וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: שובו של המלך ג'ורג'

איתי לייבוביץ'

15.11.2012 / 6:50

ג'ורג' סיינט פייר הוא, לדעת רבים, הלוחם הטוב ביותר אי פעם בענף. סיפורו של קילר אמיתי שכל ה-UFC מחכה לו

מיד נגיע לסיפור של ג'ורג' סיינט פייר, אבל רגע לפני כן - יש לנו עוד פרק בתוכנית האהובה ביבשת וברשת. תיהנו.

למי שהצטרף רק בשנה האחרונה לקהל אוהדי ה-MMA ההולך וגדל, יצא לשמוע את השם ג'ורג' סיינט פייר, אבל הוא כנראה לא ממש מבין על מה המהומה. סופרלטיבים כמו 'הטוב ביותר' ו-'הטוב ביותר אי פעם' נזרקים לחלל האוויר בקלות רבה מדי, ומי ששומע זאת על לוחם/ספורטאי/אתלט שאינו מכיר נוטה לזלזל בתארים הדמיוניים הללו. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן השבוע. בליל שבת יחזור סיינט פייר להילחם לאחר היעדרות בת שנה ושבעה חודשים מהכלוב כשמטרתו היא לנצח את קרלוס קונדיט, האלוף הזמני, ולהכתיר את עצמו כאלוף הבלתי מעורער.

סיינט פייר גדל בקוויבק שבקנדה וכמו ילדים רבים סבל מבריונות מצד ילדים גדולים ממנו. כדי ללמוד להגן על עצמו החל סיינט פייר ללמוד קרטה (מקורי אה?) בגיל 7 ובגיל 12 כבר הגיע לחגורה שחורה דן 2 בקרטה קיוקושין. השנה היא 1993 ובסמוך לקבלת דרגת הדן 2 צפה סיינט פייר בהוייס גרייסי מפרק יריבים גדולים וחזקים ב-UFC 1 והחליט להיכנס ל-MMA (מקורי אה? 2). ג'ורג'י בוי התחיל להתאמן בהאבקות, אגרוף וג'יו ג'יטסו ברזילאי.

את הקרב החובבני הראשון שלו ערך בגיל 16 (וניצח כמובן) ו-5 שנים לאחר מכן בגיל 21 ערך את בכורתו המקצוענית בלית UCC הקנדית. בקרב הראשון ניצח את איוון מנג'יבר בנוקאאוט טכני בסיבוב הראשון (מנג'יבר אף ניצח לאחר מכן את ג'ו לוזון והגיע ל-UFC וכעת מאזנו בארגון עומד על 2:3). סיינט פייר ניצח חמישה קרבות ברציפות בליגות הקנדיות, שניים בהכנעה ושלושה בנוקאאוט טכני, כשכבר בקרב השני זכה באליפות הארגון. בגיל 23, שנתיים לאחר קרב הבכורה המקצועני שלו, הגיע ל-UFC ובקרב הראשון פגש סיינט פייר בקארו פאריזיאן הצעיר והמוכשר וניצח אותו בהחלטת שופטים. בקרב הבא ניצח את ג'יי הירון בנוקאאוט טכני מה שזיכה אותו בזכות להילחם על התואר הפנוי מול אלוף העולם לשעבר מאט היוז' ב-UFC 50.

כפי שכתבתי לפני שבועיים, סיינט פייר הפסיד עוד לפני שנכנס לכלוב, ראה בהיוז' כאליל שאין לו סיכוי מולו ולמרות שתפקד יפה במהלך הקרב, הפסיד בהכנעה בשנייה האחרונה של הסיבוב הראשון. סיינט פייר יצא מהקרב הזה כמו מלוע של תותח ועלה לארבעה קרבות בשנת 2005 בהם ניצחון בהחלטה על ג'ייסון "מייהם" מילר, בהכנעה על פרנק טריג ובנוקאאוט טכני על שון שרק (לפני שברח לקטגוריית המשקל הקל וזכה בתואר).

את שנת 2006 פתח עם ניצחון בהחלטה חצויה על בי ג'יי פן מה שהקנה לו את הזכות להילחם באלוף מאט היוז' בפעם השנייה. עדות ראשונה לאופי הנחמד של סיינט פייר (יש שאומרים נחמד מדי) ניתן היה לראות לאחר הקרב בין מאט היוז' לבי ג'יי פן. היוז' ניצח את פן בנוקאאוט טכני וסיינט פייר נכנס לקלוב ואמר שהוא לא התרשם מביצועיו של היוז'. הכל היה כמובן חלק מבניית ההייפ לקרב החוזר בין השניים אך לאחר שכבו המצלמות תקף היוז' (מילולית) את סיינט פייר על מה שאמר והקנדי החביב מיהר להתנצל ואמר שלא התכוון לפגוע בו. עכשיו דמיינו את צ'ייל סונן באותה הסיטואציה. פציעה של הקנדי דחתה את הקרב עד ל-UFC 65 בנובמבר של אותה שנה אז כבר ניתן היה לראות סיינט פייר אחר מזה שהגיע לקרב הראשון. הקנדי הלם בהיוז' ללא רחם ואחרי שכמעט ניצח בסיבוב הראשון סגר עניין בסיבוב השני עם בעיטה לראש שהפילה את היוז' וסדרת אגרופים הביאה לנוקאאוט טכני ולזכייה הראשונה של סיינט פייר בתואר.

ג'ורג' סיינט פייר לוחם MMA לאחר קרב עם בי ג'יי פן. Eric Jamison, AP
ממתאבק צעיר וחסר ניסיון לאחד הגדולים בהיסטוריה אם לא הגדול שבהם. סיינט פייר/AP, Eric Jamison

רגע... ראשונה? זה אומר שהייתה גם שנייה וזה אומר שהוא הפסיד את הראשונה. מאט סרה קיבל הזדמנות לזכות בתואר לאחר שניצח את העונה הרביעית של הלוחם האולטימטיבי ולמרות שהיה אנדרדוג ביחס של 1:11. איך אומרים? גם פוקסים נחשבים. אגרוף אחד שנכנס הפיל את סיינט פייר וסדרת מכות לאחר מכן סגרו עניין עם נוקאאוט טכני ועולם ששפשף עיניים כלא מאמין.

עד כאן מדובר בסיפור לא מיוחד כל כך על לוחם מוכשר שניצח רבים וזכה באליפות העולם. כבוד, כבוד, אבל זה לא כזה סיפור נדיר. מה שקרה מכאן ואילך הוא מה שהפך את סיינט פייר ללוחם ענק. בקרב הראשון שלו לאחר ההפסד פגש סיינט פייר בג'וש קושצ'ק שהיה ברצף של חמישה ניצחונות רצופים. סיינט פייר התאמן אמנם בהיאבקות בקנדה, אך קוש הוא אלוף המכללות בהאבקות ואיך נאמר, היאבקות קנדית היא לא בדיוק היאבקות אמריקנית. יתרון ההיאבקות לא חמק מעיני אנשי המקצוע שנתנו את היתרון לקושצ'ק, ומה עשה סיינט פייר עם המידע הזה? עצר כל ניסיון טייקדאון של האמריקני, לקח אותו לקרקע מתי שרצה וניצח בהחלטת שופטים מרשימה. ב-UFC 79 נפגשו סיינט פייר ומאט היוז' בפעם השלישית, אז כבר נפתחו העיניים לכל הספקנים וג'ורג'י בוי השמיד את היוז'. היוז', מתאבק מכללות מוצלח מאד בעברו, לא הצליח להוריד את סיינט פייר, שמצידו הוריד אותו מתי שרק רצה והכניע אותו במעבר יפיפה מקימורה לבריח יד, כשכל מה שנותר להיוז' לעשות היה לצעוק "TAP TAP TAP!!". האלוף באותו הזמן, מאט סרה, היה פצוע ולכן הניצחון הזה העניק לסיינט פייר את האליפות הזמנית וקרב חוזר עם סרה נקבע ל-UFC 83.

מעשה שהיה כך היה: סיינט פייר השמיד את סרה. הסוף.

האירוע היה הראשון שנערך בקנדה והקהל לא יכול היה לקבל הופעה טובה יותר מהאלוף שלהם שלקח את האמריקני לקרקע ולא אפשר לו לעשות דבר. לקראת סוף הסיבוב השני התכרבל סרה וחטף סדרה של בירכיות שסיימה את הקרב והשיבה את חגורת האליפות לסיינט פייר. מעבר להיותו אלוף בשנית סגר סיינט פייר חשבון עם האדם השני שניצח אותו לאחר שסגר חשבון (פעמיים) עם האדם הראשון שניצח אותו (היוז'). למעשה, אין אדם שמסתובב בעולם שיכול להגיד שניצח את סיינט פייר ולא התחרט על כך עמוקות אח"כ.

ג'ורג' סיינט פייר לוחם MMA מול מאט היוז'. Jae C. Hong, AP
כפי שניתן לראות, היוז'/AP, Jae C. Hong

בהגנה הראשונה על התואר פגש סיינט פייר בתאום שלו, ג'ון פיץ'. פיץ' עושה פחות או יותר מה שסיינט פייר עושה רק קצת פחות טוב – הוא לוקח חברה' לקרקע וטוחן אותם דק דק. לקרב הגיע פיץ' עם מאזן של 2:18, 16 ניצחונות רצופים ומאזן חלק ויפה של 0:8 בארגון. ב-UFC 87 בדקו מי התאום המוצלח מבין השניים וגילו, הפלא ופלא, שסיינט פייר גדול בכמה מידות על פיץ'. הקנדי לקח את האמריקני, מתאבק DIVISION I, לקרקע מתי שרק רצה וחבט בו ללא רחם להחלטת שופטים מוחצת של 43:50, 44:50 ו-44:50. הניקוד הזה אומר ששני שופטים נתנו סיבוב אחד של 8:10 לסיינט פייר, ניקוד שמסמל שליטה מוחלטת והשופט השלישי אף נתן ניקוד של 8:10 בלא פחות משלושה סיבובים מתוך החמישה.

בקרב הבא פגש סיינט פייר בפעם השנייה בבי ג'יי פן באחד הקרבות הנצפים בהיסטוריה. הקנדי ניצח בקרב הראשון בין השניים אך רק בהחלטה חצויה ורבים האמינו שהסטרייקיג המדויק והקטלני של פן יחד עם יכולות הג'יו ג'יטסו העילאיות שלו יכריעו את הקרב לטובתו. הסיבוב הראשון היה שקול כשפן חוסם את ניסיונות הטייקדאון של סיינט פייר ומגן היטב מפני ניסיונות הסטרייקינג תוך שהוא פוגע בקנדי. בקרב זה נחשפנו למידת אינטליגנציית הכלוב של סיינט פייר שלאחר הקרב הסביר את אסטרטגיית הקרב שלו – במשך הסיבוב הראשון הפעיל לחץ על פן לא כדי להפיל אותו אלא כדי לעייף את הכתפיים והרגליים שלו, מה שעבד.

בסיבוב השני השיג סיינט פייר את ההפלה הראשונה ובסיבוב השלישי הפיל אותו מתי שרצה ועבר את הגארד כדי להעניש את פן בגראונד אנד פאונד עד לעצירה בסיבוב הרביעי. כמה חמור היה העונש? עד היום פן לא זוכר מה קרה בסיבובים 3 ו-4 ולא השתתף במסיבת העיתונאים שלאחר האירוע כי נשאר בבית החולים. לאחר הקרב סיפר פן כי סיינט פייר היה חלק מדי וטען כי הוא נמרח בשמן, מהלך לא חוקי שהעיב על תוצאות הקרב. הדבר נחקר רשמית וכנראה שהיו דברים בגו. דיינה ווייט אמר שהוא בטוח שסיינט פייר לא עשה זאת בכוונה כדי לרמות וכדי הדבר נופל על הפינה שלו. מצד אחד אפשר להאמין שסיינט פייר לא ידע, הוא הרי כל כך נחמד, מצד שני קשה להאמין שלוחם וותיק ומשופשף כל כך לא שם לב שהפינה שלו שמה קצת יותר מדי שמן...

ב-UFC 100 פגש סיינט פייר ביריב בראשון שכנראה חזק ממנו, טיאגו סילבה. הברזילאי ניצח שבעה קרבות ברציפות בהם ניצחונות על כריס לייטל, קארו פאריזיאן, מאט היוז' וג'וש קושצ'ק והביא לקרב יכולות מוי טאי מוכחות. את סיינט פייר זה לא עניין והקנדי לקח את הברזילאי לקרקע ושלט בו, למרות שמתח את שריר המפשעה בסיבוב הרביעי, עד לניצחון מוחלט וחד-משמעי בהחלטת שופטים.

UFC 111 הביא את היבט הנחמדות של סיינט פייר לרמות חדשות ומסוכנות לקריירה, כשפגש את דן הארדי הבריטי. הבדלי הרמות ניכרו וכבר בסיבוב הראשון תפס סיינט פייר את הארדי בבריח יד, אך הבריטי סירב להיכנע. לוחמים אחרים היו פשוט שוברים ליריב את היד, אך לא ג'ורג'י בוי - He's just too damn nice. הקרב המשיך כאמור עם שליטה של סיינט פייר, שנחמדותו נראתה לעיני כל פעם נוספת בסיבוב הרביעי, כאשר תפס את הארדי בקימורה ושוב לא הרגיש שזה היה נכון לפצפץ את מפרק הכתף הבריטי (דמיינו מה פרנק מיר היה עושה במצב הזה או במצב כזה). הארדי הצליח להשתחרר לבסוף וסיינט פייר ניצח בהחלטת שופטים אחידה ומוחצת, אך סימני שאלה החלו לצוץ סביב יכולתו של סיינט פייר לסיים קרבות.

סיינט פייר הוכיח את הוורסטיליות שלו ב-UFC 124 כשפגש בפעם השנייה בג'וש קושצ'ק. קוש ניצח את פרנק טריג, אנטוני ג'ונסון ופול דיילי כדי לחזור לתמונת האליפות ולנסות לכפר על הופעתו בקרב הקודם בין השניים. בניגוד לקרב הקודם, אז שלט סיינט פייר על הקרקע, הפעם הוא החליט שהוא נלחם עם נשק אחד בלבד – הג'ב. כמה ג'ב? הרבה ג'ב. ליתר דיוק, 55 מכות ג'ב שניפחו את עינו של קוש עד שלא יכול היה לראות ממנה, גרמו לשבר בארובת העין ולהפסד שופטים מוחלט ואחיד. מעניין מה תהיה אסטרטגיית הקרב של קושצ'ק בפעם הבאה שיפגשו.

לקראת סוף שנת 2010 השם החם בעולם במשקל המעורב היה ג'ייק שילדס. תלמידו של סיזר גרייסי לא הפסיד משנת 2004 וניצח כל יריב שעמד מולו תוך שהוא קוטף את התואר בכל ארגון בו נלחם. יושין אוקאמי, מייק פייל, פול דיילי, רובי לולר, ג'ייסון מילר, מרטין קמפמן ואפילו קרלוס קונדיט ודן הנדרסון נפלו שדודים לרגליו. כולם היו בטוחים שהנה הגיע הלוחם שייקח את סיינט פייר לקרקע ויסיים אותו שם בדיוק כמו שעשה לכל כך הרבה לוחמים לפניו. הבעיה היחידה היא ששכחו להגיד את זה לסיינט פייר והקנדי שם את האמריקני במקומו הטבעי, אך לא בצורה חלקה. סיינט פייר החליט להשאיר את הקרב בעמידה לכל אורכו, ולמרות שראינו מה הוא יכול לעשות עם הג'ב שלו, הרי שהשליטה שלו על הקרקע היא מה שהפכה אותו לדומיננטי כל כך. האלוף שילב אגרופים ובעיטות אך חטף משילדס לא מעט אגרופים. אף על פי שהקרקע היא הלחם והחמאה של שילדס, הוא הצליח לפגוע בסיינט פייר, he made him bleed his own blood, אך לא מספיק. האלוף שמר על תוארו בפעם השישית אך אי אפשר היה לעצור את המבקרים שלחשושיהם כבר הפכו לצעקות רמות.

סיינט פייר משעמם. סיינט פייפר הולך על בטוח. סיינט פייר לא מסוגל לסיים יריבים.

היריב הבא של סיינט פייר לא היה אמור לתת לו להיות משעמם, ואם יש מישהו שיכול להפוך קרב למעניין ודינמי זהו ניק דיאז. דיאז, אלוף סטרייקפורס דאז, לא נוצח מאז 2007 והקרב שנקבע ל-UFC 137 בוטל כי החמור לא הגיע לראיונות לקידום הקרב כפי שנדרש ממנו בחוזה. במקום סיינט פייר קיבל דיאז את בי ג'יי פן ופרק אותו לגורמים בעמידה. בעקבות הניצחון נקבע הקרב בין דיאז לסיינט פייר פעם נוספת ל-UFC 143 והטראש טוק התחיל (נחזור לזה בעתיד כשקרב חדש בין השניים יקבע). בנובמבר 2011, 3 חודשים לפני הקרב, ספג סיינט פייר פציעת אימונים ברצועה הצולבת בברך ימין (ACL) שהצריכה ניתוח והשביתה אותו עד עכשיו.

ניק דיאז לוחם MMA. Gregory Payan, AP
נהנה מההפקר. ניק דיאז/AP, Gregory Payan

השבוע, כאמור, יערוך סיינט פייר את קרב החזרה שלו לאחר היעדרות בת שנה ושבעה חודשים ויפגוש את האלוף הזמני קרלוס קונדיט. קשה לדעת איזה סיינט פייר יחזור להיות, פציעת ACL היא פציעה שפוגעת קשות ביכולות האתלטיות וידועה כמשנה קריירות ולא לטובה.

עם זאת, סיינט פייר לא בנוי על אתלטיות בלבד. מדובר על לוחם חכם במיוחד שעושה דברים שלוחמים אחרים לא עושים. כדי לשפר את ההיאבקות שלו מתאמן סיינט פייר עם נבחרת ההאבקות האולימפית של קנדה, וכך, בלי רקע אמיתי בהיאבקות, הפך בעיני רבים למתאבק ה-MMA הטוב ביותר. עם נבחרת הריצה האולימפית הוא מתאמן כדי לשפר את הסיבולת שלו ובהתעמלות מכשירים הוא מתאמן כדי לשפר את הכוח, הכוח המתפרץ וסיבולת השריר שלו. מדובר במקצוען ברמות הגבוהות ביותר ובלוחם שרק רוצה ללמוד, מסתובב במועדונים בעולם ומתאמן בלי מניירות. כשמישהו מכניע אותו באימון ג'יו ג'יטסו, סיינט פייר לא מתבלבל ובחיוך רחב מבקש שיראה לו איך הוא עיקם אותו רגע לפני.

מעבר להיותו כוכב-על בקנדה, סיינט פייר הוא לוחם ה-MMA הפופולארי ביותר בעולם, כשהאירועים בהם הוא נלחם הם גם הנמכרים ביותר (שני רק לברוק לסנר שהביא איתו את קהל אוהדי הרסלינג). מדובר בבחור סופר נחמד (לפעמים נחמד מדי) שמהווה את אחד השגרירים הטובים ביותר שהיו לספורט אי-פעם, אם לא הטוב שבהם.

לא השתכנעתם שהוא הטוב ביותר? קבלו את זה

מקום רביעי בכל הזמנים בזמן בכלוב (4:13:12 שעות).

מקום ראשון בכל הזמנים בהצלחות טייקדון (68).

מקום ראשון בכל הזמנים באחוזי ההצלחות לטייקדון (77.3%).

מקום ראשון בכל הזמנים בהגנה מטייקדון (88%).

מקום חמישי בכל הזמנים בניסיונות הכנעה (22).

מקום ראשון בכל הזמנים במכות משמעותיות שפגעו (977) ובהפרש של 121 מהמקום השני, השייך לריץ פרנקלין עם 856 מכות "בלבד".

מקום שני בכל הזמנים בהגנה ממכות משמעותיות עם 75.6%.

מקום שני בכל הזמנים בסך הכל מכות שפגעו עם 2016 ובפער של 393 מהמקום השלישי, ששייך לבי ג'יי פן עם 1623 מכות. סיינט פייר צריך 134 מכות כדי לעבור את ג'ון פיץ' ולהגיע למקום הראשון.

מקום שני בכל הזמנים בהגנות על התואר (6).

מקום שני בכל הזמנים בהגנות על תואר המשקל המעורב (6).

מקום ראשון בכל הזמנים בהגנות רצופות על תואר המשקל המעורב (6).

מקום שני בכל הזמנים בכמות הניצחונות (16).

מקום שני בכל הזמנים בכמות הניצחונות בהחלטה (9).

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully