווה ששאר השחקנים בקבוצות הקטנות יצליחו ושתהיה יציבות של ישראלים". בדש דווקא יותר נחרץ: "ליאור עושה שם טוב לכדורגל הישראלי מבחינת יכולת וכישרון. הוא ישאיר את הדלת פתוחה למעבר של עוד ישראלים לבלגיה".

אזור השגרירים בוואלה! ספורט

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. AP
גם הוא מקווה שהדלת לבלגיה תישאר פתוחה. גוטמן/AP
ליאור רפאלוב שחקן קלאב ברוז'. GettyImages
אחרי שנתיים של כמעט, הוא רוצה אליפות/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully