וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום החדש על היבשת

12.7.2012 / 8:19

ג'וזפה מארוטה, מנכ"ל יובנטוס, החזיר אשתקד את הסקודטו לטורינו עם בנייה חכמה והצירופים המבריקים של פירלו ו-ווצ'יניץ'. עכשיו, בעיצומו של עוד קיץ מוצלח ושמות כמו ואן פרסי, סוארס והיגואין על הכוונת, הגברת הזקנה מכוונת גבוה יותר. הפייבוריטית החדשה של אירופה?

זהו אתגר לא קטן להיות מאמן יובנטוס, אבל קשה הרבה יותר להיות מנכ"ל יובנטוס. להיכנס לנעליים של גאון יוצא דופן זו משימה כמעט בלתי אפשרית, במיוחד אם קודמך מחכה לך בפינה. בשנים הראשונות אחרי התפוצצות פרשת קאלצ'ופולי, הקושי המרכזי של הגברת הזקנה לא היה על המגרש, אלא בשוק ההעברות. אין מה לעשות – בנוסף לחלקו המכובד לכאורה בשחיתות, היה לוצ'אנו מוג'י אמן נדיר ברכישה ומכירה של שחקנים. מעטים מאוד, אם בכלל, התקרבו לרמתו. מוג'י היה מסוגל לעשות כמעט הכל. מספרים שאת ההחתמה של זלאטן איברהימוביץ' מאיאקס ב-2004 הוא ארגן תוך שלוש שעות. את פאביו קנבארו בשיא כושרו הוא הביא באותו קיץ מאינטר תמורת השוער האורוגוואי המחליף פביאן קאריני, כששווי שני השחקנים לפי העסקה היה, תאמינו או לא, זהה. שלוש שנים קודם לכן הוא בנה את שלד של יובה בקיץ אחד, עם מכירת זינדין זידאן לריאל מדריד תמורת שיא עולמי של 65 מיליון יורו, והחתמת פאבל נדבד, ג'יג'י בופון וליליאן טוראם. בקיצור, הדחתו של מוג'י בקיץ 2006 היוותה עבור הגברת הזקנה מכה לא פחות משלילת שתי אליפויות והורדת ליגה.

ג'וזפה מארוטה מנכ"ל יובנטוס. AP
נכנס לנעליים ענקיות. ג'וזפה מארוטה צילום: AP)/AP

אחרי חזרתה לליגה הבכירה ב-2007, הפכה יובה במהרה מושא ללעג בשל רכישותיה הכושלות. כוכבים המשיכו להגיע בקול תרועה רמה לטורינו, ורובם נכשלו באופן נחרץ, לא תמיד באשמתם או באשמת המועדון. קחו, למשל, את ז'ורז'ה אנדראדה הפורטוגלי שהגיע מלה-קורוניה על תקן אחד הבלמים הטובים ביבשת תמורת 10 מיליון יורו, נפצע מיד בברכו וסיים את הקריירה. הרשימה הארוכה כוללת שמות כמו הקשר הארגנטיני סרחיו אלמירון, המגן הצ'כי זדנק גריגרה, הגרזן הדני כריסטיאן פואולסן, פאביו גרוסו שמעולם לא מצא את מקומו אחרי מונדיאל-2006 האגדי, וגם את קנבארו מריאל מדריד לקדנציה שנייה לא מוצלחת חרף מחאת האוהדים. "הדובדבנים שבקצפת" היו הברזילאים. אמאורי הפך לבדיחה מהלכת ואיבד לחלוטין בטחון עצמי אחרי ששולמו תמורתו 22 מיליון יורו, הפליימייקר המוכשר והבעייתי דייגו לא התאקלם אחרי שהגיע מברמן, ופליפה מלו, התגלית הגדולה במדי פיורנטינה, היה חלש להחריד בפסים שחור-לבן. המנהל הספורטיבי אלסיו סקו הוא מועמד ראוי לתואר העסקן הכושל של יובה בכל הזמנים.

מארוטה עושה סדר

זו הייתה המציאות האומללה אליה נכנס בקיץ 2010 ג'וזפה מארוטה. כשצילו הענק של מוג'י מרחף מעל ראשו, והפרשנים מוכנים עם סכינים שלופות לקרוע את הגברת הזקנה לגזרים על מסע רכש כושל נוסף, חתם איש המקצוע המנוסה, שעשה עבודה יסודית וטובה בסמפדוריה לאורך תשע שנים. מנקודת מבטו של האוהד הממוצע, היה המאמן ג'יג'י דלנרי האדם המרכזי שהגיע מסמפדוריה לפני שנתיים. בפועל, היה מארוטה חשוב יותר, והוא הביא איתו את יד ימינו, ראש מערך הסקאוטינג פאביו פראטיצ'י, שמונה למנהל הספורטיבי.

בתחילת דרכו, נדמה היה שמארוטה הולך בעקבות קודמיו. הפעילות של יובה בשוק ההעברות זכתה לביקורת נוקבת לאורך כל עונת 2010/11. זה התחיל עם רכישתו של חורחה מרטינס האורוגוואי מקטאניה תמורת 12 מיליון יורו – הקשר נפצע מיד, וגילה יכולת ירודה כאשר חזר למגרשים. מארקו מוטה ממש לא הרשים כמגן ימני אחרי שהושאל מרומא, בעוד סימונה פפה, מעין דירק קאוט האיטלקי שהפך לא בצדק לשנוא נפשם של עיתונאים רבים בשל האשראי שקיבל ממרצ'לו ליפי בסגל הכושל במונדיאל האחרון, לא התקבל בזרועות פתוחות. מבין כל שחקני הרכש, רק הקיצוני הסרבי מילוש קראסיץ' והחלוץ פאביו קוואליארלה סיפקו את הסחורה. אלא שקוואליארלה נפצע במשחק הראשון של 2011, בתבוסה 4:1 לפארמה, וסיים את העונה. בשורות פארמה הצטיין סבסטיאן ג'ובינקו, שלא קיבל הזדמנויות במדי יובה במשך מספר עונות ושוחרר ממנה. הנקמה שלו בגברת הזקנה היוותה לדעת רבים חותמת רשמית על הפיאסקו המתמשך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סימונה פפה שחקן יובנטוס מבצע מספרת. רויטרס
סימונה פפה, מעין דירק קאוט האיטלקי שהפך לא בצדק לשנוא נפשם של עיתונאים רבים בשל האשראי שקיבל ממרצ'לו ליפי בסגל הכושל במונדיאל האחרון, לא התקבל בזרועות פתוחות/רויטרס

חסרונו של קוואליארלה הכריח את יובה לצאת לשוק ולחפש חלוצים חדשים, אבל נשיא סמפדוריה ריקארד גארונה סירב בתוקף לעשות עסקים עם האנשים שבגדו בו, והעדיף למכור את ג'מפאולו פאציני לאינטר. מארוטה הסתפק בלוקה טוני, שהגיע על תקן "סוס מת", ובאלסנדרו מאטרי המבטיח, שהושאל מקליארי עם אופציית רכישה תמורת 16 מיליון יורו. זה היה הרגע בו נכנס מוג'י לתמונה במלוא הכוח וטען: "אין ליובנטוס מושג. מאטרי שווה 8 מיליון לכל היותר, הוא לא שחקן שמסוגל לעשות את ההבדל". בסיום העונה, כאשר הגברת הזקנה מדורגת במקום השביעי העלוב, עם הפרש שערים שלילי, ומפספסת אפילו העפלה לליגה האירופית, לא חסך מוג'י מילים קשות מהמנכ"ל: "הייתי משאיר את דלנרי בתפקידו, כי אני לא מתרשם משמות המחליפים הפוטנציאליים. אם המאמן נכשל, הרי שמארוטה נכשל הרבה יותר ממנו. הוא הראשון שצריך להיות מפוטר. המדיניות שלו נכשלה, כמעט כל השחקנים שהגיעו בקיץ צריכים להימכר. יש לבנות את הסגל מהתחלה".

קשה להאמין שכל זה היה רק לפני שנה. דלנרי פינה את מקומו לאנטוניו קונטה, שהחזיר את גאוות היחידה לחדר ההלבשה, ואילו מארוטה שמר על מקומו. הנשיא הצעיר אנדראה אניילי, שדאג להחתימו, שמר לו אמונים, וכעת מתברר שמוג'י טעה. בשנה האחרונה חולל מארוטה פלאים בשוק ההעברות, והתוצאות עולות על כל דמיון. הגברת הזקנה לא רק זכתה באליפות אחרי עונה ללא הפסד ליגה, אלא גם בונה כעת סגל שמסוגל להתמודד ברצינות בליגת האלופות.

לא עוצר בפירלו

זה ממש לא אומר שכל מה שנעשה בקיץ הקודם הלך טוב למארוטה, ודי להזכיר את אלג'רו אליה ההולנדי, שכמעט ולא קיבל דקות אחרי הרכישה המתוקשרת מהמבורג ונמכר כעת בהפסד לברמן. גם רטו ציגלר, אותו הכיר מארוטה מסמפדוריה, נזרק לפנרבחצ'ה בלי לשחק דקה. אלא שרוב הפעולות של הנהלת יובה היו נהדרות, וגם מוג'י היה מתגאה לו היה משכנע את אנדרה פירלו להגיע לאיצטדיון החדיש ללא תמורה כאשר המגעים להארכת חוזהו במילאן כשלו. "זו ההחתמה המוצלחת ביותר בחיי", אמר בצדק מארוטה במהלך יורו 2012, בו היה הפליימייקר הנסוג אחד השחקנים הבולטים ביותר. הבאתו של המגן סטפן ליכטשטיינר, שקיבל ניסיון באיטליה במשך שלוש שנים במדי לאציו, היתה נפלאה. יובנטוס ניצחה את באיירן מינכן בקרב על הקשר הצ'יליאני ארטורו וידאל, גברה על יריבותיה בצמרת במרדף אחרי עמנואלה ג'אקריני, הימרה על מירקו ווצ'יניץ' שעלה 15 מיליון יורו מרומא, ואפילו הקשר הפרגוואי האלמוני מרסלו אסטגאריביה התברר כהברקה. אוהדי יובנטוס מסתכלים אחורה ומבינים שגם צמד הבלמים הנהדר, לאונרדו בונוצ'י ואנדראה ברצאלי, הגיע בתחילת דרכו של מארוטה בקבוצה. אז, כאשר הושמץ מכל עבר, איש לא הסתכל על הצדדים החיוביים של פועלו. עכשיו קל לראות אותם, ובאליפות אירופה נהנתה סקוואדרה אזורה של צ'זארה פראנדלי מהווינריות המחודשת של יובה.

מירקו ווצ'יניץ' שחקן יובנטוס. GettyImages
עבר תמורת 15 מיליון יורו מרומא והצדיק את עצמו. מירקו ווצ'יניץ'/GettyImages

הזכייה בסקודטו התאפשרה בין היתר בגלל הכישלון בעונתו של דלנרי. ללא משחקים במסגרת אירופית, העומס על השחקנים היה קטן יותר, והמאמן נזקק לרוטציה מוגבלת יותר. כעת, כשליגת האלופות בפתח, יודעים קונטה ומארוטה שהם זקוקים לסגל עמוק הרבה יותר. השאיפות הגדולות לא מוסתרות. "השתתפות לבדה לא מספקת אותנו, אנחנו רוצים ללכת רחוק מאוד", הצהיר מארוטה. הפעולות שלו בחודש האחרון מוכיחות שאלה לא דברי סרק. הגברת הזקנה מתחזקת בקצב מסחרר, ועוד היד נטויה. נכון לעכשיו, היא אחת המרוויחות הגדולות ביותר של הקיץ באירופה.

פרגוסון יוצא מכליו

תשפטו בעצמכם. מארוטה הצליח "לעשות פירלו" גם ליריבה המילאנזית השניה, ושכנע את הבלם הברזילאי הוותיק לוסיו להגיע לטורינו בהעברה חופשית אחרי ששוחרר מאינטר. אמנם מדובר בכוכב בן 34, אך הניסיון שלו באירופה יהיה קריטי, מה גם שג'ורג'ו קייליני וברצאלי נוטים להיפצע לא מעט. שני הכוכבים הגדולים ביותר בקישור של אודינזה, מאוריסיו איסלה וקוואדוו אסמואה, בחרו לחתום אצל מארוטה, וזו הצלחה כבירה. במשך כל העונה שעברה קושר איסלה הצ'יליאני, אחד הקשרים הטובים בליגה האיטלקית ושחקן רב-גוני באופן יוצא דופן, ליעד מרכזי של אינטר, אך העדיף את מדי הזברה וטען: "אני מצטרף לקבוצה הגדולה באיטליה ורוצה לזכות בליגת האלופות". יובה חזרה להיות האופציה המועדפת על השחקנים בארץ המגף, וזה תקף גם לגבי אסמואה – הקשר הגאנאי אמנם לא מתוקשר יתר על המידה, אך תרומתו להעפלת אודינזה למוקדמות צ'מפיונס-ליג בשנתיים האחרונות עצומה. לא רק באיטליה מצליחה יובה לגייס את כוכביה – בתום משא ומתן ארוך במיוחד שוכנע פול פוגבה, הקשר הצרפתי בן ה-19 שמוזכר כ"פטריק ויירה החדש", לעזוב את מנצ'סטר יונייטד ועורר את זעמו של אלכס פרגוסון.

רובין ואן פרסי שחקן ארסנל. Clive Mason, GettyImages
עכשיו מארוטה מחפש כוכב על לעמדת החלוץ. אם הוא יצליח, יהיה קשה מאוד להמר נגד יובה. רובין ואן פרסי/GettyImages, Clive Mason

במקביל, מתקנת יובנטוס את טעויות העבר. ג'ובינקו חזר הקיץ לשורותיה, כאשר מחצית מכרטיסו נרכשה מפארמה. גם מרטין קאסרס, שחקן ההגנה האורוגוואי שמסוגל למלא ביעילות כל תפקיד בעורף, חתם באופן סופי, אחרי שתקופת ההשאלה הקודמת שלו ב-2010 הסתיימה בשחרור לא מובן. זה לא סוף. מארוטה מחפש כוכב-על לעמדת החלוץ, כאשר רובין ואן פרסי, גונסאלו היגואין ולואיס סוארס מוזכרים כיעדים אפשריים במשך תקופה ארוכה. אם אחד מהם יעשה את דרכו לקבוצה של קונטה, יהיה קשה מאוד להמר נגדה.

כדורגל איטלקי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully