וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד ילד רע ושמו מריו

2.10.2012 / 14:01

מכונת שערים משומנת, אבל כזה שלא ניתן לאילוף. חלוץ לוהט, אבל גם ילד קטן ובכיין. מריו מנדז'וקיץ' פורח בבאיירן מינכן בעיקר בגלל הפציעה של מריו גומז. מה יקרה כששניהם יצטרכו לשחק יחד?

מאז שנות ה-80', כל כוכב העונה לשם מריו מכונה באופן כמעט מיידי "סופר מריו". הגדול מכולם היה ונשאר מריו באסלר, הגאון שכבש בין היתר את שער היתרון לזכות באיירן מינכן בגמר ההוא מול מנצ'סטר יונייטד ב-1999. אלא שזה לא משנה כרגע, וביורו 2012 היינו עדים לאינפלציה מרשימה של "סופר מריואים". שישה שחקנים סיימו בראש טבלת המבקיעים של הטורניר, מחציתם עונים לשם מריו.

את מריו גומז, מלך שערי הבונדסליגה בעונה שעברה, ואת מריו באלוטלי, הילד הרע ביותר בכדורגל העולמי, כולם הכירו היטב עוד לפני הטורניר. מעטים הרבה יותר שמעו על מריו מנדז'וקיץ', אם כי כשרונו לא נחות בהשוואה אליהם. החלוץ הקרואטי נתפס כתגלית אליפות אירופה, למרות שהוא כבר בן 26. אחרי שנבחרתו הודחה, הוא חתם בשורות באיירן מינכן כגיבוי לסקורר הגרמני, אולם הסיבה לכך שההכרה הגיעה אליו באיחור נעוצה באופיו הבעייתי שקרוב יותר דווקא לאיטלקי.

מריו מנדז'וקיץ' שחקן באיירן מינכן. רויטרס
התגלית של אליפות אירופה. מנדז'וקיץ'/רויטרס

ממוצע של שער למשחק

אחרי שהייתה קרובה לזכייה בשלושה תארים במאי, אך איבדה את כולם, הבינה הנהלת באיירן כי נדרש חיזוק משמעותי בחוד. אמנם גומז הפציץ 79 שערים בכל המסגרות בשנתיים האחרונות, אולם הוא היה תמיד לבדו במערכה, כאשר איביצ'ה אוליץ' נעדר בגלל פציעה ונילס פטרסן הצעיר עדיין לא התאים לרמה הבינלאומית הגבוהה. היעד המועדף של המאמן יופ היינקס היה אדין דז'קו. החלוץ הבוסני, שהלהיב את גרמניה בעונת האליפות הקסומה של וולפסבורג ב-2009, היה מתוסכל למדי ממעמדו במנצ'סטר סיטי, והבווארים פנטזו על החזרתו לבונדסליגה.

בסופו של דבר, החלום ירד מהפרק בגלל הדרישות הכספיות הגבוהות של כל הצדדים – הן של השחקן עצמו והן של מועדונו. באיירן, שחשקה גם בחאבי מרטינס הבאסקי, לא יכולה הייתה להרשות לעצמה לשלם 40 מיליון יורו על כל שחקן רכש, והחלה לפתח כיוונים נוספים. מנדז'וקיץ' הפך לאופציה הריאלית ביותר, והעסקה נסגרה מהר מאוד, כאשר וולפסבורג קיבלה תמורתו לפי הדיווחים כ-13 מיליון יורו בלבד. במקביל, חזר למינכן הפרואני הוותיק קלאודיו פיסארו.

הגורל סידר למנדז'וקיץ' תפקיד משמעותי הרבה יותר ממה שציפה תחילה. גומז נזקק לניתוח מורכב בקרסולו בתחילת אוגוסט, ומועד חזרתו טרם ידוע. בהיעדרו, קיבל הקרואטי את הבמה המרכזית והוא השתמש בה באופן מעורר התפעלות. הוא התחיל ברגל ימין עם שער בנצחון על דורטמונד בסופרקאפ, ולא נעצר מאז. שישה שערים בשישה משחקי בונדסליגה מציבים אותו בראש טבלת המבקיעים, ושלושה מהם הובקעו בנגיחות. תוסיפו לכך צמד מול רגנסבורג בגביע, ואפילו החמצת פנדל מול ולנסיה בליגת האלופות לא יכולה לקלקל ממוצע של שער למשחק.

שחקן באיירן מינכן מריו גומז מאוכזב בגמר ליגת האלופות. רויטרס
הגורל סידר למנדז'וקיץ' תפקיד משמעותי הרבה יותר ממה שציפה תחילה. גומז נזקק לניתוח מורכב בקרסולו בתחילת אוגוסט, ומועד חזרתו טרם ידוע/רויטרס

לא ניתן לאילוף?

במבנה גופו ובנוכחותו הפיזית ברחבה מזכיר הקרואטי החסון את גומז, אבל הוא שחקן רב גוני הרבה יותר מהגרמני. מנדז'וקיץ' נייד, מסוגל לפתוח מרווחים בהגנה בתנועה לאגפים, וגם יודע לבשל כפי שיעיד תומאס מולר שקיבל ממנו אסיסט בנצחון 1:6 על שטוטגרט. תכונות אלה באו לידי ביטוי גם ביורו. מנדז'וקיץ' גרם למבוכה רבתי במחנה האירי כאשר הבקיע פעמיים בראשו מול החבורה בירוק, אבל במחצית השניה נגד איטליה תופקד בעיקר באגף הימני, והבקיע את שער השוויון כאשר חתך לפתע למרכז הרחבה. "תמיד חלמתי לכבוש מול ג'יג'י בופון, וזה היה אושר עילאי לעשות זאת" אמר האיש שעשה כותרות גדולות באירופה.

ואם זה המצב, הרי שאתם רשאים לתהות מדוע מיהרה וולפסבורג לשחררו במחיר מבצע. הזאבים רכשו את מנדז'וקיץ' מדינאמו זאגרב בקיץ 2010 תמורת שבעה מיליון יורו, ואחרי התחלה בעייתית מאוד הוא החל להפציץ. כאשר שבר בצורת ארוכה מאוד, סיים הקרואטי את עונת 2010/11 עם שמונה שערים בשמונה המשחקים האחרונים, ואשתקד תרם 12 כיבושים ו-10 בישולים, כלומר היה מעורב ישירות בכמחצית מהשערים של קבוצתו. התשובה לתעלומה קשורה למתיחות הרבה בין השחקן למאמן פליקס מגאת. חסיד משמעת הברזל ממש לא הסתדר עם אופיו הסורר של הקרואטי, וטען לא מכבר: "אף מאמן לא יכול לאלף אותו. מנדז'וקיץ' הוא שחקן חכם ואגרסיבי, אבל לעתים תכופות מדי הוא מגלה עצלנות ושחצנות. תרומתו להגנה לא מספקת. כשהוא לא מקבל כדורים, הוא מתעצבן ומתנהג כמו ילד קטן".

פליקס מגאת מאמן וולפסבורג. Martin Rose, GettyImages
"אף מאמן לא יכול לאלף אותו". מגאת/GettyImages, Martin Rose

ברמן הייתה גשומה מדי

בקרואטיה מכירים היטב את הצד האפל של מנדז'וקיץ'. העיתונאי ניקולה ולאחוביץ' מספר: "הוא שחקן מצוין, אבל עקשן ותמיד רוצה שהכל יהיה לפי רצונו". אחרי הצלחה ראשונית בקבוצת נ.ק זאגרב, בהדרכת המאמן האגדי מירוסלב בלאז'ביץ', רכשה אותו דינאמו זאגרב בקיץ 2007, והכותרות היו מגוונות. מצד אחד, הוא נכנס היטב לנעליו של אדוארדו דה סילבה שנמכר לארסנל וכבר בעונתו הראשונה בספינת הדגל של הכדורגל הקרואטי כבש 12 שערים ובישל 11 נוספים. מצד שני, הרקורד המשמעתי שלו היה מחפיר. הוא יילל על שופטים, ביצע עבירות חריפות ללא כל צורך, הטיס כדורים ליציע אחרי שריקה, וספג הרבה יותר מדי כרטיסים צהובים. זה לא הפריע לו להמשיך. מאמנים לא מעטים התחלפו בדינאמו בשלוש השנים בהן שיחק בה מנדז'וקיץ', והוא התפרסם בסכסוכים עם כולם. זה לא הפריע לו לכבוש 16 פעמים בעונת 2008/9, לזכות בתואר מלך השערים ולקבל את פרס השחקן המצטיין של העונה.

באותה תקופה ברמן התעניינה בו מאוד, ושמה על השולחן הצעה מפתה של 12 מיליון יורו. הדעות חלוקות לגבי כשלון מגעים אלה. יש דיווחים לפיהם הנשיא המיתולוגי של המועדון, זדרבקו מאמיץ', סבר שהכוכב שלו שווה לפחות 15 מיליון. מצד שני, ייתכן ומנדז'וקיץ' עצמו ביטל את המהלך. זה המקום לציין כי ילדותו של החלוץ עברה בגרמניה, לא הרחק משטוטגרט, לשם ברחה משפחתו כדי להינצל ממלחמת האזרחים. "ביקרתי בברמן מספר פעמים כילד, ולא אהבתי את העיר בכלל. כל הזמן קר ורטוב שם. אני לא רוצה לשחק במקום בו לא אהנה מחוץ למגרש", צוטט הסקורר בתקשורת הקרואטית.

כעבור שנה, הוא כבר הצהיר בפומבי על רצונו לעזוב את זאגרב מהר ככל הניתן, ולא הותיר למאמיץ' ברירות. סביר להניח כי לתקרית אחרי המשחק מול אנדרלכט בליגה האירופית, בעקבותיו הואשם על ידי ההנהלה במשחק רשלני ונקנס ב-100 אלף יורו, הייתה השפעה על כך. לא ברור אם וולפסבורג נעימה יותר למגורים מאשר ברמן, אבל מנזדז'וקיץ' עשה את דרכו לבונדסליגה במחיר מופחת והותיר את דינאמו מתוסכלת. איכשהו, כל ההעברות שלו עד כה התבצעו תמורת סכומים נמוכים משמעותית מערכו האמיתי בשוק.

מריו מנדז'וקיץ' שחקן נבחרת קרואטיה. רויטרס
רקורד משמעתי מחפיר. מנדז'וקיץ'/רויטרס

מה יהיה כשגומז יחזור?

גם בנבחרת לא כולם היו מרוצים ממנדז'וקיץ' בתחילת דרכו. הוא סומן ככוכב על בפוטנציה בגיל צעיר, אבל מיעט מאוד לכבוש במדים המשובצים של קרואטיה, ואפילו היום, אחרי ששיפר מאוז את המאזן במהלך יורו 2012, יש לזכותו שמונה שערים בלבד ב-35 משחקים. עובדה זו רק הופעת את הרקורד שלו בבוואריה למרשים יותר. "כאשר באיירן רוצה אותך, אי אפשר לסרב. אני מאושר וחי בחלום. לא הצבתי לעצמי יעדים מספריים לכיבושים, אבל אני נותן את המקסימום בכל משחק, וזה משתלם" אמר הקרואטי בשבוע שעבר. צמד לרשת וולפסבורג לפני שבוע חצי, בנצחון 0:3, היה מתוק במיוחד עבורו, מעין נקמה קטנה במגאת.

כעת השאלה הגדולה היא כיצד ינהג היינקס כאשר יחלים גומז מפציעתו. האם ניתן לשלב בין השניים בחוד? מצד אחד, במהלך יורו 2012 הוכיח מנדז'וקיץ' שהוא משתף פעולה מצוין עם חלוץ רחבה נוסף ששיחק לצידו, ניקיצה ילאביץ' הנהדר של אברטון. מצד שני, על מנת ליצור צוות "מריו את מריו" תיאלץ באיירן לשנות באופן מהותי מאוד את מערך 4-2-3-1. נכון לעכשיו, מלך השערים של העונה שעברה מפרגן למלך השערים הזמני הנוכחי. "היחסים בינינו מצוינים. גומז בן אדם נפלא, והוא מברך אותי על ההצלחה" מספר מנדז'וקיץ'. אבל האם האידיליה תישמר כאשר השניים ייאבקו על המקום בהרכב? האם הקרואטי התבגר והתגבר על בעיות העבר? אוהדי באיירן יצטרכו להמתין עם התשובות. בינתיים, לבאטה בוריסוב מצפה עבודה קשה מאוד בבלימת סקורר שנמצא בכושר נהדר ומחפש שער ראשון בקריירה בליגת האלופות.

יופ היינקס מאמן באיירן מינכן. רויטרס
כאב ראש לא פשוט לפניו. היינקס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully