וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה הגרמנית האמיתית

24.5.2013 / 13:45

גמר האלופות 2012/13 הוא רק קינוח מאוחר לאירוע יוצא דופן שקרה ב-1979/80: העונה היחידה בהיסטוריה שבה ארבע קבוצות מאותה מדינה הגיעו לחצי הגמר של אותו מפעל, היחידה שבה התקיים גמר כל-גרמני ושבה יופ היינקס הגיע לראשונה לקרב על התואר כמאמן

20 אלף צופים לא התרגשו מהגשם השוטף במרכז גרמניה ב-7 בנובמבר 1979, ופקדו את היציעים באצטדיון ואלדשטדיון שבפרנקפורט. שבועיים לפני כן הקבוצה שלהם הפסידה לדינמו בוקרשט 2:0 במשחק הראשון בסיבוב השני של גביע אופ"א, אבל הם חלמו על מהפך שיעורר הדים. חלמו וקיבלו.

במשך דקות ארוכות השחקנים באדום-שחור התקשו מול הקבוצה הרומנית, אבל חוסר ערנות בהגנה האורחת אפשר לצ'ה בום קון הדרום קוריאני לנגוח פנימה בדקה ה-73 ולקבוע 0:1 לפרנקפורט. הגרמנים ידעו ששער נוסף יכפה הארכה, אבל התקשו לפרוץ את המערך של דינמו. חמש דקות לסיום המשחק, המאמן האורח אנג'לו ניקולסקו אף שלח למגרש את הקשר אלכסנדרו קוסטוב במקום החלוץ יון אפוסטול ועיבה את מרכז המגרש. הכול פעל לפי התכנית של הרומנים. עד שהגיעה הדקה ה-90.

קצת לפני שהשופט השבדי אריק פרדריקסון שולח הביתה 20 אלף אוהדים מאוכזבים ורטובים של פרנקפורט, השוער האורח קונסטנטין אפטימסקו שמט כדור וברנד הולצנביין, שהחליק בתוך הרחבה, נגח פנימה תוך כדי חצי שכיבה. 0:2 לפרנקפורט. הארכה. השחקנים ההמומים של דינמו לא הספיקו להתאושש לפני שברנד ניקל הבקיע את השלישי שלוש דקות בתוך ההארכה - אחרי טעות של השוער הרומני בסגירה של הפינה- והגרמנים ניצחו 0:3 והמשיכו לשלב הבא. השוער האומלל אפטימסקו, אגב, סיפר שנים לאחר מכן שבימים אחרי המשחק הוא שקל לברוח מרומניה.

במרחק של כ-700 קילומטרים משם, התחוללה באותו ערב דרמה ספורטיבית נוספת.

אחרי שחזרה ממערב גרמניה עם 1:1 יקר נגד בורוסיה מנשנגלדבאך, אינטר תכננה להדיח את מחזיקת גביע אופ"א בגומלין מילאנו. אלא שבאותו ערב בו פרנקפורט נהנתה מנס נגד דינמו בוקרשט, גם גלדבאך ידעה לחזור מפיגור לניצחון מהולל. אחרי 1:1 בתום 90 דקות, הקבוצות ניגשו להארכה ובדקה ה-94 אלסנדרו אלטובלי הגדול מצא את הרשת בפעם השנייה באותו ערב והעלה את הנראזורי ל-1:2 ששווה עליית שלב.

על הקווים של הקבוצה הגרמנית עמד אז אחד, יופ היינקס בן ה-35. זו הייתה העונה הראשונה של חלוץ העבר המצטיין כמאמן והנעליים אליהן הוא נכנס היו עצומות: הוא תפס את מקומו של אודו לאטק, שאחרי שנים מעוטרות בבאיירן מינכן, הוביל את גלדבאך לשתי אליפויות ולזכייה בגביע אופ"א בארבע עונות. בדקה ה-95 היינקס ביצע חילוף ראשון, דווקא בחוליית ההגנה. נורברט רינגלס נכנס, יורגן פליר יצא. שמונה דקות לאחר מכן רינגלס היה במקום הנכון כדי להפציץ את ה-2:2 ועכשיו הגרמנים עברו לעמדת ההובלה בזכות שערי חוץ. חילוף מנצח.

גלדבאך ניצחה לבסוף 2:3 והצטרפה לפרנקפורט בסיבוב השלישי. באותו ערב גם באיירן מינכן, שטוטגרט וקייזרסלאוטרן הבטיחו את העפלתן, אבל ספק אם מישהו חשב שזה סימן לבאות. בדיעבד מסתבר שההגעה של שלוש קבוצות לחצי גמר גביע אופ"א עונה קודם לכן היוותה רק את יריית הפתיחה.

יופ היינקס. AP
בדקה ה-95 היינקס/AP

באותה עונת 1979/80 מערב גרמניה שלחה לגביע אופ"א מספר שיא של חמש נציגות. שטוטגרט, קייזרסלאוטרן, באיירן מינכן ואיינטרכט פרנקפורט סיימו את העונה הקודמת בבונדסליגה במקומות 2-5 (בסדר הזה) וקיבלו ארבעה כרטיסים למפעל. בורוסיה מנשנגלדבאך אמנם סיימה את במקום העשירי בלבד, אבל זכתה בגביע אופ"א, מה שזיכה גם אותה בהשתתפות.

הכדורגל הגרמני עמד לסיים באותה שנה עשור נפלא. באיירן מינכן זכתה בגביעי אירופה לאלופות ב-1974, 1975 ו-1976, מנשנגלדבאך הניפה את גביע אופ"א ב-1975 וב-1979, המבורג חגגה עם גביע אירופה למחזיקות גביע ב-1977 ונבחרת מערב גרמניה זכתה באליפות אירופה ב-1972 ואליפות העולם ב-1974.

הכדורגל המערב גרמני חגג תואר חשוב כמעט בכל שנה, ובאותה עונת 1979/80 סיפק הצהרת כוח בגביע אופ"א: ארבע קבוצות מאותה מדינה בשני חצאי הגמר: באיירן מינכן, איינטרכט פרנקפורט, בורוסיה מנשנגלדבאך ושטוטגרט.

זה כמעט לא קרה. שטוטגרט עברה את טורינו בסיבוב הראשון רק בזכות שער ניצחון של הרמן אוליכר בדקה ה-120, באיירן מינכן כבר פיגרה 3:0 נגד הכוכב האדום בלגרד בשמינית הגמר לפני שדיטר הנס כבש עבורה צמד והבווארים שהפסידו 3:2, עלו בזכות 0:2 במשחק הראשון. היו גם אותן דרמות של פרנקפורט נגד דינמו בוקרשט ושל מנשנגלדבאך במילאנו, אבל כשהעשן התפוגג בתום משחקי רבע הגמר, התוצאה הייתה ברורה. סנט אטיין של מישל פלאטיני, ספורטינג ליסבון ואינטר – הן ואחרות הודחו בזו אחר זו מול מכונות הכדורגל מהבונדסליגה.

זו הייתה העונה הראשונה והאחרונה בה ארבע קבוצות מאותה מדינה מגיעות לחצאי הגמר של מפעל אירופאי. בנוסף, אף קבוצה מערב גרמנית לא הודחה מהמפעל באותה עונה על ידי קבוצה ממדינה אחרת. קייזרסלאוטרן, הנציגה היחידה של המדינה שלא הצליחה להגיע לארבע האחרונות, טיפסה עד לרבע הגמר אבל שם הודחה על ידי באיירן מינכן. בגרמניה משתמשים עד היום בביטוי deutsches Jahr כדי לתאר את עונת 1979/80 בגביע אופ"א. "השנה הגרמנית".

פול ברייטנר (שמאל), באיירן מינכן, עם קווין קיגאן, המבורג. Lutz Bongarts, GettyImages
באיירן, מנשנגלדבאך, והמבורג הניפו תארים אירופאים, נבחרת מערב גרמניה זכתה באליפות אירופה ובגביע העולמי ובעונת 1979/80 הבונדסליגה הפגינה את כוחה בגביע אופ"א. פול ברייטנר מבאיירן וקווין קיגאן מהמבורג/GettyImages, Lutz Bongarts

פרנקפורט שימשה אז כאנדרדוג המובהק. היא אמנם התברגה בדרך כלל בחלק העליון של הבונדסליגה, אבל בשום שלב לא איימה על האימפריות הגדולות של אותה תקופה, באיירן מינכן ובורוסיה מנשנגלדבאך, או על פ.צ קלן והמבורג המצוינות. אחרי שהיא הוגרלה למפגש כפול עם באיירן מינכן שהייתה עתידה לזכות באליפות, כמעט אף אחד לא נתן לה סיכוי, אבל היא מחקה פיגור 2:0 מהמשחק הראשון עם 0:2 משלה ו-3:5 מרשים בתום 120 דקות. בחצי הגמר השני גלדבאך והיינקס חלפו על פני שטוטגרט.

גמר גביע אופ"א עדיין נערך באותן שנים במתכונת של שני משחקים ופרנקפורט שכבר מחקה באותו קמפיין פיגורים נגד דינמו בוקרשט ובאיירן מינכן, הייתה צריכה לעשות את זה בפעם האחרונה אחרי הפסד 3:2 אצל גלדבאך במשחק הראשון. בדקה ה-77, כשלוח התוצאות עדיין מראה 0:0, המאמן פרידל ראוש שלח למגרש את פרדי שאוב בן ה-19. ארבע דקות לאחר מכן החלוץ הצעיר כבש את השער הראשון שלו באותה עונה והפך לגיבור של המועדון. ניצחון 0:1 הספיק בזכות שערי החוץ במשחק הראשון ופרנקפורט חגגה גביע ותהילה 20 שנה ושלושה ימים אחרי ההפסד המפורסם 7:3 לריאל מדריד בגמר גביע אירופה לאלופות.

שבוע לאחר מכן המבורג ניסתה להעניק למערב גרמניה דאבל, אבל הפסידה לנוטינגהאם פורסט 1:0 בקרב על תואר הקבוצות הגדול מכולם: גביע אירופה לאלופות. הפיצוי הגיע אחרי כמה שבועות, כשנבחרת מערב גרמניה זכתה בגביע אירופה אחרי ניצחון 1:2 על בלגיה בגמר ברומא. הסגל של המאמן יופ דרוול, אגב, לא כלל אפילו שחקן אחד מפרנקפורט.

יופ היינקס עמד על הקווים בגמר הכל-גרמני הראשון בהיסטוריה של המפעלים האירופאים, בתקופה בה הכדורגל הגרמני נתן את הטון. היינקס יעמוד על הקווים גם בגמר הכול-גרמני השני בהיסטוריה של המפעלים האירופאים, בתקופה בה הכדורגל הגרמני שוב נותן את הטון. בפעם שעברה זה הסתיים בהפסד.

הכול לקראת גמר ליגת האלופות:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully