וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל עוד משחקי הנבחרת בטדי, הקהל ישרוק בוז לשחקנים ערבים"

13.11.2012 / 11:00

7 שנים אחרי הקללות לעבאס סוואן מול קרואטיה, הנבחרת שבה לטדי. למגרש הטוב בארץ, לבירת ישראל. אלא שהפחד עדיין קיים. אוהדי בית"ר בטוחים ששחקנים ערבים ימשיכו לחטוף אש ובעיות הגישה לאצטדיון ממשחקי בית"ר מעלות חשש אמיתי מאירוע של 30 אלף צופים. גמר היורו יוזז?

צילום ועריכת וידאו: דרור פיקלני

צפו: נבחרת ישראל מתכוננת למשחק הידידות מול בלארוס

9 בפברואר 2005. בדקה ה-85 עומר גולן עשה 3:3 מול קרואטיה. לפני המשחק הרמקולים של איצטדיון טדי השמיעו צפצופים מוזרים במקום ההמנון הקרואטי, כי הנגן במתקן לא קרא דיסקים צרובים. אבל בראש של עבאס סואן צרובים בכלל רגעים אחרים. קשר סכנין, היום מנהל מחלקת הנוער של המועדון, ספג קריאות בוז על רקע גזעני מ-4,000 הצופים שהגיעו לטדי. הרוחות סערו, בהתאחדות גינו והנבחרת לא ביקרה בבירה זמן רב. מחר (רביעי) החברים בכחול-לבן חוזרים לזירת הפשע כדי לשחק מול בלארוס, ולירושלמים יש המון מה להוכיח.

רבים טוענים שטדי צריך להיות האיצטדיון הלאומי הקבוע של נבחרת ישראל. המגרש הכי מרשים בארץ כיום, על זה אין ויכוח. המתקן ביתי, האווירה מחשמלת, הדשא דורש משחק לוהט. בטח כשבחיפה עדיין בונים וברמת גן עדיין הורסים. ?קרית הספורט בירושלים צריכה לשמש קרית הספורט הלאומית של ישראל, והבית של נבחרות ישראל בכל הענפים הרלוונטיים", אמרה במאי האחרון שרת התרבות והספורט לימור לבנת. יו"ר "טוטו-ווינר" צחי פישביין הוסיף אז: "יש להעביר בהקדם את משחקי נבחרת ישראל בכדורגל לאצטדיון טדי". אבל לפני שרותמים את העגלה, יש לא מעט סוסים בעייתיים. דרכי גישה, חניות, תשתיות, ניהול האירועים ואיך לא, הגזענות.

אצטדיון טדי. קובי אליהו
זה המגרש הכי טוב בארץ, אבל יש בו עדיין לא מעט בעיות. אצטדיון טדי/קובי אליהו

"שום דבר לא השתנה מ-2005", אומר חתן ה"שמחה" סואן. "בטדי יש מגרש מצוין אבל בירושלים רוב האוכלוסייה מורכבת מאוהדי בית"ר ולכן זה מצב בעייתי ומסוכן. לדעתי אין פיתרון למצב". סואן לא שוכח את מה שקרה לפני כמעט שמונה שנים. "זה ביזה ומבזה את כולנו, כל שחקן נבחרת שהיה על המגרש, כל בעל תפקיד. אמרו אז שיטפלו במצב ולצערי לא טיפלו בכלום. רואים את זה בכל משחק של הפועל תל אביב שם, בכל פעם שסכנין מגיעה לשם".

דני נוימן, פרשן ערוץ 1, אופטימי הרבה יותר. "יש שיפור בנושא", הוא אומר. "ראינו את זה גם בשבת האחרונה, במשחק בדוחא. היו קצת בעיות אבל לא דברים חריגים. לגזענות אין מקום בחברה הישראלית, בטח שלא במשחק נבחרת. אני בטוח שלא יהיו קריאות גזעניות במשחק נגד בלארוס". לדעת נוימן, משחקי נבחרת רשמיים צריכים להתקיים אך ורק במקום אחד. "טדי חייב להיות האיצטדיון הלאומי הקבוע", הוא אומר. "הכנסת בירושלים, משרדי הממשלה והמוסדות הציבוריים בירושלים, ההתאחדות צריכה להיות בירושלים והנבחרת צריכה לשחק בירושלים. איצטדיון טדי נותן חוויית משחק בלתי רגילה. היציעים, הדשא, חדרי ההלבשה. המשחקים הרשמיים חייבים להתקיים שם. משחקי ידידות יכולים להתקיים בכל מקום אחר".

איצ'ה מנחם היה יו"ר ההתאחדות בערב הבוז, והיה מאוכזב קשות בגין האירועים. "אני הבאתי את הנבחרת לירושלים ולצערי קרה מה שקרה", הוא אומר. "חלף הרבה זמן מאז, ואני מקווה שהקהל הירושלמי הבין שנבחרת ישראל מורכבת מכולם. ביום רביעי גם הנבחרת הצעירה תעלה על הדשא. ליוויתי את הנבחרת הזו במחנות אימונים. זו נבחרת שמשופעת בבני מיעוטים, אנשים מקסימים ושחקנים נהדרים. אם הקהל הזה רוצה לארח משחקי נבחרת בעתיד, הוא חייב להוכיח שהוא התבגר. אני בהחלט חושב שזה אפשרי, ראינו למה הקהל הזה מסוגל וכמה כוח חיובי הוא מביא עמו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עבאס סואן, בני סכנין. ברני ארדוב
"אמרו אז שיטפלו במצב אבל לא טיפלו בכלום". עבאס סואן/ברני ארדוב

לפעמים יותר מדי כוח. "אין בכלל על מה לדבר", חותך רוני רזניק, אוהד בית"ר ונשיא הכבוד של לה פמיליה. "שחקן ערבי פשוט לא ראוי ללבוש את המדים של הנבחרת. על החולצה יש את דגל המדינה, לפני המשחק מתנגן ההמנון. אלו דברים שהערבים לא מזדהים איתם". רזניק, עוד שבועיים בן 59, גדל על תורת ז'בוטינסקי ולדבריו "עם המפא"יניקים השלמתי איכשהו כי הם חלק מהאוכלוסייה, אבל אין לי חבר אדום ולא יהיה לי גם. בפייסבוק יש לי 1,008 חברים אבל אפילו לא אוהד הפועל אחד. כמה אדומים הציעו לי חברות, אבל אני בודק טוב טוב ולא מאשר אותם".

לסוגיה הבוערת, אם כן, הוא נדרש באש גדולה. "יהיו קריאות בוז לשחקן ערבי בטדי", הוא אומר. "אני הייתי שורק בוז בכל נגיעה של מהראן ראדי, בכל פעם שיזכירו את שמו, והמוני אוהדי בית"ר חושבים ויעשו כמוני. נפגשתי עם ראדי בקיץ ואמרתי לו את זה. אין מה לעשות. שיהיה ברור, כל עוד משחקי הנבחרת יהיו בטדי, הקהל ישרוק בוז לשחקנים ערבים".

אבל אפילו למטבע הגזעני יש שני צדדים. ד', אוהד בית"ר ותיק שביקש לא להיחשף, טוען שרזניק לא מייצג אותו ורבים כמוהו. "יש 2,000 אוהדים קיצוניים שגורמים לבית"ר ירושלים נזק בלתי הפיך", הוא אומר. "אני מנוי ביציע המערבי כבר 20 שנה ואני מתבייש באוהדים האלו. זה פשוט נזק אדיר. יש המון אוהדי בית"ר מתונים, אנשים טובים שבחיים לא ישרקו בוז לשחקן נבחרת ערבי". אלא שגם הוא מודה: "אם ייערך בטדי משחק נבחרת מכריע, יהיו שריקות בוז לעבר שחקנים ערבים. זה היה בעבר וזה יהיה גם בעתיד. מה שכן, כמו שיהיו שריקות בוז, כך גם יהיו קריאות נגד האוהדים הללו".

סואן מסכם: "המשחק נגד בלארוס הוא מבחן אמיתי, לפני שקהל גדול יעשה בושות במשחק רשמי ואז זה יהיה סיפור ענק. אני מקווה שהמשחק יעבור בשקט ויוכיח שההחלטה לחזור לטדי היתה נכונה. לצערי לא נראה שזה יהיה ככה, אבל בואו נקווה לטוב".

מהראן ראדי שחקן נבחרת ישראל בכדורגל. ברני ארדוב
"אני הייתי שורק בוז בכל נגיעה של מהראן ראדי, בכל פעם שיזכירו את שמו, והמוני אוהדי בית"ר חושבים ויעשו כמוני. נפגשתי עם ראדי בקיץ ואמרתי לו את זה"/ברני ארדוב

***

בטור הבעיות החמורות אפשר לשכן גם את נושא התשתיות בטדי וסביבתו – בעיה אקוטית, במיוחד לאחרונה. החניון בשיפוצים, במתקן מתבצעות עבודות של הרחבת יציעים וגם הכביש המוביל לאיצטדיון עובר שיפוץ. המשמעות: כאוס. במשחק של בית"ר ירושלים נגד הפועל תל אביב (2:3) אנשים מתל אביב תזמנו שלוש שעות נסיעה. רכבים הושארו על המדרכות ובאמצעי צמתים. אי אפשר היה לזוז. אוהדים רבים נכנסו רק כחצי שעה לאחר הפתיחה, ולא בהכרח לשערים ששילמו עליהם כרטיס. מאות נתקלו בבעיות בכניסה, ביניהם עיתונאים שאיחרו לסקר את המשחק וגם השר לשעבר דני נווה, שנזף בהנהלת בית"ר והבטיח ש"ישלמו על השערורייה". ואם זה קרה במשחק של 18 אלף צופים, אפשר רק לחטוף סיוט מהמחשבה על אירוע של 30 אלף, בסיום הרחבת האיצטדיון.

אם הניהול הנורא של הנהלת בית"ר ירושלים ומשטרת העיר באירועים הללו עוד עובר בשתיקה כרגע, בקיץ כבר יישלפו התותחים הכבדים, כשהאיצטדיון יארח את משחקי יורו הצעירות, כולל את הגמר. בימים האחרונים כבר הועלו חששות, לפיהם אם העבודות וההיערכויות לא יהיו בהתאם לנדרש, יתקיים דיון מחודש לגבי קיום גמר הטורניר בטדי.

"הסוגיה הזו מטרידה מאוד", אומר גורם בכיר בצוות המארגן מטעם ההתאחדות לכדורגל. "יש היבטים שצריך לתת עליהם את הדעת. התנאים הסביבתיים מאוד בעייתיים ומחייבים היערכות אחרת לגמרי מההיערכות למשחקי הליגה של בית"ר ירושלים. כרגע, אי אפשר לעשות אירוע בינלאומי גדול בטדי, ואם דרכי הגישה והכניסה לא ישתנו, זה ייגמר בפיאסקו גדול ובעגמת נפש".

על פי הגורם, בהתאחדות לוקחים את העניין ברצינות ובטוחים שהיערכות שונה ומסודרת תמנע את אותם מחדלים שמאפיינים את משחקי הליגה הגדולים בבירה. "אם בית"ר לא תיערך כראוי למשחק מול מכבי חיפה בעוד כשבועיים, הסיוט מהמשחק מול הפועל יחזור על עצמו", הוא הוסיף. "ביורו 2013 ההסדרים אמורים להיות שונים לחלוטין כדי למנוע ביזיון כזה".

יושב ראש בית"ר ירושלים איציק קורנפיין. מגד גוזני
בעוד שבועיים הקבוצה שלו תעמוד בעוד מבחן שעשוי לקבוע את גורל גמר אליפות אירופה לנבחרות צעירות. קורנפיין/מגד גוזני

גורמים בעיריית ירושלים מסבירים שכל הדוחק נובע דווקא מהרצון לשיפור דרכי הגישה, ושהכל ייפתר בקרוב. "בימים אלה מבוצעת הרחבת כביש 4 דרום בצמוד לאיצטדיון, כדי להקל על הגעת הצופים", נכתב בתגובת העירייה הרשמית. "ברגע שיושלמו העבודות תהיה הקלה בעומסים. עיריית ירושלים מתכננת, בשיתוף משרד התחבורה, קו רכבת קלה שיגיע לטדי. צופים ממרכז הארץ יוכלו לעלות על רכבת מהירה מתל אביב לירושלים תוך 26 דקות. אין מתאים מטדי להפוך לאיצטדיון הלאומי בבירת המדינה. מספר המושבים והאווירה הביתית הופכים אותו למגרש חם שנבחרות ישראל השונות רק ירוויחו מהשימוש בו".

בעירייה טענו שלא שמעו לרגע על מחשבה להזיז את גמר היורו מטדי, ואף אומרים שבכל ביקורי נציגי אופ"א, זכה האיצטדיון לשבחים רבים. "על פי התכנון", תגובת העירייה, "באירועים כמו גמר היורו, הגעת הצופים למשחק תיעשה ברובה על ידי שאטלים, דבר שכמובן יביא לפיתרון גם בנושא החניה. עיריית ירושלים השקיעה מאמצים רבים על מנת לקדם את העבודות באיצטדיון תוך כדי קיום פעילות סדירה בו. בכל מקום אחר בארץ האיצטדיון היה נסגר לתקופה זו. מתוך התחשבות בקבוצות ובקהל הירושלמי לקחנו על עצמנו משימה קשה, ולדבר זה יש מחיר שאנו נאלצים להתמודד עמו".

מחר, טדי. ישראל – בלארוס. טסט ראשון עם הרבה שאלות פתוחות.

עוד על נבחרת ישראל:

יוסי בניון: "לא אפרוש מהנבחרת"

שפונגין מרוצה מההתקדמות בחלק ההגנתי

לטוויטר של אורן יוסיפוביץ

מייל: orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully