וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם חדש מופלא: על שוק ההעברות של הכדורסל האירופי

24.6.2013 / 10:47

ספאנוליס חופשי, דיאמנטידיס רוצה חוזה יקר וזוראן פלאניניץ' מחפש קבוצה. שוק השחקנים בכדורסל האירופי מעולם לא ידע כזו הצפה של כוכבים ונראה כמו הקיץ שיקבע את העתיד הקרוב של הכדורסל האירופי. האם גם מכבי תל אביב תדע לנצל את ההזדמנות הזו?

ברני ארדוב

בוידאו: וויצ'יץ' מוצג, ראשי מכבי תל אביב מדברים על העתיד

לפני שלושה שבועות יצרו בברצלונה קשר עם הסוכן האמריקאי ג'ון גריג וביקשו לדעת מהו מעמדו של דיוויד מוס בסיינה. בברצלונה מחפשים מחליף ראוי לפיט מייקל שנפצע לקראת סיום העונה והפורוורד האמריקאי, שנחשב למניה חמה, עונה על הצרכים של הקטאלנים. בעוד בשנים רגילות מעבר של כוכב מקבוצת יורוליג אחת לשנייה היה מקבל כותרות ראשיות, השנה הסיטואציה שונה לחלוטין. שמו של מוס נדחק לשולי הכותרות.

"דיוויד מוס? יש לו מזל שהוא מוזכר בכלל בשוק של היום", אומר העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס, "על המדף נמצאים ואסיליס ספאנוליס, דימיטריס דיאמנטידיס וזוראן פלאניניץ' בוודאות ואולי גם ג'ורדן פארמר, מילוש תיאודוסיץ', בובי בראון, קייל היינס וניק קלאת'ס. זה רק חלק מהרשימה. כל כך הרבה אפשרויות בחירה לכל קבוצה, וכל זאת בלי להזכיר חלק מהאירופים שחוזרים מה-NBA, סיטואציה שלא קרתה בעבר".

בעוד התקשורת הישראלית עוסקת בשאלת הזרים שיגיעו או לא יגיעו למכבי תל אביב, שמות קטנים יחסית לאירופה, הקבוצות העשירות באמת של היבשת מתחרות על שחקנים בסכומים כמעט דמיוניים: שלושה מיליון יורו לעונה לספאנוליס, 2.4 מיליון יורו לדיאמנטידיס וזה רק חלק מהרשימה המנופחת. האם מדובר בשוק השחקנים המשוגע ביותר שידעה אירופה?

מכבי תל אביב יצאה מההסכם עם ליאור אליהו

סוכנו של אליהו כועס: "שמכבי תחשוב טוב למה היא נפרדת ממנו"

ניקולה וויצ'יץ' בהצגתו: "לא הביאו אותי להחליף נורות"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן סיינה דייויד מוס. Elio Castoria, GettyImages
בקיצים קודמים הוא היה להיט, הפעם לא סופרים אותו. דיוויד מוס/GettyImages, Elio Castoria

הכוכבים חופשיים, הקבוצות בלחץ

"מקבץ כל כך מובחר של שחקנים איכותיים שלא מחזיקים בחוזה לא היה בהיסטוריה", קבע בשבוע שעבר מאמנה החדש של לבוראל קוצ'ה ויטוריה סרג'יו סקריולו בראיון בספרד, "יהיה לנו קשה מאוד להילחם על השחקנים הגדולים ביותר. עם כל הכבוד למסורת הגדולה שלנו, אין לנו את הכסף שיש לחלק מהקבוצות האחרות". המהלך הראשון של סקריולו, כמאמן של קבוצה בדרג השני, היה להשאיר את אנדרס נוצ'יוני עם חוזהו הגדול ולצרף את וולטר הודג', כשאפילו גל מקל, עדיין לא שם גדול באירופה, הוזכר כמועמד.


על פי כל הדיווחים האחרונים באירופה, שבע קבוצות מתחרות על השחקנים הגדולים החופשיים: ריאל מדריד וברצלונה מספרד, אנדולו אפס, פנרבחצ'ה/אולקר וגלאטסראיי מטורקיה, צסק"א מוסקבה מרוסיה ומילאנו מאיטליה. "כל שבע הקבוצות הללו לא מפחדות להציע סכומים של יותר משני מיליון יורו לשחקן בודד", אומר העיתונאי הרוסי אלכסנדר ברמינסקי, "העובדה שצסק"א התחמשה כבר בג'רמי פארגו ו-ויטלי פרידזון רק מוכיחה שהיא חזק בעניינים. יריית הפתיחה האמיתית תתרחש כשספאנוליס, דיאמנטידיס או תיאודוסיץ' יחתמו. אז המלחמה תעלה מדרגה".

כמו ברעידת אדמה גדולה, גם ברעידה הנוכחית צפוי אפטר שוק לא קטן. אם ברצלונה תצרף את אחד הרכזים הגדולים שנמצאים בשוק השחקנים, מרסליניו הוארטס יעזוב וכך צפוי לקרות גם במילאנו, שם קית' לנגפורד או מאליק היירסטון צפויים לקבל הודעה על סיום דרכם.

יורובאסקט 2013: לורבק בחוץ, מארק גאסול בפנים

דיווח: דווין סמית' קרוב להצטרף לקובאן

וב-NBA: המירוץ אחרי גל מקל נפתח

שחקן אולימפיאקוס ואסיליס ספאנוליס. Nikos Paraschos, GettyImages
ברגע שהוא יחתום המלחמה האמיתית תצא לדרך. ספאנוליס/GettyImages, Nikos Paraschos

אז מה גרם לכל כך הרבה שחקנים טובים למצוא את עצמם בבת אחת ללא חוזה? הסיבה הראשונה נוגעת למצב הכלכלי הקשה בו נמצאות פנאתינייקוס ואולימפיאקוס בשנתיים האחרונות. "כל עוד הבעלים של הקבוצות החזיקו בחוזים שהם חתמו עליהם בתקופה שלפני ההחלטה לצמצם, הכול היה בסדר", אומר העיתונאי היווני אנטוניס גרטניס, "אבל עכשיו גם ספאנוליס באולימפיאקוס וגם דיאמנטידיס בפנאתינייקוס מסיימים חוזים ארוכים. לקבוצות הללו יש את היכולת לשלם שני מיליון יורו כל אחת ולהחתים את השחקנים הללו, אבל הרצון הוא לא לעשות את זה".

ההתפרקות הכלכלית השנייה טרייה יותר ונוגעת לקבוצות הדרג השני של אירופה – סיינה וחימקי מוסקבה. הספונסר הראשי של האיטלקים, הבנק מונטפסקי, הודיע כי יפסיק לתמוך בקבוצה בשל המצב הכלכלי הנורא במדינה, ועד כה לא נמצא גוף כלכלי חזק מספיק כדי לקחת את הקבוצה. נכון להיום, ללא מעט שחקנים יש חוזים בסיינה, ביניהם דיוויד מוס ובובי בראון, אבל הקבוצה לא תוכל לעמוד בהם. יש לציין כי העתיד של סיינה לא אמור לכלול התפרקות, כפי שקרה לבנטון טרוויזו שנה קודם לכן, אלא רק הצטמקות משמעותית.

בנוגע לחימקי מוסקבה הסיפור שונה. "המועצה והמיליונרים שמימנו את הקבוצה במשך שנים פשוט החליטו יום אחד שזה מספיק", אומר ברמינסקי, "כבר באמצע העונה שעברה ידעו שהסיפור די גמור ושבמקרה הטוב חימקי תהיה קבוצת תחתית בעונה הקרובה, אבל לא יכלו לעשות כלום כדי לעצור את זה". כל שחקן שלא החזיק בחוזה לעונה הבאה שוחרר מיד עם סיום העונה, ביניהם זוראן פלאניניץ' ו-ויטלי פרידזון, והאחרים מחכים להצעות מקבוצות אחרות כדי לעזוב. אחד מהם הוא פול דיוויס, ששמו הוזכר כמועמד אפשרי למכבי תל אביב.

שחקן פנאתינייקוס דימיטריס דיאמנטידיס. GettyImages
יילך מפנאתינייקוס? אל תבנו על זה. דיאמנטידיס/GettyImages

אז לאן הכוכבים יילכו?

שני השחקנים הגדולים באמת שמעניינים את היבשת הם דיאמנטידיס וספאנוליס. מעמדם של השניים יכתיב את קצב ההתקדמות של הקבוצות האחרות. "אין ספק שנשמח לצרף את אחד מהם", אמר נשיא פנרבחצ'ה/אולקר עזיז יילדרים, על פי דיווחים בתקשורת הטורקית בתחילת חודש יוני. למרות השמועות כי הקבוצות הטורקיות ימשיכו את המגמה מהקיצים הקודמים ויפזרו סכומים גבוהים כדי לצרף כוכבים בעלי שם, נראה כי יכולה להתרחש הפתעה גדולה והשניים יבחרו להישאר ביוון.

"ספאנוליס ודיאמנטידיס הם שני שחקנים גדולים, אבל גם כאלה שלא ימהרו לעזוב את המועדונים שלהם", אומר אנטוניס גרטניס, "אם פנאתינייקוס תבוא לדיאמנטידיס ותציע לו חוזה ארוך טווח בסכום נמוך במעט, בין מיליון למיליון וחצי יורו, לא בטוח שהוא ידחה את ההצעה. ספאנוליס יודע שהמעמד שלו באולימפיאקוס מיוחד, אין הרבה שחקנים שמחזיקים בסטטוס כזה של כוכבים בלעדיים של קבוצה. אם הוא יעבור לקבוצה אחרת, ברצלונה או אחת הטורקיות, המעמד שלו ישתנה. אולי הוא ירוויח יותר, אבל יש לו עוד קריירה ארוכה".

המלפפון החם הנוסף הוא תיאודוסיץ', או כמו שברמינסקי מכנה אותו, "השחקן שנעדר במאני טיים". הסרבי חתם על חוזה לשלוש שנים בצסק"א בקיץ 2011, אבל העובדה שהיא האריכה את החוזה של ארון ג'קסון, צירפה את ג'רמי פארגו ולוטשת עיניים לכיוון של ספאנוליס מסמנת את סיום דרכו בבירה הרוסית. "מילוש הוא שחקן מבוקש מאוד", אמר סוכנו ניק לוטסוס, "נקשיב להצעות שיש ולאחר מכן נקבל החלטה". ברוסיה מעריכים כי קבוצה שתציע לתיאודוסיץ' יותר משני מיליון יורו תזכה בשירותיו.

מילוש תיאודוסיץ' שחקן צסק"א מוסקבה. AP
למי יש שני מיליון יורו לשלם עליו? תיאודוסיץ'/AP

הכיוון הצהוב: אירופאים?

שוק השחקנים המשוגע לא פסח על מכבי תל אביב. השוק הקשה הקפיץ את מחיריהם של שחקני הדרג השני, אלה שמכבי יכולה במצב רגיל להתחרות על שירותיהם - דווין סמית', ריצ'רד הנדריקס, בובי בראון וארון ג'קסון - הרבה מעל גבול מיליון הדולרים וחצי. למכבי תל אביב יש את האפשרות להתחרות על שחקן אחד בסדר גודל כזה אבל האג'נדה של הצהובים בשנים האחרונות היא לא להתפרע. "אם נוציא סכום גדול על שחקן, אנחנו צריכים להיות בטוחים שהוא שווה אותו", אומר גורם במועדון.

מאחר שמכבי תל אביב לא יכולה להילחם על האמריקאים או האירופאים המוכחים, ובנוסף נכוותה עם הימורים לא טובים של אמריקאים אלמוניים יחסית במחירים נמוכים או אירופאים שטרם הוכיחו את יכולתם ונחשבים כישרונות, המגמה של מכבי היא לבדוק את השחקנים האירופיים בדרג השני. קוסטאס ואסילאידיס הוא השחקן הראשון שעלה בחכה, כשגם יונאס מאצ'יוליס מוזכר כמועמד.

"בסופו של דבר, היורוליג נשלט על ידי השחקנים האירופיים", אומר גורם במועדון, "אולימפיאקוס זכתה שנתיים ברציפות כשהשחקנים המובילים שלה הם יוונים, בריאל מדריד שולטים הספרדים, ובצסק"א מוסקבה יש שילוב אירופי מעולה. באף אחת מהקבוצות הללו אין איזה תלכיד אמריקאי שמריץ את הקבוצה לצמרת, וזה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו".

יונאס מאצ'יוליס שחקן פנאתינייקוס. GettyImages
מכבי תל אביב תסתפק בדרג שלו. מאצ'יוליס/GettyImages

ההערכות בקרב אנשי הקבוצה והסוכנים באירופה ובארץ מדברות על כך שמכבי תל אביב, כמו שאר הקבוצות הגדולות באירופה, תחכה להתפתחויות הראשונות. הצהובים יודעים ששחקנים גדולים כמו מרסליניו הוארטס, ששמו עלה כמועמד אפשרי בספרד, עשויים להיפלט מהקבוצות שלהם בעקבות ההחתמות הגדולות, ובשל המצב הכלכלי באיטליה ורוסיה שחקנים טובים כדוגמת זוראן פלאניניץ' ופול דיוויס עשויים למצוא את עצמם ללא קבוצה.

"מכבי היא קבוצה בסדר גודל השני באירופה", מסכם ברמינסקי, "היא תילחם על הפירורים שישאירו לה הקבוצות העשירות. בניגוד לשנים קודמות אז הפירורים האלה היו שחקנים לא מספיק טובים, הפעם מדובר בשחקנים שכבר הובילו קבוצות להישגים. פעם זה היה דיוויד לוגן, עכשיו זה יכול להיות זוראן פלאניניץ'. זה הבדל גדול".

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully