וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצו אנוש: סיפורו של קווין פצוני שנזרק מקלן על ידי האוהדים

8.2.2013 / 13:00

קללות, יריקות, קבוצות בפייסבוק, פתקים מאיימים על שמשת הרכב וקריאות מבעד לחלון הבית. כך נפטרו אוהדי פ.צ קלן מקווין פצוני, שלמענו ההנהלה לא עשתה כמעט דבר

פעם בשנה, באזור החודשים פברואר-מרץ, הופך החלק העתיק של העיר קלן שבגרמניה לחגיגה צבעונית בת שבוע העונה בפשטות לשם "קרנבל קלן". מאות אלפים מתושבי העיר יוצאים לחגוג ברחובות ונהנים מ-Rosenmontagszug - תהלוכת הענק שמשמשת כאירוע השיא של הפסטיבל, וכך עשה בשנה שעברה גם שחקנה של פ.צ קלן המקומית, קווין פצוני. התוצאות מבחינתו, היו הרסניות.

הבלם-קשר, שהגיע לקרנבל כשהוא מחופש לקאובוי, ממש לא היה מוכן כשאדם אחר ניגש אליו וחבט בו בפניו. אפו של פצוני נשבר והוא נזקק לניתוח. בשבועות הבאים גם היה צריך לחבוש מסכה מיוחדת שתגן על פניו במהלך משחקים. זהותו של התוקף לא נודעה עד היום, אבל בדיעבד מסתבר שככל הנראה היה מדובר באוהד של לא אחרת מאשר אותה פ.צ קלן בה שיחק הכדורגלן. מכאן הדברים רק הלכו והידרדרו.

שחקן פ.צ קלן לשעבר, קווין פצוני. AP
זהותו של מי שתקף את פצוני ושבר את אפו לא נודעה, אבל ככל הנראה מדובר באוהד של פ.צ קלן בה שיחק הכדורגלן האומלל. מכאן החלה מסכת התעללויות קשה/AP

קווין פצוני היה עוד אחד מאותם שחקנים גרמנים צעירים שנועדו לקריירת כדורגל מזהירה. כשהיה בן 14 בלקבורן האנגלית רכשה אותו מאיינטרכט פרנקפורט תמורת 90 אלף ליש"ט ובבוא הזמן הוא צבר הופעות בכל נבחרות הנערים והנוער של מולדתו. שהיה בן 18 חתם בפ.צ קלן, שם קיוו שבתוך כמה שנים הוא יהפוך לאחד מעמודי התווך של הקבוצה.

"פצו" – כפי שהוא מכונה בפי חבריו - לא אכזב. הוא היה שותף לחזרה של הקבוצה לבונדסליגה בתום עונת 2007-8 ולמרות גילו הצעיר, בשלוש השנים הבאות צבר 68 הופעות בליגה הראשונה. עם זאת, המומנטום החיובי נקטע במהלך עונת 2011-12. עם לוקאס פודולסקי בהרכב ועם שחקני רכש מפורטו, וולפסבורג וסיינה, בקבוצה מנורדריין-וסטפאליה קיוו לרוץ בצמרת, אבל נקלעו למאבקי תחתית. באותו זמן בקלן ראו את היריבה הגדולה, בורוסיה מנשנגלדבאך, נלחמת לכל אורך העונה על מקום בליגת האלופות והאוהדים חיפשו שעיר לעזאזל. חיפשו ומצאו.

בעונה שעברה פ.צ קלן משכה למעלה מ-47 אלף אוהדים בממוצע למשחקי הבית שלה, מקום שביעי בגרמניה ומקום 17 באירופה ב-2011-12. כשכמות כזו נמצאת בגב של שחקן כדורגל היא מטיסה אותו קדימה, אבל כשהרוח נושבת מולו, לפעמים בלתי אפשרי לצעוד קדימה. כשהקבוצה קרטעה, אוהדים רבים של קלן החלו לשרוק בוז בכל פעם שפצוני נגע בכדור ולקלל אותו כשהוא התקרב ליציעים. עכשיו הביטחון אבד.

פתאום מסירה פשוטה לא הגיעה ליעד, פתאום תיקול בו השחקן הצעיר רצה להוכיח את המחויבות שלו, הסתיים בעבירה גסה ובכרטיס. דבר גרר דבר ובאין שובר גלים שיקטע את המומנטום השלילי, הכעס על פצוני ביציעים הפך לאיבה של ממש. אחרי התקרית המתוקשרת בקרנבל, הבלם-קשר, בן 22 בלבד, הפך רשמית לשנוא נפשם של חברי הגרעין הקשה של אוהדי קבוצתו.

בפייסבוק נפתחה קבוצה שקראה לשבור לפצוני את הרגליים ולירות בו, הוא ספג איומים והחל לפחד להסתובב לבד אחרי רדת החשכה. כשהיה צועד ברחוב ורואה חבורה של צעירים הולכת מולו, היה עובר לצד השני. "החברה שלי הייתה מוציאה את הכלב בלילה כי היא פחדה שאם אני אצא איתו בשעות הללו, אולי יתקפו אותי", סיפר.

שחקן פ.צ קלן לשעבר, קווין פצוני. Christof Koepsel, GettyImages
בפייסבוק נפתחה קבוצה שקראה לשבור לפצוני את הרגליים ולירות בו. כשהיה צועד ברחוב ורואה חבורה של צעירים הולכת מולו, היה עובר לצד השני/GettyImages, Christof Koepsel

בקיץ האחרון קלן שחררה 13 שחקנים, אבל המאמן הולגר סטניסלווסקי התקשר לפצוני ואמר לו שהוא רואה בו בורג חשוב במסגרת מאמצי החזרה לליגה הבכירה. באותם רגעים נראה היה שהשחקן הצעיר חוזר למסלול הנכון, אבל הרגעים הללו היו ספורים.

האוהדים שציפו לדרוס את הליגה השנייה בדרך הבטוחה חזרה לבונדסליגה, ראו את הקבוצה שלהם צוברת נקודה בלבד בשני המשחקים הראשונים העונה ובמחזור השלישי קלן יצאה למשחק חוץ אצל ארצבירגה אווה הצנועה והפסידה 2:0. "פצו" שהיה חלש, הוחלף כבר בדקה ה-34 ושוב שמע קללות וספג יריקות. בתוך פחות מ-24 שעות כבר הצטרפו 400 חברים לקבוצת אנטי-פצוני חדשה בפייסבוק.

על האירועים העוקבים הוא סיפר ל"ולט זונטאג":

"יום אחרי ההפסד באווה הייתי בבית עם החברה שלי. השעה הייתה משהו כמו 20:00 או 21:00 וצפינו בטלוויזיה. פתאום שמעתי רעשים מבחוץ ואז צעקות 'פצוני יא בן זונה, בוא החוצה'. הסתכלתי מבעד לחלון וראיתי חמישה גברים עומדים מול הבית. הפנים שלהם היו מכוסות בכובעי גרב. סגרתי את הווילון ונשארתי בפנים. יום לאחר מכן מצאתי פתק על הרכב שלי ובו נכתב 'תיזהר אחרי שהחושך יירד'. בשלב הזה כבר ממש פחדתי. סיפרתי על זה למאמן סטניסלווסקי. הוא היה בהלם ואמר שאנחנו חייבים למצוא פתרון".

מהמועדון נמסר ש"אם שחקן כדורגל פוחד ללכת ברחוב, ברור שכל הגבולות נחצו" וחבריו של פצוני לקבוצה הוציאו מכתב פומבי שיועד לאוהדים ובו נכתב ש"אנחנו מוכנים לספוג ביקורת, אבל לא נקבל מצב בו שחקנים יושפלו ויאוימו". גם מאמן דורטמונד, יורגן קלופ, תרם את דעתו בפומבי, תמך בכדורגלן וקרא לאוהדים שהגיעו לביתו "חבורת אידיוטים".

התמיכה בכדורגלן האומלל הגיעה מכל קצוות הקשת ובקלן הבינו שהם חייבים לפעול. נשיא המועדון, ורנר שפינר, הכריז שהמאיימים יושעו מכניסה למשחקי הקבוצה ושהמועדון יעזור להביא אותם לדין, אבל הפתרון של ההנהלה היה מאוד מוגבל מבחינה יצירתית: הצעה לפצוני לעזוב ללא תמורה ועם כרטיס השחקן שלו ביד. הוא קיבל אותה ומאוחר יותר הסביר: "לא רציתי להישאר במועדון שמעדיף לשחרר אותי מאשר להילחם עלי".

האוהדים הקיצוניים השיגו את מבוקשם: קווין פצוני לא היה עוד שחקן פ.צ קלן.

שחקן פ.צ קלן לשעבר, קווין פצוני, לצד מאמן בורוסיה דורטמונד, יורגן קלופ. Dennis Grombkowski, GettyImages
התמיכה הגיעה מכל קצוות הקשת. קלופ/GettyImages, Dennis Grombkowski

ביום האחרון של חלון ההעברות של הקיץ האחרון, אחרי שמרבית הקבוצות כבר גיבשו סגלים והגיעו לקצה גבול היכולת התקציבית שלהן, קווין פצוני מצא את עצמו בלי קבוצה. הוא התאמן עם הרטה ברלין, הסוכן שלו ניסה לעניין קבוצות כמו מידלסברו, איפסוויץ' ואסטון וילה ודאג להפריח שמועות על התעניינות מהאי הבריטי, אולם חוזה חדש לא הוגש בפניו.

לבסוף, לפני כחודש וחצי הגיעה הצעה מלא אחרת מאשר ארצבירגה אווה – הקבוצה שנגדה פצוני כבש את השער הראשון שלו בקריירה בעונת 2007-8, אותה קבוצה שהמשחק נגדה היה האחרון של הבלם-קשר במדי פ.צ קלן - וזה לא הסוף. המשחק הראשון של פצוני במדי קבוצתו החדשה ייעד לו מפגש עם האקסית ועוד בריין אנרג'י שטדיון.

***

בשבת האחרונה קווין פצוני חזר לקלן, בפעם הראשונה כשחקן האורחת. הוא ספג שריקות בוז בכל פעם שנגע כדור, אבל זה לא היה חדש לו. את החלק המקורי הוא שמר לדקה ה-79, אז כבש שער שוויון שקבע 1:1 – הגול הראשון שלו אי פעם באצטדיונה של קלן. במשחק הראשון שלו מאז אותן 34 דקות מסויטות באוגוסט, לעיני 42 אלף צופים, נגד האקסית ואוהדיה הפרועים. איזה סיפור, איזה צדק פואטי. הוליווד לא הייתה עושה זאת טוב יותר.

ארצבירגה ספגה לבסוף שער בתוספת הזמן וירדה מנצחת, אבל אחרי שריקת הסיום פצוני עדיין היה המרואיין המבוקש ביותר. "היו לי פה שנים יפות ובמובן מסוים אני מרגיש כאילו מעולם לא עזבתי", הוא סיכם, "בת הזוג שלי היא ילידת קלן, יש לי פה הרבה חברים ואני מבקר הרבה בעיר, אבל אחרי השער הזה לא נראה לי שאני אגיע לכאן בקרוב. יש פה כמה משוגעים".

ההתפתחות האחרונה בפרשת הצ'צ'נים בבית"ר: הצתה בבית וגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully