וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה, שום דבר לא השתנה: חזרה למאבקי התחתית של מכבי נתניה

מכבי נתניה חוותה מעט מאוד מאבקי הישרדות ב-30 השנים האחרונות ומבט אל עונות העבר מעלה לא מעט נקודות השוואה לעונה הנוכחית: ציפיות חסרות בסיס, כאוס ניהולי, רכש כושל וחילופי מאמנים. כרוניקה של מועדון שממשיך לחיות על ימי העבר ומסרב להבין את מצבו

אפריל 1983. שישה מחזורים לתום העונה, מכבי נתניה מנצחת בקופסה 0:1 את מכבי יבנה משער של בני לם וזוכה רשמית באליפות החמישית והאחרונה בהיסטוריה שלה. אפריל 2013. ארבעה מחזורים לתום העונה, מכבי נתניה יוצאת למשחק חוץ גורלי נגד הפועל רמת גן במטרה להשאיר לעצמה סיכוי לשרוד עונה נוספת בליגת העל.

ב-30 השנים האחרונות נתניה ירדה מגדולתה, התרחקה מימי הזוהר ואפילו בילתה בליגה השנייה, אך בשום אופן לא הפכה לקבוצת תחתית. הנה נתון שאולי יפתיע אתכם: רק חמש פעמים מאז האליפות האחרונה סיימה נתניה מתחת למקום השמיני. מלבד עונות הירידה, המועדון הזה לא חווה עונות של מאבקי הישרדות.

על הקבוצה הנוכחית של נתניה אומרים שהבעיה הגדולה שלה היא חוסר המוכנות המנטאלית למאבקי תחתית. טל בנין וההנהלה בנו קבוצה לצמרת ופער הציפיות הוא בין הסיבות להתרסקות. היא לא לבד. חזרנו אחורה לשנים קשות של נתניה לבדוק כיצד מתמודד המועדון כשהחרב על הצוואר ומצאנו לא מעט נקודות דמיון לעונה הנוכחית.

קובי דג'אני מכבי נתניה. קובי אליהו
איך זה ייגמר העונה? דג'אני/קובי אליהו

1992/93 - הישרדות

רקע: השינויים שעבר הכדורגל הישראלי בראשית שנות ה-90 עם כניסת הכסף הגדול בתוספת הפרידה ההדרגתית מכוכבי שנות ה-80 (בר, לם, מסיקה, תקווה, האחים מנחם ואחרים) פגעו בנתניה שהחלה לאבד ממעמדה כחברה במועדון הצמרת של הכדורגל הישראלי.

סיפור העונה: העונה נפתחה עם הצמד אלון שרייר ושמואל פרלמן על הקווים כשהראשון עזב בשל פתיחה איומה. בעוד בית"ר תל אביב החלשה ירדה בשלב מוקדם, נתניה נאבקה כדי לא לנשור למבחנים (מקום 11) ובסופו של דבר הבטיחה את ההישארות בליגה מחזור אחד לסיום בזכות ניצחון חוץ 0:1 על מכבי תל אביב וסיימה במקום השמיני.

איך זה קרה? אבישי ז'אנו: "זו הייתה עונה קשה מאוד ולא אהבנו להיות בתחתית. היה מתח והרבה דרמה וכבר נהייתה לי קרחת מרוב העצבים באותם ימים. ברגע הסיום היינו ביחד וזה מה שהיה טוב אצלנו כי אם כל שחקן מתחיל לחשוב על עצמו ומה יהיה בעונות הבאות באופן אישי, הסיפור גמור. חדר ההלבשה שלנו היה מאוחד והשחקנים המנוסים בסגל הצילו אותנו. לקח לנו זמן לעכל שאנחנו בתחתית, אבל כשהבנו את זה, הצלחנו להיחלץ".

טיפ לעונה הנוכחית: ז'אנו: "במשחקים האחרונים השחקנים של נתניה צריכים לתת 700 אחוז מעצמם כי במצבם, 100 או 200 אחוז כבר לא יספיקו כדי להישאר בליגה".

אבישי זאנו גאנו מכבי נתניה. ברני ארדוב
"לקח לנו זמן לעכל שאנחנו בתחתית, אבל כשהבנו את זה, הצלחנו להיחלץ". ז'אנו/ברני ארדוב

1994/5 - ירידה

רקע: אחרי עונה טובה בה סיימה הקבוצה במקום השישי והציגה כדורגל אטרקטיבי, לנתניה היו לא מעט ציפיות. ויקו חדד מונה למאמן, אבל נכשל בבניית הקבוצה גם בגלל בעיות הכלכליות. אלון חלפון ופיטר קרגיל נמכרו, שלום תקווה נפצע ואז עזב ואיגור שקווירין שפתח את העונה נמכר לאחר שהרשים באליפות אסיה. שחקני הרכש שהובאו לא סיפקו את הסחורה והקבוצה קרסה מקצועית.

סיפור העונה: נתניה סבלה מחוסר יציבות משווע, נראתה רע במיוחד במשחקי החוץ ולא הצליחה לייצר מומנטום. חדד שפתח את העונה פוטר, עודד מכנס שהגיע במקומו לא הצליח לייצב את השורות וגם פרלמן שחזר במטרה להציל את הקבוצה במחזורים האחרונים לא עמד במשימה. באחד ממאבקי התחתית הזכורים בהיסטוריה, נתניה השיגה נקודה משלושת משחקיה האחרונים מול היריבות הישירות (2:2 עם הפועל חיפה, 1:0 מול בית שאן והרצליה) וירדה לראשונה אחרי 30 שנה.

איך זה קרה? סלובודאן דראפיץ': "היו ציפיות גדולות לפני העונה. ויקו הגיע אחרי עונה טובה מאוד שלו בבאר שבע ואנחנו היינו אחרי עונה טובה. היינו בטוחים שישדרגו אותנו בשכר והקבוצה תשתדרג והתאכזבנו. הגיעו שחקנים שאף אחד לא הכיר ובכל זאת כולם האמינו שנסיים 1-3. אני זוכר שבמחנה האימונים שלום תקווה בא ואמר שהמצב שלנו גרוע ושאנחנו קבוצה לירידה וכולנו אמרנו לו: 'על מה אתה מדבר? אנחנו מכבי נתניה. זה לא יכול לקרות'. התחלנו את העונה בדשדוש ובדומה להיום אף אחד לא באמת האמין שנתניה יכולה לרדת. פתאום מצאנו את עצמנו עם תיקו פה והפסד שם מגיעים למשחק האחרון מול הרצליה. האצטדיון היה מלא והיה ברור לנו שאנחנו מנצחים ונשארים ואיכשהו הפסדנו 1:0 וירדנו ליגה".

טיפ לעונה הנוכחית: "אני רואה הרבה קווי דמיון. גם אז, כמו היום, מדובר בקבוצה שהייתה מגובשת מאוד עונה לפני כן, השתנתה ודברים שקרו במהלך העונה הובילו לגרוע מכל מבחינה ספורטיבית - ירידת ליגה".

סלובודאן דראפיץ' במדי מכבי נתניה. ברני ארדוב
"אמרנו: 'אנחנו מכבי נתניה. זה לא יכול לקרות'. דראפיץ'/ברני ארדוב

1999/00 - הישרדות

רקע: נתניה בילתה ארבע שנים בליגה הארצית לפני שהצליחה לשוב לליגה הבכירה תחת הדרכתו של אורי מלמיליאן. למרות זאת, מלמיליאן הוחלף במוטי איוניר שהגיע אחרי עונה טובה בבית"ר באר שבע. איוניר שמר על בסיס הקבוצה מהלאומית וצירף זרים איכותיים. במקביל, המרקם הניהולי החל להתפורר כאשר יצחק תשובה ויגאל תם, שתמכו בקבוצה, התנתקו ממנה. במהלך אותה עונה הגיע לנתניה אשר אלון שהכניס יציבות כלכלית לטווח הקצר.

סיפור העונה: הקופסה לא אושרה למחזור הפתיחה החגיגי ו-5,000 צופים שהגיעו להרצליה ראו את נתניה מובסת 6:0 מול אשדוד. ההמשך היה רע מאוד. הקבוצה צברה שתי נקודות עד המחזור התשיעי ובתווך איוניר התפטר. רמי לוי הביא להתאוששות זמנית, אבל עזב בעקבות רצף רע בסיום הסיבוב השני. אלון, שצירף במהלך העונה את איציק זוהר, משה גלאם ועופר שטרית הוותיקים, החזיר לקבוצה את מלמיליאן וזה סחף את הקבוצה לחוף מבטחים. נתניה סיימה במקום ה-10 (מ-14 ובעונה של שלוש יורדות) במרחק שלוש נקודות בלבד מהקו האדום.

איך זה קרה? אורי אוזן: "הציפיות לא היו ריאליות כי זו הייתה קבוצה צעירה מאוד שרק עלתה ליגה וציפו ממנה להיות בצמרת. היה קשה לנו מאוד התאושש אחרי ה-6:0 במחזור הראשון, כולם הספידו אותנו והתחושות היו קשות. ברגע שאתה יורד ליגה, זה כתם לכל החיים וכשחושבים על זה על כל הזמן, קשה לצאת מזה. נקודת המפנה הייתה החזרה של מלמיליאן. הוא הכניס אווירה טובה לחדר ההלבשה ובמשחק הראשון ניצחנו 2:3 את בית"ר ירושלים בטדי ומשם כולם חזרו להאמין ועשינו סיבוב שלישי נהדר. הייתי אז בן 20 ואני זוכר שאורי אמר שהוא על הצעירים כמו על הוותיקים. זה איחד את הקבוצה".

טיפ לעונה הנוכחית: אוזן: "העונה שלנו שינתה להרבה שחקנים את הקריירה. הרבה שחקנים שהגיעו לקבוצות גדולות ולנבחרת לא היו מגיעים לשם אם היינו יורדים וזה מה שהשחקנים של נתניה צריכים להבין היום. באותה העונה הקהל היה פקטור חשוב ואם הוא ידחוף את הקבוצה, יהיה לנתניה יותר קל".

מגן מכבי נתניה לשעבר אורי אוזן. ברני ארדוב
אוזן/ברני ארדוב

2003/4 - ירידה

רקע: את עונת 2002/3 סיימה נתניה של גילי לנדאו במקום הרביעי אחרי שלוש הגדולות וללא הפסד ביתי בליגה תוך שהיא רושמת הצגות בלתי נשכחות. הציפייה הייתה שהקבוצה תמשיך לעשות את המעבר מקבוצת מרכז טבלה בליגת העל לקבוצת צמרת, אבל שוב חזר הניגון. רכש כושל (ניקולאס טאובר וטוני טוקלומטי), שחקנים בכירים שהיו עם הראש במקומות אחרים וסבלו מירידה חדה, קריסה תחת הציפיות וכדור שלג שהתגלגל עד ללאומית.

סיפור העונה: כבר בפתיחת העונה היה ברור שמשהו השתנה לרעה בנתניה. ההתקפה לא פגעה, ההגנה הייתה חדירה והתוצאות לא הגיעו. לנדאו פוטר לאחר 16 מחזורים, אלי כהן החליף אותו, צירף שלושה שחקנים זרים, אבל התפטר כעבור חמישה מחזורים וראובן עטר בפעם הראשונה כמאמן ראשי לא הצליח להשאיר את הקבוצה אותה קיבל ל-12 מחזורי הנעילה.

איך זה קרה? קובי חסן: "באותה עונה היו ציפיות ענקיות אחרי שסיימנו במקום הרביעי, אבל מההתחלה זה לא התחבר וברגע שאתה לא מתחבר כמו שצריך, כל העונה הופכת לקשה מאוד. היה לנו קשה מאוד בתחתית היו הרבה שחקנים טובים באותה עונה ומשום מה הדברים לא התחברו. באחד המשחקים הובלנו 0:3 על בני יהודה והם השוו והתחושות היו שאם לא ניצחנו משחק כזה, כלום כבר לא ילך. אני בטוח שלשחקני נתניה היו אותן תחושות השבוע אחרי שער השוויון מול סכנין". שחקן אחר ששיחק אז בקבוצה הוסיף: "השחקנים היו מאוד מחוברים ללנדאו והעזיבה שלו לא עשתה טוב לקבוצה כי השחקנים לא התחברו לאלי כהן ועטר הגיע בשלב מאוחר. קשה להיות בתחתית כשאתה לא מצפה לזה בתחילת העונה ולא הצלחנו בשום שלב לעכל את זה ולהתעלות על עצמנו".

טיפ לקבוצה הנוכחית: חסן: "יש לנתניה שחקנים טובים כמו אחמד סבע, שאני בטוח שהוא יכול להשאיר אותם בליגה. בניגוד לעונה שלנו, נתניה דווקא נחלשה לעומת העונה שעברה. הרבה שחקנים טובים שוחררו והיו הרבה שינויים בקבוצה. לדעתי, הם לא היו פייבוריטים בשום משחק העונה והם לא היו צריכים לפתח ציפיות גבוהות. עם זאת, בתחתית הכי חשוב לא לוותר אפילו לשנייה. אסור להם להיכנע ולוותר בשום רגע נתון ובשום שלב".

חלוץ מכבי נתניה לשעבר ישמעאל אדו. ברני ארדוב
"מההתחלה זה לא התחבר". אדו/ברני ארדוב

2005/6 - הישרדות

רקע: נתניה שבה לליגת העל אחרי עונה אחת ולמרות כאוס ניהולי, בעיות כלכליות, שמועות בלתי פוסקות לגבי עזיבה אפשרית של הבעלים אשר אלון ומחאת אוהדים נגד הבעלים, הצליחה לבנות סגל לא רע בתקציב נמוך. טל בנין, עופר טלקר, אלן מסודי, פפי קימוטו ודקל קינן הצטרפו לשלד שהמשיך מהלאומית. עטר המשיך על הקווים למרות מערכת יחסים בעייתית עם אלון.

סיפור העונה: נתניה פתחה עם שלושה הפסדים רצופים, אבל התייצבה במהרה והציגה כדורגל נהדר בניצוחו של מסודי. בסיבוב השלישי חלה ירידה ורצף של שישה משחקים ללא ניצחון דירדר את הקבוצה לאיזור הקו האדום, אבל ניצחון 1:2 על בני יהודה שני מחזורים לסיום סגר סופית את הסיפור. נתניה ניצחה במחזור האחרון 0:1 את הפועל כפר סבא וסיימה במקום השביעי והמכובד.

איך זה קרה? גולן חרמון: "אחרי שעלינו מהלאומית, היה ברור לנו שהמטרה היא להישאר בליגה וגם בסיטואציה מסוימת כשהיינו למעלה, עטר אמר לנו שאנחנו צריכים להיות עם יד על הדופק ולהסתכל על התחתית. גם כשצנחנו למטה, עדיין שיחקנו כדורגל יפה. היינו מחויבים וידענו ליצור את הרצף הרע למרות שלא היינו מספיק יציבים. שער של קינן נגד בני יהודה הבטיח סופית את ההישארות והייתה שמחה גדולה. הבנו שהשלמנו את המשימה ועכשיו העונות הבאות יהיו הרבה יותר טובות וזה מה שאכן קרה".

טיפ לעונה הנוכחית: חרמון: "השוני בין העונות שאז היו הרבה יותר שחקני בית שהם הרבה יותר מחויבים. גם בנתניה הנוכחית יש שחקנים מחויבים כמו דג'אני וסבע והם אלו שיכולים וצריכים להוביל את הקבוצה להישארות".

אלן מסודי מכבי נתניה. ברני ארדוב
החזיק את נתניה על גבו. מסודי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully