וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו הוא הכי בולט בשטח: על פרשת הסמים והקשר ליוסאין בולט

15.7.2013 / 14:30

יש הטוענים שיוסאין בולט הוא הספרינטר ה"נקי" היחיד שרץ פחות מ-9.80, אבל הצהרות העבר שמזכירות את אלה של לאנס ארמסטרונג, לצד התוצאות המפלצתיות שלו שמות אותו תחת זכוכית מגדלת. דני בורשבסקי מנתח את המצב של הג'מייקני ובודק: את מי מאשים טייסון גיי

אחד מעמודי האינטרנט המרופרשים ביותר ביממה האחרונה הוא עמוד הטוויטר של יוסאין בולט. כולם רוצים לדעת מה יש לאיש המהיר בהיסטוריה לומר על החדשות הכל כך עצובות. החדשות העצובות לא מתייחסות בהכרח לטייסון גיי, לאסאפה פאוול או לנסטה קרטר. הן פשוט חושפות בפנינו נתון מדהים. 9 אתלטים ירדו עד היום מזמן של 9.80 שניות ב-100 מטרים. בעקבות הממצאים החדשים אנחנו יכולים לסמן היום שמונה מהם כמי שנטלו חומרים אסורים, או ששמם נקשר לשימוש בחומרים אסורים. היחיד שמעולם לא נתפס וששמו לא נקשר לכל פרשיה מסוג שהיא הוא יוסאין בולט.

בן ג'ונסון, ג'סטין גאטלין וטים מונטגומרי נתפסו באופן רשמי בשימוש בחומרים אסורים. טייסון גיי, אסאפה פאוול ונסטה קרטר נכשלו בבדיקות סמים לפי הממצאים האחרונים, יוהאן בלייק הושעה ב-2009 לשלושה חודשים על ידי התאחדות האתלטיקה הג'מייקנית ומוריס גרין היה ונשאר נקי (באופן רשמי), אבל שמו נקשר לפרשיה מסויימת כשזורק דיסקוס מקסיקני העיד שמכר לו חומרים ממריצים בסכום של 10 אלף דולר.

אז מה רוצים היום מיוסאין בולט? עושה רושם שכל מי שעוקב אחרי מה שקורה באתלטיקה היה רוצה לשמוע ממנו ביום כזה איך הוא עשה את זה? איך הוא נחשב, לכאורה, בעיני רבים, לרץ היחיד שהצליח לרדת מ-9.80 שניות ללא עזרה בלתי חוקית. ואיך זה ששיאו העולמי מהיר ב-22 מאיות מאותה תוצאה של 9.80? אנשים רבים לא מצליחים למצוא שום הגיון בנתונים האלה, וזו כנראה תהיה הסיבה לכך שחיצים רבים יופנו בזמן הקרוב לעברו של בולט. השאלה הגדולה היא עד כמה אנשים יאמינו למה שבולט מנסה להסביר לנו כל הזמן - שהוא בסך הכל כשרון אדיר, תופעת טבע, ושאפשר להשוות אליו את כריס פרום שבורח לכל רוכבי האופניים הטובים בעולם בעליות המפרכות של הטור דה פראנס, ואם תרצו - גם את ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו, שהם שני כדורגלנים שאי אפשר להשוות למיליוני כדורגלנים אחרים בעולם.

יוסאין בולט, אסאפה פאוול, נסטה קרטר, נבחרת השליחים של ג'מייקה בשנת 2008. GettyImages
שניים מהם כבר לא נקיים. יוסאין בולט, אסאפה פאוול ונסטה קרטר/GettyImages

שאלה נוספת שעולה לאוויר בעקבות דברים שאמרו אתמול טייסון גיי ואסאפה פאוול היא האם קיימת אפשרות שאתלטים בכירים בעולם נשאו בדמם חומרים אסורים ללא ידיעתם? כך לפחות טוען אסאפה פאוול, שאמר שהוא תמיד נקט במדיניות נוקשה נגד חומרים אסורים, ושהוא לא רמאי אלא לא זהיר. טייסון גיי היה אפילו מפורט יותר וטען שהוא סמך על מישהו, ואותו מישהו אכזב אותו.

הדברים האלו, בין אם הם הגיוניים או לא, יצרו דיון מעמיק בפורומים שונים של אתלטיקה, שחלקם גם הפיצו שמועות לגבי זהות האיש שכביכול בגד בגיי. השמועה המרכזית שם היא שמדובר בג'ון דראמונד, אחד מבכירי הספרינטרים האמריקאים בתחילת העשור הקודם, שהפך בהמשך הקריירה שלו למאמן.

הבסיס לשמועה על דראמונד הוא זה: בשנת 2007, כשמאמנו של גיי לאנס בראומן ישב בכלא בגלל עבירות של שוחד, דראמונד הפך למאמנו הזמני של גיי והוביל אותו לשלוש מדליות זהב באליפות העולם באוסאקה. במשחקים האולימפיים האחרונים בלונדון דראמונד היה המאמן של נבחרת השליחים האמריקאית אבל בתחילת העונה הנוכחית, דובר על זה שדראמונד חבר שוב לצוות האימון של גיי. בתחילת החודש הנוכחי גיי נשאל עם מי הוא עובד ואמר: "לאנס בראומן הוא המאמן היחיד שלי". כשהוא נשאל אם הוא עדיין עובד עם טייסון גיי השיב: "לא כרגע". זו הייתה תשובה שעוררה לא מעט סימני שאלה בנוגע לעבודתם המשותפת של השניים, ויש כאלה שהסיקו שאולי דראמונד הוא זה שאחראי על החומרים האסורים של גיי, וחשוב לציין שמדובר אך ורק בהשערה.

טייסון גיי לפני יוסאין בולט בריצה ל-100 מטר. רויטרס
יכול להיות שהפילו אותו? טייסון גיי/רויטרס

סוג החומר משפר הביצועים שטייסון גיי נטל לכאורה עדיין לא פורסם. מה שבטוח, לא מדובר בחומר שאפשר "לשחק" איתו ולזכות בחנינה כמו למשל חומר לאסטמטים לאתלטים שטוענים שהם סובלים מבעיות קוצר נשימה או חומר שמטשטש עקבות של חומרים אחרים. כנראה שבמקרה של טייסון גיי מדובר במשהו ברור, ואין לו שום כוונה לנסות ולהכחיש. במקרה של הג'מייקנים, אסאפה פאוול והספרינטרית שרון סימפסון, מדובר בחומר מסוג אוקסילופרין שהוא ממשפחת האפדרין.

כמו שזה נראה ועל סמך מקרי העבר, שום דבר שפאוול והספרינטרים הג'מייקנים האחרים יאמרו או יעשו - יוכל לעזור להם להוכיח את חפותם. קשה להאמין שהם יהיו חפים, כמו גם טייסון גיי שמהדברים שהוא אמר אפשר להבין עד כמה המצב חמור.

כל זה משאיר אותנו שוב, עם אותו יוסאין בולט, שאף פעם לא התרברב בזה שהוא נקי אבל גם אמר לא פעם ולא פעמיים שהוא מוכן לעבור כל בדיקת סמים ובכל זמן. גם לאנס ארמסטרונג אמר את זה פעם. מה שקורה היום מזכיר במידה מסויימת את התקופה שאחרי טראומת מריון ג'ונס, ששברה לכולנו את הלב. ההבדל הוא שאז לא היה בעולם אתלט על כל כך משמעותי כמו יוסאין בולט. זה אומר שהפעם דברים יראו קצת אחרת, זה אומר שאם לבולט יש מה להסתיר אז יהיה לו הרבה יותר קשה לעשות את זה. האם זה אומר שהתוצאות שלו באליפות העולם בחודש הבא יהיו חלשות יותר? נחכה ונראה, זה בטוח יהיה מרתק.

האצן הג'מייקני יוסאין בולט. רויטרס
נשאר לבד. יוסאין בולט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully