וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן מהירות: על ההגעה של אנדרה שורלה לצ'לסי

20.6.2013 / 14:57

הוא מתנייד על המגרש ב-24 קמ"ש, גומא 13 ק"מ למשחק ולא מפסיק לחטוף דוחות תנועה. אנדרה שורלה, הרכש החדש של צ'לסי, הוא בדיוק שחקן מהסוג שמוריניו אוהב

"הרכש הראשון של ז'וזה מוריניו", זעקו הכותרות באנגליה. אלא שלמען האמת, ההחתמה של אנדרה שורלה ממש לא קשורה ישירות למאמן הפורטוגלי. צ'לסי חשקה בקשר-חלוץ הגרמני מאוד כבר לפני שנה, וניהלה משא ומתן עם לברקוזן במשך כל הקיץ ב-2012. אולם באייר סירבה בתוקף לחיזורים. "זה בכלל לא עומד על הפרק. שורלה הוא שחקן חשוב ביותר עבורנו, והוא כבר אמר באופן ברור כי ישמח להישאר איתנו. הוא לא למכירה", הצהיר אז המנכ"ל וולפגנג הולצהאוזר.

שורלה היה חתום בלברקוזן על חוזה עד 2016, עם סעיף שחרור של כ-23 מיליון ליש"ט אשר ניתן להפעלה רק החל מקיץ 2013. המועד הזה הגיע עכשיו והכחולים מלונדון ניצלו זאת. לפי הדיווחים בגרמניה, העסקה הייתה סגורה כבר לפני חודשיים. העובדה כי מוריניו שב לסטמפורד ברידג' בעיתוי ספציפי זה מקרית, אבל הוא אישר את הרכישה, ובאופן אירוני למדי מדובר בשחקן שמתאים כמו כפפה ליד לסגנון שלו. עם הבוס החדש-ישן תהפוך צ'לסי מהפכה בשיטת המשחק, ואם הכול יתחבר כמו שצריך עשוי הגרמני להיות חלק אינטגרלי ממערך מוריניו.

מוריניו וצ'לסי יגיעו לאולד טראפורד כבר במחזור השני

מוריניו מגלה: "פרגוסון אמר לי שהוא רוצה לפרוש"

העברות בעולם: בניטס רוצה את סוארס בנאפולי

אנדרה שרלה שחקן לברקוזן. רויטרס
חלון ההזדמנויות נפתח והוא קפץ ללונדון. אנדרה שורלה/רויטרס

ריאל, לברקוזן לפנייך

הנכס הגדול ביותר של שורלה הוא מהירות ויכולת לעבוד עם כדור תוך כדי ריצה מסחררת. הנכס השני בחשיבותו הוא בעיטה נהדרת מכל הטווחים. שחקן מסוג זה יעיל במיוחד במשחק מעבר המבוסס על התקפות מתפרצות, כלומר בדיוק השיטה שיושמה על ידי מוריניו בריאל מדריד. לכן כלל לא מפתיע ששורלה משך את תשומת ליבו של המיוחד כבר לפני שלוש שנים – הוא קושר למעבר אפשרי לסנטיאגו ברנבאו בספטמבר 2010, כאשר מוריניו רק החל את הקדנציה הספרדית שלו.

שורלה היה אז עדיין נער בן 19 ממיינץ, שעשתה חיים משוגעים בצמרת הבונדסליגה ורשמה שבעה ניצחונות רצופים בפתיחת העונה. עוד לפני שקבוצות אחרות הספיקו לפתוח את הפה, מיהרה לברקוזן לשלוף את פנקס הצ'קים כבר באותו ספטמבר, שילמה שמונה מיליון יורו והבטיחה כי הכוכב העולה יעבור לשורותיה בקיץ 2011. המנהל הספורטיבי רודי פלר לא הסתיר את שביעות רצונו – כבר אז היה ברור שזה מחיר מציאה. אחרי שנהנתה משירותיו במשך שנתיים, עושה כעת באייר קופה נאה בזכותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
המנהל המקצועי של לברקוזן, רודי פלר. Stuart Franklin, GettyImages
מהלך מבריק שהכניס לא מעט כסף. רודי פלר/GettyImages, Stuart Franklin

גיטריסט מדופלם

לשורלה היה הרבה מאוד מזל בתחילת הקריירה. בקיץ 2009 חגגה מיינץ שני אירועים גדולים – הקבוצה הראשונה עלתה לבונדסליגה והקבוצה עד גיל 19, במדיה כיכב שורלה, זכתה באליפות. לפני תחילת העונה החליטה ההנהלה לפטר את המאמן הנורבגי יורן אנדרסן ולהקפיץ במקומו את מאמן הצעירים תומאס טוכל, אשר לא היסס לקחת איתו באופן מיידי את שורלה. המאמן הצעיר נתן לחניכו אשראי בלתי מוגבל גם כאשר גילה חוסר יציבות קיצונית בעונתו הראשונה, ומיינץ סיימה במקום התשיעי המכובד. "המעבר מקבוצה צעירה לבוגרת יכול להיות בעייתי, וזה נהדר שהמאמן שלי עשה את הדרך יחד איתי", סיפר שורלה, "הוא הכיר את כולנו, ולכן התגבשנו במהירות".

העונה השנייה של טוכל ושורלה כבר היתה חלומית באמת. לואיס הולטבי, כיום שחקן טוטנהאם, הגיע אז בהשאלה משאלקה, ושיתוף הפעולה בחוד של מיינץ היה פנומנלי. יחד עם החלוץ ההונגרי אדם סלאי הם הלהיבו את הקהל בחגיגות השערים בדימוי נגינה של להקת רוק מאולתרת, בה היה שמור לשורלה תפקיד הגיטריסט.

הפתיחה המסחררת אמנם לא הובילה למאבק על האליפות, אך מיינץ דורגה בסיום העונה במקום החמישי, בעוד שורלה כובש 15 פעמים. מאז יורגן קלינסמן בשטוטגרט באמצע שנות ה-20 לא היה שחקן גרמני כה פורה כבר בגיל 20 בבונדסליגה. בנוסף, הגישה של טוכל איפשרה לשורלה להתנסות בעמדות שונות במגרש. המאמן הצעיר של מיינץ מתאים את השיטה בכל משחק ליריבה ספציפית ומשנה את ההרכב, וכך שיחק חניכו הצעיר לא רק באגף השמאלי האהוב עליו, אלא גם מימין, כחלוץ שני, ולעתים אף כחלוץ המרכזי.

הביישן של הנבחרת

המאמן הלאומי יואכים לב לא התעלם, זימן את שורלה לראשונה לסגל, ובשנת 2011 קיבל תמורה נאה כאשר הסקורר הצעיר הפציץ חמישה שערים, בעיקר כמחליף, כולל שלושה במוקדמות יורו 2012. כל זאת, למרות שהתברר כביישן מבחינה חברתית כאשר צורף לסגל, והעיד על עצמו כמי שעומד בצד ומהסס ליצור קשר עם שחקנים בכירים ממנו. נכון לעכשיו, רשומים לזכותו שבעה שערים במדי גרמניה – האחרון שבהם לרשת ישראל ב-0:2 במשחק הידידות לפני שנה. ואולם, המאבק על המקום בסגל הגרמני, שלא לדבר על ההרכב, קשה ביותר. תומאס מולר, מריו גצה, מרקו רויס ויוליאן דראקסלר מוערכים יותר משורלה. המעבר לקבוצה גדולה יכול לשפר את מעמדו.

המעבר הקודם, אגב, לא עבר חלק לגמרי. עונתו הראשונה של שורלה בלברקוזן לא היתה פשוטה. הוא התקשה להתאקלם לקבוצה החדשה, והעובדה כי באייר סבלה ממריבות בלתי פוסקות בין המאמן רובין דוט לכוכב הוותיק מיכאל באלאק כלל לא הועילה. שורלה תרם שבעה שערי ליגה, וגם צבר ניסיון חיוני בליגת האלופות, שם סייע בין היתר לנצח את ולנסיה ולצלוח את שלב הבתים, אך בשורה התחתונה זה לא היה מספיק. העונה החולפת, שהתאפיינה בשקט יחסי בחדר ההלבשה אצל צמד המאמנים סאשה לבנדובסקי וסמי הופיה, הפציץ שורלה 11 פעמים בליגה, הוסיף שמונה בישולים, ולברקוזן שבה לצ'מפיונס-ליג מהמקום השלישי.

מיכאל באלאק שחקן לברקוזן. GettyImages
המריבות בינו לבין המאמן השפיעו על כולם וגם על שורלה. באלאק/GettyImages

מושלם למתפרצות

השיפור נבע גם מכך שלברקוזן אימצה את מתכון המתפרצות, בו מרגיש שורלה כמו דג במים. הוא היווה איום מתמיד על שוערי היריבות, והסטטיסטיקה מרשימה ביותר. לשורלה רשומות 128 בעיטות לשער בבונדסליגה בעונה שעברה, מתוכן 50 מחוץ לרחבה. 52 מצאו את המסגרת, בעוד הוא מארגן גם 40 מצבי כיבוש לחבריו לקבוצה, מה שלא הפריע לאוהדי לברקוזן לבוא אליו בטענות על משחק אנוכי מדי לעתים. במהלים השכיחים ביותר שלו הוא פורץ משמאל וחותך למרכז כדי לנסות לבעוט ברגל ימין החזקה שלו – דבר שגרם לחלק מהפרשנים לכנות את משחקו חד-גוני. בנוסף, מצטיין שורלה גם במשחק ההגנה. הוא משקיע רבות בלחץ על מובילי הכדור במחצית המגרש של היריבה, והיה אחראי ללא פחות מ-46 חטיפות כדור במהלך העונה. אחוז הצלחתו בתיקולים היה הגבוה ביותר בליגה כולה עבור שחקנים בעמדתו.

תכונות אלה הופכות אותו לשחקן שימצא מאוד חן בעיני מוריניו. השניים נפגשו לראשונה במשחק הפרידה ממיכאל באלאק שנערך בתחילת החודש, כאשר הפורטוגלי אימן את נבחרת שאר העולם. "הוא ניגש אלי, לחץ את ידי ואמר – זה סגור, מעכשיו אתה השחקן שלי. זו היתה תחושה מדהימה. למוריניו יש אישיות מיוחדת", סיפר שורלה בהתרגשות.

הקרב על המקום בהרכב צ'לסי לא יהיה פשוט. אפילו אם חואן מאטה יעזוב, כפי שדווח לאחרונה, סוללת הכוכבים כוללת את אדן הזאר, אוסקר, ויקטור מוזס, וגם קווין דה-ברוין אשר כמעט נמכר לדורטמונד אחרי עונת השאלה חיובית בברמן, אך נשאר לבסוף במועדון הלונדוני שהפנים את גודל כשרונו. אל מול שחקנים אלה, המהירות היא שעשויה לעשות את ההבדל עבור הגרמני. במולדתו משוכנעים שיש לו פוטנציאל להוכיח את עצמו בצ'לסי, ולא ללכת בדרכו של מרקו מארין, גרמני מוכשר נוסף שנרכש על ידי צ'לסי לפני שנה ולא קיבל הזדמנויות בעונה החולפת.

ז'וזה מוריניו מוצג כמאמן צ'לסי. רויטרס
את חולצת ההרכב הוא שומר לשורלה? אל תהיו בטוחים. מוריניו/רויטרס

דוחות מהירות גם באנגליה?

מהירות היא דרך חיים עבור שורלה. על המגרש הוא מתנייד ב-24 קמ"ש בממוצע, ורץ כ-13 קילומטרים בממוצע למשחק – יותר משחקנים אחרים. זה לא נגמר שם – הוא גם נעצר מספר פעמים על ידי משטרה כשטס בכביש. "לאמא אני תמיד אומר שהדוחות נשלחים בגלל חניה. אין מה לעשות – לפעמים אני נוהג קצת מהר מדי. אני מהיר על המגרש ומהיר גם מחוץ למגרש. אבא שלי גם מכור לנהיגה מהירה, אבל הוא עושה את זה רק כשאמא לא בסביבה. כנער אהבתי מאוד לשבת בכיסא לידו ברכב. במשחקים האולימפיים אני תמיד עוקב אחרי תחרויות הריצה, במיוחד ל-100 מטרים. זה מרגש אותי", סיפר שורלה בראיון לתקשורת גרמנית.

העיתונאי הגרמני אנדראס לנר צופה לשחקן בן ה-22 עתיד ורוד: "שורלה זקוק למרחבים כדי למצות את היתרונות שלו, והוא יקבל אותם בפרמייר-ליג. הוא לא שחקן שלם כמו מולר, גצה, רויס או מסוט אוזיל, אבל יש לו פוטנציאל להפוך לשחקן יוצא מהכלל. מוריניו הוא מאמן שיוכל לגרום לו להשתפר ולהשתכלל". עמיתו לאתר ספוקס, פתיח דמירלי, מסכים: "הכי חשוב ששורלה מתאים לסגנון של מוריניו. זו נקודת המפתח, ומשם הוא חייב להוכיח את עצמו. במיינץ ובלברקוזן לא היו לו מתחרים. בצ'לסי הוא יצטרך להראות עד כמה הוא באמת שחקן גדול". עם זאת, לאור התאקלמותו ההדרגתית בקבוצותיו הקודמות, יש גם חששות. הפרשן יורג זבנייך מזהיר: "במיינץ ובלברקוזן שורלה השתלב באמת רק בעונה השניה. לא בטוח שלצ'לסי תהיה סבלנות לחכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully