וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלאט חייב להבין שהוא כפוף לתקציב"

20.7.2012 / 15:27

לא רצינו את הנדריקס. לא איבדנו אף אחד חוץ מלנגפורד. תראה מה קרה לאידסון, לוויציץ', לפארגו ואלו שעזבו. סופו לא נתן הרבה. ג'יימס לא שיחק מספיק. עשינו רכישות טובות. שי רקנאטי, מבעלי מכבי תל אביב, פותח הכל, כולל הרטינות של המאמן. ראיון

התקשורת לוחצת, האוהדים רוטנים, אבל שי רקנאטי – מבכירי מכבי תל אביב במתכונתה הניהולית החדשה – לא מבין על מה המהומה. "גל נטישות? היה רק שחקן אחד מהסגל של העונה שעברה שעזב למרות שמאוד רצינו שיישאר – קית' לנגפורד", מספר רקנאטי בשיחה עם וואלה! ספורט. "על יתר השחקנים ויתרנו בעצמנו. אם באמת היינו רוצים אותם, היינו משאירים אותם במערכת".

- עם הנדריקס לא ניהלתם מו"מ? את אוחיון לא רציתם? מבלו לא ביקשתם שיישאר?

"כולם טועים לגבי ריצ'י. לא רצינו אותו. רצינו 5 אמיתי, לא 4 וחצי. יש לנו כבר סנטר חדש (גיורגי שרמדיני, א.ג.), ויהיה לנו עוד אחד. יוגב? למרות שאני מאוד רוצה להגיד מה אני חושב עליו אני לא יכול, כי זה עבר לפסים משפטיים, אבל בינתיים אני רק יכול להגיד שצריכים לדעת לכבד חוזים שנחתמים מראש. בלו? הוא בחר בקריירה אחרת שלא בתחום הכדורסל, רצה להגשים את עצמו באופן אחר, ולא עמדנו בדרכו".

- מורן רוט יכול למלא את מקומו של אוחיון?

"יכול להיות שמורן בא אלינו מנקודת פתיחה אפילו טובה יותר מזו של יוגב. בעונה שעברה התלבטנו בין מורן ליוגב, וכולם אמרו לנו ללכת על מורן. בסוף הימרנו על יוגב, ולמרות שאף אחד לא ניבא לו גדולות, זה הצליח. אני לא יודע אם מורן ישחזר את ההצלחה, אבל אני חושב שמורן הוא פייטר בלתי רגיל, הוא שחקן רעב מאוד, והוא מתאים לפאזל שלנו. אנחנו רוצים שחקנים רעבים, קבוצה רעבה. זה מה שחשוב לנו".

שי רקנאטי מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"תראה את כל הקבוצות שנמצאות שנים בטופ, ואז פתאום קורסות תוך זמן קצר. תראה מה קורה היום בפנאתינייקוס. תראה מה קורה לקבוצות באיטליה. לצערי, הכדורסל האירופאי מונע רק על ידי טרנדים. אנחנו יכולים לחרוג מהתקציב גם בעשרה מיליון דולר, אבל מה יקרה אחר כך? נתרסק? מצטער, לא רוצה שזה יקרה לנו. אנחנו לא רוצים שמכבי תהיה טרנד". רקנאטי/ברני ארדוב

***

יומיים בדיוק לפני שהוחתם רוט רשמית, אמר דיוויד בלאט לוואלה! ספורט כי "רוט לא נמצא בעדיפות גבוהה מבחינת הצוות המקצועי". הסתירה הזו, בין דרישות הצוות המקצועי לבין פעולות ההנהלה בפועל, נחשבת לעדות חיה, נדירה, לפער שנוצר בין מאמן הקבוצה לבין יתר חברי ההנהלה. מקורבים למאמן תוקפים את ההנהלה וטוענים כי "הם מתקמצנים על כל דולר, לא נותנים לדיוויד לבנות את הקבוצה שהוא רוצה ומצפים שיעשה נסים עם סגל בינוני", אך רקנאטי דוחה בשם ההנהלה את הדברים. המניפסט הנ"ל נאמר בנשימה אחת.

"אנשים צריכים להבין: מכבי היא לא אחת הקבוצות הכי עשירות באירופה", פותח רקנאטי. "עצם זה שמכבי הגיעה גם הקיץ לקבוצת הדירוג הראשונה ביורוליג אומרת שהגענו להישגים טובים מאוד בשנים האחרונות, שהיינו אחת מארבע הקבוצות המצליחות במפעל בבדיקה משוקללת של שלוש העונות הקודמות, וזה עוד בתקציב יחסית נמוך.

"'המשכיות של שחקנים זה ערך חשוב, אבל תסתכל על מה שקורה באירופה בשנים האחרונות. חוץ מפנאתינייקוס, שהיה להם תקציב ענק ואת אובראדוביץ' שעזר לשכנע שחקנים להישאר, אפילו קבוצות עם תקציבים של עשרות מיליוני יורו – כמו צסק"א, ברצלונה וריאל – לא הצליחו לשמר סגלים לאורך זמן. אצל כולן יש תחלופת שחקנים גבוהה מאוד. נגמרו התקופות ששחקנים נשארים ארבע-חמש שנים באותה קבוצה. בכדורסל המודרני סגל זה דבר מאוד דינמי. גם בקבוצה שמעמידה תקציבים של 40 מיליון יורו, שחקנים זרים לא מצליחים להחזיק מעמד יותר משנתיים. ואגב, אותן קבוצות, עם כל התקציבים הגדולים האלה, לא מגיעות בסוף להישגים של מכבי.

"תראה מה קרה באולימפיאקוס. הרבה שנים הם השקיעו מיליונים, ובסוף בקיץ שעבר הם הורידו את התקציב, בנו קבוצה בתקציב שפוי, יפה ונמוך, ודווקא אז לקחו גביע אירופה. מזה אני לומד שלא בהכרח צריך הרבה כסף כדי להצליח, אלא מה שחשוב זה לבנות קבוצה בצורה נכונה.

"מה שכן, הייתי שמח אם היה לנו עוד 10 מיליון יורו. זה היה פותר לנו הרבה בעיות. אבל אנחנו והמאמנים צריכים לדעת להסתדר גם עם תקציבים נמוכים יותר, והוכחנו בעבר שמכבי יכולה לעשות את זה.

"יש לנו מגבלות תקציב, ומאוד קשה למצוא שחקנים עם פוטנציאל גדול בשכר נמוך. עדיין, אנחנו עושים את זה כמעט בכל עונה. תראה את ברצלונה: היא לקחה מאיתנו את אידסון, שילמה לו 2 מיליון יורו בעונה, הוא לא נתן תפוקה ששווה את הסכום הזה, והיום הם תקועים איתו. בכלל, לפעמים אתה מצליח במערכת של קבוצה אחת, ובמערכת של קבוצה אחרת אתה לא מצליח. קח לדוגמה את המקרים של ג'רמי פארגו, של ניקולה וויצ'יץ', וכאמור של צ'אק אידסון: מכבי התאימה להם כמו כפפה ליד, הם היו נהדרים אצלנו, אבל כשהם עזבו אותנו ה'כוכבות' שלהם נעלמה. אז שחקנים צריכים לחשוב גם על העניין הזה".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב (אמצע) עם עוזריו, גיא גודס, דרק שארפ. ברני ארדוב
רקנאטי: "כבעלים, אתה מציג למאמן שלך תקציב מסוים, והמאמן צריך להבין שלא הכל מסתדר בתוך המסגרת התקציבית הזו. לפעמים אין מה לעשות, צריך לוותר". בלאט/ברני ארדוב

***

דיוויד בלאט, לשיטתו של רקנאטי, "צריך להבין שהוא כפוף לתקציב. לכל מאמן באירופה יש רצון להביא שחקנים כאלה ואחרים, אבל הוא פועל בתוך מסגרת. אנחנו בהנהלה חושבים שכדי להישאר בטופ של אירופה לאורך שנים, מכבי חייבת לשמור על שפיות תקציבית. אנחנו יכולים לחרוג מהתקציב גם בעשרה מיליון דולר, אבל מה יקרה אחר כך? נתרסק? מצטער, לא רוצה שזה יקרה לנו.

"תראה את כל הקבוצות שנמצאות שנים בטופ, ואז פתאום קורסות תוך זמן קצר", ממשיך רקנאטי. "תראה מה קורה היום בפנאתינייקוס. תראה מה קורה לקבוצות באיטליה. לצערי, הכדורסל האירופאי מונע רק על ידי טרנדים: היום קבוצה אחת משקיעה כסף ועולה, בכלל בלי קשר להכנסות שלה, ואז נמאס לבעלים שלה להפסיד מיליונים והיא נעלמת.

"אנחנו לא רוצים שמכבי תהיה טרנד. היווניות והטורקיות משקיעות עונה אחת סכומי עתק, ועונה אחר כך יורדות מהרדאר. מכבי מנסה לשמור על קו שפוי שלא יחרוג במידה מטורפת מהמגבלות, כדי שתישאר בטופ במשך הרבה זמן, ואני חושב שדווקא צריך להעריך את זה".

- תקציב שפוי זה כמובן חשוב, אבל השאלה היא האם הפסקתם להתגמש, או הפכתם הרבה פחות גמישים מבעבר. גם פעם הקו הניהולי היה לשמור על הוצאות שמתכתבות עם גובה ההכנסות, אבל כשהיה צריך להביא כסף מהבית – וזה קרה כמה וכמה פעמים בעשור הקודם – הבעלים לא היססו ועשו זאת.

"זה לא עובד ככה. אתה, כבעלים, מציג למאמן שלך תקציב מסוים, והמאמן צריך להבין שלא הכל מסתדר בתוך המסגרת התקציבית הזו. דיוויד תמיד רוצה לבנות את הקבוצה הכי טובה, הכי מוכשרת, אבל כשמציעים לשחקן שאתה רוצה פי שלושה ממה שאתה מציע, למרות שגם המאמן שלך מודה שהוא לא שווה את הסכומים האלה, אז אין מה לעשות ואתה צריך לוותר עליו".

שחקן הפועל חולון מורן רוט. נמרוד סונדרס
"לא יודע אם הוא ישחזר את ההצלחה של אוחיון, אבל אני חושב שמורן הוא פייטר בלתי רגיל, הוא שחקן רעב מאוד, והוא מתאים לפאזל שלנו". רוט/נמרוד סונדרס

***

- עד כה פספסתם הרבה שחקנים שרציתם: הלפרין, טיוס, ג'מונט גורדון ברח, את מאריץ' לא הצלחתם לסגור, והרשימה נמשכת ונמשכת.

"כל שחקן היה סיפור שונה. קיווינו, גם ההנהלה וגם המאמן, שיותם יהיה, אבל מה לעשות שהיו בעיות עם רשות המסים? יותם אמר לנו שיותר מחצי שנה הוא מנסה להבין מהרשות מה יהיה גובה התשלום שהוא יחויב בו אם יחליט לחזור לארץ, והוא פשוט לא קיבל מהם מספר. הוא אמר להם: 'תגידו לי כמה – מאתיים אלף? חצי מיליון? מיליון וחצי? רק תתנו לי מספר, כדי שאדע לשקול את הצעדים שלי'. אבל אפילו את זה לא נתנו לו. אז בסוף הוא הלך וחתם במקום אחר. מה קרה בסוף? ברשות המסים הרחיקו מישראל ישראלי שהם יכלו לעשות עליו קצת כסף. בכל הסיפור הזה יותם היה המסכן. אבל אנחנו לא יכולנו לעשות בעניין הזה כלום.

"גורדון לא 'ברח' לנו כי הוא אף פעם לא היה במכבי. הוא הלך לשחק בחוזה גבוה מאוד, ובכל מקרה יש למכבי כמה אופציות על כל עמדה. זה נכון שדיוויד (בלאט) רצה אותו, אבל דיוויד רוצה הרבה שחקנים. טבעי ששחקן אחד יהיה והשני לא. את טיוס לא רצינו. חיפשנו שחקן בעמדה מספר 5, והוא 3-4. לפני שהוא חתם בקאנטו הוא אפילו התקשר אלינו ושאל אם זה בסדר מבחינתנו. הוא לא באמת היה בתוכניות".

- איך אתה מנתח את מצבכם מבחינת הישראלים? איבדתם בקיץ אחד את בלו, אוחיון ובורשטיין, ועוד יכול להיות שתצטרכו להסתדר גם בלי ליאור אליהו.

"יש בארץ בעיה של ישראלים ברמת יורוליג. לכל הקבוצות יש מחסור בישראלים, לא רק לנו. זו בעיה, וזו בעיה של כולם".

אבל יש גם חצי כוס מלאה, מבקש רקנאטי להדגיש; הוא מרוצה משחקני הרכש שהצטרפו לקבוצה.

"אני מקווה ששרמדיני יוכל להתבלט בעונה הבאה. כמה משחקים טובים נתן לנו סופו בשנה שעברה? לא הרבה. אני מקווה ששרמדיני ייתן יותר משחקים טובים ממה שנתן סופו. אני מקווה שגם שון ג'יימס יתבלט. הוא לא קיבל מספיק דקות בעונה שעברה, אבל אני מקווה שבעונה הבאה ההתנהלות איתו תהיה אחרת. קיינר-מדלי, לפי מה שהבנתי, הוא אחד הפורוורדים הכי טובים באירופה. גם להיקמן יש הרבה כישרון ומקום להתפתח. אני חושב שבסך הכל עשינו רכישות טובות".

שחקן פנאתינייקוס שרונאס יאסיקביצ'יוס. ברני ארדוב
רקנאטי: "לא מבין מאיפה מגיעות השמועות עליו". יאסיקביצ'יוס/ברני ארדוב

- שאראס?

"עניין שארונאס יאסיקביצ'יוס בכלל לא עלה לדיון. אני לא מבין מאיפה מגיעות השמועות האלה".

- עדיין חסר לכם גארד וסנטר, אבל בהתחשב בסגל שמתגבש, בעזיבות ובהחתמות, ובמה שקורה סביבכם באירופה – מה הציפיות שלך מהקבוצה של העונה הבאה?

"שמע, קשה לי לדעת לאן הקבוצה הזו תגיע. בעבר היו סגלים של מכבי שחשבתי שייקחו את אליפות אירופה ולא הגיעו קרוב לזה, והיו סגלים שחשבתי שלא יגיעו לכלום ובסוף עשו פיינל פור. אז אתה לא יכול באמת לדעת. הכל תלוי בחיבור של השחקנים. אני סומך על המאמנים שלנו שיעשו עבודה טובה, ושתהיה לנו קבוצה לוחמת ומעניינת".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully