וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור בלב: סיפור ההתאבדות של דוני מור

18.7.2013 / 10:15

הוא עשה טעות נוראית שעלתה לקבוצתו באליפות. הבוס ירד עליו, האוהדים מיררו לו את החיים ואחרי שלוש שנים של ייסורים הוא ירה באשתו ובתו והתאבד. סיפורו של שחקן הבייסבול דוני מור, שכדור שזרק פגע במחבט, שבר את הלב והיום לפני 24 שנים חדר גם לראש

25 באוקטובר, 1986. משחק 6 בוורלד סירייס, ניו יורק מטס נגד בוסטון רד סוקס. ניצחון של הרד סוקס יעניק להם זכייה ראשונה בתואר לאחר 68 שנים. בוסטון עלתה באינינג העשירי והמכריע ליתרון 3:5, רק שלושה חובטים הפרידו בינה לבין האליפות ההיסטורית. המגישים קלווין שיראלדי ובוב סטנלי לא עמדו בלחץ והמטס השוו ל-5:5. למזלם של שיראלדי וסטנלי הגיע חבר לקבוצה שהאפיל עליהם ומנע מהם כניסה עגומה לספרי ההיסטוריה. לאיש הזה קוראים ביל באקנר, שחקן הבסיס הראשון של הרד סוקס. הוא רכן אל כדור פשוט, אבל לא הצליח להרים אותו. הכדור הזה חלף בין רגליו, גרם להפסד ובמשחק הבא, משחק 7, ניצחו המטס וזכו בוורלד סירייס. במשך 18 שנים, עד שהרד סוקס סגרו סופסוף את המעגל ולקחו אליפות היסטורית, באקנר היה הדמות הכי מוקצית במסצ'וסטס.

מספר ימים לאחר מכן סיפרו בתקשורת בבוסטון בדיחה: "ביל באקנר ניסה להתאבד היום כשקפץ מול רכבת נוסעת. הוא לא הצליח כי היא עברה לו בין הרגליים". את מה שקרה לבאקנר אפשר להגדיר כטרגדיה ספורטיבית ו"ניסיון ההתאבדות" שלו היה לא יותר מקוריוז. אבל 13 ימים לפני כן, ב-12 באוקטובר 1986, בוצעה שגיאה אחרת במשחק של הרד סוקס. הטעות הזו העניקה להם את הכרטיס לאותו וורלד סירייס וגם בה הייתה מעורבת התאבדות. הפעם בלי מרכאות.

הכול, כך סבורים רבים, קרה בגלל הגשה רעה אחת.

העוול ההיסטורי: סיפורו של ביל באקנר

קבוצת הבייסבול קליפורניה איינג'לס הוקמה ב-1961 בתור לוס אנג'לס איינג'לס. ב-1965 הוסב שמה על מנת לקרוץ לשוק הגדול של דרום קליפורניה, עליו חלשה עד אז בלעדית לוס אנג'לס דודג'רס. לאחר שנים שחונות, ב-1979 וב-1982 הקבוצה מאנהיים התקדמה בדרך להגשמת המטרה והגיעה לגמר ה-AL, מרחק נגיעה ממאבק ישיר על תואר האליפות. ב-1986 היא עשתה זאת שוב. הפעם, בסדרה מול בוסטון רד סוקס, נראה היה שהאיינג'לס יגשימו את החלום וישחקו בוורלד סירייס. הם גנבו את הביתיות במשחק הראשון בפנוויי פארק, ולאחר הפסד במשחק השני ניצחו את השניים הבאים באנהיים ועלו ליתרון 1:3 בסדרה.

הכול עבד לטובת המלאכים גם במשחק 5. לאינינג התשיעי והאחרון הם נכנסו ביתרון מבטיח 2:5. הומראן של דון ביילור מבוסטון צימק ל-5:4 וכעת היו לרד סוקס שני שרופים ושחקן על הבסיסים. המאמן ג'ין מאוש הכניס לשדה את המגיש הוותיק דוני מור, כדי שיסגור את הסיפור מול דייב הנדרסון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאמן ההגשה של קליפורניה איינג'לס מרסל לייקמן מנסה לעודד את דוני מור בחדר ההלבשה בפנוויי פארק. Bob Child, AP
נכנס כדי לסגור עניין. כפי שאתם מבינים מהתמונה, זה לא נגמר בטוב. דוני מור/AP, Bob Child

חובט אחד היה צריך מור לשרוף. לרוע מזלו, החובט הזה היה כוכב בהתהוות, רגע לפני הפריצה הגדולה שלו. במצב של 2:2 בספירה, שבו חסר סטרייק מדויק אחד, הגיש מור כדור למרכז. זו הייתה טעות גדולה, כי הנדרסון שלף את כל העוצמה שהייתה לו במחבט ושיגר את הכדור לצד השמאלי של היציע. בוסטון עלתה ליתרון 5:6. האיינג'לס השוו ל-6:6 וגררו את המשחק לעוד שני אינינגים, כשמור נשאר לעמוד על הגבעה. באינינג ה-11 הוא שוב פגש את הנמסיס החדש שלו הנדרסון, שעם חבטת הקרבה הכניס את ריצת הניצחון הביתה. בוסטון צימקה ל-3:2 ונתנה לעצמה צ'אנס להעפיל לוורלד סירייס במעוזה הביתי. בפנוויי פארק היא הכניעה את האיינג'לס פעמיים ללא תנאי, 4:10 ו-1:8, והמשיכה לסדרה המדוברת מול המטס.

"זו הייתה הגשה רעה", אמר מור לאחר המשחק, "בדרך כלל הכדורים שלי צוללים. הכדור הזה לא צלל". מאוש יצא להגנתו: "לא כל אחד יכול להגיש באינינג התשיעי. דוני מור יכול". דאג דסינסס, חברו של מור לקבוצה, תיאר את הרגע כשאמר: "יש מילה אחת שאפשר להגיד על הסיטואציה הזו: מייבשת. פתאום הכול נעלם, היה ברור שנפסיד בבוסטון".

זה היה סיוט, אבל כזה שלא מתקרב אפילו לסרט האימה שיבוא שלוש שנים פחות שלושה חודשים מאוחר יותר.

דוני מור, יליד 1954, היה מגיש מחליף בסך הכול, שחקן ותיק וסולידי שנטל חלק באולסטאר של 1985, אבל אחד שכמוהו היו ועדיין יש בכמויות בליגת הבייסבול. לפיכך, אין צורך להתעכב על גולות הכותרת בקריירה שלו. מה שעמד לפניו, לעומת זאת, היה סיפור אחר. כי מה-13 באוקטובר חייו של מור השתנו לחלוטין.

התקשורת לא חסה עליו. ב-1987 הוזכר מור 18 פעמים ב"לוס אנג'לס טיימס". בשמונה מהן עלה גם שמו של דייב הנדרסון. ב-1988 הוא קיבל 25 אזכורים, שבעה מהם קשרו אליו את הנדרסון. "אף אחד לא ריחם או הביע אמפתיה", אמר שחקן האיינג'לס בריאן דאונינג. "העיתונים בכלל לא ציינו את השם שלו כשעזר לנו לעלות לפלייאוף, כל מה שקראת עליו היה הגשה אחת גרועה. הגשה אחת".

בכל משחק ביתי עד פרישתו שמע מור את הקהל ביציעים זורק לעברו את ההערות הכי לא מחמיאות שאפשר להעלות על הדעת. במאי 1988, עונה שאחריה לא חזר לשחק בייסבול, הוא יצא לאחר הפסד והניף את זרועו בהפגנתיות לעבר הקהל בדומה לתנועת ה"בלק פאוור" של אולימפיאדת מקסיקו. "נמאס לי מקריאות הבוז האלה", אמר מור, "משהו חייב לקרות, אני מיואש לגמרי מהמצב הזה". לפני כן הוא טען גם שעלה פצוע להגיש בערב ההוא והרגיז את ה-GM של האיינג'לס מייק פורט, שאמר: "במקום להתלונן על הצלעות הוא היה צריך לעלות למגרש ולהרוויח את הכסף שלו. על מה אנחנו משלמים לו מיליון דולר לעונה? שיעלה לשם ויעשה את העבודה". התופס בוב בון אמר לימים שההצהרה של פורט הייתה איתות חיובי לקהל לשחוט מילולית את מור, שבינתיים המשיך להגיש באיינג'לס ובעיקר להיפצע. בשנתיים שלאחר ההומראן הוא נטל חלק ב-41 משחקים בלבד ולאחר עונת 1988 חתם בקנזס סיטי, ממנה שוחרר עוד בטרם הגיש כדור אחד.

ב-18 ביולי 1989 הסיעה נערה בת 17 בשם דמטריה מור את אמה טוניה לבית החולים באנהיים. הסיבה: שלושה כדורים שפצעו קשה את האם ופציעה קלה של הבת. כשהמשטרה הגיעה לביתן באנהיים הילס היא מצאה שם את דוני מור, בעלה של טוניה ואביה של דמטריה, מוטל בתוך שלולית דם. בתחקיר התברר כי דוני שלף את האקדח בעקבות ויכוח משפחתי סוער עם טוניה. לאחר מכן ירה בעצמו למוות לעיני אחד מבניו.

גופתו של שחקן הבייסבול דוני מור מוצאת מביתו לאחר שהתאבד. Alan Greth, AP
היום הארור. גופתו של דוני מור מוצאת מהבית/AP, Alan Greth

האם מריבה סוערת אחת גורמת לאדם לשלוף רובה ולירות בבני משפחתו? בדרך כלל התשובה היא לא. מקובל לחשוב שמאחורי ירי כזה עומדים תסביכים ושלל הסברים פסיכולוגיים, ולמור אכן היו לא מעט כאלה. שכנים תיארו אותו כ"זר בביתו שלו", הוא היה מכור לטיפה המרה והרבה לריב עם טוניה, מריבות שגלשו לעתים לפסים אלימים. אי אפשר להגיד שאותה שגיאה שביצע הכריעה גם את חייו, אבל יש סימוכין רבים לכך שהיא בהחלט קידמה אותו למסלול הזה. קידמה? יותר נכון הריצה אותו לשם, במהירות מפחידה.

בעולם הבייסבול מסתובבת אמירה מבודחת שמגלמת בתוכה הרבה רצינות: "רוב השחקנים מתגרשים אחרי הפרישה, כי עכשיו הם פתאום צריכים להישאר בבית עם הנשים שלהן". דוקטור בובי בראון, שהיה נשיא ה-AL בתקופה שבה התאבד מור, הסביר: "האנשים האלה חיים ונושמים בייסבול. הוא מייצג את מה שהם חושבים ועושים. כל הזמן הזה הם עסוקים בבייסבול. ואז זה נגמר פתאום ואין להם סביבם את כל האווירה הזו". דמטריה מור הסבירה מאוחר יותר את מעשהו של אביה: "לאחר שנופה מקנזס סיטי הוא היה ממש מדוכא. הנה עומד פה בן אדם עם קריירה עשירה, ופתאום זה נגמר. הוא מגיע הביתה והכול – המשפחה, החיים והמשחק – הרוס. מה כבר נשאר לו?"

גופתו של שחקן הבייסבול דוני מור בטקס האשכבה. Alan Greth, AP
מה כבר נשאר לו? הלוויתו של דוני מור/AP, Alan Greth

את המקרה של מור אפשר להכניס לכל התבניות המוכרות של דיכאון אחרי פרישה, של קשיים להתמודד עם החיים ללא המשחק. הלא גם בתו עצמה הצביעה על הנקודה הזו. אבל קשה להתעלם מהעדויות של הדמויות שסבבו אותו לכך שהמקרה הזה קצת שונה, כמו זו של סוכנו דייב פינטר, שהיה אולי האיש הקרוב ביותר אליו. "מהרגע שהוא נתן את ההומראן להנדרסון הוא לא היה אותו אדם", אמר פינטר, "הוא לא הפסיק להאשים את עצמו בכך שהאיינג'לס לא הגיעו לוורלד סירייס. הוא לא יכול היה לצאת מזה. ניסיתי לשלוח אותו לפסיכיאטר, אבל הוא אמר 'אני לא צריך את זה, אני אתגבר'".

פינטר לא היה היחיד שחשב כך. מור מעולם לא התגבר על הטראומה הספורטיבית שעבר באוקטובר ועד היום סבורים מרבית אנשי הבייסבול כי ההגשה ההיא חרצה לא רק את גורלה של הסדרה, אלא הובילה להכרעתם של חייו שלו. מאמן הפוטבול האגדי וינס לומבארדי אמר ש"הניצחון הוא לא הדבר הכי חשוב, הוא הדבר היחיד". לדוני מור הייתה חסרה הגשה טובה אחת כדי להשיג את הניצחון. לאחר הפרישה הוא הבין את זה יותר מכל אחד אחר.

  • עוד באותו נושא:
  • דוני מור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully