וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוא הביתה?

4 שנים אחרי שמונה במפתיע למאמן צ'לסי, הקריירה האירופית של אברהם גרנט בסוג של מבוי סתום. אלא שמקורביו בטוחים שהתמונה שונה. שהוא דוחה הצעות, מחפש פרויקט מתאים, ומה שנראה כסוף מסלול, הוא בעצם סבלנות ובגרות. האמנם? לא היה עדיף להשלים עם זה ולחזור למכבי חיפה?

לפני כשבועיים, במהלך פגישה שהתקיימה בלונדון בין סוכן העל פיני זהבי לנשיא מכבי חיפה יעקב שחר, הועלתה האפשרות שאברהם גרנט ישוב בעתיד לאמן את הירוקים. זהבי ושחר, כידוע, הם חברי ילדות ואולי זו הסיבה שמיד אחרי ההודעה על פיטורי ראובן עטר התקיימה בין הצדדים שיחה נוספת. גרנט, שמכבד מאוד את שחר, סירב בנימוס בשל בעיית המיסוי וחוסר רצון מובהק לשוב ולאמן בישראל. אחד ממקורביו סיפק הסבר: "גרנט לא רואה פחיתות כבוד באימון אחת הגדולות כאן ובתנאי שיש ניהול בריא מלמעלה. הבעיה היא שהוא יכול להרשות לעצמו שלא לעשות את זה ותכלס, מי שיכול להרשות לעצמו, בדרך כלל לא עושה את זה היום בכדורגל הישראלי. גרנט עבד כאן בתקופה שלהיות מאמן עוד היה נסבל, היום זה כבר על סף הבלתי אפשרי. הוא ראה את מה שעשו (בתקשורת) לעטר וזה עשה לו רע על הלב".

חצי שנה אחרי שבחר לעזוב את פרטיזן בלגרד, המאמן הבכיר בישראל שוב נמצא ללא קבוצה ותתפלאו, זה לא ממש מפריע לו. בחודשים האחרונים הוא מטייל בעולם, נהנה מהחיים ובסביבתו טוענים שהרעב לאמן כבר לא מה שהיה פעם. למרות שהשבוע שמו נקשר למשרה הפנויה בסידני של אלסנדרו דל פיירו, הקיץ הזה היה אפילו לא היה רווי בדיווחי "גרנט מועמד ל...", שהפכו לבדיחה בקרב התקשורת וחובבי הכדורגל בישראל. השאלה היא: לאן הולכת קריירת האימון של גרנט? אחרי הקדנציות המעורבות באנגליה, איזו הצעה תגרום למאמן בן ה-57 לשוב למגרשי הכדורגל והיכן תהיה התחנה הבאה שלו?

אברהם גרנט. Gareth Cattermole, GettyImages
מטייל בעולם, נהנה מהחיים ובסביבתו טוענים שהרעב לאמן כבר לא מה שהיה פעם. גרנט/GettyImages, Gareth Cattermole

התחנה האחרונה בקריירה של גרנט הייתה פרטיזן בלגרד ואולי מה שקרה שם יכול לשפוך אור על התהליך המסוים שעובר על המאמן. הישראלי הגיע לבלגרד בחודש ינואר כדי להחליף את המאמן המוערך אלכסנדר סטאנוייביץ', שפוטר בעקבות סכסוך עם הבעלים ולמרות שבתום הסיבוב הראשון של העונה, פרטיזן הובילה את הטבלה בהפרש של 10 נקודות עם 93 אחוזי הצלחה והפרש שערים 5:34. גרנט לא התקשה להשלים את המלאכה ולזכות באליפות בהפרש של 12 נקודות, אבל החליט לממש את האופציה בחוזהו ולעזוב את המועדון, בעצת הסוכן זהבי. "אני מעוניין להשאיר את הפרטים לעצמי. תכננתי להישאר כאן זמן ארוך יותר, אבל החיים לפעמים בלתי צפויים. אני עצוב לעזוב, אבל אלה החיים", הסביר אז את ההחלטה.

המהלך של גרנט התקבל בבלגרד ברגשות מעורבים. מקצועית, הבעיה הגדולה שלו הייתה שלושה הפסדים בדרבי מול הכוכב האדום. האופוזיציה נגדו בהנהלת התחזקה וכך הביקורת על שיטת המשחק והכדורגל ההגנתי. גם מערכת היחסים עם האוהדים לא הייתה אופטימאלית ולוותה לא מעט בשריקות בוז למרות שבמשחקו האחרון בקבוצה, זכה המאמן לקריאות: "תישאר", כשגם השחקנים ערכו לו טקס פרידה מרגש. בשורה התחתונה, כשגרנט ביקש לעזוב, לא נעמדו במועדון על הרגליים האחוריות וניסו למנוע את המהלך. "תודה לאל שהישראלי עזב", הסביר אז ננאד בייקוביץ', שחקן העבר האגדי של המועדון. "הוא הקפיא אותנו לחצי שנה. יש לנו שיטה ואני בטוח ש(המחליף ולדימיר) ורמזוביץ' יחזיר את העניינים למקום".

הביקורת המשמעותית יותר על גרנט הייתה בנושא השכר. על פי פרסומים בסרביה, הישראלי הרוויח 450 אלף יורו בארבעה חודשי עבודה במועדון, 3,750 יורו ביום. "הסכומים ששולמו לגרנט הם בושה לעם הסרבי", התבטא בעניין שחקן ומאמן העבר מילאן ז'יבאדינוביץ'. "אין לי טענה לגרנט, הוא איש חכם שלקח הרבה כסף וברח בזמן שאנשים בסרביה רעבים ללחם". המאמן דרגוסלב סטפנוביץ', שעבד שנים בגרמניה הוסיף: "לא מבין למה מביאים מאמן כזה לחצי שנה. מה הם ציפו? שגרנט ישלוף מקל קסמים וייקח אותם מיד לטופ האירופי? אין הצלחה בלי מאמן שעובד כל יום לטווח הארוך. אפילו בבונדסליגה לא משלמים כאלה סכומים".

גרנט ידע מראש שזכייה באליפות לא תהווה הישג שייזקף לזכותו. הוא הרגיש את הביקורות הולכות וגוברות והתחיל לקבל את התחושה שההעפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות – המטרה לשמה הובא מלכתחילה – לא תהיה משימה פשוטה לאורך הלך הרוחות במועדון והעובדה היא שפרטיזן הודחה בשלב המוקדמות על ידי א.א.ל לימסול הקפריסאית ועוברת קמפיין לא מרשים בשלב הבתים של הליגה האירופית. במילים אחרות, הוא החל להשתעמם, איבד את האתגר ולכן שם המפתחות. מקורביו דיברו באותה תקופה על הרצון העז לחזור לכדורגל האנגלי. "הוא מאוהב באורח החיים באנגליה ובסגנון המשחק וברור שהוא רוצה לחזור", טען גורם בסביבתו והוסיף שבפני המאמן הצעות קונקרטיות מבולטון ובלקבורן שירדו לליגת המשנה. בפועל, הדברים התפתחו בצורה שונה לחלוטין.

אברהם גרנט מאמן פרטיזן בלגרד עם הנשיא דרגאן ג'וריץ'. Darko Vojinovic, AP
"הסכומים ששולמו לגרנט הם בושה לעם הסרבי"/AP, Darko Vojinovic

כיצד שינתה החוויה בבלגרד את קו המחשבה של גרנט? מקורב למאמן מסביר: "גרנט רוצה להמשיך ולאמן כדורגל. עדיין יש לו רעב, אך השוני הוא שהוא באמת מחפש הצעה אטרקטיבית במונחים שלו. אטרקטיבית מבחינתו זה קבוצה שאפשר לצמוח איתה ולהתפתח איתה למקומות גבוהים. כפי שהוא חשב שניתן יהיה לעשות עם ווסטהאם או בתחילת הדרך בבלגרד. גרנט כבר לא ילד. הוא מאוד אוהב את האימון, אבל לא יטרוף אותו בכל מחיר. הוא לא ייכנס להרפתקאות שהשיא שלהם יכול להגיע לבינוניות. בעבר הוא היה עושה את זה, אבל הוא כבר עבר את השלב הזה בחיים וההסתכלות שלו אחרת".

גם הקיץ של גרנט היה רגוע יותר, שמו כבר לא נקשר כמו בעבר למשרות ברחבי העולם וההתנהלות שלו שיקפה את תהליך ההתבגרות עליו מדובר. בראשית יוני נחת בפיראוס ונפגש עם נשיא אולימפיאקוס ונגליס מרינאקיס. עיתוני יוון מיהרו לדווח על סיכום, אבל בפועל הפערים היו גדולים וקבוצת הפאר היוונית בחרה באופציה צעירה וזולה יותר – לאונרדו ז'ארדים הפורטוגלי. חודש וחצי מאוחר יותר נצפה גרנט נכנס לפגישה בסלהרסט פארק, מגרשה הביתי של קריסטל פאלאס. צילום של המאמן הופץ בטוויטר והעלה גל ספקולציות ששכך במהרה.

יחד עם זאת, גרנט ממשיך לפעול מאחורי הקלעים, מסתובב בעולם, מטפח קשרים, נפגש עם בכירים וגם נהנה מהחיים. רק לאחרונה, צולם על ידי חבורת תיירים אנגלים כשהוא מטייל בבנגקוק והשבוע פורסם עמו ראיון בעיתון מקומי בפוקט. בדרבי התל אביבי ישב לצידו של גלעד שליט והשניים אף המשיכו לשוחח מאוחר יותר בבר מקומי בעיר. "הוא אמנם מטייל בעולם, אבל מאוד חשוב לו הקשר והזמנים עם המשפחה", מסביר אחד ממקורביו. "לפני שנתיים הייתה קבוצה מליגת המשנה באנגליה שרצתה אותו מיידית, אבל הוא ראה שאין שאיפות לעלות ליגה והכל סביב הישרדות ולכן ויתר והעדיף את הזמן בארץ עם המשפחה. אברהם של פעם היה אוכל את הג'וב בשתי ידיים. היום הוא בשלב אחר".

חבר אחר מוסיף פרטים: "מדובר באדם שמנטרל רגשות פרט למשפחה ואנשים קרובים. הוא יוצא מנקודת הנחה שבכדורגל אסור לצפות או להיות מופתע מכלום. כמו שהוא הגיע לצ'לסי כך הוא יכול להיות ללא הצעה אטרקטיבית. הוא לא לוקח ללב. בגישה שלו הוא פשוט ממתין שיבוא משהו טוב יותר. זאת הגישה הבריאה שלו לחיים ופשוט אפשר רק להסתכל וללמוד ממנו. אין אצלו תסכול ומגיע או לו מגיע, הוא חושב בריא. מדברים על כל הטיולים שלו בעולם ונכון, הוא אחד שלא אוהב בזבוז זמן מיותר וחי טוב את החיים. בן אדם מאושר הופך את כל המשפחה שלו למאושרת וכך הוא רואה את הדברים".

גלעד שליט במשחקה של מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
ייעץ לגרנט לגבי הצעד הבא? שליט/אדריאן הרבשטיין

גרנט מחפש פרויקט גדול. קבוצה עם שאיפות שתאתגר אותו והוא יוכל להשפיע עליה ולסחוף אותה קדימה. יחד עם זאת, אפילו חבריו מתקשים להעריך איזו הצעה תגרום לו לשוב למגרשים. "הייחוד של גרנט זה שאתה לא יודע מה הפעולה הבאה שלו והראייה שלו כך כך מפוכחת ומוזנת מהראש ולא מהאמוציות וזו הגדולה שלו", מסביר אייל לחמן. "יש לו הצעות בלי סוף מאירופה, אבל לא מספיק מגרות עבורו. הוא רוצה אתגר, פרויקט שאפשר להרים ולא עוד משהו בשביל כסף ולהעביר איתו את הזמן", טוען המאמן ומוסיף: "אנשים פה לא מבינים כמה השם של שלו עושה כבוד לכדורגל הישראלי בחו"ל. לקחתי את הבן שלי לשלושה ימי התרשמות בפנאתינייקוס וכל מה שדיברו שם זה על גרנט. מבחינתם, כדורגל ישראלי זה גרנט, יוסי בניון ואולי עוד אחד או שניים מהעבר. יש הערכה אדירה לאברם במקומות כמו בלגיה, צרפת והולנד והוא זוכה להצעות בכל זמן נתון, אבל מוותר עליהן עד שהוא ירגיש שהוא מקבל את ההצעה הנכונה".

האם הישועה תגיע מאנגליה? עיתונאים בכירים בממלכה מעריכים כי התשובה היא שלילית. גרנט עבר כברת דרך ארוכה ופתלתלה באנגליה. החל מכותרות: "אברם מי?" והציטוט המפורסם של איאן הולוואי שטען כי הוא דומה לקרפד מהספר "הרוח בערבי הנחל", דרך הפנדל של ג'ון טרי במוסקבה, החזרה לתודעה בפורטסמות והכישלון המקצועי בווסטהאם. "בניגוד לראשית דרכו, אז עיתונאים היו מגחכים ומזלזלים פה בפניו במהלך מסיבות עיתונאים, גרנט של היום מוערך באנגליה", טוען עיתונאי בכיר. "הוא מצוטט לעיתים תכופות כפרשן ואף צורף למסע הנבחרת באושוויץ ערב היורו, אבל קשה לי לראות אותו מקבל עוד צ'אנס בפרמיירליג והצעות מליגות נמוכות יותר כנראה כבר לא מעניינות אותו".

סוכן השחקנים האנגלי ג'רום אנדרסון מרחיב: "הוא עבר כאן השפלה. התחושה הייתה שהוא הגיע משום מקום ולא היה ראוי לתפקיד בלשון המעטה והיחס של התקשורת היה בהתאם. כאשר התקשורת הבריטית מתנהגת אליך ככה, זה הדבר הכי משפיל שיכול להיות. פשוט רחמים על האדם אשר צריך לעבור את זה. אני לא בטוח שהוא נהנה בצ'לסי, כי קשה לחיות עם מה שהוא עבר. ככה שמצד אחד יש לו את צ'לסי ומצד שני אין לו יותר מדי. הוא לא ברשימת צמרת המאמנים הקבועים באנגליה, אך כן חלק מרשימת מאמנים ארוכה שתמיד עולה לקבוצות שונות מליגת המשנה. בקרב אנשי המקצוע הוא זוכה להערכה, אבל כל עוד לא עשה משהו גדול לא רואים כאן הבדל גדול בינו לבין מאמן מקומי ולכן יעדיפו מקומי.

"דווקא באירופה, הוא קנה את השם שלו", ממשיך אנדרסון. "אני יודע שהוא זוכה לאורך השנים האחרונות להצעות מסקוטלנד, סקדנדינביה ומערב אירופה. יש לו שם והוא דווקא מהסגנון של מאמנים שעם הרקורד שלהם אוהבים להמר עליהם. לא יודע מה קורה לגבי הקטע הכלכלי, אך ברור שהוא יכול לעבוד באירופה. אין ספק בכך".

הסיטואציה הנוכחית לא חדשה לגרנט. אחרי הפיטורים מצ'לסי הוא ישב 17 חודשים בבית עד שנחת חזרה בפראטון פארק של פורטסמות. אז, הקריירה שנראתה בדרך למבוי סתום, קיבלה זינוק מחדש. הפעם, גרנט לא משדר לחץ. הכסף, כידוע, לא מהווה בעיה או מקור לדאגה, ואתגרים לא פשוט למצוא. גרנט הבין שקבוצות בסדר גודל של פרטיזן בלגרד ומכבי חיפה לא יקדמו את הקריירה שלו לשום מקום ולכן לא ממהר להגיד כן לכל טלפון שמגיע, אבל הוא בהחלט יודע שבשלב כזה או אחר – רצוי עוד העונה – הוא יצטרך למצוא קבוצה אחרת יהפוך בסופו של דבר ללא רלוונטי וייאלץ להתפשר על תפקידים או לחזור לפרשן ולהתרפק על זיכרונות העבר.

השבוע, אפילו אוהדי סידני נשמעו נרגשים מהאפשרות שהישראלי יגיע לאוסטרליה, למרות שלצידו הוזכרו מועמדים כמו ג'אנלוקה ויאלי, רוד חוליט וגורדון סטראכן. "הוא האיש הנכון", נכתב ברשתות החברתיות. בשלב זה, למרות הדיווחים על העניין שהביע גרנט להגיע לסידני והמסרים שהועברו דרך נציגיו, לא ברור האם המהלך הזה אכן ייצא לפועל וקשה להעריך את סיכוייו. האמת, במקרה של גרנט שום דבר לא באמת יפתיע. מה שבטוח, אחרי שאימן את טרי, דרוגבה ולמפארד, דל פיירו יכול להיות תוספת נהדרת לאוסף הסיפורים של האיש הכי מסתורי ומסקרן בכדורגל הישראלי.

חלוץ סידני אלסנדרו דל פיירו. Ryan Pierse, GettyImages
דרוגבה, למפארד טרי ועכשיו הוא? דל פיירו/GettyImages, Ryan Pierse

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully