וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור הצלחה. בערך: על מכבי חיפה של ג'ף רוזן

7.2.2013 / 12:16

מצד אחד, הקבוצה שוב הגיעה לגמר הגביע ונהנית מאולם חדש ואופטימיות לעתיד. מצד שני, פרשת החוזים הכפולים פגעה בתדמית, והקהל מסרב להגיע. מה הפלא שבמכבי חיפה חוששים לעתיד, ושגם ג'ף רוזן לא בטוח כמה זמן עוד יישאר?

עידו קוז'יקרו שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
הקבוצה שלו סימלה אופטימיות גדולה ושינוי חיובי, יומרות מקצועיות וחשיבה אסטרטגית, אבל אז הגיעה פרשת החוזים הכפולים. גביע ישמח את קוז'יקרו/קובי אליהו

כבר שלושה חודשים שנציג מכבי חיפה במנהלת הליגה, ארנון שירן, לוחץ בישיבת הדירקטוריון לקבוע תאריך לפתיחת עונת 2013/14. במועדון מהכרמל, שבשנים האחרונות כבר סיימו שני מסעות מוצלחים של משחקים מול קבוצות NBA, מעוניינים לחזור לארצות הברית בפעם השלישית בעונה הבאה. לאחר שהתפוצצה פרשת החוזים הכפולים של הירוקים, היה נדמה כאילו התכנון ייעצר, אבל בחיפה ממשיכים בשיחות עם קבוצות מהליגה הטובה בעולם, ובשבוע שעבר אפילו נבחנה אפשרות לשחק מול לוס אנג'לס לייקרס, לא פחות, על אף שבינתיים זה לא צפוי לצאת אל הפועל.

התקופה האחרונה הייתה קשה מאוד למכבי חיפה, לפחות מבחינה תקשורתית. חוקרי רשות המסים, ביחד עם איגוד הכדורסל, בודקים התנהלות לא חוקית כביכול של המועדון בנוגע לחוזים כפולים של השחקנים והמאמן, וזאת על מנת להימנע מתשלום מס גבוה לשחקנים יקרים. אפשר היה לחשוב שהפרסום השלילי יגרום לפרויקט הנהדר של ג'ף רוזן להיעצר, אבל בחיפה חושבים קדימה, והגיעו עד לגמר גביע המדינה העונה, בפעם השנייה בתקופתו של המיליונר האמריקאי. לא נראה שהפרשה הזו תעצור אותו.

בראד גרינברג, מאמן מכבי חיפה, דיוויד בלאט, מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
בחיפה יודעים: "לא כל קבוצה שנוחתת עליה מכה כזאת מחזיקה מעמד. תראה מה קורה איתנו, אנחנו סיפור הצלחה השנה וזה אות כבוד לקבוצה". גרינברג/קובי אליהו

סערת החוזים הכפולים

בסוף אוקטובר האחרון התפוצצה פרשיית החוזים הכפולים של מכבי חיפה, ועם פרסומה, רגע לפני שהוא מוזמן לתשאול בבקרת התקציבים, עזב ג'ף רוזן את ישראל, ולא חזר מאז. אמנם בעבר כבר הייתה עונה שבה רוזן נעדר כמעט מכולה, אך קשה לא לקשר בין הנושאים.

"מה שקורה במכבי חיפה הוא מאוד פשוט", מסביר גורם בכיר ברשות המסים, "הם הפקידו חוזים עם סכום מסוים לשחקנים האמריקאים בבקרת התקציבים, ובנוסף משלמים סכום נוסף לאותם שחקנים בחוזה אחר מול חברה חיצונית, אמריקאית, על שירותים אחרים, ומשלמת עליהם מס בארצות הברית. העובדה היא שהשחקנים כן נותנים שירותים אחרים, כגון הופעה בתוכנית טלוויזיה שהקבוצה מפיקה, גורמת לכך שלא בטוח שמדובר במשהו לא חוקי, אלא דבר ששווה בדיקה וחקירה, וזה מה שאנחנו עושים".

מה שיצר את ההד התקשורתי השלילי היה הפשיטה של חוקרי רשות המסים על משרדי הקבוצה ותשאול השחקנים, שקיבלו הוראה מפורשת מהמועדון לא להגיב ולא לדבר לנושא. "חקירה? אין לי מושג על מה אתה מדבר", אמר אחד משחקני הקבוצה לאחר הניצחון בחצי גמר הגביע על הפועל ירושלים. בחיפה רוצים לשמור את השחקנים מחוץ לסיפור, שכן ההערכות הן שאין נגיעה ישירה אליהם.

יועצי ג'ף רוזן הרגיעו אותו. בתחילה הבעלים לא אהב בכלל את הפרסום השלילי, אך לאחר התייעצות שנייה עם אותם גורמים שייעצו לו ללכת על המהלך המפוקפק לכאורה, הוא בטוח בחפותו. העובדה שהוא לא הגיע למשחק הגמר, לאחר שפספס גם את הגמר ב-2009 והבטיח לא לעשות זאת בשנית, נובעת בעיקר מהעובדה שבחיפה לא רוצים עוד פרסום שלילי על כך שבעלי הקבוצה נעצר.

"מתנהלת חקירה, מי שאחראי על החלק הזה שבעקבותיו מתנהלת החקירה של החוזים בחו"ל, ולא קשור בכלל לכאן כנראה, אומר ומתעקש על זה שאין לזה שום קשור לתקציב פה", מספר ארנון שירן, סגן יו"ר הירוקים, שנחקר בנושא, "הדבר הזה עוד לא הוכח, לא התברר, מי שצריך לבדוק בודק את זה. אני לא רוצה לדבר על זה מעבר כי זה עדיין בחקירה, גם באיגוד וגם ברשויות המס".

בחיפה בעיקר מעודדים שלמרות התקופה הרעה שעברה על הקבוצה, הם ידעו לצאת מכך עם כרטיס לגמר הגביע. "לא כל קבוצה שנוחתת עליה מכה כזאת מחזיקה מעמד. זה יכול להשפיע על שחקנים, מאמנים, צוות ניהולי. תראה מה קורה איתנו, אנחנו סיפור הצלחה השנה וזה אות כבוד לקבוצה", ממשיך שירן את הקו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
היכל רוממה. אדריאן הרבשטיין
אולם חדש, ספונסרים אופטימיים, אבל הפסדים לא קטנים. רוממה/אדריאן הרבשטיין

העונות הקשות בנשר

הפרשה הלא נעימה הגיעה דווקא בתקופה שבה הירוקים היו אמורים לצאת לדרך חדשה. אחרי שנתיים קשות של מאבקי תחתית וביקורת קשה הקבוצה חזרה לרוממה, בציפייה לפרוח על המגרש. "דווקא בשעה שהרגשנו שאנחנו חוזרים לימים הגדולים של מכבי חיפה, זה עשה לנו טעם רע בפה", אומר גורם בקבוצה.

למי שהספיק לשכוח, רק בתחילת העונה שעברה איים רוזן לעזוב את חיפה בעקבות הסחבת בבניית רוממה, וניהל מגעים עם ראשון לציון. רק התערבות של מספר גורמים השאירה אותו בכרמל. "הראייה של ג'ף ושלי היא ראייה לטווח ארוך וככה היא הייתה תמיד", מספר שירן, "זה בא לידי ביטוי בזה שבנינו תשתית עם שלושה מרכיבים מרכזיים, כשהראשון שדרוג רציני של המתקן כדי לאפשר לקהל להגיע ולבנות מקורות הכנסה נוספים: יותר ספונסרים, יותר שידורים לקבוצה, ומקורות הכנסה נוספים, כמו אוכל וחנויות, כדי להוריד את הערך של השקעת הבעלים בתוך תקציב הקבוצה. כדי שחברה תהיה עם חוסן כלכלי, צריך שהשקעת הבעלים תהיה חלק קטן מהתקציב".

עו"ד טל אבריאל, דובר הקבוצה לשעבר ואיש אמונו של רוזן, מספר כי "בפרשת העזיבה לראשון לציון, ג'ף נשאר בחיפה לא מעט בזכות התגייסות של אנשים מקומיים, שהביאו לו ספונסרים. כל אחד הטה כתף, וזה חימם את לו את הלב וגרם לו לרצות להישאר. כמעט כל הספונסרים האלה היום כבר לא חלק מהקבוצה. המטרות הרציניות שלו הם החזרת הקהל והספונסרים, יותר ממקום ראשון, שני או שלישי בטבלה. ג'ף יודע שהמיקומים בטבלה חסרי חשיבות לזמן ארוך, לפעמים הם עולים יותר כסף ממה שהם מכניסים. צריך לעשות תהליך ארוך".

שירן ממשיך את קו בניית הקבוצה ואומר כי "הדבר השני שרצינו היה להביא חברה גדולה שתהיה ספונסר מרכזי, ספונסר שנותן סכום של שבע ספרות, לא פחות. יש כאלה שלוש קבוצות בארץ: מכבי תל אביב עם אלקטרה, הפועל ירושלים עם מגדל ואנחנו עם בזן. המשמעות של העסק הזה שאם חברה חזקה כמו בזן משקיעה בנו, זה כי היא רואה בנו אופק ותרומה לקהילה".

אוהדי מכבי חיפה בכדורסל. ברני ארדוב
"אנחנו מרגישים שלמרות התוצאות, הקהל לא באמת נמשך. גם לחצי גמר לא הגיעו 1,000 צופים, זה קצת מאכזב". אוהדי מכבי חיפה/ברני ארדוב

הקבוצה מצליחה, רק איפה הקהל?

מבחינה מקצועית, מכבי חיפה היא הצלחה גדולה. בראד גרינברג הצליח להחזיר את הקבוצה לצמרת, ויש הרגשה שהערב (חמישי) הירוקים אף יכולים לזכות בתואר היסטורי ראשון. למרות זאת, בחיפה מודים כי ציפו לרוח גבית חזקה יותר מתחילת העונה מצד האוהדים, "סיפרו לנו בתחילת העונה על הטירוף שהולך להיות באולם החדש", מגלה אחד השחקנים, "זה התחיל טוב, אבל אנחנו מרגישים שלמרות התוצאות, הקהל לא באמת נמשך. גם לחצי גמר לא הגיעו 1,000 צופים, זה קצת מאכזב".

"חשוב לציין שג'ף רוזן בא למכבי חיפה מרצון טוב, בלי מניעים נסתרים, רצון לתרום לעיר, למדינה ולתרבות. הוא שם לעצמו מטרות, קודם כל לעלות ליגה, אחר כך להיות קבוצת צמרת. עכשיו אני חושב שהמטרה הראשונה שלו, והוא רחוק מאוד מלהצליח בה, היא למלא את רוממה", מסביר טל אבריאל, "לפני הישגים ולפני אליפויות ואירופה, יותר חשוב לג'ף להרגיש שבחיפה יש התעוררות של אוהדים. הוא עושה מאמצים רבים מאוד, אבל יש התקדמות מאוד אטית".

עו"ד אבריאל, מסביר את ההבדלים בין הימים לפני העזיבה לנשר ולאחר החזרה: "כשהקבוצה חזרה לליגה היה באז מאוד רציני בחיפה. בא בעלים חדש עם כסף, והייתה קבוצה מצוינת עם פרקינס וג'פרסון, כשהיום כולם יודעים מה הם שווים. הקבוצה התחברה טוב והצליחה ועלתה לשני גמרים תוך שנה, וכל זה מאוד הגיוני. לצערי זה היה די חולף, שנה אחר כך אחרי עונה גדולה, זה התחיל להירגע, והאולם בנשר הרס את הכל. היום מאוד קשה להחזיר את הבאז הזה, אפילו שיש קבוצה מצוינת, ולקחו אנשי שיווק חיצוניים טובים. זה קשה".

שירן, מי שממונה על המערכת בישראל, מוסיף את דעתו על העניין: "האוהדים מגיבים לאט ובאופן מדוד וזה בסדר גמור. לא היו לי ציפיות שנמלא את רוממה ב-5,000 צופים בשנה אחת, אבל אם נשחק בשנה הבאה במפעל כמו היורוקאפ ולקראת סוף העונה הבאה לא נגיע למצב של משחקים באירופה עם 4,000-3,000 צופים ובמשחקים החזקים 5,000 צופים, אז אני אהיה מאוכזב. כרגע אני בסדר עם זה, אבל בונים על התקדמות".

ג'ף רוזן, הבעלים של מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"כשהוא הגיע למכבי חיפה הוא לעולם לא אמר שהוא כאן כדי להישאר לתמיד". רוזן/אדריאן הרבשטיין

לא כאן לעד

אז כמה זמן עוד נזכה לראות את רוזן בישראל? נדמה שגם לו נמאס לשמוע את השאלה הזאת. "ג'ף לא יעזוב לפני שיסיים לפחות את המטרות העיקריות ששם לעצמו", מגלה אחד ממקורביו בארצות הברית, ומספר על כך שרוזן אוכל את עצמו על כך שהוא לא יכול להיות בגמר הגביע: "הוא רוצה להיות עם מכבי חיפה במפעל אירופי בכיר, כשהחלום זה היורוליג. ההצלחה של הקבוצה עוזרת לו לקדם את מעמדו, והגעה למפעל כזה או למעמד גמר זה כל הרצונות שלו".

בשעה שבעיריית חיפה עושים מאמצים על מנת לארגן לאוהדי הקבוצה אוטובוסים למשחק הגמר, גורם בכיר בעירייה סיפר על היחסים עם ג'ף: "אנחנו עושים הרבה מאוד כדי לרצות אותו ולגרום לו להרגיש רצוי כדי שלא יעזוב. אמנם חלק מהאג'נדה היא לא לתרום כספית לקבוצות בוגרים, אבל אנחנו לא מתעלמים מהתרומה של האיש לעיר. לפני כן הכדורסל בחיפה כמעט ונעלם. לפי מה שאנחנו מרגישים ממנו, הוא בינתיים כאן, אבל אין לדעת מה יוליד יום".

אבריאל מסכם על התוכניות של הבעלים: "כשרוזן הגיע למכבי חיפה הוא לעולם לא אמר שהוא כאן כדי להישאר לתמיד. יכול להיות שבעוד 5 או 10 שנים זה יירגע. הוא מוציא לא מעט כסף בכל שנה. היום יש לו משפחה וילדים, ואנשים חושבים על העתיד שלהם. גם הוא יודע שמפסידים פה הרבה כסף, לא רק בחיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully